Polecenie 1

Po zapoznaniu się z wierszami Krzysztofa Kamila Baczyńskiego oraz definicjami gatunków wierszy religijnych (słownik sekcji „Przeczytaj”) podaj utwór, który twoim zdaniem najlepiej oddaje modlitewny charakter wypowiedzi poety. Uzasadnij swój wybór, powołując się na budowę wiersza, wykorzystane środki językowe oraz sposób obrazowania.

Rv9S9pTyP4Khh
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Wybierz wiersz, który według ciebie najlepiej przedstawia stosunek podmiotu lirycznego do okrucieństw wojny. Uzasadnij swój wybór. Przywołaj cytaty.

Ra7xbzeNEJ4Xt
(Uzupełnij).

Wiersze religijne Krzysztofa Kamila Baczyńskiego

RvreSj89x2d8B
Prezentacja.
Polecenie 3

Porównaj poetycką przypowieść Krzysztofa Kamila Baczyńskiego o stworzeniu świata z malarską interpretacją Stanisława Ignacego Witkiewicza. Odpowiedz na pytanie, czy zauważasz podobieństwa między obiema wizjami? Uzasadnij swoją odpowiedź.

RXu9j9voWyngq
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Odpowiedz na pytanie, czy obraz Roberta Hendersona Blytha Obraz człowieka mógłby się stać plastyczną ilustracją Psalmu 4. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego? Uzasadnij swoją odpowiedź.

RZDBjge91EZc2
(Uzupełnij).

Tekst do ćwiczeń

R1N5O4IMJTK2l
Źródło: Krzysztof Kamil Baczyński, Modlitwa do Bogarodzicy, [w:] tegoż, Utwory zebrane, t. 2, oprac. A. Kmita‑Piorunowa, Kraków 1979, s. 107.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Krzysztof Kamil Baczyński Modlitwa do Bogarodzicy

Któraś wiodła jak bór pomruków
ducha ziemi tej skutego w zbroi szereg,
prowadź nocne drogi jego wnuków, 
byśmy milcząc umieli umierać.

Któraś była muzyki deszczem,
a przejrzysta jak świt i płomień,
daj nam usta jak obłoki niebieskie, 
które czyste – pod toczącym się gromem.

Która ziemi się uczyłaś przy Bogu, 
w której ziemia jak niebo się stała, 
daj nam z ognia twego pas i ostrogi, 
ale włóż je na człowiecze ciała.

Któraś serce jak morze rozdarła 
w synu ziemi i synu nieba, 
o, naucz matki nasze, 
jak cierpieć trzeba.

Która jesteś jak nad czarnym lasem 
blask – pogody słonecznej kościół, 
nagnij pochmurną broń naszą, 
gdy zaczniemy walczyć miłością.

21 III 44 r.

6 Źródło: Krzysztof Kamil Baczyński, Modlitwa do Bogarodzicy, [w:] tegoż, Utwory zebrane, t. 2, oprac. A. Kmita-Piorunowa, Kraków 1979, s. 107.
RUfgJAiDg86b81
Ćwiczenie 1
Spośród podanych określeń zaznacz te, które trafnie charakteryzują podmiot liryczny wiersza. Możliwe odpowiedzi: 1. indywidualista, 2. patriota, 3. osoba wierząca, 4. tchórz, 5. syn, 6. żołnierz, 7. przedstawiciel zbiorowości, 8. ateista
R9ciORG2BDce61
Ćwiczenie 2
Przyporządkuj osobom pojawiającym się w wierszu stawiane przed nimi zadania. Bogarodzica Możliwe odpowiedzi: 1. Uczyć umierania, 2. Umierać, 3. Wskazywać drogę, 4. Walczyć, 5. Uzbrajać się, 6. Rozbroić Żołnierze Możliwe odpowiedzi: 1. Uczyć umierania, 2. Umierać, 3. Wskazywać drogę, 4. Walczyć, 5. Uzbrajać się, 6. Rozbroić
RdY7BN7o7g0Iq1
Ćwiczenie 3
Spośród poniżej zapisanych relacji zachodzących między ludźmi zaznacz te, które zostały ukazane w wierszu Baczyńskiego. Możliwe odpowiedzi: 1. matka – dziecko, 2. dowódca – podkomendny, 3. oskarżony – sędzia, 4. wierzący – bóstwo
11
Ćwiczenie 4

Wypisz z tekstu wiersza Modlitwa do Bogarodzicy przykład:

RkfG2K0NRBAGz
porównania: (Uzupełnij) kontrastu: (Uzupełnij) peryfrazy: (Uzupełnij) epitetu kolorystycznego: (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Wyjaśnij, czemu służą wymienione w ćwiczeniu nr 4 środki językowe. Powołaj się na odpowiednie przykłady.

RY7R59bz4gEUm
(Uzupełnij).