Warto przeczytać

Wektor to uporządkowana para punktów, którą graficznie przedstawia się jako strzałkę. Mamy dwie możliwości przedstawienia wektora, a co za tym idzie - co najmniej dwie metody wyznaczania sumy wektorów. Możemy to zrobić w sposób rachunkowy – działając na współrzędnych albo graficznie – działając na strzałkach.

Jeśli znane są współrzędne początku oraz końca dwóch wektorów, to metoda rachunkowa jest najprostszą i najszybszą metodą ich dodawania oraz odejmowania. Jest to metoda możliwa do zastosowania zawsze.

1. Metoda rachunkowa

Aby dodawać wektory metodą rachunkową, w pierwszej kolejności należy podać ich współrzędne, np. w jakimś układzieukład współrzędnychukładzie kartezjańskim. Współrzędne wektora AB o początku w punkcie A(ax;ay) i końcu w punkcie B(bx;by) wyznaczamy z korzystając ze wzoru AB=[bx-ax;by-ay].

Jako przykład weźmy współrzędne wektora AB, gdzie A(1;4)B(-5;8), więc odejmowanie daje wynik[51;84] czyli AB=[-6;4]. Współrzędne wektorów zapisujemy w nawiasie kwadratowym.

Dodając wektory dodajemy ich współrzędne wzdłuż osi x oraz współrzędne wzdłuż osi y (oraz wzdłuż osi z, jeśli mamy przestrzeń trójwymiarową). Jako przykład dodawania (zwanego często składaniem) wektorów metodą rachunkową, rozpatrzmy Rys. 1.:

R1MyvYej2pASP
Rys. 1.

Mamy dwa wektory AB oraz CD zaczepione w początku układu współrzędnychukład współrzędnychukładu współrzędnych A=C=(0,0). Aby dodać je do siebie, wyznaczmy najpierw ich współrzędne. Punkt A ma współrzędne (0;0), punkt B ma współrzędne (4;0). To znaczy, że wektor AB ma współrzędne [4;0].

Podobnie, punkt C ma współrzędne (0;0), punkt D ma współrzędne (0;3). To znaczy, że współrzędne wektora CD to [0;3].

Chcemy wyznaczyć wektor XY=AB+CD. W tym celu dodajemy do siebie współrzędne iksowe i - osobno - igrekowe. Wynik dodawania, XY , ma współrzędne [40;30]. Jeśli więc umieścimy jego punkt zaczepienia w początku układu współrzędnychukład współrzędnychukładu współrzędnych, to jego koniec będzie znajdował się w punkcie o współrzędnych (4;3) (Rys. 2.).

RuHVjTPdnit1U
Rys. 2. Dodawanie wektorów

W ogólności sumą wektorów ABBC nazywamy wektor zaczepiony w punkcie A i końcu w punkcie C,

AB+BC=AC.

Jako przypadek szczególny rozpatrzmy dodawanie wektorów równoległych albo antyrównoległych, tj. mających wspólny kierunek i zgodne albo przeciwne zwroty. Ilustrują to Rys. 3a. oraz 3b.

R1GnaJLhYCBwl
Rys. 3a. Składanie wektorów o zgodnym zwrocie leżących na prostej
RlCi4cCyu58H8
Rys. 3b. Składanie wektorów o zwrotach przeciwnych leżących na prostej

Ponieważ dodawanie wektorów jest łączne, możemy wszystkie te wektory dodać jednocześnie - wynik będzie taki sam.

Wektory możemy dodawać i odejmować również za pomocą metody graficznej. Mamy dwie takie metody:

2a. Metoda wieloboku

Aby dodać do siebie dwa wektory ABCD, rysujemy wektor AB, a następnie początek wektora CD umieszczamy w punkcie końcowym wektora AB. Następnie z punktu początkowego wektora AB wyprowadzany wektor o grocie w punkcie końcowym wektora CD. Wyznaczony w ten sposób wektor (Rys. 4.), nazwijmy go AD, jest sumą wektorów ABCD .

Obok sprawdzamy, że dodanie tych samych wektorów w przeciwnym porządku daje ten sam wektor. Dla czytelności pominięto oznaczenia punktów.

R6KS2gKqpUnlo
Rys. 4. AD=AB+CD, jeśli zapewnimy, że B = C

W przypadku równoległych wektorów powstający wielobok jest zdegenerowany do linii prostej, jak na Rys. 3a.

Aby od wektora IJ odjąć wektor KL, postępujemy następująco: wykreślamy wektor IJ, a następnie z początku wektora IJ wykreślamy wektor KL. Z końca wektora KL wykreślamy wektor w kierunku końca wektora IJ, jak na Rys. 5.

RYbU1SBjxfjDf
Rys. 5. IJ KL=IJ + LK

2b. Metoda równoległoboku

Aby dodać do siebie dwa wektory ABCD, rysujemy wg Rys. 6. wektor AB, a następnie początek wektora CD umieszczamy w tym samym punkcie, co początek wektora AB. Rysujemy proste: równolegą do pierwszego wektora, przechodzącą przez koniec drugiego i drugą, równoległą do drugiego wektora i przechodzącą przez koniec pierwszego. Na koniec z punktu początkowego wektorów ABCD wykreślamy wektor, którego grot znajduje się w punkcie przecięcia narysowanych prostych. Wyznaczony w ten sposób wektor jest sumą wektorów ABCD.

R1MRQzOUxwNno

Widać związek tej metody z poprzednio omówioną metodą wieloboku - wystarczy przesunąć wektor CD równolegle wzdłuż AB, aż punkt C „dotrze” do B - odtwarzamy wtedy trójkąt, którego użyliśmy w konstrukcji na Rys. 4.

Uwaga: Dodawanie wektorów, podobnie jak dla liczb, jest działaniem przemiennym i łącznym.

Słowniczek

układ współrzędnych
układ współrzędnych

(ang.: coordinate frame) - układ nierównoległych do siebie osi, wyznaczających niezależne kierunki. Dla ułatwienia będziemy się posługiwać dwuwymiarowym kartezjańskim układem współrzędnych tzn. układem składającym się z dwóch prostopadłych osi ze wspólną jednostką długości. (Uwaga: jedna oś także tworzy układ współrzędnych - z punktu widzenia rachunku na wektorach niezbyt skomplikowany - w takiej sytuacji można utożsamiać wektory z liczbami: ich kierunkiem jest kierunek osi, wartością - wartość bezwzględna liczby, zwrotem - jej znak.)