Polecenie 1

Zapoznaj się z wykładem Andrzeja Franaszka, a następnie podaj trzy wydarzenia historyczne, które wpłynęły na formowanie się świadomości poetów Nowej Fali.

R139aKP4QwTAD
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Na podstawie wykładu wyjaśnij, jak, w kontekście sytuacji społeczno‑politycznej panującej w Polsce przełomu lat 60. i 70., rozumiesz metaforyczne sformułowania: „zaczerpnąć oddechu”, „oddychać pełną piersią”, „wypluć knebel”, często pojawiające się we wczesnych wierszach twórców Nowej Fali.

R139aKP4QwTAD
(Uzupełnij).
R1bQGUUMAqkEd
Nagranie filmowe lekcji pod tytułem U końca wojny dwudziestodwuletniej – Stanisław Barańczak.
Polecenie 3

Zapoznaj się z prezentacją. Zastanów się, czy dostrzegasz nawiązanie wiersza Wojna dwudziestodwuletnia Stanisława Barańczaka do poniższego cytatu. Uzasadnij swoją odpowiedź.

Immanuel Kant Rozprawy z filozofii historii

„wyjście człowieka z niepełnoletności, w którą popadł on z własnej winy. Niepełnoletność to niezdolność człowieka do posługiwania się swym własnym rozumem, bez obcego kierownictwa. Zawinioną jest ta niepełnoletność wtedy, kiedy przyczyną jej jest nie brak rozumu, lecz decyzji i odwagi posługiwania się nim bez obcego kierownictwa. Sapere aude! Miej odwagę posługiwać się swym własnym rozumem”.

kant1 Źródło: Immanuel Kant, Rozprawy z filozofii historii, tłum. Dariusz Pakalski, Mirosław Żelazny, Adam Grzeliński, Tomasz Kupś, Kęty 2005.
R139aKP4QwTAD
(Uzupełnij).
REciy0zNsZXfe
RwhfpoPbNVLqC
RV5X0OpRLweYS
Rytuał inicjacji chłopców z plemienia Yao w Malawi
Źródło: Steve Evans, 2005, dostępny w internecie: Wikimedia Commons, licencja: CC BY 2.0.
1

„Wojna dwudziestodwuletnia” to okres formacji poprzedzający osiągnięcie dojrzałości przez młodego człowieka. Jej koniec to inicjacja w życie samodzielne i odpowiedzialne. Temu przełomowemu momentowi towarzyszyły i nadal w różnych kulturach towarzyszą rytuały wtajemniczenia, których częścią jest próba – zmierzenie się z ekstremalnym doświadczeniem.

RnIUcQfawzxyd
RtUbs96UEfHVQ
Portret Immanuela Kanta z książki Die Gartenlaube, 1881, domena publiczna
1

To także osiągnięcie oświecenia. Immanuel Kant pisał, że jest to

Immanuel Kant Rozprawy z filozofii historii

„wyjście człowieka z niepełnoletności, w którą popadł on z własnej winy. Niepełnoletność to niezdolność człowieka do posługiwania się swym własnym rozumem, bez obcego kierownictwa. Zawinioną jest ta niepełnoletność wtedy, kiedy przyczyną jej jest nie brak rozumu, lecz decyzji i odwagi posługiwania się nim bez obcego kierownictwa. Sapere aude! Miej odwagę posługiwać się swym własnym rozumem”.

kant1 Źródło: Immanuel Kant, Rozprawy z filozofii historii, tłum. Dariusz Pakalski, Mirosław Żelazny, Adam Grzeliński, Tomasz Kupś, Kęty 2005.

Człowiek oświecony posiada więc umiejętność odrzucenia fałszywych wartości.

RFhJO3hj6lQU5
R1UXItAoMOJfR
Richard Westall, Miecz Damoklesa, 1812, domena publiczna
1

Doświadczenie sytuacji granicznej (na styku życia i śmierci) i dostąpienie w jej wyniku oświecenia, a zarazem inicjacji, były udziałem bohatera utworu Barańczaka. Treścią utrzymanego w czasie przeszłym monologu lirycznego są właśnie wydarzenia poprzedzające „koniec wojny dwudziestodwuletniej”, które składają się na ową ekstremalną próbę. Dają się one ułożyć w logiczny ciąg przyczyn i skutków, wyeksponowanych przez powtórzenia wyrażenia zawartego w tytule, oraz zdania: „szedłeś z nimi, uciekałeś z nimi, liczyłeś zaginionych, zmarłych i zabitych, zapomniałeś nazwisk i adresów”.

R1ctLmYAMqHb9
R1WemJ0BKT3N1
Źródło: Pexels, domena publiczna.
1

Nie bez znaczenia dla odczytania wiersza jest porządek wywodu. Zarówno tytuł, jak i początek pierwszej strofy zawierają informację o końcu wojny i o wyjaśnieniu się wszystkiego (osiągnięciu przez człowieka zdolności „do posługiwania się swym własnym rozumem, bez obcego kierownictwa”) – czyli o skutku. Informacja podana jest zagadkowo, muszą więc natychmiast paść pytania: O jakiej wojnie mowa? Co się wyjaśniło? Odpowiedzi znajdujemy stopniowo – kolejne wersy są swoistą peryfrazą tytułowej „wojny dwudziestodwuletniej”.

REGFsNRtVGUxn
RBiUyIcR3AkAh
Źródło: Lokilech, dostępny w internecie: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
1

Utwór odtwarza sytuację przesłuchania. Bohaterem lirycznym jest człowiek, który – „oświecony lampą z biurka prosto w oczy” (poddany ostremu śledztwu) – „zapomina nazwisk i adresów” (milczy, odmawia odpowiedzi, nie chce nikogo wydać). To ktoś, kto szedł, krzyczał i uciekał z innymi biorącymi udział w wojnie. Chroni ich teraz przed represjami, starając się z jednej strony zapomnieć nazwiska i adresy, z drugiej – ocalić pamięć o tych, których potężny przeciwnik skazał na niebyt w znaczeniu dosłownym (stracili życie) i przenośnym (zakazano wymieniania ich nazwisk).

RnSBCjjyYfiAX
R1FeTa0qMagE5
Demonstracje Grudnia 1970 w Gdyni: Ciało Janka Wiśniewskiego (Zbyszka Godlewskiego) niesione przez demonstrantów
Źródło: 17.12.1970 r., dostępny w internecie: Wikimedia Commons, domena publiczna.
1

Bohatera łączy z nimi współudział w „wojnie”, na której bronią były pochody, „ochrypły krzyk w gardle, łzy gniewu” oraz racje moralne – chcieli bronić godności i odzyskać wolność. Prowadzili nierówną walkę z przeciwnikiem odmawiającym im elementarnych ludzkich praw, dysponentem środków przymusu (pies spuszczony ze smyczy). Wróg traktował ich jak tropioną zwierzynę, którą trzeba dopaść i poddać tresurze (nałożyć kaganiec jak psom). Nie wahał się krwawo stłumić protestu bezbronnych ludzi niepoddających się ostatecznemu upodleniu.

REH5xKHlc6isf
R104vrVHpGi6f
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
1

Bohaterowi lirycznemu pozostaje milczenie wobec „huraganowego ognia krzyżowych pytań”. Dokonuje on „u końca wojny” obrachunku „zaginionych, zmarłych i zabitych” oraz grzebie ich „w pojemnym grobie cienkościennej czaszki”. Dysponuje niebezpieczną dla uzurpatorów bronią ludzkiej pamięci. Uczestnictwo w „wojnie” stało się dla niego wtajemniczeniem w dojrzałość. Przeszedłszy tę próbę, „w dzień zwycięstwa nad sobą, w dzień przegranej z sobą” opowiada się po stronie ofiar i pragnie „nowej wojny w sobie”.

R4NzrQt9KZ7bc
RazKq0Ybx46xT
1

Obecność zaimka „się” wskazuje, że zbiorowe doświadczenie „wojny” pokazane jest tu z perspektywy doświadczenia jednostki, a bohater to indywidualista o cechach romantyka. To Kordian, poszukujący własnej drogi i kuszony przez Doktora w szpitalu wariatów XX w.; to Konrad w celi więziennej między aniołami i demonami. Bolesne doświadczenia konfrontacji ze złem pozwalają jednak dostąpić oświecenia, przynosząc bezcenny owoc – rozpoznanie dobra.

R1FPgaY95tBDE
RkMi4DkBvTSAX
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
1

Przedstawiona tu interpretacja utworu Barańczaka zachowuje swoją logikę także wówczas, gdy uznamy, że podmiot liryczny kieruje swój monolog do siebie, zatem jest także bohaterem lirycznym. Nie byłaby to sytuacja nietypowa – któż bowiem nie dokonuje w przełomowych momentach życia rozrachunku z samym sobą albo nie wiedzie ze sobą sporów? „Koniec wojny dwudziestodwuletniej” z pewnością jest takim przełomowym momentem w biografii bohatera.

RWb5b2V8rf00Y
R1DK4gjh7YFin
1

Nadając monologowi lirycznemu kształt mowy skierowanej do siebie, twórca zyskał możliwość obiektywizowania uczuć. Nie wyraża refleksji osobistej (w 1. osobie liczby pojedynczej), choć temat „wojny w sobie” wydaje się być domeną liryki bezpośredniej. Barańczak posługuje się formą 2. osoby liczby pojedynczej, by kontestować kierowany wobec sztuki postulat szczerości. Choć ujawnia zmaganie się z fałszywymi prorokami i demonami zła w sobie, ze słabością, strachem i rodzącą się pokusą kompromisu, czyni to pośrednio.

