Prezentacja multimedialna
Zapoznaj się z poniższą prezentacją multimedialną. Zwróć uwagę na precyzyjne zapisy, jakie pojawiają się w dowodzie twierdzenia.
Zapoznaj się z poniższym zadaniem i jego rozwiązaniem. Zwróć uwagę na precyzyjne zapisy, jakie pojawiają się w dowodzie twierdzenia.
Zadanie
Na rysunku mamy skonstruowane cztery proste i wyróżnione dwa kąty. Proste i są równoległe. Suma miar kątów i jest równa . Uzasadnimy, że proste i są prostopadłe.
Rysunek przedstawia dwie pionowe proste: z lewej strony , z prawej . Proste te są przecięte drugą parą ukośnych prostych układających się w , przy czym punkt przecięcia ukośnych prostych, czyli punkt znajduje się między prostymi i . Prosta przecina prostą w górnej części w punkcie i prostą w dolnej części w punkcie . Między prostą a prostą zaznaczono kąt ostry o wierzchołku w punkcie ich przecięcia . Kąt ten oznaczono literą . Ukośna prosta przecina prostą w dolnej części w punkcie . Między prostymi zaznaczono kąt ostry o wierzchołku w punkcie . Prosta przecina prostą w jej górnej części w punkcie .
Rozwiązanie
Mamy wykazać, że któryś z kątów lub lub lub (czyli któryś z kątów o wierzchołku ) jest kątem prostym. Z warunków zadanie wiemy, że suma miar kątów i jest równa . Zauważmy, że nie mówimy tutaj o konkretnych miarach kątów. Mamy pokazać, że dla dowolnych dwóch kątów, których suma miar jest równa mierze kąta prostego, gdzie proste i są położone wobec siebie jak na rysunku, proste i są prostopadłe. Spróbujmy jednak najpierw sprawdzić jako to będzie w przypadku konkretnych kątów widocznych na rysunku. Możemy oszacować, że kąt na naszym rysunku ma około , a kąt około .
Rysunek pomocniczy przedstawia dwie pionowe proste: z lewej strony , z prawej . Proste te są przecięte drugą parą ukośnych prostych układających się w , przy czym punkt przecięcia ukośnych prostych, czyli punkt znajduje się między prostymi i . Prosta przecina prostą w górnej części w punkcie i prostą w dolnej części w punkcie . Między prostą a prostą zaznaczono kąt ostry o wierzchołku w punkcie ich przecięcia . Kąt ten ma miarę . Ukośna prosta przecina prostą w dolnej części w punkcie . Między prostymi zaznaczono kąt ostry o mierze o wierzchołku w punkcie . Prosta przecina prostą w jej górnej części w punkcie .
Zastanówmy się, z czego możemy skorzystać, aby uzasadnić, że proste i są prostopadłe. Na rysunku proste tworzą trójkąty: trójkąt i trójkąt .
Rozważmy trójkąt . Aby obliczyć miarę kąta , musimy znać miary dwóch pozostały kątów tego trójkąta. Zastanów się chwilę, jak możemy obliczyć miary tych kątów. Kąt jest kątem wierzchołkowym do kąta pomiędzy prostymi i , który ma miarę , a więc również ten kąt ma miarę . Kąt i kąt ostry pomiędzy prostymi i to kąty odpowiadające, ponieważ oba zostały utworzone w wyniku przecięcia prostych równoległych i prostą , a więc mają równe miary. Tak więc kąt ma miarę .
Mamy miary dwóch kątów trójkąta, więc korzystając z sumy kątów w trójkącie, możemy obliczyć miarę trzeciego kąta. Jest ona równa . Tak więc kąt jest kątem prostym, czyli proste i są do siebie prostopadłe.
Sprawdziliśmy, że w tym konkretnym przypadku proste i są do siebie prostopadłe. Pamiętajmy jednak bardzo ważną uwagę. Rozpatrzenie nawet wielu konkretnych przypadków nie stanowi dowodu twierdzenia. Stanowi jednak czasami pomoc, gdy nie mamy pomysłu, jak zacząć dowód twierdzenia w przypadku ogólnym.
Teraz rozwiążemy nasze zadanie w przypadku ogólnym, gdy kąty oznaczone są symbolami. Nasz dowód będziemy zapisywać w sposób formalny krok po kroku. Będziemy zapisywać też uzasadnienie każdego kroku, aby dowód był czytelny i zrozumiały.
Założenia:
Proste i są równoległe, suma miast kąta ostrego pomiędzy prostymi i oraz kąta pomiędzy prostymi i jest równa .
Teza:
Proste i są prostopadłe.
Dowód:
Oznaczamy kąt ostry pomiędzy prostymi i przez , zaś kąt ostry pomiędzy prostymi i przez .
Rozważmy trójkąt . Kąt jest kątem wierzchołkowym do kąta ostrego pomiędzy prostymi i o mierze .
Kąt i kąt ostry o mierze pomiędzy prostymi i to kąty odpowiadające, ponieważ oba zostały utworzone w wyniku przecięcia prostych równoległych i prostą .
Z warunków zadania wiemy, że suma miast kątów i jest równa .
Zatem
Z tego wynika, że proste i są do siebie prostopadłe.
Zapamiętaj!
Pamiętaj, że rozpatrzenie twierdzenia w konkretnym przypadku nie stanowi dowodu.
Pamiętaj, aby zawsze zapisywać wszystkie kroki dowodu i uzasadnić je.
Pamiętaj, że starannie wykonany rysunek pomocniczy jest bardzo pomocny w rozwiązywaniu zadania.
Czego ważnego nauczyłaś/nauczyłeś się z tej prezentacji?
Wypisz trzy najważniejsze spostrzeżenia.
Wypisz trzy najważniejsze spostrzeżenia. Czego ważnego nauczyłaś/nauczyłeś się z tego zadania?
Wzorując się na precyzyjnych zapisach zaobserwowanych w prezentacji, rozwiąż poniższe zadanie.
Wzorując się na precyzyjnych zapisach zaobserwowanych w zadaniu rozwiązanym powyżej, rozwiąż poniższe zadanie.
Na rysunku przedstawiono trapez i trójkąt . Punkt leży w połowie odcinka . Uzasadnij, że pole trapezu i pole trójkąta są równe.