Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Kazimierz Tetmajer W pustce

Ciche leżą kamienie pod skał ciemnym murem.
Noc – wśród żlebu się świeci wąski smug księżyca,
jak ogromna, stężała w locie błyskawica,
zamarznięta na skale w pustkowiu ponurem.

Cicho... W złomach jezioro czarne i zlodniałe;
taka głusza, że słychać szelest kropel z śniegu
sączących się w toń wodną po kamieniach z brzegu;
śnieg pokrył ciemnym płatem ochmurzoną skałę.

Chmury się dotykają prawie mego czoła;
zimne, oślizgłe głazy ręce moje ziębią...
Nad jeziora lodową, przepaścistą głębią
zasłuchałem się w przestrzeń... Idźmy... ,,Nikt nie woła...’’

multi1C1 Źródło: Kazimierz Tetmajer, W pustce.

Przystępując do analizy i interpretacji utworu literackiego, należy pamiętać, że pod pojęciem tym kryją się różne działania pracy z tekstem, które jednak ściśle się ze sobą łączą. Analiza polega na rozbiorze oraz zrozumieniu budowy dzieła. Interesuje nas jego struktura i poszczególne części kompozycyjne, układ wersyfikacyjny, język (gramatyka, składnia) oraz wykorzystane w utworze środki stylistyczne. Celem analizy jest wyodrębnienie i nazwanie elementów składowych utworu, a następnie odpowiedzenie sobie na pytania:

  • Czemu służy taka a nie inna budowa wiersza?

  • Dlaczego określone elementy zostały zastosowane w tekście?

  • Jak wyglądają relacje między nimi?

W zależności od charakteru tekstu analizie możemy poddać całość utworu bądź jego poszczególne poziomy, np. jedynie jego ukształtowanie wersyfikacyjne bądź stylistyczne.

Interpretacja utworu poetyckiego to pogłębiony etap pracy z utworem. Bardzo często zazębia się on jednak z analizą formalną. Polega na wydobyciu i wyjaśnieniu sensu, wymowy utworu na podstawie jego treści, ale też umieszczeniu danego dzieła w szerszym kontekściekontekstkontekście, który jest sugerowany w samym tekście.

Jeśli potrzebujesz powtórzyć zagadnienia dotyczące analizy i interpretacji, przypomnij sobie treść lekcji: Jak interpretować utwory poetyckie?PsERKHo6nJak interpretować utwory poetyckie?

Rodzaje kontekstów przydatnych przy interpretacji utworu literackiego

Interpretacja może dotyczyć poszczególnych elementów dzieła literackiego (np. symboli, metaforyki, motywówmotywmotywów) bądź też dzieła w całości. Zarówno poszczególne elementy utworu, jak i jego całokształt mogą być rozważane jedynie w kontekście samego dzieła, ale często zdarza się, że poszukujemy dla nich także kontekstów zewnętrznych. Do najistotniejszych kontekstów interpretacyjnych, na które możemy się powołać, należą:

  • kontekst biograficzny – czynniki związane bezpośrednio z życiem autora utworu, które mogły wpłynąć na kształt dzieła,

  • kontekst historyczny bądź społeczny – czynniki historyczne oraz społeczne (stosunki międzyludzkie, obyczajowość epoki), które wpłynęły na powstanie utworu,

  • kontekst filozoficzny bądź religijny – sugerowane w utworze odniesienia do prądów filozoficznych, ideologii, także – przekonań religijnych,

  • kontekst historycznoliteracki – cechy utworu, które odsyłają do określonych prądów, kierunków, stylów literackich, ale też motywów czy tematów; tutaj też można poszukiwać relacji interpretowanego utworu z innymi dziełami danego autora bądź innych twórców, które miały wpływ na jego powstanie,

  • kontekst teoretycznoliteracki – cechy utworu, które odsyłają do rodzajów, gatunków, odmian gatunkowych i typów literackich,

  • kontekst artystyczny (interdyscyplinarny) – odnalezienie w utworze elementów, które łączą go z innymi dziedzinami (dyscyplinami) sztuki, takimi jak malarstwo, architektura, rzeźba czy muzyka.

Należy pamiętać, że dla każdego tekstu poetyckiego istnieją różne konteksty interpretacyjne. Celem interpretacji jest ich odnalezienie, poprawne zrozumienie i opis. Pogłębioną analizę i interpretację utworu określa się mianem „eksplikacjieksplikacjaeksplikacji”, czyli szczegółowego przyjrzenia się wszystkim elementom składowym utworu, ich rozbioru, poszukiwań jak najszerszych kontekstów dzieła.

Indeks górny Oprac. na podstawie: Janusz Sławiński, Analiza dzieła literackiego, [hasło w:] Słownik terminów literackich, red. J. Sławiński, Wrocław 1989, s. 29.
Janusz Sławiński, Interpretacja, [hasło w:] Słownik terminów literackich, red. J. Sławiński, Wrocław 1989, s. 199‑200. Indeks górny koniec

Konteksty interpretacyjne wiersza W pustce

Kontekst biograficzny

Szczególną rolę w twórczości Kazimierza Tetmajera spełniały Tatry. Poeta urodził się w Ludźmierzu, niedaleko Nowego Targu. Do czasu, kiedy pozwalało mu na to zdrowie, odbywał górskie wycieczki w Tatrach, przez jakiś czas mieszkał w Zakopanem, był organizatorem Komitetu Obrony Spisza, Orawy i Podhala.

