Przeczytaj
Bitwa pod Roncevaux – historia i literatura
Kroniki średniowieczne potwierdzają, że w 778 r. baskijscy górale zaatakowali w wąwozie RoncevauxRoncevaux ariergardęariergardę wojsk króla Karola. Frankowie wycofywali się po kilku miesiącach nieudanych walk na terenie dzisiejszej Hiszpanii, gdzie ścierali się z panującymi na Półwyspie Iberyjskim muzułmanami. Niewielkie siły Basków rozgromiły kompletnie zaskoczone tyły armii Karola, a następnie rozpierzchły się, uniemożliwiając ewentualny odwet. W bitwie zginął m.in. prefektprefekt Marchii BretańskiejMarchii Bretańskiej – Roland.
Nie wiemy, co na temat tej klęski zachowywano w pamięci aż do XI w. Właśnie w tym stuleciu powstała Pieśń o Rolandzie. Jej najstarszy przekaz nosi nazwę rękopisu oksfordzkiegorękopisu oksfordzkiego i pochodzi być może z początków XII w. Nie wiadomo, czy twórca Pieśni bazował na jakichś innych utworach i czy na powstanie dzieła wpłynęła tradycja ustna przekazywana od czasów bitwy. Jednak ważniejsze wydaje się, jak w Pieśni przedstawiono fakty historyczne. Po pierwsze: przegrana wojsk Karola zamieniła się tu we wspaniałe zwycięstwo. Wprawdzie ukochany rycerz władcy Franków zginął, ale Karol godnie pomścił jego śmierć. Po drugie, w eposie przeciwnikami wojsk Karola nie byli górale, którzy dokonali napadu w celu kradzieży, lecz muzułmańska armia króla Marsyla, islamskiego władcy SaragossySaragossy. Ta druga zmiana przyczyniła się do nadania walkom innego charakteru, niż to było w rzeczywistości; w utworze literackim ścierają się chrześcijanie z wyznawcami islamu, a zwykła militarna utarczka staje się wojną w obronie wiary.
![Obraz podzielony na dwie części przez niewielkie wzniesienie, na szczycie którego znajduje się kilka drzew. Po lewej stronie autor umieścił bitwę pod Roncesvalles. Znajduje się tam walczące ze sobą wojsko, nad którym powiewają chorągwie. Po prawej stronie na pierwszym planie leży zmarły Roland, ubrany w rycerską zbroję. Obok niego leżą miecz i róg. Nad nim klęczy rycerz. Obok niego stoi halabarda. Za klęczącym rycerzem leżą ciała zmarłych rycerzy. W tle znajduje się las.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RoadyCd5QhPle/1645690096/cWYxxhSErwAcySC1IwzPw7y7mJR2Z55E.jpg)
Powstanie stanu rycerskiego a Kościół chrześcijański
![Zdjęcie przedstawia rycinę. Na rycinie dwóch mężczyzn stojących naprzeciwko siebie. Ubrani są oni w stroje antycznych żołnierzy. Na ich głowach są korony. Mężczyzna po prawej stronie trzyma w dłoni berło. Mężczyzna po lewej stronie trzyma prawą rękę wyciągniętą. Za nimi, w tle, sceny walki. Na drugim planie znajduje się rotunda, obok niej po lewej i prawej stronie drzewa. Nad mężczyznami siedzi w chmurach anioł - kobieta. Trzyma ona w lewej dłoni oliwną gałązkę. Na jej głowie jest laur. Jej prawa ręka wyciągnięta jest w stronę mężczyzny po lewej stronie.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RW1eLGyk4A9jx/1645690096/7FI5TKwusIFKWojCZmalmgftr05yZjTs.jpeg)
Kontekst religijny jest przywoływany przez historyków wyjaśniających powstanie rycerskiego stanu oraz etosuetosu, zgodnie z którym powinni postępować przedstawiciele tej grupy społecznej.
