Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Późny barok

Artyści rzymscy, z najsławniejszym z nich Carlem Fontaną na czele, zajmowali się na początku XVIII w. przede wszystkim dekorowaniem istniejących budowli, nie zaś wznoszeniem nowych.

Wzbogacając ornamentykę, nadawali jej coraz bardziej fantazyjny charakter. Oryginalne formy przybrała architekturaarchitekturaarchitektura późnego baroku w południowych księstwach niemieckich oraz w Saksonii, szczególnie zaś w Dreźnie, gdzie działali rodzimi artyści, łączący tradycje lokalne z wzorami czerpanymi z Italii. Swą odmienność względem tych ostatnich zachował natomiast znacznie mniej ozdobny od włoskiego barok Europy Północno‑Zachodniej.

Warto wiedzieć

Od ogrodu do parku

Rozwój sztuki ogrodniczej od antyku po współczesność to stopniowe przechodzenie od ogrodów, ściśle wyodrębnionych z otoczenia, ku parkom, które są powiązane z przestrzenią zewnętrzną, z czasem coraz śmielej kształtowaną przez architektów krajobrazu. Proces ten wyraźnie zaznaczył się zwłaszcza w czasach nowożytnych.

RbmoR34EIDfej
Ogród włoski na tarasie zamku w Pieskowej Skale, fotografia współczesna.
Źródło: Geociekawostki, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

W epoce renesansu dążenie do powiązania ogrodu z budynkiem, który stanowił dominantę krajobrazu, znalazło wyraz w modelu ogrodu włoskiego. Leone Battista Alberti i inni teoretycy architektury uważali, że idealny ogród winien być rozplanowany symetrycznie, z podziałem na kwatery, odseparowane niskimi żywopłotami i obsadzone różnokolorowymi kwiatami oraz ziołami. Uzupełnienie ogrodu stanowiły zwierzyńce, w których hodowano m.in. zwierzynę łowną na potrzeby polowań (swoją nazwę zawdzięczają im dzielnice Zwierzyniec w Krakowie i Wilnie).

R1A13oz27BfcF
Ogród francuski na tyłach pałacu Branickich w Białymstoku, pierwsza połowa XVIII w., fotografia współczesna.
Źródło: Pisces.art, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Z kolei barokowy ogród francuski, z reguły o znacznej powierzchni, uzyskał równorzędną pozycję z pałacem. Przez bramę wjazdową rezydencji, paradny dziedziniec i reprezentacyjne wejście goście docierali do usytuowanej na osi pałacu sali głównej, której tylne drzwi wychodziły na ogród. Stanowił on jakby przedłużenie pałacu, gdyż równo przystrzyżone wysokie żywopłoty (niekiedy kilkumetrowe) dzieliły go na „sale”, co prawda pozbawione dachu. Drzewa i krzewy przycinano w kształty figur geometrycznych, a środkiem prowadziła szeroka aleja główna. Dodatkową ozdobę ogrodu stanowiły posągi i fontanny oraz belwedery, czyli pawilony położone na wzniesieniach, skąd można było podziwiać efektowne widoki, a także oranżerie, gdzie uprawiano w donicach rośliny egzotyczne, w lecie wynoszone na teren ogrodu. Charakterystyczne dla ogrodów francuskich były też wielkie, lecz spokojne, bo pozbawione prądu wodnego, baseny i kanały.

RrBOclS37uCVu
Łuk Grecki w parku angielskim w Arkadii koło Nieborowa, przełom XVIII i XIX w., fotografia współczesna.
Źródło: Tomasz Kuran, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 2.5.

Już w pierwszej połowie XVIII w. powstał nowy typ ogrodu, zwany parkiem angielskim, który nie był podporządkowany architekturze rezydencji. Jego aleje miały nieregularny przebieg, a roślinność – poza trawnikami i klombami kwietnymi – nie była strzyżona. Malowniczości dodawały parkowi pawilony w stylu chińskim lub sztuczne ruiny. Aby spotęgować wrażenie kontaktu z krajobrazem naturalnym, niekiedy tworzono wzgórza i doliny, a także urządzano na nowo otoczenie bijących na terenie parku źródeł lub kopano sztuczne stawy o nieregularnej linii brzegowej, często zostawiając na środku wyspy.

Rokoko

RmPI76nCqLrS71
Rokokowe stroje cechowały się pastelową kolorystyką i ozdobnością, a ich nieodłącznym elementem były pudrowane peruki.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

W 2. i 3. ćwierci XVIII w. w całej Europie rozpowszechnił się pierwotnie francuski styl Ludwika XV, zwany też rokokiem. Najpełniej rozwinął się on w architekturzearchitekturaarchitekturze wnętrz, a szczególnie w meblarstwie. Podstawowym wyróżnikiem stylu rokokowego było zastosowanie charakterystycznego ornamentu, zwanego rocaille, przypominającego – jak mawiano – kamyk, muszlę, koguci grzebień lub grzywy morskich fal.

