Przeczytaj
Chcąc określić ile jest możliwych wyników w danym doświadczeniu z kontekstem realistycznym, można skorzystać ze wzorów kombinatorycznych, które przypominamy poniżej.
Wzory kombinatoryczne
Opis wzoru | Wzór |
---|---|
Liczba permutacji zbioru –elementowego. | |
Liczba –elementowych wariacji bez powtórzeń zbioru –elementowego. | |
Liczba –elementowych wariacji z powtórzeniami zbioru –elementowego. | |
Liczba –elementowych kombinacji zbioru –elementowego. |
W pierwszym przykładzie rozważymy różne sytuacje związane z tworzeniem wyrazów z danych liter.
Będzie nam jeszcze potrzebna znajomość wzoru na permutację z powtórzeniami.
Permutacją z powtórzeniami zbioru –elementowego, nazywamy każdy ciąg –wyrazowy utworzony z elementów tego zbioru, wśród których pewne elementy powtarzają się odpowiednio , , , razy.
Liczba elementów permutacji z powtórzeniami wyraża się wzorem:
Obliczymy, ile wyrazów (mających sens lub nie) można utworzyć ze wszystkich liter słowa:
Rozwiązanie:
Wszystkie możliwe ustawienia liter można zapisać w postaci sześcioelementowych ciągów. Pierwszy element (literę) można wybrać na 6 sposobów, drugi na sposobów, itd. Korzystając z reguły mnożenia, możemy utworzyć: wyrazów.
W wyrazie występują dwie litery . Litery możemy zamienić miejscami na sposoby, a utworzony wyraz nie ulegnie zmianie. Z liter wyrazu można więc utworzyć wyrazów.
W wyrazie są litery i litery . Korzystamy ze wzoru na liczbę permutacji z powtórzeniamipermutacji z powtórzeniami.
Odpowiedź:
Ze wszystkich liter słowa można utworzyć wyrazów, z liter słowa można utworzyć wyrazów, a z liter słowa aż wyrazów.
Sprawdzian z matematyki składający się z zadań pisało łącznie uczniów z klas trzecich. Każde zadanie zostało rozwiązane przez przynajmniej uczniów. Wykażemy, że można wskazać takich dwóch uczniów, że każde zadanie zostało rozwiązanie przynajmniej przez jednego z nich.
Rozwiązanie:
Dla każdych z dwóch uczniów rozpatrzmy najpierw zbiór zadań, których żaden nie rozwiązał. Tych zbiorów jest
Wykażemy, że przynajmniej jeden z nich jest pusty.
Dla każdego zadania istnieje co najwyżej uczniów, którzy go nie rozwiązali.
Każde zadanie należy do co najwyżej
spośród wyznaczonych zbiorów.
Niepustych zbiorów jest co najwyżej
Ponieważ
,
zatem istnieje para uczniów, dla której zbiór zadań, których żaden z dwójki tych uczniów nie rozwiązał, jest pusty.
Zapoznaj się z animacją, pokazującą przykłady wykorzystania kombinacji do zliczania obiektów osadzonych w kontekście realistycznym.
W poniższym przykładzie jeszcze inny przykład zastosowania kombinacji – pamiętaj, że kombinacje wykorzystujemy w takich przypadkach, gdy kolejność losowania nie ma znaczenia.
W partii wyprodukowanych śrub jest wykonanych wadliwie. Obliczymy, ile jest możliwości, że wśród wylosowanych śrub, dokładnie okaże się wadliwych.
Wylosować dokładnie śrub wadliwych, z ogólnej liczby śrub wadliwych, można na
sposobów.
Pozostałe wylosowane śruby mają być dobre. Tych śrub należy wylosować z śrub dobrych.
Można to zrobić na
sposobów.
Wszystkich możliwości jest zatem
Odpowiedź:
Jest możliwości wylosowania śrub wadliwych.
Poniżej klasyczny przykład problemów z kontekstem realistycznym, zapisanych językiem kombinatoryki.
Obliczymy, na ile sposobów można rozmieścić w rozróżnialnych szufladach :
nierozróżnialnych szalików, jeżeli każda szuflada może zawierać co najwyżej jeden szalik,
rozróżnialnych szalików, jeżeli nie ma ograniczenia na liczbę szalików, które mogą się zmieścić w jednej szufladzie,
rozróżnialnych szalików, jeżeli każda szuflada może zawierać co najwyżej jeden szalik.
Rozwiązanie:
Zauważmy, że . Szaliki są nierozróżnialne, więc liczba wszystkich sposobów wyboru jest równa liczbie kombinacji –elementowych ze zbioru –elementowego, czyli .
Każdy z szalików można umieścić w jednej z szuflad. Zatem dla pierwszego szalika jest możliwości, dla drugiego szalika jest możliwości,
dla –tego szalika jest możliwości. Wszystkich możliwości jest więc: .W tym przypadku . Dla pierwszego szalika jest możliwości wyboru szuflady, dla drugiego szalika jest możliwości wyboru szuflady,
dla –tego szalika jest możliwości wyboru szuflady. Wszystkich możliwości jest więc: .
Słownik
permutacją z powtórzeniami zbioru –elementowego, nazywamy każdy ciąg –wyrazowy utworzony z elementów tego zbioru, wśród których pewne elementy powtarzają się odpowiednio , , , razy; liczba elementów permutacji z powtórzeniami wyraża się wzorem: