Proces sortowania przesyłek i przygotowywanie ich do odprawy
EKA.08. Świadczenie usług pocztowych i finansowych oraz wykonywanie zadań rozdzielczo‑ekspedycyjnych – technik usług pocztowych i finansowych 421108
Proces sortowania przesyłek i przygotowanie ich do odprawy oraz stosowane w nich narzędzia i maszyny
GALERIA ZDJĘĆ
![Na zdjęciu widać duży budynek magazynowy. Jego bryła jest zwarta. Ma wysokość około dziesięciu metrów, jest bardzo długi. Po lewej stronie część ściany budynku pomalowana jest na żółto, widać naniesione na niej logo poczty polskiej z wizerunkiem trąbki pocztowej i napis wielkimi literami „WER”. Pozostała część budynku jest ciemnoniebieska, obok napisu „WER” na niebieskim tle widać napis „Poczta Polska”. W ścianie budynku widać kilka par drzwi wejściowych, jedno okno i kilkanaście kwadratowych bram, które zaprojektowane zostały do przyjmowania samochodów z przesyłkami pocztowymi. W oddali przed jedną z bram w ścianie budynku widać zaparkowany samochód dostawczy. Nad bramami zamontowano zadaszenie. Przed budynkiem jest droga wyłożona szarą kostką, a dalej rośnie trawa.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1Vo3yDccVo6S/1665003286/2bWf1oQ8BcEqTUklh8LsEIDm6gh1lrna.jpg)
Najważniejszym elementem procesu pocztowego, podczas dostarczania przesyłek od nadawcy do odbiorcy, jest sortowanie przesyłek. W całym procesie pocztowym wiodącą rolę pełnią Wydziały Ekspedycyjno‑Rozdzielcze (WER). W WER zbiegają się przesyłki pochodzące ze wszystkich kierunków w kraju. Przesyłki pocztowe po dostarczeniu do WER podlegają rejestracji do systemu teleinformatycznego, po czym przekazywane są do automatycznego sortowania. Żeby jednak cały system funkcjonował poprawnie, niezbędne są nowoczesne maszyny oraz obsługujący je pracownicy.
Budynki WER (zdjęcie 1/24) podzielone są na strefy, na terenie których swoje zadania wykonują poszczególne służby danej jednostki organizacyjnej. Podział ten wygląda następująco: strefa recepcji, strefa paczek (w tym ręcznego rozdziału paczek), strefa listów (w tym ręcznego rozdziału listów) i strefa ekspedycji. Na terenie WER poza wymienionymi strefami znajdują się również inne działy, takie jak: dział obsługi masowych nadawców, dział obrotu zagranicznego, urząd pocztowo‑celny, dział przesyłek paletowych itp.
W każdej strefie funkcjonuje jedno stanowisko lub grupa wyodrębnionych technologicznie stanowisk pracy, przeznaczonych do opracowywania przesyłek na terenie WER. Przesyłki pocztowe pomiędzy poszczególnymi strefami przewożone są środkami transportu wewnętrznego, tj. różnego rodzaju wózkami (wózkami przejezdnymi, elektrycznymi, widłowymi itp.), kontenerami, corlettami (wózkami transportowymi), platformami itp. Transport ładunków pomiędzy strefami odbywa się poprzez tworzenie ładunków wewnętrznych i rejestrowany jest przez Zintegrowany System Teleinformatyczny. ZST umożliwia elektroniczny nadzór nad obsługą przesyłek wybranych typów. Za jego pośrednictwem można prognozować obciążenie poszczególnych sortowni czy punktów przeładunkowych.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DmdNwzCPR
Nagranie tożsame z prezentowaną treścią.
