Prezentacja multimedialna
Polecenie 1
Zapoznaj się z treścią prezentacji dotyczącej problematyki Mistrza i Małgorzaty. Wskaż cechy rosyjskiej rzeczywistości przełomu lat 20. i 30. XX wieku obserwowane przez Bułhakowa, które stały się przedmiotem krytyki w powieści.
„powieść w powieści". Apokryficzna historia jest przetworzeniem opowieści biblijnej. U Bułhakowa Jeszua nie jest Bogiem, tylko wędrownym filozofem i nauczycielem, który wierzy w miłość, dobro i zbawienie możliwe dzięki spotkaniu z drugim człowiekiem. Piłat – urzędnik, prokurator Judei – skoncentrowany na pełnionych funkcjach zapomina o swoim człowieczeństwie. Jego sceptycyzm ma źródło w racjonalnym myśleniu, wynika ze zgorzknienia i zmęczenia, a przede wszystkim z braku ufności wobec innych. Wariacje Bułhakowa na temat historii ewangelicznej nie mają właściwie charakteru religijnego, chyba że za „religijną” uznamy wszelką głęboką więź między ludźmi. Mistrz Ilustracja przedstawia czarną sylwetkę mężczyzny piszącego na maszynie do pisania. Obok maszyny stoi lampa. Tytułowy bohater powieści, Mistrz, jest pisarzem. Niektórzy komentatorzy dopatrują się w tej postaci autoportretu Bułhakowa, można się jednak zastanawiać, czy taka interpretacja jest uprawniona. Natomiast bez wątpienia Mistrz nosi cechy pisarza idealnego, czyli niezależnego od koniunktur politycznych, wyrażającego w swoim dziele najgłębsze przemyślenia i uczucia, polegającego na własnej wyobraźni, dającego się nieść natchnieniu. Mistrz zasadniczo różni się od konformistycznych literatów moskiewskich opisanych w powieści. Nie przypadkiem jednak bohater trafia do szpitala psychiatrycznego. W materialistycznym i konformistycznym świecie postrzegany jest jako wariat, którego trzeba izolować. Poza tym jego historia odzwierciedla praktyki stosowane w sowieckiej Rosji. Warto jednak pamiętać, że motyw pisarza‑szaleńca był obecny już w tradycji romantycznej. Według poglądów romantycznych osoba chora psychicznie wie i widzi więcej. Podobne przekonania są głęboko zakorzenione także w prawosławiu. Tradycja prawosławna nakazuje darzyć szczególnym szacunkiem tzw. jurodiwych, czyli szaleńców Chrystusowych – ludzi, którzy nie myślą racjonalnie, ale mają dostęp do głębszych tajemnic świata. Mistrz i Małgorzata – powieść traktująca o literaturze, o wolności twórczej, o posłannictwie dzieł literackich i ich oddziaływaniu na czytelników – jest w dużej mierze utworem autotematycznym. To powieść o pisaniu i pożytkach stąd płynących. Miłość Zdjęcie ukazuje fragment białej rzeźby. Na wyciągniętej dłoni leży dłoń drugiej osoby. Nade wszystko jednak Mistrz i Małgorzata jest powieścią o ocalającej sile miłości. Miłość łączy dwoje tytułowych bohaterów, ona też może przynieść ocalenie całemu światu. Takie przesłanie niesie apokryficzna opowieść Mistrza. W miłości jest więc nadzieja także dla mieszkańców Moskwy żyjących w zakłamaniu.
Polecenie 2
Które postaci mieszkające w Moskwie można uznać za odpowiedniki Piłata z powieści Mistrza? Uzasadnij swój wybór.