Wektor to uporządkowana para punktów, którą graficznie przedstawia się jako strzałkę. Mamy dwie możliwości przedstawienia wektora, a co za tym idzie - co najmniej dwie metody wyznaczania sumy wektorów. Możemy to zrobić w sposób rachunkowy – działając na współrzędnych albo graficznie – działając na strzałkach.
Jeśli znane są współrzędne początku oraz końca dwóch wektorów, to metoda rachunkowa jest najprostszą i najszybszą metodą ich dodawania oraz odejmowania. Jest to metoda możliwa do zastosowania zawsze.
1. Metoda rachunkowa
Aby dodawać wektory metodą rachunkową, w pierwszej kolejności należy podać ich współrzędne, np. w jakimś układzieukład współrzędnychukładzie kartezjańskim. Współrzędne wektora o początku w punkcie i końcu w punkcie wyznaczamy z korzystając ze wzoru .
Jako przykład weźmy współrzędne wektora , gdzie a , więc odejmowanie daje wynik czyli . Współrzędne wektorów zapisujemy w nawiasie kwadratowym.
Dodając wektory dodajemy ich współrzędne wzdłuż osi oraz współrzędne wzdłuż osi (oraz wzdłuż osi , jeśli mamy przestrzeń trójwymiarową). Jako przykład dodawania (zwanego często składaniem) wektorów metodą rachunkową, rozpatrzmy Rys. 1.:
R1MyvYej2pASP
Rys. 1. Rysunek przedstawia układ współrzędnych, w którym narysowano 2 wektory. Pierwszy wektor leży na osi poziomej. Jego początek oznaczony literą wielkie A pokrywa się z punktem przecięcia obu osi, a koniec oznaczony literą wielkie B leży w punkcie o współrzędnej równej 4. Drugi wektor leży na osi pionowej. Jego początek oznaczony literą wielkie C pokrywa się z punktem przecięcia obu osi, a koniec oznaczony literą wielkie D leży w punkcie o współrzędnej równej 3.
Rys. 1.
Mamy dwa wektory oraz zaczepione w początku układu współrzędnychukład współrzędnychukładu współrzędnych . Aby dodać je do siebie, wyznaczmy najpierw ich współrzędne. Punkt ma współrzędne , punkt ma współrzędne . To znaczy, że wektor ma współrzędne .
Podobnie, punkt ma współrzędne , punkt ma współrzędne . To znaczy, że współrzędne wektora to .
Chcemy wyznaczyć wektor . W tym celu dodajemy do siebie współrzędne iksowe i - osobno - igrekowe. Wynik dodawania, , ma współrzędne . Jeśli więc umieścimy jego punkt zaczepienia w początku układu współrzędnychukład współrzędnychukładu współrzędnych, to jego koniec będzie znajdował się w punkcie o współrzędnych (Rys. 2.).
RuHVjTPdnit1U
Rys. 2. Rysunek przedstawia układ współrzędnych, w którym narysowano 2 wektory. Pierwszy wektor leży na osi poziomej. Jego początek oznaczony literą wielkie A pokrywa się z punktem przecięcia obu osi, a koniec oznaczony literą wielkie B leży w punkcie o współrzędnej równej 4. Drugi wektor leży na osi pionowej. Jego początek oznaczony literą wielkie C pokrywa się z punktem przecięcia obu osi, a koniec oznaczony literą wielkie D leży w punkcie o współrzędnej równej 3. Na tych wektorach zbudowano równoległobok. Wzdłuż przekątnej równoległoboku narysowano wektor o początku wspólnym z początkiem obu wektorów oraz końcem w przeciwległym wierzchołku równoległoboku. Początek tego wektora oznaczono literą wielkie X, a koniec literą wielkie Y. Pod rysunkiem znajduje się równość: wielkie X równa się wielkie A równa się wielkie C równa się punkt w spółrzędnych zero, zero.
Rys. 2. Dodawanie wektorów
W ogólności sumą wektorów i nazywamy wektor zaczepiony w punkcie i końcu w punkcie ,
.
Jako przypadek szczególny rozpatrzmy dodawanie wektorów równoległych albo antyrównoległych, tj. mających wspólny kierunek i zgodne albo przeciwne zwroty. Ilustrują to Rys. 3a. oraz 3b.
R1GnaJLhYCBwl
Rys. 3a. Rysunek przedstawia graficzną ilustrację składania wektorów o zgodnym zwrocie leżących na prostej. Wektor AB ma kierunek poziomy i skierowany jest w prawo. W punkcie końcowym wektora AB znajduje się punkt początkowy wektora BC, który również jest poziomy i skierowany w prawo. Pod tym wektorami narysowano wektor AC, którego długość równa jest sumie wektorów AB i BC.
Rys. 3a. Składanie wektorów o zgodnym zwrocie leżących na prostej
RlCi4cCyu58H8
Rys. 3b. Rysunek przedstawia graficzną ilustrację odejmowania wektorów o zgodnym zwrocie leżących na prostej. Wektor AB ma kierunek poziomy i skierowany jest w prawo. W punkcie końcowym wektora AB znajduje się punkt początkowy wektora BC, który również jest poziomy i skierowany w lewo. Pod tym wektorami narysowano wektor AC, którego długość równa jest różnicy wektorów AB i BC.
