Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Zapoznaj się z prezentacją multimedialną, w której zawarto fragmenty utworów Tadeusza Różewicza. Na ich podstawie podaj przykładowe tematy, jakie pojawiają się w twórczości poety, oraz scharakteryzuj obraz świata, jaki się z niej wyłania.

Zapoznaj się z treścią prezentacji multimedialnej, w której zawarto fragmenty utworów Tadeusza Różewicza. Na ich podstawie podaj przykładowe tematy, jakie pojawiają się w twórczości poety, oraz scharakteryzuj obraz świata, jaki się z niej wyłania.

REYccRf6KU3O0
(Uzupełnij).
RzCXJxcPzLdiQ

Różne wymiary poezji Tadeusza Różewicza

RTDAqZeUvsuu1
Nagranie

Tematyka poezji

1,1

Twórczość Różewicza jest zróżnicowana pod względem rodzajowym i gatunkowym, obejmuje bowiem nie tylko utwory poetyckie, ale także prozę i dramaty. Tytuł tomu zawsze fragment z 1996 roku sugeruje, że jego pisarstwo jest w toku, jest czymś nieukończonym, co nie osiągnęło ostatecznego kształtu.

Różewicz porusza tematy powojennego ocalenia oraz milczenia. Początkowo był postrzegany głównie przez ten pryzmat, co jednak, jak wskazuje Stanisław Burkot, jest zbyt wąskim rozumieniem twórczości poety:

Stanisław Burkot Tadeusza Różewicza opisanie świata. Szkice literackie

Różewicz sam siebie nazywa „poetą poszukującym”, co oznacza - dla czytelnika - że zespół znanego nie jest wymierny, podlega stałym zmianom. Różewicz nie miał współcześnie medialnych „sponsorów”, utrwalających w odbiorze społecznym określony zespół interpretacji. Ukształtowane stereotypy w tym zakresie zamykały go w obrębie jednej kategorii - poetów doświadczenia wojennego. Pozwalało to na w miarę sprawne odczytanie utworów wojennych (Echa leśne, 1944), tomików debiutanckich (Niepokój, 1947; Czerwona rękawiczka, 1948) i pojedynczych wierszy rozsianych w tomikach następnych aż do Poematu otwartego (1956). Można było poprzez ten kontekst czytać jego opowiadania (Opadły liście z drzew, 1955). Jednakże już Formy (1958), tomik wierszy i prozy poetyckiej, dramat Kartoteka (1960) i opowiadania zamieszczone w tomie Przerwany egzamin (1960) wykraczały znacznie poza granice takiego ujęcia. Nie zauważono bowiem, że doświadczenie wojenne podlegało w ujęciu Różewicza znaczącym reinterpretacjom: w istocie obca była mu tradycja martyrologiczna, utrwalona w naszym zbiorowym przeżywaniu przez romantyzm, obca także formuła kombatancka, kształtowana zawsze przez uczestników ważnych wydarzeń historycznych.

4 Źródło: Stanisław Burkot, Tadeusza Różewicza opisanie świata. Szkice literackie, Kraków 2004, s. 25.

W odczytywaniu spuścizny Różewicza ważny jest także autobiograficzny aspekt, w wiersze i dramaty wplata bowiem elementy własnych doświadczeń, które są jednak trudne do rozpoznania na pierwszy rzut oka.

Poeta nawiązuje do licznych tekstów kultury, czyni to jednak w inny sposób niż zazwyczaj autorzy:

Stanisław Burkot Tadeusza Różewicza opisanie świata. Szkice literackie

W języku poetyckim Tadeusza Różewicza frazeologizmy biblijne odgrywają ważną rolę, mają też odrębną formę. Ogólnie powiedzieć można, że gry Różewicza z cudzymi tekstami - nie tylko z Biblią - omijają na płaszczyźnie języka najczęstsze praktyki w poezji współczesnej. Nie posługuje się on stylizacjami, pastiszami, imitacjami parodystycznymi. „Różewicz - jak to sformułował Jacek Lukasiewicz - za to z upodobaniem cytuje”. „Cudze słowo” bywa przywoływane wiernie, ale bywa także poddawane obróbce. Można powiedzieć, że w przekształceniach dominuje zasada parafrazy, rzadziej aluzji literackiej.

3 Źródło: Stanisław Burkot, Tadeusza Różewicza opisanie świata. Szkice literackie, Kraków 2004, s. 6.

