Schemat
Etap pierwszy: przyswojenie tekstu
Po przeczytaniu tekstu zapisz swoje pierwsze refleksje na jego temat. Zanotuj również wstępne hipotezy interpretacyjne.
Po zapoznaniu się z tekstem zapisz swoje pierwsze refleksje na jego temat. Zanotuj również wstępne hipotezy interpretacyjne.
JadwigaCień za cieniem się ugania, a motyla motyl ściga –
Rozpłakała się w lesie niekochana Jadwiga.„Raczej ciało niepieszczone wilkom rzucić w bór za borem,
Niż nie zaznać pieszczoty choćby nawet z potworem!” –I wypełznął czerw spod ziemi zwilgotniałym pyskiem czynny.
„Ot ja ciebie popieszczę! Ot ja właśnie – nikt inny!” –Obejrzała się na drogę i na tuman poza drogą.
„Oprócz ciebie na świecie nie mam, czerwiu, nikogo!”Legła przy nim na murawie, głowę wsparła o kamiążek,
Miała kilka pierścieni i łez kilka, i wstążek.„Owom – twoja! Pieść do syta! Nie szczędź w lesie mego ciała!
Jam tu przyszła nie po to, bym się sama ostała...”Wiatr warkocze jej z ramienia na to drugie ramię przesuł,
Ona była nieswoja, a on rad był i wesół.Pyskiem własił się i włudził w piersi wonne jak w dwa jabłka,
Aż Jadwiga stęknęła, aż Jadwiga osłabła.Krew jej w głowie zahuczała pogrzebnego echem dzwonu,
A to była choroba – i już blisko do zgonu.„Inni boją się miłować krwi schorzałej szaleniznę,
A ja nawet potrafi ę kochać ciała zgniliznę!” –I przeniknął pieszczotami bezpowrotnie aż do kości –
Nie – nie było na świecie tak niesytej miłości!Nie wiadomo, co za szumy z czasu w bezczas zaszumiały,
Gdy obnażył się w słońcu szkielet biały, bo – biały!Maj był w lesie i na polu, i opodal – na rozstaju –
W maju działo się właśnie – tyle jeno, że w maju.Słychać było, jak w gęstwinie wiatr się krząta i chrabęści –
Tedy szkielet podskoczył i zacisnął swe pięści!„Powiedz, czerwiu, gdzie jest tysiąc obiecanych w niebo ścieżek?”
A on tylko popatrzył – i nic nie rzekł, nic nie rzekł...„Powiedz, czerwiu, czy Bóg widział moje męki, moje żale?
I czy jest On w niebiosach, czy też nie ma Go wcale?”–A on zadarł pysk ku niebu i mackami wzruszył dwiema,
I pokazał na migi, że go nie ma, bo – nie ma!Więc ku snowi wieczystemu uchyliła nieco czoła
I spojrzała w zaświaty, a tam nicość dookoła!A tam – nicość, rozścierwiona od padołów aż do wyżyn!
I tańcował, i śmiał się biały szkielet Jadwiżyn...Źródło: Bolesław Leśmian, Jadwiga, [w:] tegoż, Napój cienisty, Warszawa 2019.
Etap drugi: zrozumienie treści
Wypisz z wiersza frazy, słowa, sformułowania oraz pojęcia, które uznajesz za kluczowe dla jego poprawnej interpretacji.
Etap trzeci: analiza tekstu – warstwa formalna i treściowa
Zapoznaj się ze schematem obrazującym funkcjonowanie w wierszu warstwy formalnej oraz warstwy treściowej. Uzupełnij tabelę porządkującą wiedzę o osobie mówiącej, świecie przedstawionym i relacjach osoby i świata. Wypisz z wiersza odpowiednie cytaty i określenia.
1) zastosowanie dialogu – zostaje on podkreślony w tekście poprzez zamknięcie wypowiedzi w cudzysłowach; dodatkowo dramatyzm rozmowy podkreślają zdania wykrzyknikowe i pytające;
2) budowa stroficzna;
3) posługiwanie się powtórzeniami („ot ja ciebie popieszczę! Ot ja właśnie – nikt inny!”, „szkielet biały, bo – biały!”, „W maju – że w maju”, „moje męki – moje żale”, „I czy jest On – czy też nie ma Go”; „że go nie ma, bo – nie ma”) – to także paralelizmy składniowe;
4) narrator – wyraźnie ujawniający swoją obecność, przyjmujący rolę opowiadacza historii („W maju działo się właśnie – tyle jeno, że w maju”), jak i jej komentatora, który ujawnia swoje uczucia („Nie – nie było na świecie tak niesytej miłości!”). Paralelizm tematyczny (charakterystyczny dla utworów ludowych, głównie pieśni): przyroda (sensualna, pełna życia i miłości) – Jadwiga (samotna, spragniona miłości): „Cień za cieniem się ugania, a motyla motyl ściga/ Rozpłakała się w lesie niekochana Jadwiga”. Warstwa treściowa. Opis punktu znajdującego się na ilustracji: 5. Wiersz – zgodnie z gatunkiem ballady, do którego należy – ma wartką i dramatyczną fabułę. Wydarzenia rozgrywają się w lesie, w maju.
