Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Odszukaj w poznanych wierszach Bolesława Leśmiana wymienione w poniższej prezentacji motywy, tematy i słowa‑klucze. Zapisz je poniżej.

R1UzBFjLjIHHS
(Uzupełnij).

ZakamarkizakamarekZakamarki semantyczne, czyli słowa‑klucze w wierszach Leśmiana

RIJ4YwNKxDQ71
2,3
R1BmAtHz0tztv
James Ensor, Śmierć i maski, 1897
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Bezświat (Brak, Pustka) i Zaświat

„Brak”, „pustka”, „bezświat” – to przerażające miejsca, w których panuje nicość. Przekraczanie granic tego, co rzeczywiste, jest ryzykowne i kończy się porażką poznania.

Bolesław Leśmian Topielec

(...)
A on biegł wybrzeżami coraz innych światów,
Odczłowieczając duszę i oddech wśród kwiatów,
Aż zabrnął w takich jagód rozdzwonione dzbany,
W taką zamrocz paproci, w takich cisz kurhany, 
W taki bezświat zarośli, w taki bezbrzask głuchy,
W takich szumów ostatnie kędyś zawieruchy,
Że leży oto martwy w stu wiosen bezdeni,
Cienisty, jak bór w borze – topielec zieleni.

2 Źródło: Bolesław Leśmian, Topielec, [w:] tegoż, Poezje wybrane, oprac. J. Trznadel, Wrocław 1983, s. 47.
R1ARXvSqbyqXN
2,3
RP6FLjApMQGRQ
William Blake, Bóg stwarzający świat, 1794
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Bóg

Bóg Leśmiana jest inny niż starotestamentowy Jahwe – jest ludzki i swojski, choć próbuje pełnić wyznaczoną mu rolę, jak np. w Urszuli Kochanowskiej. Często też pojawia się wśród bohaterów wierszy i próbuje z nimi konkurować w dziele stworzenia lub podejmuje z nimi dialog, np. w Panu Błyszczyńskim. Pojmowany jest często w panteistyczny sposób, tzn. objawia się w przyrodzie i człowieku.

Bolesław Leśmian Urszula Kochanowska

Gdy po śmierci w niebiosów przybyłam pustkowie,
Bóg długo patrzał na mnie i głaskał po głowie.

„Zbliż się do mnie, Urszulo! Poglądasz, jak żywa…
Zrobię dla cię, co zechcesz, byś była szczęśliwa”.

3 Źródło: Bolesław Leśmian, Urszula Kochanowska, [w:] tegoż, Poezje wybrane, oprac. J. Trznadel, Wrocław 1983, s. 179.
R1brhZaqUCsNP
2,3
Rvqp6zsBQUeWc
William‑Adolphe Bouguereau, Dzierlatka broniąca się przed Erosem, 1880
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Dziewczyna

W wierszach Leśmiana dziewczyna to bliżej nieokreślona istota pozbawiona spersonalizowanych cech – marzenie i imaginacja podmiotu lirycznego. Uosabia coś lub kogoś, czego lub kogo się pragnie. Ta istota pozostaje jednak nieosiągalna. Z jakichś powodów dziewczyna jest blisko skojarzona ze śmiercią.

Bolesław Leśmian Pan Błyszczyński

W nic rozwiała się dziewczyna i jej czar, poczęty w niebie,
I pierś, zakończona różową soczystką.
I rozpadło się ciało na żal straszny do siebie
I niewiedzę o tym żalu!… I to – wszystko…

Nie umarła, lecz umarło jej odbicie w jezior wodzie.
Już się kończył zaświat… Ustał cud dziewczyński…

4 Źródło: Bolesław Leśmian, Pan Błyszczyński, [w:] tegoż, Poezje wybrane, oprac. J. Trznadel, Wrocław 1983, s. 229.
R1J3VpXYxGuYy
2,3
RZTLTzaekjXDB
Józef Mehoffer, Dziwny ogród, 1903
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Natura i Ogród

Wiersze Leśmiana zawsze są osadzone w naturze, której symbolika jest różnorodna. Poeta wielokrotnie przywołuje w pamięci przyrodę ukraińską i wspomnienia z dzieciństwa. Ogród może przypominać Eden i wspomnienie cielesnego grzechu lub kojarzyć się z alegorią dzieła poetyckiego, jak w Panu Błyszczyńskim. Łąka zaś to świat pełen różnych istnień, stworów i dźwięków.

