bg‑azure

In this section you are going to learn about the common nutrition recommendations by the WHO (World Health Organization), the biggest authority on health in the world. If you want to know what your diet should look like to be truly healthy, study the presentation.

W tej części poznasz ogólne zalecenia żywieniowe WHO (Światowej Organizacji Zdrowia), największego autorytetu w dziedzinie zdrowia na świecie. Jeśli chcesz wiedzieć, jak powinna wyglądać twoja dieta, która poprawi kondycję zdrowotną, przeanalizuj prezentację.

R1LLmZscctiXu
WHO within your grasp
WHO w zasięgu ręki
Źródło: dostępny w internecie: www.unsplash.com [dostęp 31.12.2021], domena publiczna.

Match the words with their translation.

Exercise 1
RHoZEfd35FnR7
tofu Możliwe odpowiedzi: 1. kukurydza, 2. pomidor, 3. fasolki, 4. tofu, 5. czerwona kapusta, 6. sałata, 7. ogórek, 8. jajko egg Możliwe odpowiedzi: 1. kukurydza, 2. pomidor, 3. fasolki, 4. tofu, 5. czerwona kapusta, 6. sałata, 7. ogórek, 8. jajko corn Możliwe odpowiedzi: 1. kukurydza, 2. pomidor, 3. fasolki, 4. tofu, 5. czerwona kapusta, 6. sałata, 7. ogórek, 8. jajko beans Możliwe odpowiedzi: 1. kukurydza, 2. pomidor, 3. fasolki, 4. tofu, 5. czerwona kapusta, 6. sałata, 7. ogórek, 8. jajko lettuce Możliwe odpowiedzi: 1. kukurydza, 2. pomidor, 3. fasolki, 4. tofu, 5. czerwona kapusta, 6. sałata, 7. ogórek, 8. jajko cucumber Możliwe odpowiedzi: 1. kukurydza, 2. pomidor, 3. fasolki, 4. tofu, 5. czerwona kapusta, 6. sałata, 7. ogórek, 8. jajko tomato Możliwe odpowiedzi: 1. kukurydza, 2. pomidor, 3. fasolki, 4. tofu, 5. czerwona kapusta, 6. sałata, 7. ogórek, 8. jajko red cabbage Możliwe odpowiedzi: 1. kukurydza, 2. pomidor, 3. fasolki, 4. tofu, 5. czerwona kapusta, 6. sałata, 7. ogórek, 8. jajko
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Rixt9qUchOLd1
Exercise 1
Drag and drop the labels to the correct places in the picture.
Źródło: dostępny w internecie: www.unsplash.com [dostęp 31.12.2021], domena publiczna.
RXz1zztFa3uRJ

World Health Organisation

RRBZcmFXYEiYj
Krótki filmik przedstawia dwie kobiety siedzące na krzesłach obrotowych na stanowiskach analiz w laboratorium. Obydwie ubrane są w granatowe ubranie ochronne składające się z bluzki i spodni, na głowach mają białe czepki z kolorowym deseniem, na twarzach maseczki ochronne, na stopach obuwie ochronne antypoślizgowe, a na dłoniach różowe rękawiczki jednorazowe. Kobieta na pierwszym planie po prawej stronie spogląda przez okular mikroskopu optycznego, który stoi na blacie w podświetlonej wnęce. W prawej dłoni trzyma pipetę, zaś lewą dłonią podnosi szkło przykrywające próbkę leżącą pod obiektywem mikroskopu. Nad wnęką widoczny jest monitor z wyświetlaczem. W głębi widoczna jest druga postać również patrząca przez okular mikroskopu. W prawej dłoni trzyma pipetę, zaś lewą dłonią trzyma próbkę leżącą pod obiektywem mikroskopu.
TRANSCRIPTazurewhite
R7FzRMtqTyAXg

Calories

Rz12HLmKPjHGQ
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
TRANSCRIPTazurewhite
Ra7my3OfOcjCv

Fats

RP1JOOt4CLQvs
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
TRANSCRIPTazurewhite
R1Grf5pdnKpeS

Vegetables and legumes

RXWSeS0hzC6Hr
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
TRANSCRIPTazurewhite
R1NPixoFlKv4G