R17AfO5k6ImiY
RoKBBDjVyHj2Z
Źródło: Witold Pietrusiewicz, licencja: CC BY-SA 3.0.
1

Bohater liryczny nie zabiera też głosu w imieniu zbiorowości, jako reprezentant pokolenia, na co pozwalałaby forma 1. osoby liczby mnogiej. Niemniej pokazuje prawdę o ludziach – sprawdzoną na jego (poety) własnym przykładzie. Nie sposób przecież nie dostrzec w wierszu odniesień do realiów epoki, w której „wojnę dwudziestodwuletnią” wiódł on, urodzony u końca wojny – wcześniejszej. Nie sposób nie pamiętać o roli, jaką odegrał w działalności niepodległościowej (uczestnictwo w wydarzeniach Marca ’68, działalność w Komitecie Obrony Robotników, współtworzenie obiegu literatury poza cenzurą). Realia te to pochody protestacyjne, rozpędzanie demonstrantów przez siły porządkowe, aresztowania, śledztwa „pod oświatą lampy” wymierzonej z biurka prosto w oczy (aby wymusić zeznania), inwigilacja oraz represje wobec stawiających opór (zapis cenzury zakazał publikacji tekstów Barańczaka).

Głośność lektora
Głośność muzyki
1

Muzyka wykorzystana w prezentacji: Muted, Spongy Hammer, licencja: Artlist.io.

1
Polecenie 4

Zinterpretuj samodzielnie wiersz Barańczaka Wojna dwudziestodwuletnia. Wykorzystaj informacje z prezentacji multimedialnej zamieszczonej powyżej. Swoje wnioski zapisz w formie mapy myśli, uzupełniając je odpowiednimi cytatami z wiersza.

RdXZ3VNoqTszJ
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Wojna dwudziestodwuletnia
    • Elementy należące do kategorii Wojna dwudziestodwuletnia
    • Nazwa kategorii:
      • Elementy należące do kategorii
      • Nazwa kategorii:
      • Koniec elementów należących do kategorii
    • Nazwa kategorii:
      • Elementy należące do kategorii
      • Nazwa kategorii:
      • Koniec elementów należących do kategorii
    • Nazwa kategorii:
      • Elementy należące do kategorii
      • Nazwa kategorii:
      • Koniec elementów należących do kategorii
    • Nazwa kategorii:
      • Elementy należące do kategorii
      • Nazwa kategorii:
      • Koniec elementów należących do kategorii
    • Nazwa kategorii:
      • Elementy należące do kategorii
      • Nazwa kategorii:
      • Koniec elementów należących do kategorii
    • Nazwa kategorii:
      • Elementy należące do kategorii
      • Nazwa kategorii:
      • Koniec elementów należących do kategorii
    • Nazwa kategorii:
      • Elementy należące do kategorii
      • Nazwa kategorii:
      • Koniec elementów należących do kategorii
    • Nazwa kategorii:
      • Elementy należące do kategorii
      • Nazwa kategorii:
      • Koniec elementów należących do kategorii
    • Nazwa kategorii:
      • Elementy należące do kategorii
      • Nazwa kategorii:
      • Koniec elementów należących do kategorii
      Koniec elementów należących do kategorii Wojna dwudziestodwuletnia
RAE8eCIsXlJGc
(Uzupełnij).
R6mxdj3Om3RE6
Nagranie dźwiękowe lekcji pod tytułem Stanisław Barańczak, U końca wojny dwudziestodwuletniej.
Stanisław Barańczak U końca wojny dwudziestodwuletniej

U końca wojny dwudziestodwuletniej,
w dzień zwycięstwa nad sobą, w dzień
przegranej z sobą, gdy się wszystko wyjaśniło
pochodniami pochodów, kagankiem kagańca,
gdy zapomniałeś nazwisk i adresów,
oświecony lampą z biurka prosto w oczy, jak
krótkim tchem psa spuszczonego ze smyczy, w ten dzień
ostatecznego zawieszenia broni nad głową;

szedłeś z nimi; uciekałeś z nimi;
u końca wojny dwudziestodwuletniej
liczyłeś zaginionych, zmarłych i zabitych
w sobie samym, choć nigdy nie byłeś wśród siebie
tak jasno żywy pod oświatą lampy,
zapominając nazwisk i adresów
(a szedłeś z nimi; uciekałeś z nimi).
jeszcze z wilgotnym żarem tchu na twarzy
zachowanej bez celu i składu;

w ten dzień
jakże pragnąłeś rozgromienia klęski,
triumfu nad zwycięstwem, nowej wojny w sobie;
mogłeś od nowa utkać dywanowy nalot
na ochrypłym od krzyku gardle, nalot łez
wybuchających cierpkim oświeceniem gniewu,
od nowa atakować ostygłe okopy
w huraganowym ogniu ich krzyżowych pytań;
u końca wojny dwudziestodwuletniej,
gdy zapomniałeś nazwisk i adresów,
grzebałeś zaginionych, zmarłych i zabitych
w pojemnym grobie cienkościennej czaszki:
bo szedłeś z nimi; uciekałeś z nimi.

M12 Źródło: Stanisław Barańczak, U końca wojny dwudziestodwuletniej, [w:] tegoż, Jednym tchem, Warszawa 1970.