Schemat
Etap pierwszy: przyswojenie tekstu
Po przeczytaniu tekstu zapisz swoje pierwsze refleksje na jego temat. Zanotuj również wstępne hipotezy interpretacyjne.
Po zapoznaniu się z tekstem zapisz swoje pierwsze refleksje na jego temat. Zanotuj również wstępne hipotezy interpretacyjne.
JadwigaCień za cieniem się ugania, a motyla motyl ściga –
Rozpłakała się w lesie niekochana Jadwiga.„Raczej ciało niepieszczone wilkom rzucić w bór za borem,
Niż nie zaznać pieszczoty choćby nawet z potworem!” –I wypełznął czerw spod ziemi zwilgotniałym pyskiem czynny.
„Ot ja ciebie popieszczę! Ot ja właśnie – nikt inny!” –Obejrzała się na drogę i na tuman poza drogą.
„Oprócz ciebie na świecie nie mam, czerwiu, nikogo!”Legła przy nim na murawie, głowę wsparła o kamiążek,
Miała kilka pierścieni i łez kilka, i wstążek.„Owom – twoja! Pieść do syta! Nie szczędź w lesie mego ciała!
Jam tu przyszła nie po to, bym się sama ostała...”Wiatr warkocze jej z ramienia na to drugie ramię przesuł,
Ona była nieswoja, a on rad był i wesół.Pyskiem własił się i włudził w piersi wonne jak w dwa jabłka,
Aż Jadwiga stęknęła, aż Jadwiga osłabła.Krew jej w głowie zahuczała pogrzebnego echem dzwonu,
A to była choroba – i już blisko do zgonu.„Inni boją się miłować krwi schorzałej szaleniznę,
A ja nawet potrafi ę kochać ciała zgniliznę!” –I przeniknął pieszczotami bezpowrotnie aż do kości –
Nie – nie było na świecie tak niesytej miłości!Nie wiadomo, co za szumy z czasu w bezczas zaszumiały,
Gdy obnażył się w słońcu szkielet biały, bo – biały!Maj był w lesie i na polu, i opodal – na rozstaju –
W maju działo się właśnie – tyle jeno, że w maju.Słychać było, jak w gęstwinie wiatr się krząta i chrabęści –
Tedy szkielet podskoczył i zacisnął swe pięści!„Powiedz, czerwiu, gdzie jest tysiąc obiecanych w niebo ścieżek?”
A on tylko popatrzył – i nic nie rzekł, nic nie rzekł...„Powiedz, czerwiu, czy Bóg widział moje męki, moje żale?
I czy jest On w niebiosach, czy też nie ma Go wcale?”–A on zadarł pysk ku niebu i mackami wzruszył dwiema,
I pokazał na migi, że go nie ma, bo – nie ma!Więc ku snowi wieczystemu uchyliła nieco czoła
I spojrzała w zaświaty, a tam nicość dookoła!A tam – nicość, rozścierwiona od padołów aż do wyżyn!
I tańcował, i śmiał się biały szkielet Jadwiżyn...
Etap drugi: zrozumienie treści
Wypisz z wiersza frazy, słowa, sformułowania oraz pojęcia, które uznajesz za kluczowe dla jego poprawnej interpretacji.
Etap trzeci: analiza tekstu – warstwa formalna i treściowa
Zapoznaj się ze schematem obrazującym funkcjonowanie w wierszu warstwy formalnej oraz warstwy treściowej. Uzupełnij tabelę porządkującą wiedzę o osobie mówiącej, świecie przedstawionym i relacjach osoby i świata. Wypisz z wiersza odpowiednie cytaty i określenia.
Zapoznaj się ze schematem identyfikującym środki stylistyczne zawarte w utworze. Wskaż ich funkcje.
Zapoznaj się ze schematem identyfikującym środki stylistyczne zawarte w utworze. Podaj ich funkcje.
Powiąż warstwę formalną tekstu ze stroną treściową. Odnieś się kolejno do każdego z dystychów. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną na schemacie propozycją interpretacji.
Etap czwarty: zakończenie – interpretacja uogólniająca
Na podstawie wszystkich wskazanych w lekcji etapów pracy stwórz własną interpretację wiersza Bolesława Leśmiana Jadwiga.
Ustal i zapisz, kim są bohaterowie wiersza Jadwiga.
Zapisz w punktach wydarzenia rozgrywające się w balladzie.
Wypisz z tekstu neologizmy zastosowane przez Leśmiana. Spróbuj wyjaśnić ich znaczenie.
Scharakteryzuj sposób, w jaki w wierszu Leśmiana ukazana jest miłość. Zwróć uwagę na jej dwa wymiary: cielesny i duchowy. Napisz, jakie pragnienia bohaterki zostały wyeksponowane.
Formułując wnioski ze sporządzonej przez siebie interpretacji wiersza, ustal i zapisz, w jaki sposób Leśmian ukazał związek miłości ze śmiercią.