Przeczytaj
Liberalizm
Wydawało się, że zbudowany na kongresie wiedeńskim (1815 r.) system Świętego Przymierza ostatecznie przywrócił monarchię i system stanowy. Królowie wrócili na trony, a arystokraci odzyskali majątki. Po okresie zapoczątkowanym rewolucją francuską (1789‑1799) i Deklaracją praw człowieka i obywatelaDeklaracją praw człowieka i obywatela (1789 r.) w Europie znowu zapanował stary porządek. Tymczasem postępowała rewolucja przemysłowa – fabryki zastępowały mniej wydajne manufaktury i warsztaty. Rozwój gospodarczy postępował tym szybciej, im bardziej był wolny od ograniczeń stanowych i związany z wolną konkurencją w gospodarce.
Tam, gdzie zgromadzenie fortuny zależało od osobistej zaradności, a nie pochodzenia – rodził się nowy porządek społeczny: kapitalizmkapitalizm. Wzorem była Anglia z jej monarchią ograniczoną konstytucją. W oparciu o pojęcie wolności gospodarczej i prawa własności kształtowała się ideologia liberalizmu ekonomicznego Adama Smitha. Jej główne założenie brzmiało następująco: motorem postępu społecznego jest dążenie do zysku i dlatego jednostce należy zapewnić swobodę działania, a państwo powinno jak najmniej ingerować w sferę życia gospodarczego.
Wkrótce te zasady zostały przeniesione do sfery życia społecznego i politycznego. W myśl liberalizmu politycznego państwo miało dbać o to, aby w sposób nieskrępowany rywalizowały ideologie oraz poglądy politycznych i nikt nie zagroził wolności wypowiedzi, druku itp. Doprowadziło to do powstania partii politycznych i demokratyzacji praw wyborczych.
Stopniowo kolejne grupy społeczne zaczęły uzyskiwać prawa wyborcze. Początkowo decydowała o tym przynależność do stanu szlacheckiego i wielkość majątku (cenzus majątkowycenzus majątkowy) oraz płeć (męska). Na przykład we Francji w 1817 r. przyznano prawo głosu jedynie osobom płacącym podatki w określonej wysokości, a w 1850 r. odebrano je pracownikom najemnym (fabrycznym i rolnym), powołując się na ich zależność od pracodawców. Kobiety uzyskały prawo głosu najwcześniej wśród krajów europejskich – w Finlandii (w 1906 r.), a na świecie – w Nowej Zelandii (1893 r.).
Anarchizm
Anarchizm to pogląd wykluczający potrzebę istnienia państwa. Za jego prekursoraprekursora uważa się brytyjskiego pedagoga i pastora Williama Godwina (1756‑1836). Tak jak liberałowie twierdził, że wolność jest naturalnym stanem człowieka, ale inaczej niż oni uznawał, że państwo zamiast stać na jej straży – ogranicza ją.
Państwo według Godwina nie jest potrzebne do zapewnienia bezpieczeństwa, bo ludzie z natury nie są konfliktowi, chętnie współpracują, a nawet pomagają sobie bezinteresownie. Państwa istnieją dlatego – jak twierdzą anarchiści – że stanowią podstawę egzystencji polityków, urzędników, przedstawicieli policji i wojska. To oni generują konflikty (np. wojny), które mają uzasadnić przydatność państwa. Zdaniem anarchistów gdyby pozwolono ludziom żyć w wyłącznie w małych gminach (parafiach), ich członkowie podlegaliby skutecznej, wzajemnej kontroli – bez potrzeby powoływania rozbudowanego aparatu państwowego.
Konserwatyzm
Odpowiedzią na liberalizm była próba obrony starego porządku, czyli konserwatyzm. Jego główne cechy to szacunek dla hierarchii, na szczycie której znajduje się Bóg, potem król, a później kler i szlachta oraz najniżej – pospólstwo. Słuszność takiego podziału potwierdzała, zdaniem konserwatystów, tradycja i religia. Wiarę uznawano za ważniejszą od niepewnego rozumu, który nie ogarnia całości planów boskich. Dlatego jednostka powinna podporządkować się zbiorowości. Przyjmowano, że głoszenie haseł wolności i równości tylko rozbudza najgorsze instynkty ludzkie, a odwoływanie się do natury i rozumu to odwoływanie się do najgorszych cech, co wynikało z przekonania o słabości natury ludzkiej – tylko dzięki religii człowiek miał panować nad złymi popędami. Naukę czytania i pisania uważano za zbędną dla ludu, bo prowadzącą do jego demoralizacji – aby wykonywać prace, które są powinnością ludu, nie potrzebuje on znać pisma.
