Bitwa pod Roncevaux – historia i literatura

Kroniki średniowieczne potwierdzają, że w 778 r. baskijscy górale zaatakowali w wąwozie RoncevauxRoncevaux (Roncesvalles)Roncevaux ariergardęariergardaariergardę wojsk króla Karola. Frankowie wycofywali się po kilku miesiącach nieudanych walk na terenie dzisiejszej Hiszpanii, gdzie ścierali się z panującymi na Półwyspie Iberyjskim muzułmanami. Niewielkie siły Basków rozgromiły kompletnie zaskoczone tyły armii Karola, a następnie rozpierzchły się, uniemożliwiając ewentualny odwet. W bitwie zginął m.in. prefektprefektprefekt Marchii BretańskiejMarchia BretońskaMarchii Bretańskiej – Roland.

Nie wiemy, co na temat tej klęski zachowywano w pamięci aż do XI w. Właśnie w tym stuleciu powstała Pieśń o Rolandzie. Jej najstarszy przekaz nosi nazwę rękopisu oksfordzkiegorękopis oksfordzkirękopisu oksfordzkiego i pochodzi być może z początków XII w. Nie wiadomo, czy twórca Pieśni bazował na jakichś innych utworach i czy na powstanie dzieła wpłynęła tradycja ustna przekazywana od czasów bitwy. Jednak ważniejsze wydaje się, jak w Pieśni przedstawiono fakty historyczne. Po pierwsze: przegrana wojsk Karola zamieniła się tu we wspaniałe zwycięstwo. Wprawdzie ukochany rycerz władcy Franków zginął, ale Karol godnie pomścił jego śmierć. Po drugie, w eposie przeciwnikami wojsk Karola nie byli górale, którzy dokonali napadu w celu kradzieży, lecz muzułmańska armia króla Marsyla, islamskiego władcy SaragossySaragossaSaragossy. Ta druga zmiana przyczyniła się do nadania walkom innego charakteru, niż to było w rzeczywistości; w utworze literackim ścierają się chrześcijanie z wyznawcami islamu, a zwykła militarna utarczka staje się wojną w obronie wiary.

RoadyCd5QhPle
Jean Fouquet, Bitwa pod Roncesvalles w 778 r. Śmierć Rolanda, ok. 1455–1460
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Powstanie stanu rycerskiego a Kościół chrześcijański

RW1eLGyk4A9jx1
Maerten de Vos, Pax, ok. 1581
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Kontekst religijny jest przywoływany przez historyków wyjaśniających powstanie rycerskiego stanu oraz etosuetosetosu, zgodnie z którym powinni postępować przedstawiciele tej grupy społecznej.

Franco Cardini Wojownik i rycerz

Konflikty między wielkimi feudałami, z których każdy posiadał zbrojnych popleczników, stały się zjawiskiem codziennym w X‑XI wieku, to znaczy w tym długim okresie rozdrobnienia władzy centralnej [...]. W epoce tej zbrojni byli przede wszystkim tyrannityrannityranni , [...] a źródła, zwłaszcza biskupie, coraz częściej donoszą o dokonywanych przez nich aktach przemocy w stosunku do bezbronnych czy w ogóle do tych wszystkich, określanych przez Kościół jako pauperespauperespauperes (kler, wdowy, sieroty i ogólnie wszyscy ci, którzy nie byli w stanie się bronić i pozbawieni byli jakiejkolwiek formy ochrony).

To właśnie zwierzchnicy nielicznych biskupstw [...] zainicjowali pod koniec X i na początku XI stulecia ruch „pokoju Bożego”: paxpaxpax i treuga Deitreuga Deitreuga Dei. Sanktuaria, przytułki i schroniska, [...] i drogi postawione zostały pod specjalną ochroną (pax), a dzięki temu ktokolwiek dopuściłby się w tych miejscach aktów gwałtu, był narażony na ekskomunikę. To samo ochronne zarządzenie rozciągnięto również na kategorię ludzi, uważanych z racji swej bezbronności za pauperes (znaczenie tego słowa wykraczało znacznie poza sferę ściśle ekonomiczną). [...] Swoista etyka „rycerska” rodzi się z kościelnych kanonów tych pokojowych synodówsynodsynodów i zasadza się na ideałach służby Kościołowi i najsłabszym, pauperes, posuniętej aż do złożenia ofiary z siebie samego włącznie. [...] Rodziła się nowa koncepcja  miles Christimiles Christimiles Christi czy też raczej właśnie sancti Petrisancti Petrisancti Petri, gotowego oddać swój miecz w służbę Kościołowi. [...]

