Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Od Starego do Nowego Państwa

Nazwa okresu

Dynastie

Umowna chronologia

Okres Wczesnodynastyczny

I‑II

ok. 3000–2686 przed Chr.

Stare Państwo

III‑VI

ok. 2686–2160 przed Chr.

I Okres Przejściowy

VII‑XI

ok. 2160–2055 przed Chr.

Średnie Państwo

XI‑XII

ok. 2055–1793 przed Chr.

II Okres Przejściowy

XIII‑XVII

ok. 1793–1539 przed Chr.

Nowe Państwo

XVIII‑XX

ok. 1539–1069 przed Chr.

III Okres Przejściowy

XXI‑XXV

ok. 1069–664 przed Chr.

Okres Późny

XXVI‑XXX

664–332 przed Chr.*

Okres Macedoński

332–305 przed Chr.*

Okres Ptolemejski

305–30 przed Chr.*

Okres Rzymski

30 przed Chr. do 641 po Chr.*

Indeks dolny *daty pewne Indeks dolny koniec
Indeks dolny Na podstawie: F. Taterka, Starożytny Egipt - tablice chronologiczne, w: Manethon z Sebennytos, Dzieje Egiptu, tłum. i oprac.  F. Taterka, Poznań 2017 (ze zmianami). I Indeks dolny koniecIndeks dolny nny podział dziejów starożytnego Egiptu np. A. Ziółkowski, Starożytność, PWN 2012, s. 114‑116. Indeks dolny koniec

Okres Starego Państwa

W nieznanych bliżej okolicznościach królowie Górnego EgiptuGórny EgiptGórnego Egiptu przejęli władzę nad całym krajem. Dokonanie to najczęściej przypisuje się Narmerowi (ok. 3000 r. p.n.e.), aczkolwiek istnieją powody przypuszczać, że zjednoczenie miało miejsce nieco wcześniej. Stolicą połączonego państwa stało się miasto Memfis, leżące na styku dawnych królestw, tuż przed rozwidleniem się Nilu w jego delcie. Ten pierwszy etap istnienia państwa egipskiego nazywamy okresem wczesnodynastycznym (XXX—XXVII w. p.n.e.). Badacze wyodrębnili go z dziejów Egiptu ze względu na niewielką liczbę źródeł w porównaniu do czasów późniejszych.

W czasach Starego Państwa (XXVII–XXII w. p.n.e.) władcy Egiptu prowadzili wyprawy wojenne na tereny Synaju oraz utrzymywali kontakty handlowe z Palestyną. Szczyt potęgi Egipt przeżywał za panowania faraonówfaraonfaraonów z IV dynastii: Snofru, Cheopsa, Chefrena i Mykerinosa (XXVII–XXV w. p.n.e.). To właśnie z tego okresu pochodzą imponujące grobowce (piramidy) z terenów Gizy.

Stare Państwo upadło w XXII w. p.n.e. w wyniku najazdów plemion nubijskich, koczowników z otaczających Nil pustyń, oraz uniezależniania się lokalnych zarządców od władzy centralnej.

R2otrt04zFbL21
Podwójna korona noszona przez królów starożytnego Egiptu, tzw. pschent. Symbolizowała władzę nad Górnym (biała korona) i Dolnym Egiptem (czerwona korona). Z przodu korony znajdowała się święta kobra, symbolizująca boginię Uadżet z Dolnego Egiptu, zaś poniżej święty widniał sęp, symbol bogini Nechbet.
Jak myślisz, gdzie była czczona Nechbet?
Źródło: Jeff Dahl, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Okres Średniego Państwa

Po ponad 100 latach zamętu politycznego Egipt został ponownie zjednoczony. Rozpoczął się stosunkowo krótki okres Średniego Państwa (XXI–XVIII w. p.n.e.). Architektem tego odrodzenia był faraon Mentuhotep II Nebhepetre, który na stolicę swego władztwa obrał położone daleko na południu miasto Teby. Czasy świetności Średniego Państwa przypadły na okres panowania władców z XII dynastii, kiedy to po raz kolejny przyłączono do Egiptu NubięNubiaNubię i rozpoczęto na szeroką skalę eksploatację tamtejszych złóż złota.

