Schemat
Etap pierwszy: przyswojenie tekstu
W pustceCiche leżą kamienie pod skał ciemnym murem.
Noc – wśród żlebu się świeci wąski smug księżyca,
jak ogromna, stężała w locie błyskawica,
zamarznięta na skale w pustkowiu ponurem.Cicho... W złomach jezioro czarne i zlodniałe;
taka głusza, że słychać szelest kropel z śniegu
sączących się w toń wodną po kamieniach z brzegu;
śnieg pokrył ciemnym płatem ochmurzoną skałę.Chmury się dotykają prawie mego czoła;
zimne, oślizgłe głazy ręce moje ziębią...
Nad jeziora lodową, przepaścistą głębią
zasłuchałem się w przestrzeń... Idźmy... ,,Nikt nie woła...’’
Etap drugi: zrozumienie treści
Wypisz z wiersza frazy, słowa, które uznasz za kluczowe do jego poprawnej interpretacji.
Etap trzeci: analiza tekstu – warstwa formalna i treściowa
Zapoznaj się ze schematem obrazującym funkcjonowanie w wierszu warstwy formalnej oraz warstwy treściowej. Uzupełnij tabelę porządkującą wiedzę o osobie mówiącej, świecie przedstawionym i relacjach osoby i świata. Wypisz z wiersza odpowiednie cytaty i określenia.
Powiąż warstwę formalną tekstu ze stroną treściową. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną na schemacie propozycją interpretacji.
Stwórz mapę myśli, w której wypiszesz skojarzenia, związane z skałami i wodą. Następnie opisz, jaką rolę pełnią te elementy w świecie opisywanym w wierszu Tetmajera.
Zastanów się, jakie symboliczne znaczenie można przypisać obrazowi jeziora przedstawionemu w wierszu. Zanotuj swoje spostrzeżenia w formie krótkiej notatki.
Etap czwarty: zakończenie – interpretacja uogólniająca
Na podstawie wszystkich wskazanych w lekcji etapów pracy stwórz własną interpretację wiersza.