Obraz świata w wierszach

Obraz świata, jaki wyłania się z twórczości Różewicza, trudno nazwać optymistycznym. Nie jest on też jednoznaczny, poeta stawia więcej pytań, niż wskazuje odpowiedzi. Ilustruje to choćby fragment wiersza bez z tomu Płaskorzeźba (1991): „czemuś mnie opuścił/ czemu ja opuściłem/ Ciebie // życie bez boga jest możliwe/ życie bez boga jest niemożliwe”.

Jego twórczość jest w dużej mierze autotematyczna, świat w niej zawarty odpowiada zatem temu, który otacza poetę. Różewicz snuje rozważania na temat roli poety i poezji we współczesnej mu rzeczywistości:

Stanisław Burkot Tadeusza Różewicza opisanie świata. Szkice literackie

Trzeba jednak pamiętać, że najważniejsze pozostaje w twórczości Różewicza rozpoznawanie sensu poezji i roli poety we współczesnym świecie, kogoś odrębnego, „pracującego w słowie”, którego status okazuje się niepewny wobec dewaluacji słowa w „ kulturze obrazkowej”. W licznych dyskursach o poecie i poezji, jakie prowadzi Różewicz w swych utworach (uznać je można za szczególny przejaw poetyki sformułowanej), stale powtarza się zasadnicza ambiwalencja: potrzeba poezji sąsiaduje ze zwątpieniem w jej sens, sam poeta raz jest (w sensie społecznym) śmiesznym, zwykłym „gadułą”, to znów kimś, kto „miękki jak wosk”, utrwala tragizm egzystencji, cierpienie człowieka współczesnego. Dwuznaczna staje się nie tylko sytuaq'a poety, artysty w ogóle, lecz całej sztuki. Tę postawę dość zgodnie wyprowadzamy z wojennych doświadczeń poety.

5 Źródło: Stanisław Burkot, Tadeusza Różewicza opisanie świata. Szkice literackie, Kraków 2004 , s. 26–27.

Inspiracje Różewicza – Julian Przyboś

1,1
Re3uaj7M3fy1a1
Julian Przyboś (1901‑1970); poeta, eseista.
Źródło: nieznany, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Julian Przyboś to współtwórca Awangardy Krakowskiej, autor wielu tomów poezji, współredaktor takich pism jak „Nowe Widnokręgi”, „Odrodzenia” czy „Poezje”. Wypracował oryginalny typ konstrukcji poetyckiej opartej na dążeniu do maksymalnej kondensacji, dynamizacji i metaforyzacji obrazu poetyckiego oraz na wyrazistym porządku składniowo‑intonacyjnym wypowiedzi. W jego wierszach pojawiają się motywy urbanistyczno‑techniczne (Śruby 1925), odkrywcze widzenie krajobrazu (Z ponad 1930, W głąb las 1932), akcenty radykalizmu społecznego (Równanie serca 1938), przeżycia czasów wojny i okupacji (Póki my żyjemy 1944, Miejsce na ziemi 1945), refleksje estetyczne i filozoficzne (Najmniej słów 1955, Narzędzie ze światła 1958, Próba całości 1961, Kwiat nieznany 1968).

Dla Różewicza w początkowym okresie jego rozwoju jako poety Przyboś był wzorem i wielkim autorytetem. Miał duży wpływ na artystyczne poszukiwania autora tomu Niepokój.

RuOH0dl65sjOv
Film nawiązujący do treści materiału pod tytułem Twórczość Tadeusza Różewicza, część 2.

Malarski kontekst poezji Różewicza

Rp99qUe7B9VnS
Film nawiązujący do treści materiału pod tytułem Twórczość Tadeusza Różewicza, część 3.
R12AFVgk5GUzO
Hieronim Bosch, Wędrowiec, po 1498
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
1
1,1
R1IjDQAVEVm3a
Źródło: Caravaggio, Narcyz, 1597–1599, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Malarskie opisy u Tadeusza Różewicza znajdziemy w pisanych przez twórcę prozach. Jedna z nich nosi tytuł „Grzech”. Czytelnik staje przed przedmiotem, wazonem i znajduje się w sytuacji, która przypomina tworzenie dzieła malarskiego, jak również budowanie teatralnej sceny. Poeta pragnie, by widz podążał za jego wzrokiem, kreuje świat obrazu, który ma być oglądany.

Tadeusz Różewicz Grzech (frg.)