W nurt ten wpisał się też Kościół katolicki, który potępił francuską Deklarację praw człowieka i obywatela. W wydanej w 1832 r. encykliceencyklice Mirari vos (Zastanówmy się nad sobą) Grzegorz XVI opowiedział się m.in. przeciw wolności sumienia i wypowiedzi oraz potępił koncepcję rozdziału Kościoła od państwarozdziału Kościoła od państwa. O wolności sumienia napisał tak:
Niedorzeczne i błędne mniemanie, albo raczej omamienie, że każdemu powinno się nadać i zapewnić wolność sumienia. Do tego zaraźliwego błędu wprost doprowadza niewstrzemięźliwa i niczym nie pohamowana dowolność poglądów, która wszędzie się szerzy ze szkodą dla władzy duchownej i świeckiej, za sprawą niektórych bezwstydników (…) Kiedy zwolniony zostałby wszelki hamulec, który utrzymywał ludzi na drodze prawdy, wówczas ich zepsuta natura skłonna do złego już na oślep rzuci się za swoim popędem, wówczas powiedzmy to rzetelnie – otwarta jest „studnia przepaści” (Apok 9, 3), stąd według objawienia św. Jana wydobywał się dym, który zaćmił słońce, i szarańcza, która spustoszyła ziemię. (…) Do tego też zmierza owa najzgubniejsza, przeklęta i odstręczająca wolność druku, mająca na celu rozpowszechnianie wszelkich pism wśród pospólstwa, której niektórzy domagają się i popierają z taką natarczywością.
Indeks dolny Wskaż na przykładzie powyższego fragmentu z encykliki papieskiej „Mirari vos” przyczyny, dla których Grzegorz XVI był przeciwnikiem wolności słowa. Dlaczego uważał ją za niebezpieczną dla człowieka? Indeks dolny koniecWskaż na przykładzie powyższego fragmentu z encykliki papieskiej „Mirari vos” przyczyny, dla których Grzegorz XVI był przeciwnikiem wolności słowa. Dlaczego uważał ją za niebezpieczną dla człowieka?
Kolejny papież, Pius IX, w 1871 r. zabronił katolikom udziału w wyborach. Twierdził, że liberalizm i demokracja, respektując równorzędność różnych poglądów, sprzeniewierzają się jednej, świętej prawdzie i uświęconemu przez Kościół porządkowi.
Nacjonalizm
Choć nacjonalizmnacjonalizm współcześnie kojarzy się z konserwatyzmem, to na początku XIX w. był to przede wszystkim ruch dążący do wyzwolenia narodównarodów podporządkowanych imperiom Świętego Przymierza (np. cesarstwu austriackiemu). Hasła rewolucji francuskiej przyczyniły się do rozbudzenia świadomości obywatelskiej i narodowej – cały XIX w. i początek następnego stulecia były okresem ruchów narodowowyzwoleńczych. Dominowała w nich nie szlachta (jej tytuły i majątki zaborcy często respektowali), a masy ludowe cierpiące ucisk od obcej narodowo władzy.
Początki XIX‑wiecznego nacjonalizmu to rozbudzające wyobraźnię apoteozyapoteozy historii poszczególnych narodów i mesjanizmmesjanizm, który wyróżniał jeden naród przed innymi. To on stanie się jedną z głównych cechą nacjonalizmu. Najsłynniejszym przedstawicielem nurtu mesjanistycznego w Polsce był Adam Mickiewicz (mesjanizm polskimesjanizm polski), we Włoszech Giuseppe MazziniGiuseppe Mazzini, który chciał budować federację narodów europejskich pod przewodnictwem Włochów, a w Niemczech – filozof Johann Gottlieb Fichte (1762‑1814). Ten ostatni głosił, że to Niemcy mają pokazać światu drogę rozwoju ze względu na dominującą u nich kulturę mieszczańską (a nie elitarną – szlachecką) i najwyższy poziom rozwoju gospodarczego.
Mesjanizm podporządkowywał jednostkę wspólnocie narodowej, której Bóg wyznaczył szczególną rolę do odegrania. Stąd już blisko do egoizmu narodowego i dyktatorskich metod rządzenia, których konsekwencją jest zmilitaryzowanie społeczeństwa (narodu) wobec zagrożenia zewnętrznego, wrogie nastawienie do obcych i tropienie zdrajców wewnętrznych. Te cechy w nacjonalizmie były dziedzictwem jakobinizmujakobinizmu.
