Przebiegle i skutecznie – tak działa detektyw
zadanie interaktywne
Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DRjNNDGqt
Przeczytaj komiks. Zwróć uwagę na wyróżnione wyrazy.

Na jakie pytania odpowiadają wyróżnione słowa? (Możesz je znaleźć w wypowiedzi Watsona). Pytania i odpowiedzi zapisz tutaj lub w zeszycie.
Jakie cechy powinien mieć dobry detektyw? Wypisz kilka przymiotników, które go określają. Możesz zrobić to tutaj lub w zeszycie.
Uzupełnij tekst przysłówkami podanymi poniżej.
razem, naprawdę, Szybko, wcześniej, zwykle, czule, Już, blisko, Codziennie, teraz
.................... skoro świt wstajesz ze swojego cieplutkiego łóżeczka. .................... biegniesz do łazienki, potem do kuchni, gdzie jesz .................... pyszne śniadanie. .................... w drzwiach .................... żegnasz się z mamą (tato wyszedł ....................). Nie musisz się .................... śpieszyć, do szkoły masz ..................... Po drodze .................... spotykasz swoich kolegów i .................... wchodzicie do klasy.
Wynotuj czasowniki z poprzedniego ćwiczenia, które są określane przez przysłówki. Możesz je zapisać tutaj lub w zeszycie.
Przysłówki określające podane czasowniki rozpierzchły się wokoło. Wstaw je we właściwe miejsca.
szlachetnie, łapczywie, daleko, starannie, smacznie, wyraźnie, prosto, mocno
pisze – ......................
postępuje – ......................
siedzi – ......................
gotuje – ......................
mówi – ......................
pije – ......................
skacze – ......................
pada – ......................
Przepisz wypowiedzenia do zeszytu. Znajdź ukryte w nich przysłówki i ułóż z nimi nowe zdania.
Wzór:
Do brzegu było pięć metrów.
Do brzegu było pięć metrów.
Przysłówek: dobrze.
Dobrze jest latem poleżeć na plaży.
Praca przyniosła bogaty plon.
Po koźle zdobył kosza.
Miasta leżą nad rzekami.
Podrę twoje papiery.
Policjant sprawdzi wiele autobusów.
Poskromił ogromnego tygrysa.
Tata moczy stopy.
Malujecie płot na deszczu?
Do podanych przysłówków dopisz przeciwstawne.
wolno – ............
młodo – ............
ładnie – ..............
mądrze – ..............
źle – ............
wcześnie – ..............
dużo – ............
łatwo – ............
smutno – ..............
wrogo – ......................
nudno – ................
zawile – ............
Zaznacz przysłówki ukryte poziomo i pionowo w diagramie. Zapisz je tutaj lub w zeszycie.
Uzupełnij zdania przysłówkami z poprzedniego ćwiczenia. Pamiętaj, aby rozpoczynać zdania wielką literą.
Jesteś ................ podobny do dziadka.
Chłopiec był .................. chory.
Widziałem wczoraj .................. nudny film.
............ się mylicie.
Moje stopnie ................ się poprawiły.
.................... mu podziękowałam.
Maciek przygotowuje się do konkursu ortograficznego, Marta natomiast trenuje do olimpiady sportowej. Dajcie Maćkowi i Marcie kilka dobrych rad, które pomogą im w przygotowaniach. W każdej radzie musi się znaleźć przysłówek. Możecie wykorzystać wyrazy z ramki.
Przypomnij sobie przymiotniki określające dobrego detektywa. Utwórz od nich przysłówki. Możesz rozpocząć w ten sposób: Dobry detektyw musi działać… (jak?)
Swoje propozycje zapisz tutaj lub w zeszycie.
Przyporządkuj podane przysłówki do właściwej grupy.
uczciwie, znów, zaraz, szczęśliwie, bardzo, wcale, gorzko, śmiało, twardo
Przysłówki, które powstały od przymiotnika (odprzymiotnikowe) | |
---|---|
Pozostałe przysłówki |
Zapisz podane przysłówki razem lub osobno z „nie”.
blisko – ..................
ładnie – ....................
już – ................
bardzo – ....................
dobrze – ..................
młodo – ..................