Nie należy sądzić, że ta zmiana postawy wynikała wyłącznie z wymogów, jakie doszły do głosu w trakcie ruchu pax Dei [...]. Zachodnie chrześcijaństwo XI wieku przeżywa okres żywiołowej ekspansji. Wyrazem jej są między innymi wyprawy wojenne, podejmowane przez grupy rycerzy [...] przeciwko islamowi, który po okresie niezwykłej ekspansji w stuleciach VII‑X przeżywa w owym czasie fazę stagnacji w podbojach i kryzysu wewnętrznego. Wydaje się więc, że nadchodzi moment chrześcijańskiego odwetu. Od VIII stulecia w opanowanej przez islam Hiszpanii przejawia się w postaci tak zwanej reconquistyreconquistareconquisty. Znajduje ona swe podstawy ideologiczne w propagowaniu [...] pielgrzymki do sanktuarium św. JakubaŚw. Jakub z Compostelli w Galicjiśw. Jakuba z Compostelli w Galicji, a określone motywacje także i w żądzy przygód i łupów pewnych grup rycerskich, przede wszystkim francuskich [...]. Podobny klimat panuje w pewnych utworach narracyjnych, dotyczących podboju Sycylii przez Normanów, w źródłach historycznych  [...] lub wreszcie w samym najsławniejszym utworze ówczesnej zachodniej epiki rycerskiej, Pieśni o Rolandzie (Chanson de Roland).

1 Źródło: Franco Cardini, Wojownik i rycerz, [w:] Człowiek średniowiecza, red. J. Le Goff, tłum. M. Radożycka-Paoletti, Warszawa 2000, s. 102–103.

Geneza Pieśni o Rolandzie

Religijny wymiar wojny przedstawionej w Pieśni o Rolandzie stał się źródłem inspiracji dla historyków literatury dążących do wyjaśnienia genezy tego dzieła. Wśród różnych propozycji jest ta, która wskazuje na związek dzieła przedstawiającego bitwę pod Rocevaux – z wyprawami krzyżowymi oraz pielgrzymkami.

RJ48KQ3gpwlMl
Simon Marmion, Osiem scen z „Pieśni o Rolandzie”, XV w.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Wstęp

Wśród tych XI- i XII‑wiecznych warunków sprzyjających powstaniu epopei podkreślony został  szczególnie jeden: gdy się mówi o „teorii BédieraBédierBédiera”, prawie zawsze ma się na myśli tezę o roli dróg pielgrzymkowych [...]. Bédier zainteresował się lokalizacją legend epickich, odszukując miejsca, gdzie otaczano czcią groby – prawdziwe czy rzekome – dawnych bohaterów lub pozostałe po nich relikwie, gdzie przechowywano związane z nimi dokumenty. Sama Pieśń o Rolandzie wspomina o grobach Rolanda, Oliwiera i Turpina w kościele Saint‑Romain w Blaye, oraz o rogu‑olifancieróg‑olifantrogu‑olifancie pozostawionym przez Karola, w drodze powrotnej z Hiszpanii, na ołtarzu kościoła Saint‑Seurin w Bordeaux, i dodaje: „pielgrzymi, którzy tam chodzą, oglądaj go jeszcze”. [...] Podobnie ma się rzecz z bohaterami innych epopei: materialne znaki pamięci o nich sytuują się wzdłuż dróg pielgrzymkowych, zwłaszcza wokół sanktuariów, które nawiedzali pątnicy tłumnie wędrujący  do miejsc świętych – do Św. Jakuba w Compostelli, właśnie przez Blaye, Bordeaux i pirenejskie wąwozy [...], ale także do Rzymu i do lokalnych ośrodków kultu w samej Francji. W uproszczeniu hipoteza genetyczna wygląda mniej więcej tak: mnisi, mający dostęp do kronik [...], pragnąc przyciągnąć pielgrzymów do swoich kościołów, współpracują z żonglerami‑poetami, dostarczając im informacji o tych miejscowych pamiątkach i związanych z nimi tradycjach; w oparciu o ten skromny trzon historyczny żonglerzy tworzą epopei, śpiewając je na szlakach pielgrzymkowych, rozpowszechniając w całym kraju, rozsławiają tym samym owe sanktuaria.

2 Źródło: Wstęp, [w:] Anna Drzewiecka, Pieśń o Rolandzie, oprac. A. Drzewiecka, tłum. T. Żeleński (Boy), Wrocław 1991, s. XXX.

Roland jako rycerz chrześcijański

R17a0zoQzu7mH1
Statua Rolanda
Źródło: Archimatth, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Kreacja Rolanda jako wojownika, który ginie w trakcie wojny religijnej, prowadzi do interpretacji jego śmierci jako formy męczeństwa.

