Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Chcąc określić ile jest możliwych wyników w danym doświadczeniu z kontekstem realistycznym, można skorzystać ze wzorów kombinatorycznych, które przypominamy poniżej.

Wzory kombinatoryczne

Opis wzoru

Wzór

Liczba permutacji zbioru n–elementowego.

Pn=n!

Liczba k–elementowych wariacji bez powtórzeń zbioru n–elementowego.

Vnk=n!n-k!

Liczba k–elementowych wariacji z powtórzeniami zbioru n–elementowego.

Wnk=nk

Liczba k–elementowych kombinacji zbioru n–elementowego.

Cnk=nk

W pierwszym przykładzie rozważymy różne sytuacje związane z tworzeniem wyrazów z danych liter.

Będzie nam jeszcze potrzebna znajomość wzoru na permutację z powtórzeniami.

Permutacja z powtórzeniami
Definicja: Permutacja z powtórzeniami

Permutacją z powtórzeniami zbioru n–elementowego, nazywamy każdy ciąg n–wyrazowy utworzony z elementów tego zbioru, wśród których pewne elementy powtarzają się odpowiednio n1, n2, ..., nk razy.

Liczba elementów permutacji z powtórzeniami wyraża się wzorem:

Pnn1, n2,, nk=n!n1!·n2!··nk!
Przykład 1

Obliczymy, ile wyrazów (mających sens lub nie) można utworzyć ze wszystkich liter słowa:

  1. LITERA

  2. LITERAT

  3. APARATURA

Rozwiązanie:

  1. Wszystkie możliwe ustawienia liter L, I, T, E, R, A można zapisać w postaci sześcioelementowych ciągów. Pierwszy element (literę) można wybrać na 6 sposobów, drugi na 5 sposobów, itd. Korzystając z reguły mnożenia, możemy utworzyć: 6·5·4·3·2·1=6!=720 wyrazów.

  2. W wyrazie LITERAT występują dwie litery T. Litery T możemy zamienić miejscami na 2! sposoby, a utworzony wyraz nie ulegnie zmianie. Z liter wyrazu LITERAT można więc utworzyć 6!2!=7202=360 wyrazów.

  3. W wyrazie APARATURA4 litery A2 litery R. Korzystamy ze wzoru na liczbę permutacji z powtórzeniamipermutacja z powtórzeniamipermutacji z powtórzeniami. 9!4!·2!=9·8·7·6·52=7560

Odpowiedź:

Ze wszystkich liter słowa LITERA można utworzyć 720 wyrazów, z liter słowa LITERAT można utworzyć 360 wyrazów, a z liter słowa APARATURA7560 wyrazów.

Przykład 2

Sprawdzian z matematyki składający się z 5 zadań pisało łącznie 100 uczniów z klas trzecich. Każde zadanie zostało rozwiązane przez przynajmniej 60 uczniów. Wykażemy, że można wskazać takich dwóch uczniów, że każde zadanie zostało rozwiązanie przynajmniej przez jednego z nich.

Rozwiązanie:

Dla każdych z dwóch uczniów rozpatrzmy najpierw zbiór zadań, których żaden nie rozwiązał. Tych zbiorów jest

1002=100·992=4950

Wykażemy, że przynajmniej jeden z nich jest pusty.

Dla każdego zadania istnieje co najwyżej  100 60 = 40 uczniów, którzy go nie rozwiązali.

Każde zadanie należy do co najwyżej

402=40392=780 spośród wyznaczonych zbiorów.

Niepustych zbiorów jest co najwyżej

5780=3900

Ponieważ

3900<4950,

zatem istnieje para uczniów, dla której zbiór zadań, których żaden z dwójki tych uczniów nie rozwiązał, jest pusty.

Przykład 3

Zapoznaj się z animacją, pokazującą przykłady wykorzystania kombinacji do zliczania obiektów osadzonych w kontekście realistycznym.

R1CPaYNk6UfY4
Film nawiązujący do treści materiału dotyczącej wykorzystania kombinacji do zliczania obiektów.

W poniższym przykładzie jeszcze inny przykład zastosowania kombinacji – pamiętaj, że kombinacje wykorzystujemy w takich przypadkach, gdy kolejność losowania nie ma znaczenia.

Przykład 4

W partii n wyprodukowanych śrub w jest wykonanych wadliwie. Obliczymy, ile jest możliwości, że wśród m wylosowanych śrub, dokładnie d okaże się wadliwych.

Wylosować dokładnie d śrub wadliwych, z ogólnej liczby w śrub wadliwych, można na

wd sposobów.

Pozostałe wylosowane śruby mają być dobre. Tych m-d śrub należy wylosować z n-w śrub dobrych.

Można to zrobić na

n-wm-d sposobów.

Wszystkich możliwości jest zatem

wd·n-wm-d

Odpowiedź:

Jest wd·n-wm-d możliwości wylosowania śrub wadliwych.

Poniżej klasyczny przykład problemów z kontekstem realistycznym, zapisanych językiem kombinatoryki.

Przykład 5

Obliczymy, na ile sposobów można rozmieścić w n rozróżnialnych szufladach k:

  1. nierozróżnialnych szalików, jeżeli każda szuflada może zawierać co najwyżej jeden szalik,

  2. rozróżnialnych szalików, jeżeli nie ma ograniczenia na liczbę szalików, które mogą się zmieścić w jednej szufladzie,

  3. rozróżnialnych szalików, jeżeli każda szuflada może zawierać co najwyżej jeden szalik.

Rozwiązanie:

  1. Zauważmy, że nk. Szaliki są nierozróżnialne, więc liczba wszystkich sposobów wyboru jest równa liczbie kombinacji k–elementowych ze zbioru n–elementowego, czyli nk.

  2. Każdy z k szalików można umieścić w jednej z n szuflad. Zatem dla pierwszego szalika jest n możliwości, dla drugiego szalika jest n możliwości,

    dla k–tego szalika jest n możliwości. Wszystkich możliwości jest więc: n·n·...·n=nk.

  3. W tym przypadku nk. Dla pierwszego szalika jest n możliwości wyboru szuflady, dla drugiego szalika jest n-1 możliwości wyboru szuflady,

    dla k–tego szalika jest nk+1 możliwości wyboru szuflady. Wszystkich możliwości jest więc: nn-1n-2n-k+1=n!n-k!.

Słownik

permutacja z powtórzeniami
permutacja z powtórzeniami

permutacją z powtórzeniami zbioru n–elementowego, nazywamy każdy ciąg n–wyrazowy utworzony z elementów tego zbioru, wśród których pewne elementy powtarzają się odpowiednio n1, n2, ..., nk razy; liczba elementów permutacji z powtórzeniami wyraża się wzorem:

Pnn1, n2,, nk=n!n1!·n2!··nk!