![Przestrzeń magazynu pocztowego. Duża hala, na suficie widać metalowe rury, elementy konstrukcyjne budynku wykonane z blachy, okna dachowe, a także podłużne lampy jarzeniowe. Na drugim planie pod ścianami na wprost widoczne ustawione rzędy palet. Po prawej stronie w ścianie budynku znajdują się otwarte bramy służące do załadunku i rozładunku towarów z samochodów ciężarowych. Na środku pomieszczenia stoi wózek widłowy, widać siedzącego operatora. Podłoga hali jest czarna, widoczne są naniesione na nią podłużne linie oraz białe strzałki biegnące w przeciwnych kierunkach służące do wyznaczania kierunku przemieszczania się w magazynie.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R17hnPEhBqIGp/1665003287/2D0wvFVMeMoTMlefBknHJx5be0rJye83.jpg)
![Przestrzeń magazynu pocztowego. Duża hala, na suficie widać metalowe rury, elementy konstrukcyjne budynku wykonane z blachy, okna dachowe, a także podłużne lampy jarzeniowe. Na drugim planie po lewej stronie widoczne wypełnione worki ułożone na wózku. Bliżej na fotografii, również po lewej, widocznych jest dziesięć dużych zafoliowanych kartonów ułożonych na palecie. Obok nich dwa wózki wypełnione czerwonymi skrzynkami, a na prawo wózek z wysoką przezroczystą obudową, przez którą widoczne są skrzynki i inne przedmioty. Po prawej stronie stoją jeszcze dwa puste duże wózki.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RhzO0qbKoelse/1665003288/17yNwwgiXDnecVhXs4ZCxwJHiwY8OjMR.jpg)
![Przestrzeń magazynu. Na pierwszym planie widoczna ręka pracownika, który trzyma skaner skierowany w stronę etykiety z kodem kreskowym. Etykieta naklejona jest na owiniętym folią kartonie przesyłki. Dodatkowo zabezpieczona jest foliową torebką. Skaner ma podłużny kształt, na dole dołączony jest uchwyt.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1CtehmLtpVAy/1665003288/22yTwKBbPNyO4XZFLOPInO69gvYYkN1r.jpg)
![Skanery ustawione na półce. Jest ich łącznie osiem, pod każdym z nich na brzegu półki umieszczono małą kartkę z numerem, kolejno od lewej: 9, 10, 11, 12, 16, 18, 20, 22. Są to urządzenia obsługiwane jedną ręką. Na zdjęciu widoczne są ich dwa typy. Pierwszy z nich to urządzenia składające się z uchwytu z przyciskiem w miejscu palca wskazującego użytkownika i poziomej podłużnej części umieszczonej nad uchwytem, będącej właściwym skanerem. Na zdjęciu ustawione są uchwytami do góry. Drugi typ to podłużne urządzenia, które w górnej części mają duży kolorowy wyświetlacz, a następnie lekko zwężają się w miejscu manualnej klawiatury umieszczonej pod ekranem. Klawiatura zawiera litery alfabetu, cyfry i szereg innych małych przycisków.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RrOlIdrcUxbmf/1665003288/14boCmzcVAaWd8LOnlvCANmhkH03QiDO.jpg)
W pierwszej kolejności przesyłki, które trafiają do WER, kierowane są do strefy recepcji (zdjęcia 2/24 i 3/24). Do tej strefy przyjmowane są przesyłki pocztowe kierowane z innych WER na terenie kraju czy placówek pocztowych. Na terenie strefy znajdują się rampy (często w ilości kilkunastu lub kilkudziesięciu) służące do rozładunku pojazdów. Pracownicy recepcji dokonując rozładunku, skanują każdy przedmiot ładunku, wykorzystując do tego laserowe skanery radiowe (zdjęcia 4/24 i 5/24), a Zintegrowany System Teleinformatyczny automatycznie weryfikuje zgodność ładunku oraz szczegółowo sumuje ilości poszczególnych rodzajów przesyłek. Po rozładunku następuje odbiór odsyłek i przekazanie ich w formie ładunku wewnętrznego do odpowiednich rozdzielni i stanowisk pracy węzła w celu dalszego opracowania. Podczas rozładowywania materiału pocztowego dokonuje się jego wstępnego rozdziału na trzy główne strumienie: listy, paczki i przesyłki paletowe. Podczas rozładunku pracownicy transportu wewnętrznego rozwożą przesyłki na kolejne stanowiska opracowania uwzględniając ich rodzaj. Odsyłki listowe trafiają na stanowisko wstępnej segregacji, paczki natomiast w zależności od rozmiarów oraz kształtów transportujemy pod maszynę paczkową lub na ręczne stanowiska rozdziału. Przesyłki paletowe odstawiane są na pola relacyjne przeznaczone dla określonego kierunku lub rejonu doręczeń.
Ze strefy recepcji przesyłki są transportowane na obszarze WER do:
strefy ekspedycji – trafiają tu tzw. ładunki przechodowe, czyli takie, które adresowane są do innych węzłów, a obecny WER pośredniczy tylko w ich przeładunku;
rozdzielni listów zwykłych;
rozdzielni listów poleconych;
rozdzielni przesyłek wartościowych;
rozdzielni paczek;
rozdzielni przesyłek paletowych;
działu doręczania paczek – paczki przeznaczone do doręczenia na własnym terenie.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DmdNwzCPR
Nagranie tożsame z prezentowaną treścią.
![Zdjęcie przedstawiające trzy wózki elektryczne niskiego unoszenia. Ustawione są pod ścianą, na której znajduje się napis „stanowisko ładowania wózków unoszących”. Na ścianie widoczne również kartki z regulaminami. Poniżej, nad wózkami, zawieszono kartki z numerami poszczególnych wózków, widać numer 27 i kolejne. Wózki są koloru czerwonego. W kadrze zdjęcia nie ma ujętej podłogi, dlatego nie widać podstawy wózków, a jedynie ich pionowe korpusy mieszczące silniki, a także pionowe uchwyty do ich przemieszczania. Uchwyty składają się z połączonych ze sobą dwóch symetrycznych rękojeści, umieszczonych na drążku długości około pięćdziesięciu centymetrów.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RB1dRJ3LxDpcW/1665003289/1NImqusUnPyN81byKsZABFrBENFexDUu.jpg)
![Zdjęcie przedstawia strefę ekspedycji Wydziału Ekspedycyjno‑Rozdzielczego. Pracownik za pomocą wózka niskiego unoszenia przewozi paletę, na której znajdują się skrzynki z przesyłkami. Pracownik ubrany jest w jasną koszulkę, czarne, krótkie spodenki oraz żółtą, odblaskową kamizelkę. Stoi na podeście wózka i kieruje nim za pomocą kierownicy. Na drugim planie widoczne są drzwi, przez które następuje załadunek przesyłek do samochodów. Drzwi są ponumerowane. Widoczne są numery jedenaście, dwanaście i trzynaście. W prawym rogu widać fragment kontenera w którym znajdują się przesyłki oraz fragment palety ze skrzynkami.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1SatoJ637NRY/1665003290/1W2r2yVz4A4kKxdpP0dGxU8lYemKr79w.jpg)
![Przestrzeń magazynu pocztowego. Duża hala, na suficie widać metalowe rury, elementy konstrukcyjne budynku wykonane z blachy, okna dachowe, a także podłużne lampy jarzeniowe. W tle widać ustawione liczne corletty i paczki na paletach. Na pierwszym planie po lewej stronie stoją obok siebie dwa wózki widłowe, a z prawej dwa pomarańczowe wózki ciągnikowe do transportu ładunków. Nie posiadają kabin, widać jedynie umieszczone na przedzie okrągłe reflektory, a także kierownice i czarne siedzenia dla operatorów.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RvYoomeDPhoEy/1665003290/1si89HguIcbP6LHPqM2NtBml19M5tJke.jpg)
![Zdjęcie przedstawia pracownika Wydziału Ekspedycyjno Rozdzielczego, który za pomocą wózka elektrycznego przewozi kontenery przejezdne w hali WER. Pracownik jest ubrany w czarną koszulkę i krótkie spodenki oraz odblaskową, żółtą kamizelkę. Na dłoniach ma czarne rękawiczki. Siedzi na siedzeniu wózka, a ręce ma położone na okrągłej kierownicy. Do wózka przyczepione są cztery kontenery, w których znajdują się paczki w różnych kartonach i opakowaniach. W tle widoczne są inne kontenery oraz palety z przesyłkami. W rogu zdjęcia widoczne są worki z przesyłkami.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R3PwZ9FQmBEvo/1665003291/2diWTegJqZNaanvtY14ix2AlIPg9YS0R.jpg)
![Zdjęcie przedstawia kilka pustych kontenerów przejezdnych ustawionych w hali Wydziału Ekspedycyjno‑Rozdzielczego. Kontenery mają trzy ścianki z prętów i siatki, podłogę z płyty oraz kółka. Obok jednego z kontenerów stoi pracownik WER‑u ubrany w czarną koszulkę, krótkie spodenki i odblaskową, żółtą kamizelkę. Jedną ręką trzyma kontener, a w drugiej ma skaner. Na drugim planie widać wózek do paczek oraz inne, zabudowane wózki.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RmffOcaO3RazH/1665003291/2EsaOooNd8TdTReiTrC00R7PU2EQ69ba.jpg)
