RErySoHeoTWyw1
Jacek Malczewski, Portret kobiety na tle gaju jarzębinowego, 1917
Źródło: ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie, domena publiczna.
Bolesław Leśmian Jadwiga

Cień za cieniem się ugania, a motyla motyl ściga –
 Rozpłakała się w lesie niekochana Jadwiga.

„Raczej ciało niepieszczone wilkom rzucić w bór za borem,
 Niż nie zaznać pieszczoty choćby nawet z potworem!” –

I wypełznął czerwczerw spod ziemi zwilgotniałym pyskiem czynny.
 „Ot ja ciebie popieszczę! Ot ja właśnie – nikt inny!” –

Obejrzała się na drogę i na tuman poza drogą.
 „Oprócz ciebie na świecie nie mam, czerwiu, nikogo!”

Legła przy nim na murawie, głowę wsparła o kamiążek,
 Miała kilka pierścieni i łez kilka, i wstążek.

„Owom – twoja! Pieść do syta! Nie szczędź w lesie mego ciała!
 Jam tu przyszła nie po to, bym się sama ostała...”

Wiatr warkocze jej z ramienia na to drugie ramię przesuł,
 Ona była nieswoja, a on rad był i wesół.

Pyskiem własił się i włudził w piersi wonne jak w dwa jabłka,
 Aż Jadwiga stęknęła, aż Jadwiga osłabła.

Krew jej w głowie zahuczała pogrzebnego echem dzwonu,
 A to była choroba – i już blisko do zgonu.

„Inni boją się miłować krwi schorzałej szaleniznę,
 A ja nawet potrafię kochać ciała zgniliznę!” –

I przeniknął pieszczotami bezpowrotnie aż do kości –
 Nie – nie było na świecie tak niesytej miłości!

Nie wiadomo, co za szumy z czasu w bezczas zaszumiały,
 Gdy obnażył się w słońcu szkielet biały, bo – biały!

Maj był w lesie i na polu, i opodal – na rozstaju –
 W maju działo się właśnie – tyle jeno, że w maju.

Słychać było, jak w gęstwinie wiatr się krząta i chrabęści –
 Tedy szkielet podskoczył i zacisnął swe pięści!

„Powiedz, czerwiu, gdzie jest tysiąc obiecanych w niebo ścieżek?”
 A on tylko popatrzył – i nic nie rzekł, nic nie rzekł...

„Powiedz, czerwiu, czy Bóg widział moje męki, moje żale?
 I czy jest On w niebiosach, czy też nie ma Go wcale?”–

A on zadarł pysk ku niebu i mackami wzruszył dwiema,
 I pokazał na migi, że go nie ma, bo – nie ma!

Więc ku snowi wieczystemu uchyliła nieco czoła
 I spojrzała w zaświaty, a tam nicość dookoła!

A tam – nicość, rozścierwiona od padołów aż do wyżyn!
 I tańcował, i śmiał się biały szkielet Jadwiżyn...

multi1C1 Źródło: Bolesław Leśmian, Jadwiga, [w:] tegoż, Napój cienisty, Warszawa 2019.
R18RDXU5Btstx
Diaz de la Peña, Narcisse Virgile, Ścieżka w lesie, między 1865 a 1870
Źródło: ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie, domena publiczna.

Przystępując do analizy i interpretacji utworu literackiego, należy pamiętać, że pod pojęciem analizy kryją się różne działania pracy z tekstem, które jednak ściśle się ze sobą łączą. Polega ona na rozbiorze oraz zrozumieniu budowy dzieła. Interesuje nas jego struktura i poszczególne części kompozycyjne, układ wersyfikacyjny, język (gramatyka, składnia) oraz wykorzystane w utworze środki stylistyczne. Celem analizy jest wyodrębnienie i nazwanie elementów składowych utworu, a następnie znalezienie odpowiedzi na pytania:

  • Czemu służy zastosowana budowa wiersza?

  • Dlaczego określone elementy zostały wykorzystane w tekście?

  • Jakie relacje zachodzą między nimi?

W zależności od charakteru tekstu analizie możemy poddać całość utworu bądź jego poszczególne poziomy, np. tylko jego ukształtowanie wersyfikacyjne bądź stylistyczne.

Interpretacja utworu poetyckiego to pogłębiony etap pracy z utworem. Bardzo często zazębia się on jednak z analizą formalną. Polega na wydobyciu i wyjaśnieniu sensu, wymowy utworu na podstawie jego treści, ale też umieszczeniu danego dzieła w szerszym kontekście, który jest sugerowany w samym tekście.