R1UXFwWpa29Rp
Leon Wyczółkowski, Portret Kazimierza Przerwy-Tetmajera, przed 1901
Źródło: domena publiczna.
Kazimierz Tetmajer Nad potokiem

Oto mi ten szum od lat całych, od najwcześniejszego dzieciństwa znany, zawsze ten sam, jednotonny i wieczny – i kiedy sięgam w przeszłość pamięcią, ileż to razy widzę siebie nad tym potokiem górskim, tak samo z zamkniętymi oczyma wsłuchanym weń, z takim samym żalem, z takim samym niezmiennym smutkiem duszy.

C5 Źródło: Kazimierz Tetmajer, Nad potokiem, „Czas” 1896, nr 59, s. 1.

Temat tatrzański pojawia się w jego twórczości bardzo często zarówno w poezji (np. cykl sonetów Nieskończoność czy znany wiersz Melodia mgieł nocnych), jak i w prozie (zbiór nowel Na Skalnym Podhalu).

RbmZCXzpdjjtv
Aleksander Mroczkowski, Morskie Oko, 1891
Źródło: domena publiczna.

Kontekst historycznoliteracki

Wiersz W pustce został wydany w Poezjach. Serii III z roku 1898. Tom ten, podobnie jak wcześniejszy, wydany w 1894 roku, jest uważany za najważniejszy we wczesnej, dekadenckiej twórczości tego poety. Dzięki Serii IISerii III Tetmajer stał się wyrazicielem swego pokolenia i najpopularniejszym poetą pierwszego okresu Młodej Polski.

Paweł Próchniak „W pustce”. Osiem notatek o jednym wierszu Kazimierza Przerwy-Tetmajera

W pustce szkicuje przed nami obraz, w którym świat ujmowany jest w słowo. Obraz zarazem oczywisty i tajemniczy. Wyraźnie naszkicowany i niejasny. Obraz, który jest metaforyczną strukturą i jednocześnie sprawia wrażenie zapisu konkretnego: podmiotowego, przejmującego do głębi – doświadczenia. Ten artystyczny gest odsłania swoją poznawczą siłę – staje się aktem wniknięcia w obszary intensywnie istniejące: nasycone niejasnym sensem, który wybrzmiewa jako szmer kropel i fraza cudzego wiersza, jako szelest i szept tego, co skryte w ciemności i ciszy. W pustce.

C4 Źródło: Paweł Próchniak, „W pustce”. Osiem notatek o jednym wierszu Kazimierza Przerwy-Tetmajera, [w:] Poezja Kazimierza Tetmajera. Interpretacje, red. A. Czabanowska-Wróbel, P. Próchniak, M. Stal, Kraków 2003, s. 53.
RiDj0JhFTR6zw
Strona tytułowa oraz strona z wierszem W pustcePoezjach. Serii III Kazimierza Przerwy-Tetmajera. Wydanie z roku 1898
Źródło: dostępny w internecie: polona.pl, domena publiczna.

Motyw pustki jest jednym z ważniejszych motywów literatury Młodej Polski.

Paweł Próchniak „W pustce”. Osiem notatek o jednym wierszu Kazimierza Przerwy-Tetmajera

[Cisza] z całą siłą uderza już na samym początku tekstu. Jej intensywność akcentuje pobrzmiewający w wyrażeniu ‘ciche kamienie’ frazeologizm ‘milczeć niczym głaz’.

C1 Źródło: Paweł Próchniak, „W pustce”. Osiem notatek o jednym wierszu Kazimierza Przerwy-Tetmajera, [w:] Poezja Kazimierza Tetmajera. Interpretacje, red. A. Czabanowska-Wróbel, P. Próchniak, M. Stal, Kraków 2003, s. 47.
Paweł Próchniak „W pustce”. Osiem notatek o jednym wierszu Kazimierza Przerwy-Tetmajera

To w nim skupiają się i przecinają wszystkie wyznaczające szkicowany krajobraz linie, ku jego głębi ciążą wszystkie elementy ewokowanego świata. W nim wreszcie spotykają się dwie postaci jednej z podstawowych materii kreowanej rzeczywistości: woda i lód.

C3 Źródło: Paweł Próchniak, „W pustce”. Osiem notatek o jednym wierszu Kazimierza Przerwy-Tetmajera, [w:] Poezja Kazimierza Tetmajera. Interpretacje, red. A. Czabanowska-Wróbel, P. Próchniak, M. Stal, Kraków 2003, s. 43–44.
R1MeLVReSvcFD
Stanisław Witkiewicz, Wiatr halny, 1895
Źródło: domena publiczna.

Taki sposób przedstawiania przyrody jest właściwy dla całej twórczości Tetmajera. Co interesujące, Tatry są poddawane sakralizacjisakralizacjasakralizacji, Tetmajer najczęściej świat idealny widziałby jako odmianę pejzażu tatrzańskiego.

Słownik

eksplikacja
eksplikacja

(łac. explicatio – tłumaczenie, wyjaśnienie) – wyjaśnienie treści; w przypadku dzieła literackiego to pogłębiona analiza i interpretacja tekstu, szczegółowy rozbiór tekstu

kontekst
kontekst

(fr. contexte < łac. contextus – związek, przebieg) zespół odniesień niezbędnych do zrozumienia utworu literackiego, dzieła naukowego itp.

motyw
motyw

idea, wątek lub postać utrwalone w kulturze, powtarzające się w utworach literackich różnych epok; też: najmniejszy niepodzielny element rzeczywistości przedstawionej w utworze

sakralizacja
sakralizacja

(łac. sacrum – to, co święte, sacer – święty, uświęcenie) nadanie charakteru religijnego osobom, przedmiotom lub zjawiskom należącym do sfery świeckiej