Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Dzielenie wielomianów, które pokazaliśmy,  nie jest jedynym sposobem, w jaki można wykonać to działanie, ale jest jedynym uniwersalnym. Drugim sposobem dzielenia wielomianów jest schemat Hornera. Niestety, możemy go używać jedynie wtedy, gdy dzielimy wielomian w uporządkowanej formie przez dwumian liniowy postaci x+a lub x-a, gdzie a jest dowolną liczbą rzeczywistą. Prezentacja multimedialna zawarta w Poleceniu 1 wyjaśni jego sposób działania.

Polecenie 1

Zapoznaj się z prezentacją multimedialną, która dotyczy schematu Hornera. Na jej podstawie rozwiąż polecenia 23.

R2K6JI9ikEFBO

Wykonamy dzielnie -8x3-3x2+6x+5:x-1, używając schematu Hornera. Na początku budujemy tabelę. W pierwszym wierszu wpisujemy wszystkie kolejne współczynniki uporządkowanego wielomianu. To są -8 ,-3 , 65. Środkowy wiersz zostawiamy na obliczenia wykonywane w trakcie korzystania ze schematu Hornera. W lewym dolnym rogu tabeli wpisujemy liczbę, która zeruje dwumian liniowy x-1 . W naszym przypadku to liczba 1.

-8

-3

6

5

Działania

Przepisujemy pierwszy współczynnik, czyli liczbę -8 , bez zmian do dolnego wiersza.

-8

-3

6

5

Działania

Liczbę -8 mnożymy przez liczbę 1, a następnie odejmujemy liczbę 3. Otrzymujemy wówczas -11.

-8

-3

6

5

Działania

Wynik -11 wpisujemy do kolejnej komórki dolnego wiersza w schemacie Hornera.

-8

-3

6

5

Działania

Wykonujemy podobne obliczenia jak w poprzednim kroku. Liczbę -11 mnożymy przez liczbę 1 , następnie dodajemy liczbę 6 .

-8

-3

6

5

Działania

Wynik, czyli liczbę -5 , wpisujemy do dolnego wiersza.

-8

-3

6

5

Działania

Analogicznie jak w poprzednich krokach, liczbę -5 mnożymy przez liczbę 1. Następnie dodajemy liczbę 5 , która jest kolejnym współczynnikiem wielomianu.

-8

-3

6

5

Działania

Wynik równy 0 wpisujemy do dolnego wiersza. Oznacza to, że udało nam się podzielić wielomian bez reszty.

-8

-3

6

5

Działania

Otrzymujemy całą uzupełnioną tabelę ilustrującą schemat Hornera. Liczby otrzymane w dolnym wierszu tabeli są kolejnymi współczynnikami wielomianu stopnia o jeden mniejszego niż dzielony wielomian.

Wynika stąd, że wynikiem dzielenia wielomianu -8x3-3x2+6x+5 przez dwumian liniowy x-1 jest iloraz -8x2-11x-5.

Polecenie 2
R1RppDsnd1Ofm
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
R72EzUjEp2pRO
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Polecenie 3

Wykonaj dzielenie, używając schematu Hornera: -2x3+6x2+25x-25:x-5. Określ stopień otrzymanego ilorazu.

Polecenie 4

Podziel wielomian Wx=x3-5x-2 przez dwumian liniowy Px=x+1. Spróbuj to zrobić więcej niż jednym sposobem. Swoje rozwiązanie porównaj z przedstawionym w samouczku.