Sugar

REu9F2XBdpqNR
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
TRANSCRIPTazurewhite
RtKZWp2Cr1i4v

Salt

R1Ecn5Sag2p6a
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
TRANSCRIPTazurewhite
R28O4DTQOPkMV

Vitamins and minerals

R1kyW898W0lOt
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
TRANSCRIPTazurewhite
R10Pm6ItUvIEz

Harmful substances

Rs4nK0kySyXsG
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
TRANSCRIPTazurewhite
R1cQtMHssnsRw

Pathogens

RrIoc8queiYWP
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
TRANSCRIPTazurewhite
RNoKWgY3dYNz7

Learn and teach healthy habits

RV9VcStrMUx3E
Krótki filmik przedstawia przygotowanie posiłku przez grupę osób. Widoczne są osoby w różnym wieku, od seniorów po dzieci, które stoją przy blacie kuchennym i podają sobie różne produkty, na przykład miskę z jajkami i pomarańcze. Na blacie widoczne są metalowe miski z zieloną sałatą, pomarańczami. Dzieci podjadają plasterki pomarańczy.
TRANSCRIPTazurewhite
Lektor volume
Music volume
RrqvmRDnq4lgc
Exercise 2
Drag the following halves of sentences to recreate a few sentences that appeared in the presentation above. Not more than Możliwe odpowiedzi: 1. 5 grams of salt per day can reduce the risk of cardiovascular disease., 2. sufficient vitamins and certain minerals., 3. 10% of calories., 4. 400 grams of fruits and vegetables per day., 5. 30% of the total calories eaten should come from fats. Eat at least Możliwe odpowiedzi: 1. 5 grams of salt per day can reduce the risk of cardiovascular disease., 2. sufficient vitamins and certain minerals., 3. 10% of calories., 4. 400 grams of fruits and vegetables per day., 5. 30% of the total calories eaten should come from fats. Limit the intake of simple sugars to less than Możliwe odpowiedzi: 1. 5 grams of salt per day can reduce the risk of cardiovascular disease., 2. sufficient vitamins and certain minerals., 3. 10% of calories., 4. 400 grams of fruits and vegetables per day., 5. 30% of the total calories eaten should come from fats. Consuming less than Możliwe odpowiedzi: 1. 5 grams of salt per day can reduce the risk of cardiovascular disease., 2. sufficient vitamins and certain minerals., 3. 10% of calories., 4. 400 grams of fruits and vegetables per day., 5. 30% of the total calories eaten should come from fats. Ensure that the foods chosen have Możliwe odpowiedzi: 1. 5 grams of salt per day can reduce the risk of cardiovascular disease., 2. sufficient vitamins and certain minerals., 3. 10% of calories., 4. 400 grams of fruits and vegetables per day., 5. 30% of the total calories eaten should come from fats.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1RLxMFPJdo4V
Exercise 3
Study the presentation above. Next, match the headings to different groups. 1. 1. harmful, 2. vegetables, 3. fats, 4. pathogens, 5. legumes: saturated, unsaturated, trans.
2. 1. harmful, 2. vegetables, 3. fats, 4. pathogens, 5. legumes: potatoes, sweet potatoes, cassava.
3. 1. harmful, 2. vegetables, 3. fats, 4. pathogens, 5. legumes: lentils, beans, peas.
4. 1. harmful, 2. vegetables, 3. fats, 4. pathogens, 5. legumes: E. coli, tapeworm eggs, viruses.
5. 1. harmful, 2. vegetables, 3. fats, 4. pathogens, 5. legumes: toxic, poisonous, carcinogenic.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1ZmxFwL8I69v
Exercise 4
Translate the words in brackets into English to complete the sentences. 1. Adequate     iTu uzupełnij     of calcium and vitamin D is important for our health. 2. Eating lots of     sTu uzupełnij         fTu uzupełnij     can raise your cholesterol and increase your risk of heart disease. 3. The use of     iTu uzupełnij     salt is an efficient way to add iodine to the diet. 4. They could buy that if they had a     sTu uzupełnij     amount of money. 5. How will I know if there are     pTu uzupełnij     in my drinking water? 6. The body of a     tTu uzupełnij     is in segments (pieces that are alike). 7. Many food companies have already removed the     tTu uzupełnij         fTu uzupełnij     from their products.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.