Bohaterką utworu jest Jadwiga, dziewczyna, która pragnie poznać miłość. Jej pragnienie jest tak wielkie, że gotowa jest zaznać pieszczoty „choćby z potworem”. W odpowiedzi na jej pragnienia zjawia się przed nią czerw, który chce ją pieścić. Dziewczyna oddaje swoje ciało czerwiowi, który „przenika swymi pieszczotami aż do kości” i zjada ją, obnażając jej szkielet. Szkielet dziewczyny pyta czerwia o Boga, o to, czy Bóg widział jej cierpienia i czy istnieje.
Czerw odpowiada negatywnie, dziewczyna spogląda w zaświaty, gdzie widzi tylko nicość. Szkielet dziewczyny zaczyna się śmiać i tańczyć.
Zapoznaj się ze schematem identyfikującym środki stylistyczne zawarte w utworze. Wskaż ich funkcje.
Zapoznaj się ze schematem identyfikującym środki stylistyczne zawarte w utworze. Podaj ich funkcje.
czasownik „przesuł” (pochodzący od „przesunąć”) został utworzony po to, aby zbudować rym ze słowem „wesół”; „kamiążek” – to zdrobnienie, które ma podwójną rolę, podobnie jak poprzedni neologizm pozwala zachować rym wiersza (ze słowem: „wstążek”), a także jest zdrobnieniem – podkreśla z jednej strony, że kamień, na którym położyła głowę bohaterka, jest mały, a także, że jest on dla niej w jakiś sposób „przyjazny” (co wiąże się z koncepcją przyrody, jaką prezentuje ten wiersz); inne neologizmy, które również mają funkcję rymotwórczą, niosą także dodatkowe znaczenia.
Dotyczy to następujących przykładów:
a) „zwilgotniałym pyskiem czynny” – to opis czerwia – poeta podkreśla jego najważniejsze cechy wyglądu i zachowania: pysk, aktywność, „polegającą na zjadaniu”;
b) „(krwi schorzałej) szalenizna” – utworzona na wzór (i do rymu „zgnilizny”) podkreśla istotę szaleństwa bohaterki, które tkwi w jej krwi, a więc w jej ciele, tam się rodzi i jest niemożliwe do usunięcia, stanowiąc niejako część człowieka;
c) „chrabęści” – to próba nazwania odgłosów, jakie wydaje wiatr, czegoś, co przypomina chrabąszcze i chrobot.
Następna grupa neologizmów to te, które nie mają funkcji rymotwórczej, ale tylko znaczeniową. Należą do nich neologizmy:
a) „własił się” – czasownik powstał z połączenia słów: „łasić się” i przyimka „w”, nowe znaczenie to: łasić się, przymilać dotykać, tak intensywnie, aby w kogoś wejść;
b) „włudzić się” czasownik powstał z połączenia słów: „wyłudzać” lub „łudzić się” oraz przyimka „w” – nowe znaczenia: wyłudził (pieszczoty), wszedł w jakąś ułudę, zapomnienie (co jest spowodowane pieszczotami z dziewczyną);
c) „bezczas” – utworzony od rzeczownika „czas” i przeczenia „bez” – nowe znaczenie – szczególny stan istnienia, w którym nie ma czasu;
d) „nicość rościerwiona” – to ostatnie słowo powstało z połączenia słów: „ścierwo”, „czerw” oraz przedrostka „roz-” – nowe znaczenie: nicość mająca związek ze ścierwem, czerwiem, a więc ze śmiercią.
Powiąż warstwę formalną tekstu ze stroną treściową. Odnieś się kolejno do każdego z dystychów. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną na schemacie propozycją interpretacji.
Etap czwarty: zakończenie – interpretacja uogólniająca
Na podstawie wszystkich wskazanych w lekcji etapów pracy stwórz własną interpretację wiersza Bolesława Leśmiana Jadwiga.
Ustal i zapisz, kim są bohaterowie wiersza Jadwiga.
Zapisz w punktach wydarzenia rozgrywające się w balladzie.
Wypisz z tekstu neologizmy zastosowane przez Leśmiana. Spróbuj wyjaśnić ich znaczenie.
Scharakteryzuj sposób, w jaki w wierszu Leśmiana ukazana jest miłość. Zwróć uwagę na jej dwa wymiary: cielesny i duchowy. Napisz, jakie pragnienia bohaterki zostały wyeksponowane.
Formułując wnioski ze sporządzonej przez siebie interpretacji wiersza, ustal i zapisz, w jaki sposób Leśmian ukazał związek miłości ze śmiercią.