Przeczytaj
Bitwa pod Roncevaux – historia i literatura
Kroniki średniowieczne potwierdzają, że w 778 r. baskijscy górale zaatakowali w wąwozie RoncevauxRoncevaux ariergardęariergardę wojsk króla Karola. Frankowie wycofywali się po kilku miesiącach nieudanych walk na terenie dzisiejszej Hiszpanii, gdzie ścierali się z panującymi na Półwyspie Iberyjskim muzułmanami. Niewielkie siły Basków rozgromiły kompletnie zaskoczone tyły armii Karola, a następnie rozpierzchły się, uniemożliwiając ewentualny odwet. W bitwie zginął m.in. prefektprefekt Marchii BretańskiejMarchii Bretańskiej – Roland.
Nie wiemy, co na temat tej klęski zachowywano w pamięci aż do XI w. Właśnie w tym stuleciu powstała Pieśń o Rolandzie. Jej najstarszy przekaz nosi nazwę rękopisu oksfordzkiegorękopisu oksfordzkiego i pochodzi być może z początków XII w. Nie wiadomo, czy twórca Pieśni bazował na jakichś innych utworach i czy na powstanie dzieła wpłynęła tradycja ustna przekazywana od czasów bitwy. Jednak ważniejsze wydaje się, jak w Pieśni przedstawiono fakty historyczne. Po pierwsze: przegrana wojsk Karola zamieniła się tu we wspaniałe zwycięstwo. Wprawdzie ukochany rycerz władcy Franków zginął, ale Karol godnie pomścił jego śmierć. Po drugie, w eposie przeciwnikami wojsk Karola nie byli górale, którzy dokonali napadu w celu kradzieży, lecz muzułmańska armia króla Marsyla, islamskiego władcy SaragossySaragossy. Ta druga zmiana przyczyniła się do nadania walkom innego charakteru, niż to było w rzeczywistości; w utworze literackim ścierają się chrześcijanie z wyznawcami islamu, a zwykła militarna utarczka staje się wojną w obronie wiary.
Powstanie stanu rycerskiego a Kościół chrześcijański
Kontekst religijny jest przywoływany przez historyków wyjaśniających powstanie rycerskiego stanu oraz etosuetosu, zgodnie z którym powinni postępować przedstawiciele tej grupy społecznej.
Wojownik i rycerzKonflikty między wielkimi feudałami, z których każdy posiadał zbrojnych popleczników, stały się zjawiskiem codziennym w X‑XI wieku, to znaczy w tym długim okresie rozdrobnienia władzy centralnej [...]. W epoce tej zbrojni byli przede wszystkim tyrannityranni , [...] a źródła, zwłaszcza biskupie, coraz częściej donoszą o dokonywanych przez nich aktach przemocy w stosunku do bezbronnych czy w ogóle do tych wszystkich, określanych przez Kościół jako pauperespauperes (kler, wdowy, sieroty i ogólnie wszyscy ci, którzy nie byli w stanie się bronić i pozbawieni byli jakiejkolwiek formy ochrony).
To właśnie zwierzchnicy nielicznych biskupstw [...] zainicjowali pod koniec X i na początku XI stulecia ruch „pokoju Bożego”: paxpax i treuga Deitreuga Dei. Sanktuaria, przytułki i schroniska, [...] i drogi postawione zostały pod specjalną ochroną (pax), a dzięki temu ktokolwiek dopuściłby się w tych miejscach aktów gwałtu, był narażony na ekskomunikę. To samo ochronne zarządzenie rozciągnięto również na kategorię ludzi, uważanych z racji swej bezbronności za pauperes (znaczenie tego słowa wykraczało znacznie poza sferę ściśle ekonomiczną). [...] Swoista etyka „rycerska” rodzi się z kościelnych kanonów tych pokojowych synodówsynodów i zasadza się na ideałach służby Kościołowi i najsłabszym, pauperes, posuniętej aż do złożenia ofiary z siebie samego włącznie. [...] Rodziła się nowa koncepcja miles Christimiles Christi czy też raczej właśnie sancti Petrisancti Petri, gotowego oddać swój miecz w służbę Kościołowi. [...]