Franco Cardini Wojownik i rycerz

Roland, bohater chrześcijański i krewny Karola Wielkiego nie jest zupełnie pozbawiony wiarygodności historycznej, choć jest ona bardzo słabo poświadczona. Tym, co nas interesuje w tym miejscu, nie jest jednak fakt, czy postać o tym imieniu rzeczywiście istniała w kręgu Karola Wielkiego [...], lecz fakt, że jego śmierć w zasadzce w pirenejskim wąwozie w Roncevaux dała prawie natychmiast początek pewnej tradycji epickiej, która w XI wieku stała się paradygmatemparadygmatparadygmatem męczeństwa za wiarę. Jego ostatnie chwile, opowiedziane w pełnych wzruszenia słowach, są śmiercią świętego wasala Boga‑seniora; w ostatnich słowach palatynpalatynpalatyn zwraca się z prawdziwą pieśnią miłosną do miecza Durendala, którego rękojeść kryła cenne relikwie, a następnie w najwyższym geście wierności (fidelitas) ofiaruje prawą rękawicę Bogu, wznosząc ją ku niebu. To ostatnie natychmiast się otwiera, by umożliwić zstąpienie rzeszy aniołów, przyjęcie bohatera i zaprowadzenie go do bram raju. [...] Nie ulega wątpliwości, że aniołowie, którzy zstępują do hrabiego Rolanda i prowadzą go do nieba, nie są schrystianizowanymi WalkiriamiWalkirieWalkiriami, lecz są niewątpliwie aniołami chrześcijańskimi, przyodzianymi w zespół wartości ideologicznych i odczuć, jaki wprawdzie jeszcze wiele zawdzięcza dawnej tradycji wojennej przodków, ale znacznie więcej – eklezjologiieklezjologiaeklezjologii, czerpiącej inspiracje bardziej ze Starego niż z Nowego Testamentu [...].

3 Źródło: Franco Cardini, Wojownik i rycerz, [w:] Człowiek średniowiecza, red. J. Le Goffa, tłum. M. Radożycka-Paoletti, Warszawa 2000, s. 106.

Różnorodność źródeł opisu śmierci Rolanda

Fakt, że przedstawiając śmierć Rolanda twórca odwoływał się do obecnych w chrześcijańskim piśmiennictwie opisów męczeństwa, nie oznacza oczywiście braku nawiązań do innych źródeł.  

Aleksander Wit Labuda Apoteoza Rolanda i polska topika bohaterskiej śmierci

Topika heroicznej śmierci jest starsza od Pieśni o Rolandzie, a jej anonimowy autor nie całkiem wynalazł sposób, w jaki kazał umierać swojemu bohaterowi: wykorzystał motywy zapożyczone z antycznego eposu, z żywotów świętych męczenników, z ksiąg liturgicznych i pokutnych oraz z Biblii. Czerpał z zasobu motywów gotowych, który swą Pieśnią wzbogacił i który będzie wykorzystywany i wzbogacany przez pisarzy późniejszych.

4 Źródło: Aleksander Wit Labuda, Apoteoza Rolanda i polska topika bohaterskiej śmierci, „Pamiętnik Literacki” 1987, nr 78, s. 61.
ariergarda
prefekt
Marchia Bretońska
rękopis oksfordzki
Roncevaux (Roncesvalles)
Saragossa
tyranni
pauperes
pax
treuga Dei
synod
miles Christi
sancti Petri
reconquista
Św. Jakub z Compostelli w Galicji
Bédier
róg‑olifant
palatyn
Walkirie

Słownik

eklezjologia
eklezjologia

(gr. ekklēsía – zgromadzenie; lógos – słowo, nauka) – dział teologii chrześcijańskiej zajmujący się naturą, genezą i strukturą Kościoła jako rzeczywistości boskiej i zarazem społecznej

etos
etos

(gr. ḗthos – porządek, ład)

1) prawość moralna jakiejś grupy ludzi w określonym środowisku, oceniana poprzez zapatrywania i przekonania moralne uważane w tej grupie za normę (np. etos lekarski, nauczycielski, grupy etnicznej, wspólnoty religijnej, narodu);

2) faktyczne uznanie i praktykowanie powinności moralnej, a więc poprawność moralną rzeczywistego postępowania ludzi w świetle norm obiektywnie obowiązujących; elementami tak pojętego etosu są zasady moralne w ich historycznej konkretyzacji, przekonania moralne (np. dotyczące pojęć dobra i zła, winy i kary), postawy i style życia

paradygmat
paradygmat

(gr. parádeigma - przykład, wzór) – zbiór powszechnie przyjętych założeń w danej dziedzinie; ustalony sposób widzenia świata; coś, do czego można się odwołać (wzorzec)