![Przestrzeń hali magazynowej. Na środku widoczny jest wózek przejezdny do transportu przesyłek na terenie WER. Składa się z żółtych rur, które tworzą z trzech stron wózka wysoką obudowę, dzięki czemu można łatwo załadować ładunek. Prezentowany na zdjęciu wózek wypełniony jest różnej wielkości kartonami. Z przodu posiada złożony dyszel, przemieszcza się dzięki czterem dość dużym kołom. Przed wózkiem na podłodze stoi duży poziomy karton. W tle inne wózki i paczki.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1UwRVDyMLjmn/1665003291/1U4fdjE9j5DLWQQS4mFDsMly9wesvpvb.jpg)
![Przestrzeń dużej hali magazynowej. Na suficie widać metalowe rury, elementy konstrukcyjne budynku wykonane z blachy, a także podłużne lampy jarzeniowe. Brak okien. Widoczny jest rząd ustawionych obok siebie wózków, na których umieszczone są czerwone skrzynki wypełnione listami. Skrzynki często ustawione są na wózkach jedne na drugich, tworząc kilka poziomów.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1IuxKMNJlO1f/1665003292/2enW3qphKKVh9QtHFkseprUeepW6HKZn.jpg)
Posegregowane listy trafiają do kaset, które przekazywane są dalej przez pracowników do stworzenia zbiorów do wysyłki.
![Zdjęcie przedstawia dwa rzędy ustawionych na półkach kaset do transportu przesyłek listowych w kolorze czerwonym i granatowym. Na przedniej ścianie pojemników naklejone są kody kreskowe. Pod kasetami widoczne są etykiety z zapisanymi kodami pocztowymi oraz nazwami miejscowości. Na drugim planie znajdują się worki oraz stojąca obok nich pracownica Wydziału Ekspedycyjno‑Rozdzielczego.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RWWFrb4VG1IBw/1665003292/10XvPDTO33HCU36RLjZLhRLUGtR69yHJ.jpg)
![Zdjęcie przedstawia wózek do przewozu kaset z listami. Wózek posiada ścianki z prętów z przodu i z tyłu. Po bokach nie posiada ścianek. Na wózku znajdują się ustawione kasety z listami oraz kartony. Na kasetach i kartonach przyklejone są nalepki z kodami i informacjami niezbędnymi do przesyłki. Na drugim planie widać inne wózki przejezdne oraz ustawione kasety na listy.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RUq3sixEmcQZw/1665003293/yMAgNhHHzrCCCcdIy89BB1OUzbwYQCOV.png)
Do transportu przesyłek na terenie WER‑u wykorzystywane są różne narzędzia do transportu paczek i listów, takie jak:
wózki elektryczne niskiego unoszenia (zdjęcia 6/24 i 7/24),
widlaki,
wózeki elektryczne R06 (zdjęcia 8/24 i 9/24),
corletty,
kontenery (zdjęcie 10/24),
wózki do paczek (zdjęcie 11/24),
wózki transportu wewnętrznego.
Listy po posortowaniu trafiają do specjalnych kaset na listy (zdjęcia 12/24, 13/24 i 14/24). Kasety posiadają naklejki z informacjami, gdzie mają być dalej przekazane. Tak przygotowane kasety umieszczane są na wózkach i przewożone do strefy ekspedycji.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DmdNwzCPR
Nagranie tożsame z prezentowaną treścią.
![Zdjęcie przedstawia maszynę do sortowania listów. Widoczna jest z ukosa, stoi pod ścianą. Ma kilkanaście metrów długości. Na dole stoją obok siebie czerwone koszyki przypominające nieco koszyki sklepowe. Powyżej znajdują się dwa rzędy półek z zakładkami po bokach. Na półkach i w koszykach leżą listy, są zapełnione w różnym stopniu. Powyżej co kilka metrów znajduje się urządzenie z rolką papieru do naklejania kodów kreskowych. W oddali widać pracowniczkę, która podnosi jeden z czerwonych koszyków. Na podłodze przed maszyną widać gdzieniegdzie porozstawiane niewielkie kartony.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RnnVfqfhYv0uf/1665003293/zOn9N4RzvF1vm7hhgQOZ0p8OVE0ixXNR.jpg)
Maszyna tego typu jest w stanie posegregować od 30 do 50 tysięcy listów na godzinę.
![Zdjęcie przedstawiające fragment maszyny sortującej listy. Na pierwszym planie, na środku, widać rząd ułożonych obok siebie listów. Jest on około metrowej długości. Po lewej stronie widoczna jest podłużna metalowa obudowa urządzenia, a nad podajnikiem z listami widać wyświetlacz komputera. Z boku ekranu na obudowie urządzenia leży stos zadrukowanych kart.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1GgxA33Lrd9O/1665003294/khlxJ5ChoWgLWj0zosItVv5TeHhOJFWP.jpg)
Pracownik zatrudniony przy obsłudze tej maszyny chwyta wiązkę listów, układa je stroną adresową do strony prawej i umieszcza na podajniku, dociskając.
Opracowując listy, maszyna kieruje je do określonych urzędów pocztowych i węzłów logistycznych lub konkretnych rejonów doręczeń.
Do maszyn sortujących (zdjęcie 125/24) trafiają przesyłki o standardowych gabarytach i kształtach.
W przypadku listów pracownik zatrudniony przy obsłudze sortera (zdjęcie 16/24) chwyta wiązkę listów, układa je stroną adresową do strony prawej i umieszcza na podajniku, dociskając. Opracowując listy, maszyna kieruje je do określonych urzędów pocztowych i węzłów logistycznych lub konkretnych rejonów doręczeń.
Maszyna tego typu jest w stanie posegregować od 30 do 50 tysięcy listów na godzinę.
Maszyny do automatycznego opracowywania przesyłek listowych funkcjonują jako niezależne segmenty:
maszyna rozdzielająca i licująco‑stemplująca CFC,
zintegrowana maszyna czytająca z wideokodowaniem IRV (z ang. Integrated Reading Video), gdzie za pomocą modułu optycznego rozpoznawania znaków OCR (z ang. Optical Character Recognition) system automatycznie odczytuje adres,
maszyna do rozdziału szczegółowego FSM,
maszyna do rozdziału przesyłek typu flat FSS (system automatycznego, precyzyjnego sortowania listów dla każdego listonosza; oznacza to, że listonosz przesyłki otrzymane z rozdziału maszynowego będzie mógł otrzymać ułożone już wg trasy i przed wyjściem w teren nie będzie musiał robić tego każdorazowo ręcznie).
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DmdNwzCPR
Nagranie tożsame z prezentowaną treścią.
![Zdjęcie przedstawia widok z góry na halę Węzła Ekspedycyjno‑Rozdzielczego. Na pierwszym planie znajduje się taśmociąg sortera paczek. Na czarnej taśmie znajdują się przesyłki w białych kopertach. Po prawej stronie taśmociągu są podesty i schody. Po lewej stronie w dole stoją wózki. Na drugim planie jest kolejny sorter paczek. Widoczne są ześlizgi i kosze na przesyłki ustawione przy każdym ześlizgu.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RBibXZhynwDK6/1665003295/2F8AaHIHnCh3tfY7pAjgur4iJH0ZY37Z.png)
![Fotografia przedstawia ześlizg sortera paczek. Ześlizg jest w formie metalowej, pochyłej zjeżdżalni z uskokiem w połowie długości. W górnej części połączony jest z taśmociągiem sortera. Nad ześlizgiem widoczny jest ekran, na którym wyświetlane są informacje oraz dwie tablice informacyjne. W dolnej części ześlizgu znajdują się przesyłki w białych kopertach. Po lewej stronie stoi wózek częściowo wypełniony paczkami.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/Ru56Q8CcokUDG/1665003295/2SwxLfenkr4tZZz4MKp43IgIxqItGjhi.png)
Ze strefy recepcji paczki przewożone są do sortowni. Tam dokonywana jest pierwsza segregacja i na taśmociąg trafiają tylko paczki o standardowych wymiarach. Wszystkie paczki gabarytowe i niestandardowe przekazywane są do opracowania ręcznego. Po umieszczeniu paczek na taśmociągu (zdjęcie 17/24) komputer skanuje przesuwające się paczki i dzięki specjalnym ramionom i zapadkom kieruje je na właściwe sekcje pod względem lokalizacji (miast). Paczki przekazywane są w te miejsca specjalnymi „ześlizgami” (zdjęcie 18/24). Przy „ześlizgach” czekają pracownicy, którzy odbierają „spadające” paczki i umieszczają je na wózkach i kontenerach przejezdnych. W ten sposób przygotowuje się paczki do dalszego transportu na terenie WER.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DmdNwzCPR
Nagranie tożsame z prezentowaną treścią.
![Zdjęcie przedstawiające proces ręcznego sortowania listów. W centralnej części fotografii widoczne są ustawione obok siebie dwa stoły, które dookoła posiadają dodane kilkunastocentymetrowe zakładki, dzięki czemu listy nie spadają na podłogę. Blaty wykonane są z blachy z gęsto rozmieszczonymi na całej powierzchni niewielkimi dziurkami. Na lewym blacie widać leżące dwa listy, na prawym stoi czerwona skrzynka. Przed stołami znajduje się dwójka pracowników sortujących ręcznie przesyłki, widać między nimi biały worek na listy. Na drugim planie w pomieszczeniu widać więcej worków, które równo umieszczone są w specjalnych ramach, dzięki czemu stoją otwarte w rzędach obok siebie. W jednej ramie mieści się zazwyczaj szesnaście worków, po cztery w rzędzie.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1HrWTYdb4y5c/1665003296/2WXp2KITTAAIVL9FR0QpCVPwEc14E2Qj.jpg)
![Na zdjęciu widać siedzącą kobietę, która zwrócona jest twarzą do szafy sortowniczej, trzyma w dłoni zapisaną żółtą kartę. Szafa składa się z dużej ilości małych przegródek – każda przegródka ma około dwudziestu centymetrów szerokości i kilkanaście centymetrów wysokości. Szafa sortownicza jest półokrągła, dzięki czemu łatwiej jest umieszczać listy w odpowiednich miejscach. Na zdjęciu widać pięć rzędów przegródek, które dzielą się na kilkanaście kolumn. Najwyższy rząd jest nieco powyżej głowy siedzącej przed szafą kobiety. Pod każdą przegródką umieszczona została kartka z opisem (widoczne są nazwy miejscowości i inne, nieczytelne na przedstawionej fotografii informacje).](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RaEBUaEVxoQCs/1665003296/NBHmEofpXU2Ay2zbRCqfCuaqHKApA7xO.jpg)
Szafki z przegródkami służące do sortowania przesyłek (tzw. sortownice). Każda przegródka oznaczona jest kodem pocztowym lub grupą kodów pocztowych wg których segregowane są listy.
![Zdjęcie przedstawia trzy rodzaje paczek. Leżą na czarnej podłodze. Po lewej znajduje się paczka w kształcie długiej cienkiej tuby. Pośrodku umieszczony jest składany leżak szczelnie owinięty folią. Widać przyklejoną do niego białą kartkę z danymi przesyłki i kodem kreskowym. Po prawej stronie leży duży prostokątny karton o wysokości zbliżonej do paczki z leżakiem i grubości około trzydziestu centymetrów. Na kartonie widoczne logo producenta rowerów Romet.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RiVYyStmAtWKr/1665003297/2aKoYyTZcemYtxOOcgrkss9deHumQION.jpg)
Są one uznawane za niestandardowe ze względu na kształt i rozmiar oraz ryzyko ich uszkodzenia podczas sortowania automatycznego. Z tego względu przesyłki tego typu podlegają ręcznemu sortowaniu.
![Waga paczkowa umieszczona na blacie. Srebrna szalka wagi ma kształt prostokąta, dłuższy bok liczy około pięćdziesiąt centymetrów. Powyżej, na niebieskim słupku, zamontowano elektroniczny wyświetlacz, widać również kilka umieszczonych nad nim niewielkich przycisków. Z tyłu, do części z wyświetlaczem, podłączony jest kabel zasilający.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RC3E9yfsu9V2Z/1665003298/2LD7HHY6508x1jghUX1I5IWDBWupMcSC.jpg)
![Przestrzeń magazynu pocztowego. Duża hala, na suficie widać metalowe rury, elementy konstrukcyjne budynku wykonane z blachy, okna dachowe, a także podłużne lampy jarzeniowe. Na podłodze stoi obok siebie dużo corllet. Są to wózki na kółkach, które z trzech stron posiadają wysoką obudowę przypominającą kratownicę. W środku nich są różnej wielkości paczki, kartony. Dzięki swojej konstrukcji służą zarówno do przenoszenia jak i przechowywania artykułów w magazynie. Nad corlettami wiszą pionowe kartki z oznaczeniami odnośnie lokalizacji lub dalszego rozdzielania towarów, np. 60 – 900 Komorniki. 62‑1 do 69 itd. Na pierwszym planie widać wiszącą kartkę z napisem „Strefa rozdziału paczek „kraj””. Corletty ustawione zostały pod ścianami magazynu, pośrodku hali znajduje się wolna przestrzeń.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RudlaanvRO0fN/1665003298/FeSOkffAW34yqtPCU7oxSPemQcfwMYpB.jpg)
Przesyłki o niestandardowych kształtach, gabarytach, o delikatnej zawartości (nalepka „Ostrożnie”) albo o nieczytelnym adresie trafiają do sortowania ręcznego. W przypadku sortowania listów, kiedy moduł OCR nie może odczytać danych adresowych, obraz przesyłki listowej trafia do sekcji wideokodowania. Sekcja ta stanowi zespół stanowisk ręcznego kodowania, wspomagających odczyt automatyczny. Na stanowiskach sortowania ręcznego (zdjęcie 17/24) pracownicy sortują przesyłki według kodu pocztowego i odnoszą je do właściwych miejsc zgodnych z ich lokalizacją adresową. W tym procesie wykorzystywana jest szafa sortownicza (zdjęcie 18/24). W przypadku sortowania paczek na taśmociąg nie mogą trafić przesyłki niestandardowe (zdjęcie 22/24), np. z wystającymi elementami i przesyłki zbyt ciężkie. Mogłyby uszkodzić inne przesyłki, a nawet maszynę sortującą. Takie paczki sortowane są w strefie ręcznego rozdziału paczek (zdjęcie 23/24). Ich masa weryfikowana jest na wadze (zdjęcie 21/24). Pracownicy obsługi w WER, magazynierzy czy kierowcy wózków przejezdnych muszą zachować szczególną ostrożność przy transporcie tego typu paczek, aby nie doszło do ich uszkodzeń lub uszkodzeń innych przesyłek.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DmdNwzCPR
Nagranie tożsame z prezentowaną treścią.
![Przestrzeń magazynu pocztowego. Duża hala, na suficie widać metalowe rury, elementy konstrukcyjne budynku wykonane z blachy, okno dachowe, a także podłużne lampy jarzeniowe. Na podłodze po lewej stronie widać umieszczone na palecie czerwone pojemniki, dodatkowo całość jest owinięta przezroczystą folią. Obok na wózkach z kółkami widoczne są załadowane paczki. Wózki ze wszystkich stron posiadają wysokie metalowe obudowy, widać również złożone dyszle do podpięcia ich do magazynowego ciągnika. Z prawej strony, obok ładunków, znajduje się otwarta brama, a za nią przestrzeń kolejnej hali.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1dhgu4fVncY9/1665003299/1KpeuzOjctoptf3MgSqxdelgSME1iuBI.jpg)
Ostatnim punktem, w którym zatrzymują się przesyłki na terenie WER, jest Strefa Ekspedycji (zdjęcie 24/24). Przesyłki są kierowane do dalszego przewozu przez Kursy Pocztowe Samochodowe (KPS). Jest to podróż skierowana do konkretnych miejsc, z których będą już bezpośrednio dostarczone odbiorcom.
Do zadań strefy ekspedycji należy:
odbiór sporządzonych odsyłek przeznaczonych do innych oddziałów WER,
przechowywanie gotowych ładunków oczekujących na załadunek,
przyjmowanie, przechowywanie i ekspediowanie ładunków pocztowych przechodowych,
formowanie i ekspediowanie ładunków pocztowych w opakowaniach zbiorczych zgodnie z planami wymiany poczty i kierowanie przesyłek do innych węzłów pocztowych w kraju i zagranicą lub do placówek pocztowych położonych na własnym obszarze działania,
załadunek do środków transportu,
prowadzenie ewidencji związanej z obrotem przesyłek, sporządzanie dokumentów i bieżąca kontrola.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DmdNwzCPR
Nagranie tożsame z prezentowaną treścią.