Stałem jeszcze chwilę i przyglądałem się porcelanowemu wazonowi. Była to pierwsza piękna rzecz w naszym mieszkaniu, która nie służyła nikomu i niczemu. Oczywiście były krzesła, garnki, talerze, łyżki, kubły, obrazy, łóżka, zegary, stoły, ale te wszystkie przedmioty miały swoje przeznaczenie. Nawet gilza była kiedyś pociskiem armatnim. A ten piękny porcelanowy wazon był nieużyteczny. Nigdy nie był czymś innym. A właściwie to nie był nawet wazonem. Bo nie można było do niego nalewać wody ani wkładać kwiatów. Był piękny sam w sobie. Bez kwiatów. Znalazł się w naszym mieszkaniu nagle. Matka nigdy nie wspominała, że zamierza kupić taki wazon. O lustrze albo o nowym stole mówiło się całymi miesiącami. Ze trzeba kupić, ale że nie ma pieniędzy, że to, że tamto. A wazon zjawił się nagle. Jak jajo podrzucone przez nieznanego, wielkiego ptaka.

cyt Źródło: Tadeusz Różewicz, Grzech (frg.), „Czytelnia” 1963 r., dostępny w internecie: nowynapis.eu.

Społeczny kontekst poezji Różewicza

1,1
R104lr8VrRz7E
Film nawiązujący do treści materiału pod tytułem Twórczość Tadeusza Różewicza, część 4.
1
Tadeusz Różewicz Nożyk profesora (frg.)

był rok 1968... 1969
człowiek postawił stopę na księżycu
dokładnej daty nie pamiętam
u nas był, „marzec” pamiętny
marzec „pisarze do pióra!”
ktoś mi złamał pióro,..
nocowałem u Mieczysława
mieszkał w gmachu akademii
sztuk pięknych
na krakowskim przedmieściu
słotny wieczót milicja zomo
samochody suki białe pałki
białe długie pałki we mgle
hełmy tarcze
na drugi dzień spotkałem
w Zachęcie Przybosia
czego ci studenci chcą spytał
był jakby zaskoczony zdziwiony
potem zaczął mi objaśniać
teorię powidoków Strzemińskiego
„Studenci”
powiedział jakby do siebie

wróciłem do domu córka Mieczysława
Asia zapytała mnie przy obiedzie
„co robić?..” ale miałem wrażenie
że wie lepiej od Ojca od Mistrza Przybosia
i ode mnie... co robić...
odpowiedzi ałem „zachować spokój”
Asia uśmiechnęła się... wyszła

cyt1 Źródło: Tadeusz Różewicz, Nożyk profesora (frg.), Wrocław 2001.

Nihilista czy moralista?

Jednym z problemów zróżnicowanej i złożonej twórczości Tadeusza Różewicza jest przyporządkowanie jej do określonego profilu filozoficznego. Na przestrzeni lat wielu czytelników i badaczy rozważało, czy poetę należy usytuować w szeregu nihilistów, czy moralistów.

R15F58QSbF1TA
Ilustracja z albumu Różewicz w obiektywie Adama Hawałeja. Jubileusz 70‑lecia, Teatr Kameralny, Wrocław 1991
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
1,1

Nihilizm

Z języka łacińskiego oznacza nihil — nic; to stanowisko filozoficzne współcześnie negujące istnienie bytów substancjalnych (nihilizm metafizyczny), prawdziwość ludzkiego poznania (nihilizm poznawczy, sceptycyzm), wartość moralną postępowania (nihilizm etyczny, inaczej amoralizm), zobowiązania jednostki względem społeczeństwa (nihilizm społeczny, pokrewny anarchizmowi) oraz sens uprawiania kultury (nihilizm kulturalny, dekadentyzm); może też oznaczać przekonanie o nieistnieniu wartości (nihilizm moralny) lub zanegowanie możliwości poznania (nihilizm epistemologiczny).

Moralność

Moralność dotyczy rzeczywistych przekonań i działań ludzi w odniesieniu do tego, co uważają za dobre, słuszne, godne wyboru, i co uważają za złe, niesłuszne i godne potępienia. Zasada postępowania jako norma moralna, kategoria socjologiczna, to pewna istniejąca reguła, której realizacji lub brakowi realizacji towarzyszą określone sankcje społeczne, nieobejmujące przymusu właściwego normom prawnym, ale przyjmujące postać od potępienia po uznanie.

Nihilista czy moralista?