Wojownik i rycerzKonflikty między wielkimi feudałami, z których każdy posiadał zbrojnych popleczników, stały się zjawiskiem codziennym w X‑XI wieku, to znaczy w tym długim okresie rozdrobnienia władzy centralnej [...]. W epoce tej zbrojni byli przede wszystkim tyrannityranni , [...] a źródła, zwłaszcza biskupie, coraz częściej donoszą o dokonywanych przez nich aktach przemocy w stosunku do bezbronnych czy w ogóle do tych wszystkich, określanych przez Kościół jako pauperespauperes (kler, wdowy, sieroty i ogólnie wszyscy ci, którzy nie byli w stanie się bronić i pozbawieni byli jakiejkolwiek formy ochrony).
To właśnie zwierzchnicy nielicznych biskupstw [...] zainicjowali pod koniec X i na początku XI stulecia ruch „pokoju Bożego”: paxpax i treuga Deitreuga Dei. Sanktuaria, przytułki i schroniska, [...] i drogi postawione zostały pod specjalną ochroną (pax), a dzięki temu ktokolwiek dopuściłby się w tych miejscach aktów gwałtu, był narażony na ekskomunikę. To samo ochronne zarządzenie rozciągnięto również na kategorię ludzi, uważanych z racji swej bezbronności za pauperes (znaczenie tego słowa wykraczało znacznie poza sferę ściśle ekonomiczną). [...] Swoista etyka „rycerska” rodzi się z kościelnych kanonów tych pokojowych synodówsynodów i zasadza się na ideałach służby Kościołowi i najsłabszym, pauperes, posuniętej aż do złożenia ofiary z siebie samego włącznie. [...] Rodziła się nowa koncepcja miles Christimiles Christi czy też raczej właśnie sancti Petrisancti Petri, gotowego oddać swój miecz w służbę Kościołowi. [...]
Nie należy sądzić, że ta zmiana postawy wynikała wyłącznie z wymogów, jakie doszły do głosu w trakcie ruchu pax Dei [...]. Zachodnie chrześcijaństwo XI wieku przeżywa okres żywiołowej ekspansji. Wyrazem jej są między innymi wyprawy wojenne, podejmowane przez grupy rycerzy [...] przeciwko islamowi, który po okresie niezwykłej ekspansji w stuleciach VII‑X przeżywa w owym czasie fazę stagnacji w podbojach i kryzysu wewnętrznego. Wydaje się więc, że nadchodzi moment chrześcijańskiego odwetu. Od VIII stulecia w opanowanej przez islam Hiszpanii przejawia się w postaci tak zwanej reconquistyreconquisty. Znajduje ona swe podstawy ideologiczne w propagowaniu [...] pielgrzymki do sanktuarium św. Jakubaśw. Jakuba z Compostelli w Galicji, a określone motywacje także i w żądzy przygód i łupów pewnych grup rycerskich, przede wszystkim francuskich [...]. Podobny klimat panuje w pewnych utworach narracyjnych, dotyczących podboju Sycylii przez Normanów, w źródłach historycznych [...] lub wreszcie w samym najsławniejszym utworze ówczesnej zachodniej epiki rycerskiej, Pieśni o Rolandzie (Chanson de Roland).
Źródło: Franco Cardini, Wojownik i rycerz, [w:] Człowiek średniowiecza, red. J. Le Goff, tłum. M. Radożycka-Paoletti, Warszawa 2000, s. 102–103.
Geneza Pieśni o Rolandzie
Religijny wymiar wojny przedstawionej w Pieśni o Rolandzie stał się źródłem inspiracji dla historyków literatury dążących do wyjaśnienia genezy tego dzieła. Wśród różnych propozycji jest ta, która wskazuje na związek dzieła przedstawiającego bitwę pod Rocevaux – z wyprawami krzyżowymi oraz pielgrzymkami.