Nie należy sądzić, że ta zmiana postawy wynikała wyłącznie z wymogów, jakie doszły do głosu w trakcie ruchu pax Dei [...]. Zachodnie chrześcijaństwo XI wieku przeżywa okres żywiołowej ekspansji. Wyrazem jej są między innymi wyprawy wojenne, podejmowane przez grupy rycerzy [...] przeciwko islamowi, który po okresie niezwykłej ekspansji w stuleciach VII‑X przeżywa w owym czasie fazę stagnacji w podbojach i kryzysu wewnętrznego. Wydaje się więc, że nadchodzi moment chrześcijańskiego odwetu. Od VIII stulecia w opanowanej przez islam Hiszpanii przejawia się w postaci tak zwanej reconquistyreconquisty. Znajduje ona swe podstawy ideologiczne w propagowaniu [...] pielgrzymki do sanktuarium św. Jakubaśw. Jakuba z Compostelli w Galicji, a określone motywacje także i w żądzy przygód i łupów pewnych grup rycerskich, przede wszystkim francuskich [...]. Podobny klimat panuje w pewnych utworach narracyjnych, dotyczących podboju Sycylii przez Normanów, w źródłach historycznych [...] lub wreszcie w samym najsławniejszym utworze ówczesnej zachodniej epiki rycerskiej, Pieśni o Rolandzie (Chanson de Roland).
Geneza Pieśni o Rolandzie
Religijny wymiar wojny przedstawionej w Pieśni o Rolandzie stał się źródłem inspiracji dla historyków literatury dążących do wyjaśnienia genezy tego dzieła. Wśród różnych propozycji jest ta, która wskazuje na związek dzieła przedstawiającego bitwę pod Rocevaux – z wyprawami krzyżowymi oraz pielgrzymkami.
WstępWśród tych XI- i XII‑wiecznych warunków sprzyjających powstaniu epopei podkreślony został szczególnie jeden: gdy się mówi o „teorii BédieraBédiera”, prawie zawsze ma się na myśli tezę o roli dróg pielgrzymkowych [...]. Bédier zainteresował się lokalizacją legend epickich, odszukując miejsca, gdzie otaczano czcią groby – prawdziwe czy rzekome – dawnych bohaterów lub pozostałe po nich relikwie, gdzie przechowywano związane z nimi dokumenty. Sama Pieśń o Rolandzie wspomina o grobach Rolanda, Oliwiera i Turpina w kościele Saint‑Romain w Blaye, oraz o rogu‑olifancierogu‑olifancie pozostawionym przez Karola, w drodze powrotnej z Hiszpanii, na ołtarzu kościoła Saint‑Seurin w Bordeaux, i dodaje: „pielgrzymi, którzy tam chodzą, oglądaj go jeszcze”. [...] Podobnie ma się rzecz z bohaterami innych epopei: materialne znaki pamięci o nich sytuują się wzdłuż dróg pielgrzymkowych, zwłaszcza wokół sanktuariów, które nawiedzali pątnicy tłumnie wędrujący do miejsc świętych – do Św. Jakuba w Compostelli, właśnie przez Blaye, Bordeaux i pirenejskie wąwozy [...], ale także do Rzymu i do lokalnych ośrodków kultu w samej Francji. W uproszczeniu hipoteza genetyczna wygląda mniej więcej tak: mnisi, mający dostęp do kronik [...], pragnąc przyciągnąć pielgrzymów do swoich kościołów, współpracują z żonglerami‑poetami, dostarczając im informacji o tych miejscowych pamiątkach i związanych z nimi tradycjach; w oparciu o ten skromny trzon historyczny żonglerzy tworzą epopei, śpiewając je na szlakach pielgrzymkowych, rozpowszechniając w całym kraju, rozsławiają tym samym owe sanktuaria.
