Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Po zapoznaniu się z prezentacją wypisz najważniejsze cechy twórczości F. F. Coppoli. Wskaż tematy, jakich podejmuje się najczęściej reżyser.

Po zapoznaniu się z prezentacją wypisz najważniejsze cechy twórczości F. F. Coppoli. Podaj tematy, jakich podejmuje się najczęściej reżyser.

Rj18HE0N5k67s
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Na podstawie prezentacji wyjaśnij, na czym polega tragizm przedstawionych w powieści i filmie postaci.

Rj18HE0N5k67s
(Uzupełnij).
Rin7XBe3tC2U9
RnmyWxwCCfz2U
Rh6YrZzjSvxyH
Zdjęcie Francisa Forda Coppoli z 1976
Źródło: dostępny w internecie: Wikimedia Commons, domena publiczna.
1

Apokalipsa w filmowej interpretacji Coppoli ma różne wymiary. Reżyser mówił:

Apokalipsa oznacza koniec, ale być może i początek. Jest to po prostu moment osiągnięcia punktu krytycznego, kiedy człowiek musi przełamać się wewnętrznie, przejść na inną stronę. Należałoby to kojarzyć z mitycznym Feniksem, który odradza się w płomieniach.

R17cmf3K3YZRu
RDdlMkioEGcgt
Czas Apokalipsy, reż. Francis Ford Coppola
Źródło: Dystrybutor: Kino Świat, Producent: American Zoetrope, tylko do użytku edukacyjnego.
1

Film jest próbą objawienia prawdy o człowieku. Reżyser pokazuje kres, ale także początek cywilizacji. Stawia pytania odnalezione w utworze Conrada. Obu twórców interesuje moment, kiedy człowiek pierwotny dostrzegł, że nie jest już tylko elementem przyrody, kiedy zaczął rozróżniać dobro i zło, kiedy uświadomił sobie, że zabijanie jest złem. Świadomość ta wywołała pierwsze wyrzuty sumienia. Człowiek zyskał w ten sposób duszę. Szansę ocalenia tej duszy Conrad widział jedynie w cywilizacji i poszanowaniu kodeksu moralnego. Pokazał, co może stać się z człowiekiem całkowicie wyzwolonym spod wszelkich zasad, norm i zakazów.

R1TKRg3EOpWrq
R1NA1G0nITNxP
Czas Apokalipsy, reż. Francis Ford Coppola
Źródło: Dystrybutor: Kino Świat, Producent: American Zoetrope, tylko do użytku edukacyjnego.
1

Podobnie proces dehumanizacji, jakiemu w warunkach wojny poddawani są zarówno ofiary, jak i oprawcy, pokazał Coppola. W swojej adaptacji kontynuuje myśl pisarza, mając świadomość doświadczeń współczesnego człowieka.

R1WzOtFFHLRou
Ru9XX0FK7y2j6
Czas Apokalipsy, reż. Francis Ford Coppola
Źródło: Dystrybutor: Kino Świat, Producent: American Zoetrope, tylko do użytku edukacyjnego.
1

Apokalipsa to także przerażająca samotność człowieka. U Coppoli słowa Conrada: Żyjemy tak, jak śnimy – samotnie uzyskują swój pełny, bolesny wymiar. Tragizm samotności ze szczególną mocą ujawnia się w sytuacjach granicznych. Wiele z jego filmów kończy się w chwili, gdy bohater uświadamia sobie, że jest zupełnie sam.

RNoph8WxBuc53
RSmQQaSxyV9sq
Rozmowa, reż. Francis Ford Coppola
Źródło: Dystrybucja: Paramount Pictures, Produkcja: Francis Ford Coppola, tylko do użytku edukacyjnego.
1

Tak jest w Rozmowie, gdy widzimy, jak Harry (Gene Hackman) samotny i nagi siedzi w zdemolowanym mieszkaniu.

R122sDDXUaclA
R35MEYjJDsuVS
Ojciec chrzestny II, reż. Francis Ford Coppola
Źródło: Dystrybutor: Filmostrada, Producent: Paramount, tylko do użytku edukacyjnego.
1

Tak jest w Ojcu Chrzestnym II, gdy Michael Corleone (Al Pacino) zostaje opuszczony przez rodzinę, dla której wszystko poświęcił.

R1UCF8Uv6UEjC
RBCGYJEcRuZlu
Czas Apokalipsy, reż. Francis Ford Coppola
Źródło: Dystrybutor: Kino Świat, Producent: American Zoetrope, tylko do użytku edukacyjnego.
1

Tak jest i w Czasie Apokalipsy, gdy samotny, pogrążony w swoich wizjach i szaleństwie Kurtz oczekuje na śmierć.

R11iIMpfuJnLV
R1e5exhwoxa4D
Czas Apokalipsy, reż. Francis Ford Coppola
Źródło: Dystrybutor: Kino Świat, Producent: American Zoetrope, tylko do użytku edukacyjnego.
1

Każdego z nich przygniata odpowiedzialność, świadomość własnej winy i popełnionych grzechów. Sąd rozgrywa się we wnętrzu każdej osoby. Tam też dokonuje się objawienie prawdy o nas samych. Zakończenie poematu Eliota, którego fragmenty recytował Kurtz podczas rozmowy z Willardem, uświadamia tragizm ludzkiej egzystencji:

I tak właśnie kończy się świat –
Nie hukiem ale skomleniem.