Krótkie odrodzenie państwa faraonów przerwało kolejne osłabienie władzy centralnej, jak również osiedlanie się azjatyckiego ludu Hyksosów w delcie Nilu. Górny Egipt pozostał w miarę niezależny, jednak chwała Średniego Państwa minęła bezpowrotnie.

RJnndQcWKrpbE
Egipt w czasach tzw. Drugiego Okresu Przejściowego (XVIII–XVI w. p.n.e.). Mapa ukazuje postępy Hyksosów (kolor jasnoróżowy), których władcy przyjęli tytuł faraonów i ograniczyli terytorium lokalnych królów egipskich do Teb i okolic (kolor żółty). Sytuację tych ostatnich pogarszał napór nubijskiego królestwa Kusz z południa (kolor zielony).
Czy tereny będące wówczas pod panowaniem faraonów znajdowały się w Górnym czy w Dolnym Egipcie?
Źródło: Contentplus sp. z o . o. na podstawie Iry-Hor, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Okres Nowego Państwa

Egipt prawdziwie rozkwitł w czasach tzw. Nowego Państwa (XVI–XI w. p.n.e.). Władcom słynnej XVIII dynastii z Teb udało się zjednoczyć cały kraj, pokonać i zmusić do migracji wojowniczy lud Hyksosów, a także rozciągnąć swe panowanie na tereny Nubii oraz Syrii i Palestyny. Państwo faraonów stało się wówczas największym mocarstwem na Bliskim Wschodzie, z którego głosem liczono się we wszystkich ościennych krajach: w Mitanni, Babilonii oraz państwie Hetytów.

R1SKRgOw4dOZg1
Z całej wielowiekowej historii starożytnego Egiptu znamy jedynie cztery kobiety, które nosiły tytuł faraona. Najsłynniejszą z nich jest Hatszepsut, żona i przyrodnia siostra Totmesa II, która przez piętnaście lat (ok. 1473–1458 r. p.n.e.) po jego śmierci rządziła jako regentka w imieniu małoletniego Totmesa III.
Hatszepsut portretowana była często w męskim stroju. Jak myślisz dlaczego?
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Swe największe sukcesy Egipt odnosił za panowania Totmesa III (XV w. p.n.e.), który podporządkował sobie wszystkie państwa LewantuLewantLewantu i podbił Nubię aż do IV KataraktykataraktaKatarakty. W tych walkach jego głównym przeciwnikiem było potężne wówczas państwo Mitanni położone na styku Azji Mniejszej, Syrii i Mezopotamii, które jednak uległo ekspansji wojowniczych Hetytów z północy ok. połowy XIV w. p.n.e. To właśnie z nimi walczył jeden z najsłynniejszych egipskich faraonów Ramzes II, który po wielkiej i nierozstrzygniętej bitwie pod Kadesz (1274 r. p.n.e.) podpisał z Hetytami traktat ustalający strefy wpływów obu mocarstw.

Po wygaśnięciu XX dynastii (XI w. p.n.e.) skończył się okres Nowego Państwa, a znaczenie Egiptu mocno spadło. Brakowało jednego ośrodka władzy, o tron walczyli kolejni pretendenci, a poszczególne regiony po raz kolejny zaczęły zyskiwać znaczną niezależność. Doszło do tego, że w X w. p.n.e. kraj faraonów dostał się we władanie obcej – libijskiej – dynastii. 200 lat później władzę nad Egiptem zdobyli z kolei królowie nubijskiego państwa Kusz. W następnych wiekach kraj faraonów był obiektem ekspansji kolejno Asyrii, Persji i wreszcie Macedonii Aleksandra Wielkiego.