O ile więc liberalizm był fundamentem republiki, nacjonalizm ją odrzucał. Republika gwarantująca równe prawa obywatelskie wszystkim, niezależnie od pochodzenia i koloru skóry była według nacjonalistów zaprzeczeniem idealnego ustroju. Przykładem może być XIX‑wieczna Akcja FrancuskaAkcja Francuska wzywająca do obalenia republiki, ustanowienia dyktatury i wydalenia z Francji wszystkich obcych.
W idealnym państwie nacjonalistów konflikt miedzy warstwami uprzywilejowanymi a ludem miał zastępować solidaryzmsolidaryzm, wynikający ze wspólnego interesu narodowego. Stąd postulat tzw. płacy rodzinnej, której wysokość powinna zapewnić rodzinie godziwy byt, a w przyszłości umożliwić jej stanie się właścicielami (upowszechnienie własności). Nacjonaliści byli przeciwnikami pracy zarobkowej kobiet, których rolę ograniczali do rodziny i zajmowania się domem.
Rasizm
Za twórcę doktryny rasizmu uważa się Artura de Gobineau (1816‑1882), francuskiego dyplomatę, pisarza i podróżnika. Jest on autorem czterotomowego Eseju o nierówności ras ludzkich. Podzielił w nim ludzi na trzy rasy według koloru skóry: Rasę czarną scharakteryzował jako uzdolnioną artystycznie, ale nie organizacyjnie, żółtą – jako praktyczną, ale o przeciętnym poziomie inteligencji (rasa kupców), a białą – jako przywódczą. Współcześni biali byli według Gobineau potomkami indyjskich Ariów. W epoce starożytnej dziełem Aryjczyków w Europie miały być cywilizacje grecka i rzymska. Kiedyś wiodące w świecie – straciły jednak pozycję, gdy zaakceptowały mieszanie się ras.
Gobineau twierdził, że mieszanie się ras osłabia najlepsze, dominujące cechy w każdej z nich. Dlatego też był przeciwnikiem demokracji, czyli ustroju, który z założenia nie bierze pod uwagę koloru skóry, obdarzając każdego człowieka równymi prawami obywatelskimi. Za najczystszych Aryjczyków uważał Niemców i arystokrację francuską (był francuskim hrabią). O Słowianach pisał, że są zdegenerowanymi mieszańcami.
Socjalizm i komunizm
Za pierwszego myśliciela socjalistycznego uważa się francuskiego filozofa i ekonomistę Henriego de Saint‑Simona (1760‑1825). SocjalizmSocjalizm wychodził z pozycji krytyki kapitalizmu jako ustroju, który – uprawiając kult własności i egoistycznego bogacenia się jednostek – reszcie społeczeństwa narzucał stan zbliżony do niewolnictwa.
Saint‑Simon nie proponował zniesienia własności, ale chciał ją ograniczyć poprzez zakaz dziedziczenia. Właścicielami miały być wyłącznie osoby wykorzystujące własność do celów społecznych, np. rolnik produkujący żywność powinien być właścicielem ziemi, ale już nie jego syn, który chciałby pracować jako kowal (temu przysługiwałaby własność kuźni). Grę wolnorynkową miało zastąpić planowanie, którym zajmować się mieli uczeni i osoby najbardziej użyteczne społecznie. Saint‑Simon zakładał, że przejście do tego idealnego ustroju dokona się pokojowo, na drodze parlamentarnej, w rezultacie przekonywania jednych przez drugich. Wizja Saint‑Simona określana jest jako przykład socjalizmu utopijnego, czyli niemożliwego do zrealizowania.
Socjalizm praktyczny (bo podjęto próbę jego realizacji) to przede wszystkim system opisany przez Karola MarksaKarola Marksa i Fryderyka EngelsaFryderyka Engelsa w „Manifeście komunistycznym” w 1848 roku. Odrzucał on solidaryzm społeczny jako nierealny, bo z powodu istnienia własności prywatnej w życie społeczne wpisany jest nieustanny konflikt miedzy klasąklasą posiadającą i nieposiadającą. Marks i Engels przewidywali, że ten konflikt zakończy się wybuchem społecznego gniewu biednej większości przeciw zamożnej mniejszości, czyli rewolucją. Jej podstawową siłę mieli stanowić robotnicy, ponieważ to oni byli najbardziej wykorzystywaną przez kapitalistów częścią społeczeństwa, a jednocześnie byli społecznie wyedukowani, bo praca w fabrykach nauczyła ich działania w dużych grupach. Rewolucja miała wybuchnąć w Niemczech lub w Wielkiej Brytanii, bo to właśnie w tych najlepiej uprzemysłowionych w XIX w. krajach istniała najliczniejsza klasa robotnicza.