Jeśli potrzebujesz powtórzyć zagadnienia dotyczące analizy i i interpretacji, przypomnij sobie treść lekcji: Jak interpretować utwory poetyckie?PsERKHo6nJak interpretować utwory poetyckie?

Rodzaje kontekstów przydatnych przy interpretacji utworu literackiego

Interpretacja może dotyczyć poszczególnych elementów dzieła literackiego (np. symboli, metaforyki, motywów) bądź też dzieła w całości. Zarówno poszczególne elementy utworu, jak i jego całokształt mogą być rozważane jedynie w kontekście samego dzieła, ale często zdarza się, że poszukujemy dla nich także kontekstów zewnętrznych. Do najistotniejszych kontekstów interpretacyjnych, na które możemy się powołać, należą:

ROFNvOPV16om71
Jacek Malczewski, Wiosna, 1898
Źródło: ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie, domena publiczna.
  • kontekst biograficzny – czynniki związane bezpośrednio z życiem autora utworu, które mogły wpłynąć na kształt dzieła,

  • kontekst historyczny bądź społeczny – czynniki historyczne oraz społeczne (stosunki międzyludzkie, obyczajowość epoki), które wpłynęły na powstanie utworu,

  • kontekst filozoficzny bądź religijny – sugerowane w utworze odniesienia do prądów filozoficznych, ideologii, także – przekonań religijnych,

  • kontekst historycznoliteracki – cechy utworu, które odsyłają do określonych prądów, kierunków, stylów literackich, ale też motywów czy tematów; tutaj też można poszukiwać relacji interpretowanego utworu z innymi dziełami danego autora bądź innych twórców, które miały wpływ na jego powstanie,

  • kontekst teoretycznoliteracki – cechy utworu, które odsyłają do rodzajów, gatunków, odmian gatunkowych i typów literackich,

  • kontekst artystyczny (interdyscyplinarny) – odnalezienie w utworze elementów, które łączą go z innymi dziedzinami (dyscyplinami) sztuki, takimi jak malarstwo, architektura, rzeźba czy muzyka.

Należy pamiętać, że dla każdego tekstu poetyckiego istnieją różne konteksty interpretacyjne. Celem interpretacji jest ich odnalezienie, poprawne zrozumienie i opis. Pogłębioną analizę i interpretację utworu określa się mianem eksplikacji, czyli szczegółowego przyjrzenia się wszystkim elementom składowym utworu, ich rozbioru, poszukiwań jak najszerszych kontekstów dzieła.

Indeks górny Oprac. na podstawie: Janusz Sławiński, Analiza dzieła literackiego, [hasło w:] Słownik terminów literackich, red. J. Sławiński, Wrocław 1989, s. 29.
Janusz Sławiński, Interpretacja, [hasło w:] Słownik terminów literackich, red. J. Sławiński, Wrocław 1989, s. 199‑200. Indeks górny koniec

Konteksty przydatne do interpretacji wiersza Jadwiga Bolesława Leśmiana

Przedstawioną interpretację warto rozszerzyć o konteksty, w tym wypadku konteksty historycznoliterackie i biograficzne. Oto informacje, które mogą się okazać przydatne:

Kontekst biograficzny

W roku 1922, a więc w czasie, gdy wiersz Jadwiga powstał, Bolesław Leśmian przeniósł się z Hrubieszowa do Zamościa, gdzie pełnił obowiązki notariusza. To spokojny i stabilny okres w życiu poety.

Kontekst historycznoliteracki

RsfwBfOLyIcLb1

Wiersz Jadwiga ukazał się w pierwszym numerze czasopisma „Czartak” w 1922 roku. Utwór ten miał prawdopodobnie wejść do planowanego przez Leśmiana w tym czasie tomu. Zbiór ten, jak zapowiadało wydawnictwo „Czartak”, miał nosić tytuł Wieczność i purpura. Planów tych nie udało się jednak zrealizować. Wiersz ukazał się w wydanym pod koniec roku 1936 tomie Dziejba leśna. Zbiór ten został opublikowany po śmierci poety.