Roland jako rycerz chrześcijański
Kreacja Rolanda jako wojownika, który ginie w trakcie wojny religijnej, prowadzi do interpretacji jego śmierci jako formy męczeństwa.
Wojownik i rycerzRoland, bohater chrześcijański i krewny Karola Wielkiego nie jest zupełnie pozbawiony wiarygodności historycznej, choć jest ona bardzo słabo poświadczona. Tym, co nas interesuje w tym miejscu, nie jest jednak fakt, czy postać o tym imieniu rzeczywiście istniała w kręgu Karola Wielkiego [...], lecz fakt, że jego śmierć w zasadzce w pirenejskim wąwozie w Roncevaux dała prawie natychmiast początek pewnej tradycji epickiej, która w XI wieku stała się paradygmatemparadygmatem męczeństwa za wiarę. Jego ostatnie chwile, opowiedziane w pełnych wzruszenia słowach, są śmiercią świętego wasala Boga‑seniora; w ostatnich słowach palatynpalatyn zwraca się z prawdziwą pieśnią miłosną do miecza Durendala, którego rękojeść kryła cenne relikwie, a następnie w najwyższym geście wierności (fidelitas) ofiaruje prawą rękawicę Bogu, wznosząc ją ku niebu. To ostatnie natychmiast się otwiera, by umożliwić zstąpienie rzeszy aniołów, przyjęcie bohatera i zaprowadzenie go do bram raju. [...] Nie ulega wątpliwości, że aniołowie, którzy zstępują do hrabiego Rolanda i prowadzą go do nieba, nie są schrystianizowanymi WalkiriamiWalkiriami, lecz są niewątpliwie aniołami chrześcijańskimi, przyodzianymi w zespół wartości ideologicznych i odczuć, jaki wprawdzie jeszcze wiele zawdzięcza dawnej tradycji wojennej przodków, ale znacznie więcej – eklezjologiieklezjologii, czerpiącej inspiracje bardziej ze Starego niż z Nowego Testamentu [...].
Różnorodność źródeł opisu śmierci Rolanda
Fakt, że przedstawiając śmierć Rolanda twórca odwoływał się do obecnych w chrześcijańskim piśmiennictwie opisów męczeństwa, nie oznacza oczywiście braku nawiązań do innych źródeł.
Apoteoza Rolanda i polska topika bohaterskiej śmierciTopika heroicznej śmierci jest starsza od Pieśni o Rolandzie, a jej anonimowy autor nie całkiem wynalazł sposób, w jaki kazał umierać swojemu bohaterowi: wykorzystał motywy zapożyczone z antycznego eposu, z żywotów świętych męczenników, z ksiąg liturgicznych i pokutnych oraz z Biblii. Czerpał z zasobu motywów gotowych, który swą Pieśnią wzbogacił i który będzie wykorzystywany i wzbogacany przez pisarzy późniejszych.
Słownik
(gr. ekklēsía – zgromadzenie; lógos – słowo, nauka) – dział teologii chrześcijańskiej zajmujący się naturą, genezą i strukturą Kościoła jako rzeczywistości boskiej i zarazem społecznej
(gr. ḗthos – porządek, ład)
1) prawość moralna jakiejś grupy ludzi w określonym środowisku, oceniana poprzez zapatrywania i przekonania moralne uważane w tej grupie za normę (np. etos lekarski, nauczycielski, grupy etnicznej, wspólnoty religijnej, narodu);
2) faktyczne uznanie i praktykowanie powinności moralnej, a więc poprawność moralną rzeczywistego postępowania ludzi w świetle norm obiektywnie obowiązujących; elementami tak pojętego etosu są zasady moralne w ich historycznej konkretyzacji, przekonania moralne (np. dotyczące pojęć dobra i zła, winy i kary), postawy i style życia
(gr. parádeigma - przykład, wzór) – zbiór powszechnie przyjętych założeń w danej dziedzinie; ustalony sposób widzenia świata; coś, do czego można się odwołać (wzorzec)