Rys. 3b. Składanie wektorów o zwrotach przeciwnych leżących na prostej
Ponieważ dodawanie wektorów jest łączne, możemy wszystkie te wektory dodać jednocześnie - wynik będzie taki sam.
Wektory możemy dodawać i odejmować również za pomocą metody graficznej. Mamy dwie takie metody:
2a. Metoda wieloboku
Aby dodać do siebie dwa wektory i , rysujemy wektor , a następnie początek wektora umieszczamy w punkcie końcowym wektora . Następnie z punktu początkowego wektora wyprowadzany wektor o grocie w punkcie końcowym wektora . Wyznaczony w ten sposób wektor (Rys. 4.), nazwijmy go , jest sumą wektorów i .
Obok sprawdzamy, że dodanie tych samych wektorów w przeciwnym porządku daje ten sam wektor. Dla czytelności pominięto oznaczenia punktów.
R6KS2gKqpUnlo
Rys. 4. Na rysunku znajduję się wektor AB skierowany ukośnie w górę i w prawo. W punkcie końcowym B tego wektora znajduje się początek drugiego wektora CD, skierowanego poziomo w prawo. Trzeci wektor, będący sumą wektorów AB i CD, ma początek w punkcie A i koniec w punkcie D. Te trzy wektory tworzą trójkąt. Obok znajduje się rysunek, na którym najpierw narysowano poziomy wektor, a od jego końca wychodzi wektor skierowany ukośnie w górę i w prawo. Trzeci wektor, będący sumą dwóch pierszych wektorów, ma początek w punkcie początkowym pierwszego wektora i koniec w punkcie końcowym drugiego wektora. Suma wektorów na obu rysunkach jest wektorem o takim samym kierunku i wartości.
Rys. 4. , jeśli zapewnimy, że
W przypadku równoległych wektorów powstający wielobok jest zdegenerowany do linii prostej, jak na Rys. 3a.
Aby od wektora odjąć wektor , postępujemy następująco: wykreślamy wektor , a następnie z początku wektora wykreślamy wektor . Z końca wektora wykreślamy wektor w kierunku końca wektora , jak na Rys. 5.
RYbU1SBjxfjDf
Rys. 5. Na rysunku z lewej strony znajduję się wektor IJ skierowany ukośnie w górę i w prawo. Obok narysowano poziomy wektor KL, skierowany w prawo. Pod wektorem KL narysowano poziomy wektor LK skierowany w lewo. Z prawej strony rysunku jest konstrukcja, na której oba wektory IJ oraz KL mają wspólny początek. Trzeci wektor, będący różnicą wektorów IJ oraz KL, ma początek w końcu wektora KL i koniec w końcu wektora IJ. Pod tym rysunkiem znajduje się równanie: wektor LJ równa się wektor IJ minus wektor KL.
Rys. 5.
2b. Metoda równoległoboku
Aby dodać do siebie dwa wektory i , rysujemy wg Rys. 6. wektor , a następnie początek wektora umieszczamy w tym samym punkcie, co początek wektora . Rysujemy proste: równolegą do pierwszego wektora, przechodzącą przez koniec drugiego i drugą, równoległą do drugiego wektora i przechodzącą przez koniec pierwszego. Na koniec z punktu początkowego wektorów i wykreślamy wektor, którego grot znajduje się w punkcie przecięcia narysowanych prostych. Wyznaczony w ten sposób wektor jest sumą wektorów i .
R1MRQzOUxwNno
Na rysunku z lewej strony znajduję się wektor AB skierowany ukośnie w górę i w prawo. Obok narysowano poziomy wektor CD, skierowany w prawo. Z prawej strony rysunku jest konstrukcja, na której oba wektory AB oraz CD mają wspólny początek. Od końca wektora AB narysowano przerywaną linię równoległą do wektora CD, a od końca wektora CD narysowano przerywaną linię równoległą do wektora AB. Przerywane linie przecięły się tworząc razem z wektorami równoległobok. Wektor o początku pokrywającym się z początkiem wektorów AB i CD i o końcu w przeciwległym wierzchołku równoległoboku jest sumą wektorów AB i CD.
Widać związek tej metody z poprzednio omówioną metodą wieloboku - wystarczy przesunąć wektor równolegle wzdłuż , aż punkt „dotrze” do - odtwarzamy wtedy trójkąt, którego użyliśmy w konstrukcji na Rys. 4.
Uwaga: Dodawanie wektorów, podobnie jak dla liczb, jest działaniem przemiennym i łącznym.
Słowniczek
układ współrzędnych
układ współrzędnych
(ang.: coordinate frame) - układ nierównoległych do siebie osi, wyznaczających niezależne kierunki. Dla ułatwienia będziemy się posługiwać dwuwymiarowym kartezjańskim układem współrzędnych tzn. układem składającym się z dwóch prostopadłych osi ze wspólną jednostką długości. (Uwaga: jedna oś także tworzy układ współrzędnych - z punktu widzenia rachunku na wektorach niezbyt skomplikowany - w takiej sytuacji można utożsamiać wektory z liczbami: ich kierunkiem jest kierunek osi, wartością - wartość bezwzględna liczby, zwrotem - jej znak.)