Bolesław Leśmian Modlitwa

I nastał dzień, co zgrozą poraził mi duszę –
I musiałem go przeżyć… On wiedział, że muszę…
A już stało za drzwiami to Złe, co niweczy
Szumy mego ogrodu nad gęstwą wszechrzeczy.

5 Źródło: Bolesław Leśmian, Modlitwa, [w:] tegoż, Poezje wybrane, oprac. J. Trznadel, Wrocław 1983, s. 218.
R1P6y1nqWDctp
2,3
R11ZepxQ0CHDG
Andrey Belloly, Kuracjuszka, 1881
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Pieszczota

Erotyka towarzyszyła wierszom Leśmiana na każdym etapie twórczości, nawet tej najwcześniejszej, w okresie Młodej Polski:

Bolesław Leśmian Usta i oczy

Znam tyle twoich pieszczot! Lecz gdy dzień na zmroczu
Błyśnie gwiazdą, wspominam tę jedną – bez słów,
Co każe ci ustami szukać moich oczu…
Tak mnie żegnasz zazwyczaj, nim powrócę znów.

6 Źródło: Bolesław Leśmian, Usta i oczy, [w:] tegoż, Poezje wybrane, oprac. J. Trznadel, Wrocław 1983, s. 3.
RbWqvmqpW2YLR
2,3
RlvKmC84KKGew
Józef Mehoffer, Ścieżka ogrodowa, 1934
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Pieszczota – słowo to nieodzownie kojarzy się z erotyzmem, ale u Leśmiana często oznacza jedynie miłość duchową. Śmierć nie przerywa tęsknoty i pragnienia bliskości.

Bolesław Leśmian Rok nieistnienia

Uczył się kochać umarłą, pieścił dłoń, której nie było,
Całował oczy zamknięte, każdą powiekę z osobna,
Porozumiewał się z piersią, jak z pełną pieszczot mogiłą –
Ale nie wiedział, co czuła, bo nazbyt była zagrobna.

7 Źródło: Bolesław Leśmian, Rok nieistnienia, [w:] tegoż, Poezje wybrane, oprac. J. Trznadel, Wrocław 1983, s. 106.
RMupSjeR1GGAq
2,3
R10Nu79lwXRsa
John Henry Füssli, Koszmar senny, 1781
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Sen

Podczas snu człowiek kreuje własny świat, rządzący się swoimi prawami. Leśmianowski sen tożsamy jest z poezją, w której nie istnieją granice wyobraźni. Niekiedy staje się także niepostrzeżonym przejściem do krainy umarłych.

Bolesław Leśmian Zmierzch

Kto swe serce zbada
W taki zmierzch jak ten?
Łza śmiertelnie blada
W snu głębinę spada,
Choć nie wierzy w sen!…

8 Źródło: Bolesław Leśmian, Zmierzch, [w:] tegoż, Poezje wybrane, oprac. J. Trznadel, Wrocław 1983, s. 142.
RYGwn1XGr1FEA
2,3
R1cxnH8L7Tzdj
Józef Mehoffer, Wnętrze Salonu Rysunkowego, 1943
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Śpiew

Śpiew jest metodą na poznanie świata. Można przez niego wyrazić zachwyt nad światem, niepokoje, radość, przeczucia złego. Dzięki niemu udaje się Leśmianowi oddać to, co nieuchwytne i trudne do jednoznacznego określenia.

Bolesław Leśmian Ta oto godzina

Zamarły róż okrzyki ku słońcu w wyżynie,
I lasów rozechwianych śpiew – o samym śpiewie –
Szmer przykazań miłosnych w płomienistym krzewie –
Wszystko nagle zamarło w tej oto godzinie!

9 Źródło: Bolesław Leśmian, Ta oto godzina, [w:] tegoż, Poezje wybrane, oprac. J. Trznadel, Wrocław 1983, s. 34.
Głośność lektora
Głośność muzyki
zakamarek
Polecenie 2

Wybierz jeden wiersz Bolesława Leśmiana, z którego pochodzi cytat zamieszczony w prezentacji, i przeanalizuj cały utwór tak, aby wydobyć z niego ten sens, na który nakierunkowuje słowo‑klucz.

R8RwUhjaAQtYz
(Uzupełnij).