Przyjdź, Duchu Święty, zginając (albo nie zginając) trawy, ukazując się (albo nie) nad głową językiem płomienia, kiedy sianokosy, albo kiedy na podorywkę wychodzi traktor w dolinie orzechowych gajów, albo kiedy śniegi przywalają jodły kalekie w Sierra Nevada. Jestem człowiek tylko, więc potrzebuję widzialnych znaków, nużę się prędko budowaniem schodów abstrakcji. Prosiłem nieraz, wiesz sam, żeby figura w kościele podniosła dla mnie rękę, raz jeden, jedyny. Ale rozumiem, że znaki mogą być tylko ludzkie. Zbudź więc jednego człowieka, gdziekolwiek na ziemi (nie mnie, bo jednak znam, co przyzwoitość) i pozwól, abym patrząc na niego podziwiać mógł Ciebie.
(Miasto bez imienia, 1969)
cyt Źródło: Czesław Miłosz, Veni Creator.
Dzieje Apostolskie
RkGQzlqUcOcSn1
Ilustracja przedstawia kobiecą postać w koronie na głowie. Jest to Matka Boża. Maria siedzi na tronie. Wokół siedzi grupa mężczyzn. Po sześciu z każdej strony. Są w różnym wieku. Matka Boża trzyma w rękach książkę. Nad Jej głową unosi się gołąb. Z jego dzióbka wydobywają się smugi w kierunku głów siedzących postaci. Obok gołębia unoszą się anioły. Nad gołębiem góruje Chrystus z aureolą nad głową. Unosi ręce.
Psałterz Ingeborgi – iluminowany łaciński psałterz z końca XII wieku
Źródło: domena publiczna.
2. Tedy się stał z prędka z nieba szum, jakoby przypadającego wiatru gwałtownego i napełnił wszystek dom, kędy siedzieli. 3. I ukazały się im rozdzielone języki na kształt ognia, który usiadł na każdym z nich. 4. I napełnieni są wszyscy Duchem Świętym, a poczęli mówić innemi językami, jako im Duch on dawał wymawiać.
(II, 2‑4)
tedy Źródło: Dzieje Apostolskie.
Intertekstualne związki tekstu Czesława Miłosza z Biblią świadczą o klasycznych źródłach jego poezji. Poeta uwypukla dramatyzm ludzkiej egzystencjiegzystencjaegzystencji, który wyraża się w potrzebie odczytywania „widzialnych znaków”; człowiekowi nie wystarczą spekulacje teologiczne („schody abstrakcji”). Kierunek rozważań autora rozpoczyna się od nieba i kieruje się ku ziemi; znaki na niebie: „język płomienia”, potem znaki w przestrzeni sakralnej: „figura w kościele”, by zakończyć prośbą o znak „gdziekolwiek na ziemi”.
Podmiot liryczny poezji Czesława Miłosza wobec liturgii katolickiej
Natomiast Veni Creator, datowane na 1961 rok, choć opublikowane dopiero w tomie Miasto bez imienia w roku 1969, jest ewidentnym nawiązaniem do jednego z najstarszych liturgicznychliturgialiturgicznych hymnów chrześcijańskich — napisanego według tradycji w IX wieku przez Rabanusa Maura i do dziś wykonywanego podczas liturgii i ważnych wydarzeń religijnych. Miłoszowe Veni Creator, napisane na początku jego pobytu w Stanach Zjednoczonych, gdzie rozpoczyna się nowy etap w życiu poety, nowa epoka w jego twórczości, jest literackim wyrazem poczucia zagubienia i niezdecydowania autora Doliny Issy w obcej mu formacji kulturowej. Doświadczenie bezsilności i niemożności swobodnego kształtowania własnych losów wobec Historii oraz chęć nadania głębszego sensu swojej sytuacji życiowej skłaniają podmiot mówiący do przyzywania Ducha Świętego, do szukania pomocy z Nieba.
cyt1 Źródło: Podmiot liryczny poezji Czesława Miłosza wobec liturgii katolickiej, „Napis. Pismo poświęcone literaturze okolicznościowej i użytkowej ” 2010, t. 16, s. 97.
RPnbsyFZaHeL1
Ilustracja przedstawia odręczny zapis nutowy.
Kompozycja Augusta Högna Veni creator Spiritus B‑Dur, CC BY‑SA 3.0
Nowatorstwo refleksji Czesława Miłosza zawiera się w odwróceniu kierunku dociekań filozoficznych: nie z ziemi do nieba, lecz z nieba ku ziemi. Pozwala to autorowi uwypuklić dramatyzm ludzkiej egzystencji.
Słownik
egzystencja
egzystencja
istnienie kogoś lub czegoś
materialne warunki czyjegoś życia
w egzystencjalizmie: swoisty sposób istnienia właściwy tylko człowiekowi
liturgia
liturgia
(gr. leitos – lud oraz gr. ergon – praca)
«w chrześcijaństwie: ogół obrzędów i ceremonii kościelnych»
«w starożytnych Atenach: służba publiczna pełniona na koszt własny kolejno przez wszystkich obywateli wyższych klas majątkowych»
sacrum
sacrum
dosłownie świętość, a więc sfera rzeczy świętych, przestrzeń symboli, znaków, gestów itp., które dana społeczność otacza religijnym kultem
transcendentny
transcendentny
(łac. transcendens – przekraczający) istniejący na zewnątrz czegoś, wykraczający poza coś wymykający się zwykłemu ludzkiemu doświadczeniu, wykraczający poza zasięg ludzkiego poznania przy pomocy podstawowych pięciu zmysłów; niepoznawalny przy użyciu dostępnych środków naukowych