Leśmian w balladach,

Jerzy Kwiatkowski Główne nurty poezji dwudziestolecia

[...] wnosząc do poezji polskiej ton nie znanego jej dotychczas, urzekającego piękna – łączył w sobie niezwykle oryginalną i twórczą stylizację ludową z głębokimi treściami kulturowymi i metafizycznymi. Posunięty daleko [...] mit regresuregresregresu podbudowany tu został przenikliwą myślą filozoficzną i – co w poezji znaczy więcej – połączony z rewelacyjną umiejętnością wyrażania przeświadczeń filozoficznych przy pomocy fabularnej fikcji poetyckiej, deformacji językowej, nawet – wersyfikacji.

C7 Źródło: Jerzy Kwiatkowski, Główne nurty poezji dwudziestolecia, [w:] Obraz literatury polskiej, S. VI: Literatura polska w okresie międzywojennym, t. 2, red. J. Kwiatkowski, J. Kądziela, I. Wyczańska, Kraków 1979, s. 24.
regres
RJwFnv91Duddu1
Maria Wilk, Ballada, 1898
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Ballada (franc. ballade, od wł. ballare – tańczyć) to pieśń opowiadająca historię jakiegoś niezwykłego zdarzenia, w wersji pierwotnej była przeznaczona do śpiewania, a nawet do tańczenia (stąd jej nazwa). Najważniejszymi wyróżnikami ballady są: żywa akcja, dialog, dramatyczna fabuła, często nasycona elementami fantastycznymi, prosty język, budowa stroficzna, częste posługiwanie się refrenem. W balladzie narrator jest obserwatorem opisywanego zdarzenia, stara się je skomentować, wyrażając wprost swój emocjonalny stosunek do niego. Narracja z jednej strony, a wyrażanie stanów emocjonalnych z drugiej decydują o tym, że ballada jest gatunkiem z pogranicza liryki i epiki, czyli gatunkiem synkretycznym.

Można wyróżnić dwa rodzaje ballady: ludowąliteracką. Ballada ludowa powstała w Europie w XII wieku; pierwsi anonimowi twórcy czerpali tematy do ballady z miejscowej historii, legend i współczesnego im życia. Opowiadali o tym, co najbardziej ciekawiło słuchaczy: o miłości, bohaterskich czynach, nadprzyrodzonych zjawiskach, wojnach. Wydarzenia, sceneria i postacie w balladzie są najczęściej historyczne, legendarne, fantastyczne lub baśniowe. Ballada literacka nie jest już anonimowa i stanowi nierzadko wynik stylistycznej archaizacji: poeta, tworząc nową balladę, nawiązuje do średniowiecznych tematów oraz wzorców formalnych.

Ballada staje się popularnym gatunkiem literackim od XVIII wieku, od momentu wydania przez Thomasa Percy’ego w Anglii zbioru ballad z okresu wojen szkocko‑angielskich. Największe zainteresowanie tym gatunkiem przypada na okres Sturm und Drang (w Niemczech) i romantyzmu (w całej Europie). Znani twórcy ballad to: m.in. Johann Wolfgang Goethe, Friedrich Schiller, Samuel Taylor ColeridgeJohn Keats.

W Polsce kariera ballady rozpoczyna się od wydania Ballad i romansów Adama Mickiewicza (1822), które potem często były naśladowane przez innych poetów. Ballada, zupełnie zapomniana w pozytywizmie, odrodziła się jako rodzaj poetyckiej inspiracji w Młodej Polsce (np. w poezji Kazimierza Przerwy‑Tetmajera). Do ballad nawiązywali też poeci dwudziestolecia międzywojennego: Józef Czechowicz czy Bolesław Leśmian, a także twórcy współcześni, np. Miron Białoszewski.

Leśmian bardzo często w tytułach swoich ballad umieszczał imiona ich bohaterów, np. Dusiołek, Marcin Swoboda, Świdryga i Midryga, Piła, Migoń Jawrzon, Zmierzchun.

Maria Jakitowicz Wstęp

W poezji Leśmiana motywy przyrodnicze bardzo często towarzyszą erotyce. Wiersze miłosne wiodą nas w świat zaczarowany – w czysty i bezgrzeszny – bo naturalny – świat miłości zmysłowej, fizycznej. Wzajemne pieszczoty, dialog kochanków, miłosne spełnienie mają miejsce w świecie przyrody – w owym ‘malinowym chruśniaku’ właśnie, gdzie owoce stają się narzędziem pieszczoty. Człowiek i natura jednoczą się, podobnie jak w Łące w miłosnej unii.