RFNzUUBlEc7nI
Starożytny Egipt u szczytu potęgi w czasach panowania XVIII dynastii.
Wskaż tereny, które zostały przyłączone do kraju faraonów po raz pierwszy.
Źródło: Contentplus sp. z o. o. na podstawie Bosyantek, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Egipcjanie i ich państwo

RB8KbLRvkKdpD1
Warto zastanowić się nad tym, skąd współcześni badacze czerpią informacje na temat cywilizacji egipskiej. Istnieją dwa główne źródła naszej wiedzy. (1) Po pierwsze są to inskrypcje wyryte na zachowanych do dziś budynkach i monumentach, które przekazują nam przede wszystkim informacje na temat poszczególnych władców.
Źródło: Guillaume Blanchard, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Na czele państwa egipskiego stał król, którego za starożytnymi Grekami nazywamy faraonem. Był on władcą absolutnym, pełniącym władzę z woli bogów, a przy tym najwyższym kapłanem i naczelnym wodzem. W sprawowaniu rządów pomagał faraonowi rozbudowany aparat urzędniczy, któremu przewodził urzędnik określany jako czati lub wezyrwezyrwezyr. W jego gestii znajdowało się nie tylko kontrolowanie biurokracji centralnej, lecz także nadzór nad nomarchami, czyli wyższymi urzędnikami zarządzającymi poszczególnymi regionami Egiptu (nomami). Jednakże skuteczna kontrola wezyrów nad nomarchami bywała niemożliwa. Powstawały wręcz lokalne dynastie wezyrów, którzy panowali w swych domenach niczym faraon nad całym krajem. Było to źródłem wielu niepokojów i kryzysów państwa.

R1NXaLtrMQVEh
(2) Drugim źródłem wiedzy są papirusy zawierające różnego rodzaju przekazy, głównie o proweniencji świątynnej (rachunki, inwentarze, spisy etc.).
Skąd jeszcze historycy mogą czerpać informacje na temat życia w starożytnym Egipcie?
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Poza tzw. arystokracją urzędniczą (m.in. dowódcy wojskowi, kapłani) do korpusu urzędniczego należeli urzędnicy niższego stopnia: pisarze, poborcy podatkowi i dowódcy garnizonów. Niżsi urzędnicy, podobnie jak lekarze, kupcy i rzemieślnicy, stanowili warstwę średnią egipskiego społeczeństwa, podczas gdy uprawiający ziemię chłopi sytuowali się na dole drabiny społecznej. Warto przy tym podkreślić, że drobni rolnicy byli wolnymi ludźmi, choć mieli obowiązek pracy w majątkach króla, arystokracji bądź stanu kapłańskiego. Niewolnicy natomiast stanowili margines egipskiego społeczeństwa i w większej liczbie pojawili się dopiero (jako jeńcy wojenni) po wielkich kampaniach epoki Nowego Państwa.

R1CavoSxBDKNu
Siedzący skryba – wapienna rzeźba z połowy III tysiąclecia p.n.e. przedstawia skrybę, uczonego specjalizującego się w piśmie. Egipcjanie bardzo cenili umiejętności pisania, czytania oraz rachowania, które otwierały możliwość kariery na dworze. Figura przechowywana jest obecnie w Luwrze.
Co można powiedzieć o stroju siedzącej postaci? O czym on świadczy?
Źródło: Jeff Dahl, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Egipski system wierzeń. Rewolucja Echnatona

Podobnie jak inne wierzenia bliskowschodnie religię egipską uznaje się za politeistyczną, co oznacza, że Egipcjanie, w przeciwieństwie np. do Izraelitów, czcili wielu bogów. Znamy imiona aż kilkuset bóstw, którym w różnych epokach i regionach Egiptu oddawano cześć. Każde z nich miało mniej lub bardziej określony charakter, specjalność, miejsce oddawania czci oraz przypisane symbole. Cechą charakterystyczną egipskiego panteonu był fakt, że wiele bóstw czczono pod postacią ludzi z głowami zwierząt, w Egipcie nie doszło bowiem do pełnej ich antropomorfizacji.antropomorfizacjaantropomorfizacji.