Poszukiwanie egzotycznych motywów ozdobnych zrodziło podziw dla ornamentyki japońskiej i chińskiej, wywołując modę na przedmioty pochodzenia azjatyckiego. W malarstwie rokoko przejawiało się zastosowaniem świetlistych barw oraz falistych linii, które dodawały postaciom eteryczności, najchętniej zaś przedstawiano sceny idylliczne, na łonie natury, czym zasłynął zwłaszcza Antoine WatteauAntione WatteauAntoine Watteau.

Antione Watteau
RDvv7W8U8BzM4
Porcelanowa waza z 1. poł. XVII w. ze scenką rodzajową zdobiona złoceniami. Miśnieńska porcelana wytwarzana od początku XVII w. była ogromnie ceniona. Delikatne porcelanowe serwisy i ozdobne figurki pasowały do stylistyki epoki – rokokowych wnętrz o pastelowych kolorach i niewielkich lekkich mebli.
Źródło: dostępny w internecie: dorotheum.com [dostęp 12.01.2022 r.], tylko do użytku edukacyjnego.

Klasycyzm

W drugiej połowie XVIII w. pod wpływem m.in. wykopalisk w Herkulanum i Pompei oraz rozpoczęcia systematycznych badań nad sztuką Grecji i Rzymu przez Johanna Joachima WinckelmannaJohann Joachim WinckelmannJohanna Joachima Winckelmanna z nową siłą powróciło zainteresowanie starożytnością, powodując kolejną zmianę gustów artystycznych. Nowy styl zyskał nazwę klasycyzmu i zaznaczył się przede wszystkim w architekturze, jako nawrót do monumentalizmu, linii i kątów prostych, oszczędnego zdobnictwa, a zwłaszcza wzorowanych na greckich portykach surowych kolumnad w porządku jońskim, korynckim i doryckim.

Johann Joachim Winckelmann
RJUgUk3Q3sAGE
Pałac Dietrichsteinów z 1745 w Wodzisławiu Śląskim, najstarszy budynek klasycystyczny w Polsce.
Źródło: Hons084 / Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Barok i rokoko, w których dostrzegano wyłącznie feerię ozdób, zostały uznane za kwintesencję złego smaku, porównywalną jedynie z barbarzyństwem gotyku, a utrzymane w tych stylach gmachy publiczne i świątynie masowo przebudowywano zgodnie z nowymi kanonami piękna. Nowe wówczas pojęcie zabytku – dawnej budowli wartej zachowania w niezmienionej formie – stosowano jedynie wobec dzieł starożytnych.

RicJlBDOcdjct1
Szkocka Akademia Królewska w Edynburgu.
Źródło: Finlay McWalter, licencja: CC BY-SA 3.0.

Architektoniczny klasycyzm utrzymał się przez znaczną część XIX w., zwłaszcza jako styl siedzib urzędów państwowych, uchodził bowiem za odpowiedni wyraz powagi, jaka – zdaniem rządzących – winna otaczać instytucje władzy, i to bez względu na panujący ustrój. Nie bez znaczenia był tu także aspekt finansowy przedsięwzięcia, jako że wznoszenie ascetycznych gmachów klasycystycznych było tańsze niż w przypadku bogato zdobionych budowli barokowych.

RKAIUPqXcTrBw1
Portret Mozarta, na podstawie obrazu Josepha Langego (około 1840).
Źródło: Joseph Lange - Universitätsbibliothek Salzburg, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Również w malarstwie klasycyzm zdobył trwałą pozycję, szczególnie we Francji czasów rewolucji i cesarstwa. Gustom epoki najbardziej odpowiadała twórczość Jacques’a Louisa Davida, który przedstawiając współczesne wydarzenia, stylizował je na modłę antyczną, oraz jego ucznia Jeana Auguste’a Ingres’a (obrazy J.L. Davida: Przysięga w sali do gry w piłkę, Śmierć Marata, Koronacja Napoleona). Zainteresowanie sztuką starożytną wywarło też wpływ na życie codzienne przełomu XVIII i XIX w., zwłaszcza na sposób urządzania wnętrz i projektowania mebli oraz styl ubierania się. W okresie klasycyzmu tworzyli wielcy kompozytorzy, m.in. Wolfgang Amadeusz Mozart, Franz Joseph HaydnLudwig van Beethoven (ten ostatni był już prekursorem romantyzmu).

Słownik

architektura
architektura

sztuka projektowania, wznoszenia i artystycznego kształtowania budowli

dominanta
dominanta

zasadnicza, dominująca cecha

dziedziniec
dziedziniec

plac przed budynkiem

Słowa kluczowe

barok, rokoko, rocaille, architektura wnętrz, klasycyzm, Europa w dobie oświecenia, oświecenie w Europie

Bibliografia

P. Franaszek, Wielka Historia Świata, t. 8, Świat w XVIII wieku, Warszawa 2006.

C. Hernas, Barok, Warszawa 2008.

Historia Polski nowożytnej. Wybór tekstów źródłowych, cz. 2, oprac. S. Ochmann, K. Matwijowski, Wrocław 1981.