C4 Źródło: Maria Jakitowicz, Wstęp, [w:] Bolesław Leśmian, Poezje zebrane, Toruń 2000, s. 10.
RnOHmyqTiZodD
Marc Chagall, cite>Zieloni kochankowie, 1915
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Marian Stala Jam jest miejsce spotkania. Duch, dusza i ciało w poetyckiej antropologii Leśmiana

Intensywność cielesnego istnienia objawia się najmocniej w miłosnym spełnieniu... splatającym w jedno to, co erotyczne, i to, co metafizyczne. Stąd bierze się ekstatyczno‑afirmatywny ton miłosnych wierszy Leśmiana.

C5 Źródło: Marian Stala, Jam jest miejsce spotkania. Duch, dusza i ciało w poetyckiej antropologii Leśmiana, [w:] W kręgu Młodej Polski. Prace ofiarowane Marii Podrazie-Kwiatkowskiej, red. M. Stala, F. Ziejka, Kraków 2001, s. 122.
RVqi0gbAjrUQt
Marc Chagall, Kochankowie w bzach, 1930
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Konteksty filozoficzne

RJtVBumgLKISf1
Friedrich Nietzsche, 1882, domena publiczna

Filozofia niemieckiego myśliciela, Fryderyka Nietzschego (1844‑1900) była niezwykle inspirująca dla literatury Młodej Polski (kiedy to Leśmian debiutował jako poeta); w wierszu Jadwiga można odnaleźć ideę „pustego nieba”, wyrażoną przez Nietzschego w słynnym zdaniu „Bóg umarł”.

Nietzscheanizm zainspirował także późniejsze nurty filozoficzne, w pewnym stopniu przeczuwane przez twórców młodopolskich i modernistycznych. Jedną z kluczowych koncepcji rozwijającego się w pierwszej połowie XX wieku egzystencjalizmu było przeświadczenie, że człowieka otacza nicość, że powstał on z nicości i zapadnie się w nicość.

Władysław Tatarkiewicz Historia filozofii

Nicością jest czas, bo nie ma ani przeszłości, ani przyszłości, lecz tylko uciekająca chwila. Myśl chce wyjść poza istnienie, chce transcendencji; sądzi, że znajdzie tam absolutny byt, a znajduje nicość

C8 Źródło: Władysław Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. 3, Warszawa 1988, s. 351.

– czy właśnie nie to przydarza się bohaterce Leśmiana?

Władysław Tatarkiewicz Historia filozofii

Poza sobą człowiek nie znajduje nic. Sartre wyraża to mówiąc, że człowiek jest ‘pozostawiony samemu sobie’ (délaissé). Nie znajduje Boga.

C8 Źródło: Władysław Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. 3, Warszawa 1988, s. 351.

Zdaniem uhonorowanego literacką Nagrodą Nobla francuskiego myśliciela, Henriego Bergsona (1859‑1941) rozwój w świecie przyrody nie jest mechaniczny, ale:

Władysław Tatarkiewicz Historia filozofii
RzHeRE3gIu3At1
Henri Bergson, 1927, domena publiczna

samorzutny i twórczy. Widoczne to [jest] zwłaszcza w przyrodzie organicznej, wytwarzającej wciąż nowe formy. Jest ona ciągłym tworzeniem, jej możliwości są nieograniczone i nieprzewidzialne.

C11 Źródło: Władysław Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. 3, Warszawa 1988, s. 211.
Piotr Łopuszański Bolesław Leśmian. Marzyciel nad przepaścią

Refleksja metafizyczna [Leśmiana] inspirowana była głównie filozofią Henri Bergsona. Od autora Ewolucji twórczej poeta zaczerpnął tezę, iż istnienie ‘jest ruchomością’, nie ma rzeczy gotowych, są rzeczy, które się stają i zmieniają. Spoczynek jest pozorny albo względny. [...] rzeczywistość przeniknięta jest ‘wichrem życiowym’ (élan vital – pęd życiowy). Ów wicher sprawia, że nie ma statycznie rozumianego bytu, jest zaś twórcze, zmienne istnienie.

C10 Źródło: Piotr Łopuszański, Bolesław Leśmian. Marzyciel nad przepaścią, Warszawa 2006, s. 179.

Zatem podążając za Marianem Stalą zauważmy, że

Marian Stala Jam jest miejsce spotkania. Duch, dusza i ciało w poetyckiej antropologii Leśmiana

[...] w świecie poezji Leśmiana duch (bycie duchem, bycie duchowe, bycie zwrócone w stronę ducha) jest jednym z wielu możliwych atrybutów istnienia. Ściślej: jest innym sposobem istnienia niż ciało (bycie ciałem, bycie cielesne, bycie spełniające się w cielesności). Przy tym: w hierarchii wszelkich (zaktualizowanych i możliwych) istnienie zajmuje miejsca ważniejsze od tegoż ciała. [...]W perspektywie Leśmianowskiego dzieła jako całości wykraczającej poza kontekst historyczny – najważniejsze jest widzenie człowieka jako zawsze niegotowego i zawsze zagrożonego projektu istnienia, jako miejsca spotkania i przenikania różnych wymiarów bytu.

C9 Źródło: Marian Stala, Jam jest miejsce spotkania. Duch, dusza i ciało w poetyckiej antropologii Leśmiana, [w:] W kręgu MłodejPolski. Prace ofiarowane Marii Podrazie-Kwiatkowskiej, red. M. Stala, F. Ziejka, Kraków 2001, s. 112–124.

Widać to w języku poety, w tworzonych przez niego neologizmach.

Maria Jakitowicz Wstęp

Szczególnie chętnie tworzy Leśmian neologizmy, często wykorzystując konstrukcję przeczenia [...]. Bezład, bezistnienie, ‘nieścisły’ czar, ‘niewidomską czapulę’ wkłada na głowę Migoń, ‘mgłę nierozeznawkę’ pokocha Śnigrobek, Eliasz zaś, minąwszy Boga, pomknie w ‘bezbożyznę’. To tylko niektóre przykłady, ilustrujące dążenie Leśmiana do zamknięcia w poezji tego, co niemożliwe do jednoznacznego określenia, tego, co jest stanem przejściowym między różnymi kategoriami przedmiotów i formami bytu.

C1 Źródło: Maria Jakitowicz, Wstęp, [w:] Poezje zebrane, Toruń 2000, s. 22.

W jednym z wywiadów Leśmian miał wypowiedzieć słowa, które można uznać za credo jego twórczości:

Piotr Łopuszański Bolesław Leśmian. Marzyciel nad przepaścią

Słowa tworzące ukrytą substancję liryczną [...] pozornie dotyczą rzeczy widzialnych, bo od nich się bezpośrednio wywodzą. Ale istotnym warunkiem tajemnej żywotności wiersza jest to, by jego osnowa pozostała dla czytelnika niewidzialna. Poezja tkwi w międzysłowiu. [...] W moim przekonaniu naprawdę żyją słowa wyzwolone z pęt pojęciowych; wolne od praktycznie jednoznacznych lub pustych ogólnikowych skojarzeń. Pisarz musi otworzyć ich wnętrza na drugą stronę życia. Powinien przywrócić im pierwotnie chłonną wieloznaczność, a brać na warsztat te, co się wzajemnie przyciągają...

C12 Źródło: Piotr Łopuszański, Bolesław Leśmian. Marzyciel nad przepaścią, Warszawa 2006, s. 373.

Konteksty literackie i artystyczne

R2DSz2kW8H0bI
Odilon Redon, Duch lasu, 1880
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
  • wiersz Charlesa Baudelaire’a Padlina, z tomu Kwiaty zła (1857);

  • wiersz Stanisława Grochowiaka (Dla zakochanych to samo staranie...), z tomu Rozbieranie do snu (1959);

  • wiersz Haliny Poświatowskiej (chcę cię nakarmić sobą...), z tomu Wiersze z lat 1958‑1962;

  • rysunek Odilona Redona Duch lasu (1880).

  • przykładem artystycznej realizacji tego toposu może być np. obraz Egona Schiele Śmierć i dziewczyna z roku 1915.

RaaQN6oiOvDv5
Egon Schiele, Śmierć i dziewczyna, 1915
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Słownik

ballada
ballada

1. wierszowany utwór o niezwykłej, często fantastycznej tematyce

2. utwór wokalny o treści epickiej, wolny i nastrojowy; też: utwór instrumentalny o swobodnej budowie

czerw
czerw

beznoga larwa bez wyraźnej puszki głowowej błonkówek, muchówek i gzowatych. W tym wypadku chodzi zapewne o tę ostatnią rodzinę owadów, mięsożernych, żywiących się padliną.

topos
topos
  1. stale aktualny i konstytutywny element danej kultury, podstawa rozumowania, ogólnie przyjęty sąd

  2. stały motyw, temat utrwalony w literaturze