Michał Januszkiewicz Różewicz – nihilista

Właściwie od samego początku twórczości Tadeusza Różewicza towarzyszy jej spór związany z problemem nihilizmu. Przynajmniej do lat dziewięćdziesiątych (a nawet dłużej) ubiegłego wieku przybierał on zasadniczo postać alternatywy: nihilista czy moralista? [...]

W latach dziewięćdziesiątych najważniejsza dyskusja dotycząca nihilizmu Różewicza odbywa się w 1992 roku w Poznaniu (część panelowa konferencji pt. Twórczość Tadeusza Różewicza). Toczy się ona – już tradycyjnie – w ramach alternatywy: nihilista czy moralista? Obok wypowiedzi rekapitulujących znaną krytykę (Tadeusz Drewnowski), pojawiają się i nowe tony. Uwagę zwrócić należy przede wszystkim na wypowiedzi Ewy Czaplińskiej i Ryszarda Nycza, którzy odchodzą od zbyt uproszczonego i potocznego rozumienia nihilizmu. Czaplińska powiada, że Różewiczowski nihilizm ma nie tylko i nie tyle źródło w wojennej traumie, jak powszechnie przyjęło się uważać, lecz zakorzeniony jest w wieku dziewiętnastym - w problemie Nietzscheańskiej „śmierci Boga”. Także i Nycz zwraca uwagę na ten kontekst: uznając Różewicza za nihilistę, przywołuje jedną z wielu definicji Nietzscheańskich: „nihilista to człowiek, który sądzi o świecie, jaki jest, że być nie powinien, a o świecie, jaki być powinien, że nie istnieje”. W trakcie dyskusji autor tej wypowiedzi naraził się jednak Józefowi Kelerze, gdy uznał, że Różewicz moralistą nie jest, bo „nie ma stabilnego systemu moralnego”. Kelera ostro zaoponował, twierdząc, że taki fundament etyczny istnieje i że autor Niepokoju z całą pewnością jest moralistą. Zlekceważył również przywołaną przez Nycza definicję nihilisty, gdyż... nie funkcjonuje ona w języku potocznym. Dość osobliwe to uzasadnienie.

1 Źródło: Michał Januszkiewicz, Różewicz – nihilista, „Teksty Drugie” 2007, nr 3, s. 42–48.

Nihilista czy moralista?

Michał Januszkiewicz Różewicz – nihilista

Piotr Śliwiński twierdzi, że Różewiczowski nihilizm to nic innego, jak tylko strategia moralisty. Teza poznańskiego badacza nie przełamuje jednak opozycji moralista/ nihilista: w gruncie rzeczy jest ponownie wyrazem opowiedzenia się po jednej ze stron sporu: Różewicz jest takim moralistą, który odwołuje się do kategorii negatywnych po to, by wzmocnić tylko swój moralny punkt widzenia. Sytuacja zmieni się jednak diametralnie, gdy postawimy tezę przeciwną: to raczej moralizm (choć szczególnie pojęty) jawi się jako „strategia” (jeśli to dobre słowo) nihilisty. Nie chodzi tu bowiem o proste odwrócenie tezy Śliwińskiego, jak na pozór mogłoby się wydawać, lecz o ukazanie dekonstrukcyjnego napięcia dynamizującego tę opozycję. Rzecz bowiem w tym, byśmy mieli raczej świadomość utrzymywanej przez differance gry, która nie znosi jednego bieguna opozycji na rzecz innego, aksjologicznie uprzywilejowanego, ani też nie zamienia tych biegunów miejscami. Innymi słowy: sens mojej tezy brzmi: nihilista jest właśnie moralistą.

2 Źródło: Michał Januszkiewicz, Różewicz – nihilista, „Teksty Drugie” 2007, nr 3, s. 54–55.

Wartości w twórczości Różewicza

Poniższe fragmenty poezji Różewicza dotykają różnych problemów – wiary, stosunku do rzeczywistości, refleksji nad życiem. Ilustrują je wyimki z opracowań, które stanowią omówienie poszczególnych kwestii obecnych w twórczości autora tomu Echa leśne.

RFuJsOwQcpVo11
Pionowa oś czasu.
Głośność lektora
Głośność muzyki
Polecenie 2

Na podstawie prezentacji i zawartych tam definicji nihilizmu oraz moralności podaj przykłady tego, w jaki sposób postawy te  widoczne są w twórczości poety. W swojej odpowiedzi skorzystaj z fragmentów utworów oraz ich omówień zamieszczonych na ostatnim slajdzie.

R1arWHenw8KUk
(Uzupełnij).