Państwo, nad którym w drodze rewolucji kontrolę przejęłaby klasa robotnicza, miało na pierwszym etapie ustanowić „dyktaturę proletariatuproletariatu”. Większość majątków prywatnych miałaby zostać „uspołeczniona”, a w praktyce upaństwowiona. Wprowadzono by też powszechny obowiązek pracy, a dochody z niej zrównano. Drugim etapem zmian miał być komunizmkomunizm. Wówczas pozostała własność prywatna zostałaby zniesiona. Wszystko byłoby wspólne, to znaczy przeznaczone do zaspokajania potrzeb ogółu.
Próbę realizacji wizji Marksa i Engelsa podjęto w XX w. w wielu krajach na różnych kontynentach. Zbudowano dyktatury, pod osłoną których odebrano właścicielom ich prywatną własność. Przeszła ona formalnie we władanie państwa, a w praktyce w ręce funkcjonariuszy partii komunistycznej, często – dziedzicznie. Do dziś z ideologiąideologią tą utożsamiają się partie rządzące m.in. w Chińskiej Republice Ludowej, na Kubie czy w Koreańskiej Republice Ludowo‑Demokratycznej. Partie komunistyczne, legalnie lub nie, działają w większości krajów świata, także w Polsce. Żywotność tej ideologii wynika z faktycznego antagonizmuantagonizmu miedzy biednymi i bogatymi.
Socjaldemokracja
Już w drugiej połowie XIX w. niemiecki ideolog i działacz socjalistyczny Eduard BernsteinEduard Bernstein w wydawanym przez siebie piśmie „Socjaldemokrata”, zauważył, że rzeczywistość odbiega od prognoz Manifestu komunistycznego. Klasa robotnicza, coraz liczniejsza, silniejsza i lepiej wykształcona, stała się realną siłą mogącą dyktować żądania kapitalistom. W dodatku równolegle dokonująca się demokratyzacja życia politycznego umożliwiała robotnikom uczestniczenie w grze parlamentarnej. W efekcie rozwój kapitalizmu zaczął przyczyniać się do ogólnej poprawy warunków życia, także robotników.
Eduard Bernstein zakwestionował marksistowskie wyobrażenie o nieuchronności walki klas w kapitalizmie. Twierdził, że o przynależności do danej klasy nie świadczy posiadanie lub nieposiadanie środków produkcji, lecz wysokość realnego dochodu. Przewidywał, że zatrudnieni przez kapitalistów pracownicy mogą doczekać się tego, że ich praca będzie wynagradzana w wysokości odpowiadającej wytworzonej przez nich wartości. Znikną w ten sposób przesłanki do rewolucji.
Inaczej niż u Marksa i Engelsa, u Bernsteina państwo nie było narzędziem opresji robotników w rękach kapitalistów, ale sojusznikiem robotników – za pośrednictwem parlamentów wybieranych przez większość obywateli. Autor tego poglądu w latach 1902–1918 i 1920–1928 zasiadał niemieckim parlamencie (Reichstagu) jako reprezentant Wrocławia z ramienia istniejącej do dziś Socjaldemokratycznej Partii Niemiec (SPD).
Społeczna nauka Kościoła
W sytuacji, gdy ruchy robotnicze i ludowe grupowały wokół siebie licznych zwolenników, jak również wobec demokratyzacji ustrojów politycznych, w 1891 r. papież Leon XIII (1878‑1903) wydał encyklikę Rerum novarum (w języku łacińskim dosłownie: Rzeczy nowe). Z jednej strony potępił w niej niepohamowaną chęć zysku cechującą kapitalizm, który doprowadza robotników do stanu „niemal niewolniczego”. Z drugiej przestrzegał przed socjalistami, którzy mamią ludzi hasłami równości i zniesienia własności prywatnej. Według Leona XIII społeczeństwo egalitarneegalitarne nigdy wcześniej nie istniało i jego idea jest niemożliwa do zrealizowania. Hasła równości służą jedynie do wywoływania wrogości biednych do bogatych, a własność prywatna jest prawem naturalnym człowieka. Alternatywą dla walki klas miał być, według Rerum novarum, powrót do korzeni chrześcijaństwa, czyli solidaryzm społeczny oraz aktywna rola państwa.