Mimo wielości i rozmaitego statusu egipskich bogów za najważniejszego spośród nich można uznać Amona‑Re, powstałego z połączenia tebańskiego Amona, boga powietrza i urodzaju, z Re, bogiem słońca czczonym w okolicach Delty Nilu. Niezwykłą popularnością, również poza granicami Egiptu, cieszyła się bogini miłości Izyda, której dziecko, Horus, uważane było za tożsame z osobą faraona. Prócz nich bardzo ważny był kult Ozyrysa, boga zaświatów i sędziego zmarłych. Warto tu dodać, że Egipcjanie wierzyli w życie pozagrobowe, dlatego tak ważne było w ich kulturze budowanie okazałych grobowców (m.in. piramid), a także sztuka mumifikacji ciał.

Herodot o mumifikacji zwłok

Naprzód zakrzywionym żelazem wyciągają przez dziurki od nosa mózg, przy czym jedną jego część tak właśnie wydobywają, a resztę przez wlanie rozczynników. Potem ostrym, kamiennym nożem etiopskim robią cięcie w pachwinie i wyjmują wszystkie wnętrzności. Po oczyszczeniu jamy brzusznej i przepłukaniu jej winem palmowym, jeszcze raz wycierają roztartymi wonnościami. Wreszcie napełniają brzuch czystą roztartą mirrą, cynamonem i innymi wonnościami – prócz kadzidła ofiarnego – i znowu go zaszywają. Uporawszy się z tym, wkładają zwłoki do sody i trzymają w ukryciu przez dni siedemdziesiąt; dłużej nie wolno balsamować. Kiedy upłynie siedemdziesiąt dni, myją trupa, owijają całe jego ciało pociętymi z płótna bysosu [tj. z bardzo cienkiego płótna] opaskami, smarując je gumą, którą Egipcjanie zazwyczaj posługują się zamiast kleju. Następnie krewni otrzymują zwłoki z powrotem i każą sporządzić drewnianą trumnę w kształcie człowieka, w której zamykają zwłoki.

t Źródło: Herodot o mumifikacji zwłok , Herodot, "Dzieje", ks. I, 86.

Po śmierci i odpowiednio przeprowadzonej mumifikacji dusza zmarłego trafiała do zaświatów, gdzie przed trybunałem złożonym z czterdziestu bogów, którym przewodził Ozyrys, następował sąd nad jej życiem doczesnym. W swoich odpowiedziach duch zmarłego mógł posiłkować się „Księgą umarłych”, którą jego rodzina powinna była umieścić w grobowcu. Po tym „przesłuchaniu” bóg Anubis na jednej z szal wagi umieszczał serce zmarłego, na drugiej zaś – pióro, symbol prawdy. Jeśli waga nie przechyliła się na żadną ze stron, dusza trafiała do egipskiego odpowiednika raju, do królestwa Ozyrysa. W przeciwnym wypadku czekały ją męki odpowiednie do grzechów zmarłego.

W okresie Nowego Państwa faraon Amenhotep IV (XIV w. p.n.e.) podjął próbę wprowadzenia religii monoteistycznejmonoteizmreligii monoteistycznej (z grec. monos – jeden, theos – bóg) w miejsce dotychczasowych wierzeń egipskich. Za jedynego boga faraon uznał Atona, bóstwo tarczy słonecznej, sam zaś zmienił imię na Echnaton (Światłość Atona). Rozpoczęła się walka z dawnymi przekonaniami religijnymi: niszczono wizerunki innych bóstw i zamykano stare świątynie, a ich majątki przekazywano kapłanom Atona. Rewolucyjne zmiany nie przetrwały jednak swego inicjatora. Po śmierci Echnatona jego następcy wrócili do kultu starych bogów.

R1MLBlNDHDejR
Po śmierci Echnatona nakazano „wymazanie go z ludzkiej pamięci”, co w naszym kręgu kulturowym oddaje się za pomocą łacińskiego zwrotu damnatio memoriae (dosł. potępienie pamięci). Jak dowodzi powyższe zdjęcie przedstawiające popiersie Amenhotepa IV w Muzeum Egipskim w Kairze, zamiar ten – na szczęście – się nie powiódł.
Źródło: Gérard Ducher, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 2.5.

Słownik

antropomorfizacja
antropomorfizacja

(z gr. anthropos – człowiek, morfe – kształt) zjawisko nadawania bóstwom fizycznych cech ludzkich przy jednoczesnym zachowaniu ich boskiego charakteru; zanim w Egipcie doszło do ich częściowej antropomorfizacji, powszechne było utożsamianie bogów z pewnymi zjawiskami atmosferycznymi, roślinami i zwierzętami (np. boginię Hathor, patronkę miłości i radości, wyobrażano jako krowę); w efekcie nowe wyobrażenia połączono ze starymi: postaciom ludzkim dodano głowy zwierząt

Dolny Egipt
Dolny Egipt

kraina w starożytnym Egipcie położona w delcie Nilu, przy ujściu do morza Śródziemnego

faraon
faraon

(ze staroegpiskiego Per‑āa – „wielki dom”) określenie na władcę starożytnego Egiptu

Górny Egipt
Górny Egipt

kraina w starożytnym Egipcie położona wzdłuż Nilu, na południe od jego delty

katarakta
katarakta

skalny próg rzeczny, który stanowił przeszkodę dla żeglugi; do najsłynniejszych należą katarakty na rzece Nil

Lewant
Lewant

(od wł. levante – wschód) – określenie terenów leżących na wschodnim wybrzeżu Morza Śródziemnego. Obszar ten zajmują obecnie: Izrael, Jordania, Liban, oraz Syria.

monoteizm
monoteizm

(od grec. monos – jeden, jedyny i theos – bóg) koncepcja, zgodnie z którą istnieje tylko jeden bóg.

neolit
neolit

(z gr. neos – nowy i lithos – kamień) końcowy okres epoki kamienia, który datuje się różnie dla poszczególnych regionów świata; na Bliskim Wschodzie okres ten rozpoczął się ok. połowy IX tysiąclecia p.n.e. i charakteryzował się przejściem do osiadłego trybu życia, udomowieniem zwierząt, a także rozwojem rolnictwa

Nubia
Nubia

(starożytnego egipskiego nb „Kraj Złota”) kraina historyczna w północno‑wschodniej Afryce, która obejmuje środkowy bieg Nilu pomiędzy Asuanem a Chartumem. Obecnie są to tereny południowego Egiptu i północnego Sudanu.

ureus
ureus

(gr. ouraios - wąż) przedstawienie kobry jako elementu korony nad czołem króla w starożytnej sztuce egipskiej; jeden z symboli władzy królewskiej; w postaci kobry owiniętej wokół łodygi papirusu lub trzymającej berło w kształcie papirusu przedstawiana była patronka starożytnego Egiptu (Dolnego) - Uadżet; stanowiła ochronę króla, znana także jako „oko Re”

wezyr
wezyr

(z j. egipskiego) najwyższy urzędnik na dworze faraona, który odpowiadał za administrowanie państwem i sądownictwa.

Słowa kluczowe

Amenhotep IV, Aton, Echnaton, Egipt, faraon, Totmes III, starożytny Wschód, cywilizacje starożytnego Bliskiego Wschodu, starożytny Egipt

Bibliografia

Oxford. Wielka Historia Świata, t. 3, Egipt, kraje sąsiednie: Nubia–Libia–Etiopia, Warszawa 2005.

A. Ziółkowski, Historia powszechna. Starożytność, Warszawa 2010.

Z. Kosidowski, Gdy słońce było bogiem, Warszawa 1966.

Herodot, Dzieje, tłum S. Hammer, 2015.