![Obraz przedstawia 8 scen z "Pieśni o Rolandzie". Na samym dole po lewej stronie stoi grupa ludzi. Jedna z osób trzyma konia. Po prawej stronie na dole jest budynek w którym są ksiądz i ministrant w trakcie mszy świętej. Powyżej po lewej stronie scena bitwy, po prawej stronie grupa osób, wśród nich na koniu król w koronie. W lewym górnym rogu, kolejna scena bitwy, nad którą znajdują się chorągwie. Po prawej stronie scena śmierci. Pomiędzy tymi scenami i nieco poniżej nich znajduje się las.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RJ48KQ3gpwlMl/1645690097/1ZBsrBSbHV4akGE2XfeH3jBqZ2KYopfM.jpg)
WstępWśród tych XI- i XII‑wiecznych warunków sprzyjających powstaniu epopei podkreślony został szczególnie jeden: gdy się mówi o „teorii BédieraBédiera”, prawie zawsze ma się na myśli tezę o roli dróg pielgrzymkowych [...]. Bédier zainteresował się lokalizacją legend epickich, odszukując miejsca, gdzie otaczano czcią groby – prawdziwe czy rzekome – dawnych bohaterów lub pozostałe po nich relikwie, gdzie przechowywano związane z nimi dokumenty. Sama Pieśń o Rolandzie wspomina o grobach Rolanda, Oliwiera i Turpina w kościele Saint‑Romain w Blaye, oraz o rogu‑olifancierogu‑olifancie pozostawionym przez Karola, w drodze powrotnej z Hiszpanii, na ołtarzu kościoła Saint‑Seurin w Bordeaux, i dodaje: „pielgrzymi, którzy tam chodzą, oglądaj go jeszcze”. [...] Podobnie ma się rzecz z bohaterami innych epopei: materialne znaki pamięci o nich sytuują się wzdłuż dróg pielgrzymkowych, zwłaszcza wokół sanktuariów, które nawiedzali pątnicy tłumnie wędrujący do miejsc świętych – do Św. Jakuba w Compostelli, właśnie przez Blaye, Bordeaux i pirenejskie wąwozy [...], ale także do Rzymu i do lokalnych ośrodków kultu w samej Francji. W uproszczeniu hipoteza genetyczna wygląda mniej więcej tak: mnisi, mający dostęp do kronik [...], pragnąc przyciągnąć pielgrzymów do swoich kościołów, współpracują z żonglerami‑poetami, dostarczając im informacji o tych miejscowych pamiątkach i związanych z nimi tradycjach; w oparciu o ten skromny trzon historyczny żonglerzy tworzą epopei, śpiewając je na szlakach pielgrzymkowych, rozpowszechniając w całym kraju, rozsławiają tym samym owe sanktuaria.
Źródło: Wstęp, [w:] Anna Drzewiecka, Pieśń o Rolandzie, oprac. A. Drzewiecka, tłum. T. Żeleński (Boy), Wrocław 1991, s. XXX.
Roland jako rycerz chrześcijański
![Na zdjęciu wykonana z kamienia statua Rolanda. Jest ona umieszczona na rogu jednego z budynków w miejscowości Metz we Francji. Roland przedstawiony został na statule jako rycerz. W prawej ręce trzyma podniesiony do góry miecz. Lewą ręką trzyma stojącą przed nim tarczę. Na głowie ma ubrany hełm.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R17a0zoQzu7mH/1645690098/1R2U837CWoTEpYer7Sy3g9ydlJf8QWtW.png)
Kreacja Rolanda jako wojownika, który ginie w trakcie wojny religijnej, prowadzi do interpretacji jego śmierci jako formy męczeństwa.