Zadaniem państwa powinna być ochrona pracowników poprzez zagwarantowanie im minimalnej, ale godziwej płacy, prawa do niedzielnego odpoczynku, a także organizowania się w związki zawodowe. Państwo powinno też zorganizować system pomocy dla osób, które straciły pracę bądź nie mogą jej wykonywać z powodu choroby czy wieku. Tym samym Leon XIII wybrał trzecią drogę – wbrew liberałom uznał za konieczne zwiększenie roli państwa w kwestiach społecznych i ekonomicznych. W przeciwieństwie do socjalistów i komunistów poparł prawo własności i wskazał jako jedno z podstawowych praw człowieka. Dlatego Leona XIII uważa się za inicjatora nowoczesnej, społecznej nauki Kościoła, która w XX w. stała się podstawą nurtu politycznego nazywanego chrześcijańską demokracjąchrześcijańską demokracją.
Słownik
(fr. Action Française) skrajnie prawicowy ruch nacjonalistyczny i rasistowski z przełomu XIX i XX wieku; uformował się jako siła polityczna podczas afery wywołanej oskarżeniami o szpiegostwo na rzecz Niemiec, jakie wysunięto wobec kapitana Alfreda Dreyfusa. O jego winie miało przesądzać najbardziej to, że jest z pochodzenia Żydem. Kiedy okazało się, że szpiegiem jest ktoś inny, to właśnie fakt żydowskiego pochodzenia Dreyfusa stał się celem kampanii Akcji Francuskiej.
(z fr. antagonisme od gr. antagonisma – opór, spór, antagonidzesthai – przeciwstawiać się, rywalizować) wzajemna niechęć, wrogość będące efektem dzielącej np. dwie osoby czy grupy różnicy poglądów albo odmiennych celów, interesów; także przeciwstawność sił
pochwała postaci, idei lub wydarzenia; przedstawienie ich w sposób wyidealizowany
(potocznie chadecja, od skrótu ChD) ruch ideowy i społeczno‑polityczny, który pojawił się pod koniec XIX w. i rozwinął się po II wojnie światowej; swój program wywodził z zasad etycznych chrześcijaństwa i społecznej nauki Kościoła; podstawą nurtu są społeczne encykliki papieskie, m.in. Leona XIII i Jana Pawła II
(od łac. census - szacowanie majątku) ograniczenie praw wyborczych do grupy osób o określonym majątku lub płacących podatki w określonej wysokości
dokument programowy rewolucji francuskiej przyjęty przez Zgromadzenie Narodowe; głosiła zasady m.in. równości wobec prawa (ale tylko mężczyzn) i nienaruszalnego prawa własności, a także wolności słowa, wolności wyboru religii lub odrzucenia Boga
(z franc. égalitairé – dążący do zrównania, równości) pogląd społeczno‑polityczny, zakładający przyrodzoną równość wszystkich ludzi i uznający zasadę równości za podstawę sprawiedliwego ustroju społecznego; także oparte na tym poglądzie dążenie do zrównania wszystkich członków społeczeństwa pod względem ekonomicznym i politycznym
(gr. okólnik, pismo wędrujące) orędzie napisane do wiernych przez papieża
(z gr. idea – kształt, postać + logos – słowo, nauka) termin wprowadzony przez Antoine’a Louis Claude’a Destutta de Tracy’ego w 1796 r. na opisanie zbioru wartości, poglądów oraz idei, które wykorzystujemy do opisywania, a także oceniania rzeczywistości; ideologie stanowią bazę różnych działań – etycznych, politycznych, artystycznych – oraz ruchów społecznych
podczas rewolucji francuskiej klub i ugrupowanie polityczne, które od postulatów monarchii konstytucyjnej przeszło do bardzo radykalnych haseł i obalenia monarchii oraz dyktatury; nazwani od miejsca zebrań klubu w klasztorze przy rue Saint‑Honoré
(od łac. capitale, od caput - głowa; w pierwotnym znaczeniu dotyczyło ruchomej własności) system gospodarczy oparty na prywatnej własności i czerpaniu z niej zysku za pośrednictwem swobodnego zawierania umów; kapitalistą był człowiek posiadający kapitał, a więc majątek (w postaci np. pieniędzy, dóbr materialnych, a także środków produkcji itp.); zgodnie z XIX‑wiecznymi ideami socjalizmu i komunizmu kapitalista miał fabrykę lub zakład, w którym pracowali robotnicy, jednak największe zyski z ich pracy miał właśnie właściciel, który powiększał swój kapitał