R1SaAz1dWeOKN
RPPrq6W4tzc16
Czas Apokalipsy, reż. Francis Ford Coppola
Źródło: Dystrybutor: Kino Świat, Producent: American Zoetrope, tylko do użytku edukacyjnego.
1

Czas Apokalipsy jako lektura Jądra ciemności jest nade wszystko naznaczony piętnem artystycznej osobowości reżysera. Tak jak w mitach zaklęte są archetypy, spuścizna ludzkich dążeń i porażek, tak Coppola w swoim symbolicznym obrazie objął całość kulturowych doświadczeń człowieka, pozostawionego sam na sam ze swoim wnętrzem, kiedy zaczyna odkrywać grozę własnej osobowości, nieznane, mroczne pokłady swojej duszy. Psychologiczna głębia kreacji bohaterów, wyrafinowany styl reżyserii oraz majestatyczny, pełen patosu i finezji styl obrazowania tworzą dzieło epokowe, które spotkało się z szerokim uznaniem i rezonansem kulturowym.

RN4i2r6n8tsO9
R1bhniZ7JrJfG
Plakat do filmu Czas apokalipsy
Źródło: Hutson Hayward, dostępny w internecie: flickr.com, licencja: CC BY-NC-SA 2.0.
1

Film o niebywałym rozmachu produkcyjnym, po chaotycznym i spektakularnym okresie zdjęciowym wszedł na ekrany w 1979 r. i przyniósł Coppoli drugą Złotą Palmę na festiwalu w Cannes, a rok później osiem nominacji i dwa Oscary (za najlepsze zdjęcia i najlepszy dźwięk). Łącznie film zdobył ponad 40 nagród!

RXCwU3sFQK8Tz
RfCqNJdPMX0VU
Łowca jeleni, reż. Cimino Michael
Źródło: Dystrybutor: Kino Świat, Dystrybutor: Jawi, Producent: Kino Świat, tylko do użytku edukacyjnego.
1

Podjęty przez Coppolę – a kilka miesięcy wcześniej także przez Michaela Cimino w filmie Łowca jeleni (1978) – temat wojny wietnamskiej kontynuowany był w wielu wybitnych dziełach filmowych, jak Pluton Olivera Stone’a (1986), Full Metal Jacket Stanleya Kubricka (1987) czy Ofiary wojny Briana de Palmy (1989).

=

RtD3Oe7rQwiRp
Pluton, reż. Stone Oliver, 1986
Źródło: tylko do użytku edukacyjnego.

=

R1ZbLF5k4Nsmn
Full Metal Jacket, reż. Kubrick Stanley
Źródło: Dystrybutor: Galapagos, Producent: Warner Bros Entertainment, tylko do użytku edukacyjnego.

=

RvcnEFvY3F9os
Ofiary wojny, reż. De Palma Brian
Źródło: Dystrybutor: Imperial CinePix, Producent: Columbia, tylko do użytku edukacyjnego.
R1Q1aWqGmLlb5
Rv7hm14nGIssJ
Kino Moskwa w Warszawie, ok. 1960 r.
Źródło: Budownictwo i architektura w Polsce, red. J. Zachwatowicz, Wydawnictwo Interpress, Warszawa 1968, s. 36-37, dostępny w internecie: Wikimedia Commons, domena publiczna.
1

Na koniec warto wspomnieć pewien przypadek, dzięki któremu Czas Apokalipsy w symboliczny sposób zapisał się w polskiej historii. Kiedy 13 grudnia 1981 r. generał Jaruzelski wprowadził stan wojenny, odwołano premierę filmu Coppoli, która miała odbyć się tego dnia w warszawskim kinie „Moskwa”.

Wkrótce cały świat obiegło niezwykle wymowne zdjęcie zrobione wtedy przez znanego fotografika Chrisa Niedenthala: widać na nim wóz pancerny i żołnierzy stojących przed kinem, na którym – pod ogromnym napisem MOSKWA – wisi plakat ze złowieszczym tytułem CZAS APOKALIPSY.

Głośność lektora
Głośność muzyki

Muzyka wykorzystana w prezentacji: Charlie Ryan, Oscillating Form, licencja: Artlist.io.

1
Ćwiczenie 1

Wyszukaj w internecie zdjęcie autorstwa Chrisa Niedenthala, o którym mowa w ostatniej części multimedium. Następnie opisz treść, wymowę i kompozycję kadru, a następnie oceń i zinterpretuj jego nastrojowość.

R18b9dnYf16kf
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 2

Zastanów się, czemu może służyć przeniesienie akcji Jądra ciemności w realia wojny wietnamskiej. Zapisz swoją odpowiedź.

R18b9dnYf16kf
(Uzupełnij).