Wojownik i rycerzRoland, bohater chrześcijański i krewny Karola Wielkiego nie jest zupełnie pozbawiony wiarygodności historycznej, choć jest ona bardzo słabo poświadczona. Tym, co nas interesuje w tym miejscu, nie jest jednak fakt, czy postać o tym imieniu rzeczywiście istniała w kręgu Karola Wielkiego [...], lecz fakt, że jego śmierć w zasadzce w pirenejskim wąwozie w Roncevaux dała prawie natychmiast początek pewnej tradycji epickiej, która w XI wieku stała się paradygmatemparadygmatem męczeństwa za wiarę. Jego ostatnie chwile, opowiedziane w pełnych wzruszenia słowach, są śmiercią świętego wasala Boga‑seniora; w ostatnich słowach palatynpalatyn zwraca się z prawdziwą pieśnią miłosną do miecza Durendala, którego rękojeść kryła cenne relikwie, a następnie w najwyższym geście wierności (fidelitas) ofiaruje prawą rękawicę Bogu, wznosząc ją ku niebu. To ostatnie natychmiast się otwiera, by umożliwić zstąpienie rzeszy aniołów, przyjęcie bohatera i zaprowadzenie go do bram raju. [...] Nie ulega wątpliwości, że aniołowie, którzy zstępują do hrabiego Rolanda i prowadzą go do nieba, nie są schrystianizowanymi WalkiriamiWalkiriami, lecz są niewątpliwie aniołami chrześcijańskimi, przyodzianymi w zespół wartości ideologicznych i odczuć, jaki wprawdzie jeszcze wiele zawdzięcza dawnej tradycji wojennej przodków, ale znacznie więcej – eklezjologiieklezjologii, czerpiącej inspiracje bardziej ze Starego niż z Nowego Testamentu [...].
Źródło: Franco Cardini, Wojownik i rycerz, [w:] Człowiek średniowiecza, red. J. Le Goffa, tłum. M. Radożycka-Paoletti, Warszawa 2000, s. 106.
Różnorodność źródeł opisu śmierci Rolanda
Fakt, że przedstawiając śmierć Rolanda twórca odwoływał się do obecnych w chrześcijańskim piśmiennictwie opisów męczeństwa, nie oznacza oczywiście braku nawiązań do innych źródeł.
Apoteoza Rolanda i polska topika bohaterskiej śmierciTopika heroicznej śmierci jest starsza od Pieśni o Rolandzie, a jej anonimowy autor nie całkiem wynalazł sposób, w jaki kazał umierać swojemu bohaterowi: wykorzystał motywy zapożyczone z antycznego eposu, z żywotów świętych męczenników, z ksiąg liturgicznych i pokutnych oraz z Biblii. Czerpał z zasobu motywów gotowych, który swą Pieśnią wzbogacił i który będzie wykorzystywany i wzbogacany przez pisarzy późniejszych.
Źródło: Aleksander Wit Labuda, Apoteoza Rolanda i polska topika bohaterskiej śmierci, „Pamiętnik Literacki” 1987, nr 78, s. 61.
Słownik
(gr. ekklēsía – zgromadzenie; lógos – słowo, nauka) – dział teologii chrześcijańskiej zajmujący się naturą, genezą i strukturą Kościoła jako rzeczywistości boskiej i zarazem społecznej
(gr. ḗthos – porządek, ład)
1) prawość moralna jakiejś grupy ludzi w określonym środowisku, oceniana poprzez zapatrywania i przekonania moralne uważane w tej grupie za normę (np. etos lekarski, nauczycielski, grupy etnicznej, wspólnoty religijnej, narodu);
2) faktyczne uznanie i praktykowanie powinności moralnej, a więc poprawność moralną rzeczywistego postępowania ludzi w świetle norm obiektywnie obowiązujących; elementami tak pojętego etosu są zasady moralne w ich historycznej konkretyzacji, przekonania moralne (np. dotyczące pojęć dobra i zła, winy i kary), postawy i style życia
(gr. parádeigma - przykład, wzór) – zbiór powszechnie przyjętych założeń w danej dziedzinie; ustalony sposób widzenia świata; coś, do czego można się odwołać (wzorzec)