jeden z terminów służących do opisu społeczeństwa; grupa społeczna wyróżniana ze względu na pozycję społeczną, poziom życia lub rodzaj wykonywanej przez jej członków pracy
(łac. communis - wspólny, powszechny) ideologia oparta na idei społeczeństwa bez wyzysku klasowego oraz własności prywatnej, za to dążącego do wspólnej własności środków produkcji i podziału wszystkich dóbr między jego członków; potocznie mianem komunizmu określa się także ustrój polityczny zaprowadzony w państwach, w których władzę zdobyły dyktatury i partie komunistyczne (m.in. ZSRS, Chiny, Kuba, Korea Północna)
(mesjasz to w judaizmie król, przepowiadany przez proroków, wybawiciel Izraela) koncepcja, w której człowiek lub naród może zbawić ludzkość poprzez swoje cierpienie lub poprowadzić świat do wolności
autorstwo pojęcia i stworzenie podstawy ideowej przypisuje się filozofowi i matematykowi Józefowi Hoene‑Wrońskiemu (1776‑1853), który narodowi polskiemu i Słowianom w ogóle wyznaczył rolę obrońców i odnowicieli chrześcijaństwa. Mickiewicz wizje mesjanistyczne przedstawił m.in. w III części Dziadów i w Księgach narodu polskiego i pielgrzymstwa polskiego, w których Polska jest Chrystusem narodów, a jej zmartwychwstanie będzie zapowiedzią nadejścia epoki wolności dla wszystkich ludzi
(łac. natio - naród) pogląd, według którego państwa narodowe są najwyższą formą organizowania się społeczeństw; według nacjonalizmu prawa danego narodu są nadrzędne nad prawami jednostki, prawami innych narodów i prawem międzynarodowym, co może przyczyniać się do konfliktów społecznych i wojen
zbiorowość ludzi wyróżniająca się świadomością wspólnej historii, językiem, kulturą i terytorium, a czasem też religią; w rozumieniu XIX‑wiecznych nacjonalistów naród tworzyły wszystkie warstwy społeczne, natomiast wcześniej pojęcie narodu było ograniczone do szlachty i nie obejmowało ludu, czyli mieszczan i chłopów
osoba wyprzedzająca swoje czasy, zapoczątkowująca jakąś ideę, koncepcję bądź kierunek, np. artystyczny
(z łac. proletarius – należący do najuboższej klasy) klasa robotnicza, ludzie pracujący fizycznie, najemni robotnicy; grupa społeczna charakterystyczna dla XIX w., ale proletariat istniał już w starożytnym Rzymie
po raz pierwszy wprowadziła go konstytucja Stanów Zjednoczonych (I poprawka z 1791 roku), która stanowi, że Kongres nie uzna żadnej religii za panującą ani nie zabroni wyznawania jakiejkolwiek religii, państwo ma charakter świecki, a związki wyznaniowe są równouprawnione
(z łac. socialis – społeczny) ruch społeczny i ideologia polityczna powstałe XIX w., negujące system kapitalistyczny jako wyzyskujący robotników i ludzi biednych oraz tworzący nierówności społeczne; przedstawiciele socjalizmu dążą do ładu społecznego, który ma się opierać na zasadach wspólnoty, równości i racjonalnego zarządzania gospodarką
pogląd sformułowany w drugiej połowie XIX w., głoszący naturalną wspólnotę interesów różnych grup i warstw społecznych w państwie, niezależnie od ich statusu ekonomicznego lub zawodowego i związanych z nimi różnic interesów; stoi w opozycji do liberalizmu, któremu zarzuca przedkładanie dobra jednostki nad interesy ogółu społeczeństwa
cecha społeczeństwa feudalnego, w którym wykształciły się zamknięte grupy (stany): szlachta, duchowieństwo, mieszczaństwo i chłopstwo; przynależność do stanu (poza duchowieństwem) była dziedziczna
Słowa kluczowe
liberalizm, kapitalizm, anarchizm, nacjonalizm, rasizm, rewolucja, konserwatyzm, socjalizm, socjaldemokracja, komunizm, świat w II połowie XIX w., świat na początku XX w., nowe ideologie w XIX w.
Bibliografia
A. Chwalba, Historia powszechna. Wiek XIX, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
J. Osterhammel, Historia XIX wieku. Przeobrażenie świata, Wydawnictwo Poznańskie, 2020.
J. W. Borejsza, Piękny wiek XIX, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2021.