Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

O autorze

RAZvpNDlJoXLB1
Portret Marka Hłaski , Zbigniew Kresowaty
Źródło: licencja: CC BY-SA 3.0.

Marek Hłasko urodził się na początku 1934 roku w Warszawie jako syn Macieja i Marii z Rosiaków. Ojciec przyszłego pisarza był prawnikiem, pracował w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych. Matka studiowała polonistykę, prawo i romanistykę, ale nie uzyskała żadnego dyplomu. Kiedy Marek miał trzy lata, jego rodzice rozwiedli się. Chłopiec został z matką. Niemal przez cały okres okupacji Maria Hłasko z synem mieszkała w Warszawie. Marek chodził do szkoły, a matka prowadziła stragan z artykułami spożywczymi. Po upadku powstania warszawskiego oboje tułali się po Polsce, mieszkali m.in. w Częstochowie, Białymstoku i Chorzowie, by w 1947 roku przenieść się do Wrocławia. Tu Maria po raz drugi wyszła za mąż.

Pierwsze problemy

W czasie tułaczki Marek Hłasko zaczął pisać pamiętnik, zapisał się też do harcerstwa. We Wrocławiu początkowo uczył się dobrze i uczęszczał na zbiórki harcerskie. Po paru miesiącach narastający konflikt z ojczymem odbił się jednak na jego zachowaniu i wynikach w nauce. Wyrzucono go z harcerstwa, dostał nawet skierowanie do domu wychowawczego. Ostatecznie za sprawą matki, która nie potrafiła sobie poradzić z niesfornym synem, został umieszczony w bursie Robotniczego Towarzystwa Przyjaciół Dzieci w Legnicy, gdzie spędził rok szkolny. Następnie kontynuował naukę w szkole średniej w Warszawie, ale został z niej wyrzucony za sprawianie kłopotów wychowawczych. Wrócił do Wrocławia, gdzie już jako 16‑latek podjął pracę kierowcy. Po roku przeprowadził się z matką i ojczymem do stolicy. Chwytał się różnych zajęć, najczęściej był kierowcą, nawiązał też współpracę z „Trybuną Ludu” jako korespondent robotniczy. Nieco później pisał także felietony dla tygodnika „Po prostu”.

Debiut

Jego literackim debiutem było opublikowanie opowiadania Baza Sokołowska na łamach „Sztandaru Młodych” w 1954 roku. Pierwsze sukcesy i stypendium przyznane przez Związek Literatów Polskich zachęciły go do dalszego pisania. Swoje opowiadania drukował m.in. w „Po prostu”, „Twórczości” i „Przeglądzie Kulturalnym”. W wersji książkowej opowiadania Marka Hłaski ukazały się w 1956 roku w zbiorze zatytułowanym Pierwszy krok w chmurach. Krytyka przyjęła tę publikację z entuzjazmem. Opowiadania zostały też ciepło przyjęte przez emigrację, m.in. przez Gustawa Herlinga‑Grudzińskiego, który wystawił im jak najlepszą recenzję w londyńskich „Wiadomościach”. W tym okresie Hłasko pisał też scenariusze filmowe. Okres intensywnej pracy twórczej przerywały epizody pijatyk i burd, w których chętnie brał udział.

RRgKFAhW1NN701
Marek Hłasko i Krzysztof Komeda
Źródło: domena publiczna.

W 1958 roku pisarz przyjechał do Paryża na zaproszenie Instytutu Literackiego Jerzego Giedroycia. Kontakty ze środowiskiem emigracyjnym nie mogły nie odbić się na decyzjach władz. Nie przedłużono mu paszportu, zapewne też po powrocie do kraju nie mógłby już wyjechać za granicę. Pisarz otrzymał azylazylazyl w Berlinie Zachodnim. Od tej pory mieszkał i tworzył w krajach Europy Zachodniej, Izraelu i Stanach Zjednoczonych. Był związany uczuciowo m.in. z aktorką Sonją Ziemann oraz Agnieszką Osiecką.

W 1969 roku pisarz popełnił samobójstwo w Wiesbaden.

Cechy twórczości

W twórczości Marka Hłaski, odbieranej początkowo jako manifest indywidualizmu nowego pokolenia pisarzy ’56pokolenie pisarzy ’56pokolenia pisarzy ’56, znajdziemy pesymistyczną wizję zastanej rzeczywistości. Świat przedstawiony jest brzydki, brutalny i wrogi, a bohaterowie opowiadań to zbuntowani, odrzuceni przez społeczeństwo samotnicy, przeżywający rozterki i dramaty egzystencjalne. W świecie, w którym upadły wartości, a przetrwało zaledwie kilka z nich, jak na przykład młodość, przyjaźń, miłość i wierność, możemy rozpoznać powszechny smutek epoki PRLPRLPRL.

Jedno z pierwszych opowiadań Hłaski, Baza Sokołowska, zostało utrzymane w konwencji socrealistycznej. W Ósmym dniu tygodnia brzydkie, przesycone złem i brudem otoczenie odziera z piękna także uczucie łączące Agnieszkę i Piotra. Podobnie w Pierwszym kroku w chmurach. Miłość młodych i pięknych ludzi zostaje w tym utworze odarta z niewinności za sprawą okrutnego i wulgarnego zachowania obcych ludzi. Motyw upodlonej miłości i straconych złudzeń powraca w twórczości Hłaski bardzo często, stając się znakiem przeraźliwej samotności młodych ludzi w smutnych czasach Polski Ludowej.

PRL

Słownik

azyl
azyl

(łac. asylum) schronienie udzielane przez jakieś państwo cudzoziemcowi ściganemu lub prześladowanemu we własnym kraju z powodów politycznych, rasowych itp.

pokolenie pisarzy ’56
pokolenie pisarzy ’56

inaczej pokolenie „Współczesności”; grupa twórców (poetów, pisarzy, reżyserów filmowych i teatralnych) urodzonych około roku 1930, którzy zadebiutowali w 1956 roku, kiedy nastąpił rozpad doktryny socrealizmu w literaturze i nastała „odwilż gomułkowska”. Oznaczała ona większą (choć jeszcze niepełną) swobodę twórczą. Najbardziej znanymi literatami należącymi do pokolenia ’56 byli: Stanisław Grochowiak, Jerzy Harasymowicz, Jarosław Marek Rymkiewicz, Ernest Bryll, Tadeusz Nowak, Halina Poświatowska , Urszula Kozioł, Andrzej Bursa, Marek Nowakowski, Marek Hłasko, Ireneusz Iredyński, Włodzimierz Odojewski, Władysław Lech Terlecki. Do formacji pokolenia ’56 zalicza się też Mirona Białoszewskiego i Zbigniewa Herberta, którzy urodzili się w latach 20. XX wieku, ale ich debiut nastąpił w 1956 roku. Twórcy pokolenia ’56 byli w dużej mierze związani z czasopismem „Współczesność”, powstałym w 1956 roku na fali październikowej odwilży, stąd nazwa Pokolenie „Współczesności”, jaką nadał im Jan Błoński. Krytyk zarzucał tej formacji bezideowość, jednak szybko ugruntował się pozytywny obraz pokolenia, z uwagi na duży wkład w rozwój polskiej literatury XX wieku

socrealizm
socrealizm

inaczej realizm socjalistyczny; styl lub metoda twórcza w sztuce od 1934 r.; początkowo, po rewolucji październikowej, awangardowi artyści mieli nadzieję, że nowa władza zapewni im dobre warunki rozwoju artystycznego, aby odciąć sztukę od burżuazji