Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

W przestrzeni rozważamy trzy podstawowe obiekty: punkt, prostą, płaszczyznę. Przez dowolne dwa punkty można poprowadzić dokładnie jedną prostą. Przez dowolne trzy niewspółliniowe punkty można poprowadzić dokładnie jedną płaszczyznę. Problemy geometrii przestrzennej dają się często rozwiązać jako problemy planimetrii dzięki odpowiedniemu wyborowi płaszczyzny lub przekroju płaszczyznąprzekrój bryły płaszczyzną (przekrój płaszczyznowy)przekroju płaszczyzną.

Na płaszczyźnie możliwe są tylko dwa położenia dwóch prostych: proste przecinające się (w jednym punkcie) lub proste równoległe. W przestrzeni mówimy, że dwie proste przecinają się, jeśli mają dokładnie jeden punkt wspólny. Jeśli dwie proste mają co najmniej dwa punkty wspólne, to są równe.

Płaszczyzna wyznaczona przez proste przecinające się
Własność: Płaszczyzna wyznaczona przez proste przecinające się

Dwie przecinające się proste wyznaczają dokładnie jedną płaszczyznę.

Dowód

Załóżmy, że proste l, k przecinają się w punkcie P. Wtedy istnieje punkt A różny od P należący do prostej l oraz punkt B różny od P należący do prostej k. Nie istnieje prosta przechodząca przez wszystkie trzy punkty A, B, P. Stąd wynika, że przez punkty A, B, P można poprowadzić dokładnie jedną płaszczyznę. Na tej płaszczyźnie leży prosta l, bo jej dwa punkty A, P należą do tej płaszczyzny. Podobnie, prosta k leży na tej płaszczyźnie.

Z powyższej własności wynika, że do wyznaczenia wspólnej płaszczyzny prostych przecinających się wystarczy znać punkt przecięcia prostych i po jednym punkcie z każdej prostej różnym od punktu przecięcia. Można również wyznaczyć płaszczyznę znając dwa różne punkty na jednej prostej i jeden punkt na drugiej prostej.

W przypadku prostych równoległych można było stosować aksjomat równoległości, który mówi, że dla prostej l i punktu B nienależącego do niej, istnieje w płaszczyźnie zawierającej prostą l i punkt B dokładnie jedna prosta zawierająca B i niemająca punktów wspólnych z l.

Zadajmy sobie pytanie, ile jest prostych przecinających prostą l i zawierających punkt B nienależący do niej.

Ponieważ, dla dwóch różnych punktów A, C na prostej l można poprowadzić proste ABCB i są to różne proste, to odpowiedź brzmi:

Przez prostą l i punkt B nienależący do niej można poprowadzić tyle prostych, ile jest punktów na prostej l.

R1Y36p1IGGFaM
Ilustracja przedstawia płaszczyznę. Umieszczono na niej punkt B oraz prostą l. Na prostej znajdują się trzy punkty. Z tych punktów wychodzą przerywane proste przecinające się w punkcie B. Można dowolnie manewrować ułożeniem punktów, zmieniając przy tym ułożenie prostych.

Znów odwołajmy się do własności prostych równoległych, która mówi, że jeśli dwie proste są równoległe do trzeciej, to są równoległe do siebie. Własność ta nie zachodzi dla prostych przecinających się. Na rysunku niebieskie proste przecinają się z różową prostą, ale nie mają punktów wspólnych, bo są równoległe.

R1NmSnUzzDAeu

Ponieważ proste przecinające się wyznaczają jednoznacznie wspólną płaszczyznę, to możemy do nich stosować własności i pojęcia znane z planimetrii, na przykład, możemy mówić o kątach między prostymi. Między innymi możemy stosować twierdzenie Talesa i twierdzenie o prostych równoległych przeciętych trzecią prostą.

Trzy proste parami przecinające się
Własność: Trzy proste parami przecinające się

Trzy różne proste parami przecinające się w trzech parami różnych punktach leżą na jednej płaszczyźnie.

Dowód

Załóżmy, że dane są proste k, l, m parami przecinające się. Niech A będzie punktem wspólnym prostych k, l, B punktem wspólnym prostych k, m, a  C – prostych l, m. Z założenia punkty A, B, C są parami różne, więc prosta AB=k, AC=l, BC=m

Gdyby punkty A, B, C leżały na jednej prostej, to mielibyśmy k=l=m. Zatem punkty A, B, C wyznaczają dokładnie jedną płaszczyznę i k, l, m leżą na tej płaszczyźnie.

Przykład 1

Wyznaczymy kąt jaki tworzy krawędź boczna ostrosłupa prawidłowegoostrosłup prawidłowyostrosłupa prawidłowego czworokątnego z przekątną podstawy, jeśli wiemy, że długość boku podstawy wynosi 32, a długość wysokości tego ostrosłupa wynosi 33.

Rozwiązanie:

Na rysunku przedstawiony jest ostrosłup prawidłowy czworokątny o podstawie ABCD i wierzchołku w punkcie F. Z własności takich ostrosłupów wynika, że wszystkie krawędzie boczne mają równe długości, a spodek wysokości jest punktem przecięcia przekątnych podstawy. Możemy więc wybrać dowolną krawędź, na przykład CF, i wyznaczyć dla niej wymagany kąt.

R1FrCpcsHsl8v

Zauważmy, że trzy proste: CF zawierająca krawędź CFAC zawierająca przekątną AC oraz EF zawierająca wysokość ostrosłupa, są parami przecinającymi się prostymi i punkty przecięcia C, E, F są parami różne. Stąd proste te wyznaczają płaszczyznę, której przekrój z ostrosłupem tworzy trójkąt ACF. Do dalszej analizy rozwiązania wystarczy rozważyć tylko trójkąt ACF i jego własności znane z planimetrii.

Na rysunku przedstawiony jest trójkąt ACF. Z własności ostrosłupa prawidłowego czworokątnego wynika, że FE jest wysokością trójkąta równoramiennego ACF, więc kąt CEF jest kątem prostym, a odcinek CE ma długość równą połowie długości przekątnej kwadratu ABCD.

R1Fy8bOhI3rmq

Stąd FE=33, CE=32·22=3.

Korzystając z funkcji trygonometrycznych w trójkącie dostajemy tgα=333=3. Stąd α=60°.

Pęk prostych

Zbiór prostych przecinających się w jednym punkcie S nazywamy pękiem prostych przechodzących przez S. Punkt S nazywamy wierzchołkiem pęku.  

Rozważmy dowolny punkt S przestrzeni. Wtedy przez każdy punkt A można poprowadzić prostą AS. Stąd punkt A należy do pęku prostych przechodzących przez S i stąd cała przestrzeń jest pękiem wszystkich prostych przechodzących przez S.

Przykład 2

Pokażemy, że dowolną sferę i kulę możemy wyznaczyć z pęku prostych.

Rozwiązanie:

Załóżmy, że mamy sferę o środku w punkcie O i promieniu r. Wtedy każdy punkt tej sfery należy do prostej z pęku prostych o wierzchołku O i jest odległy od środka o r. Z drugiej strony, zbiór wszystkich punktów należących do pęku prostych o środku O i odległych od środka o r jest sferą o środku w O i promieniu r

Analogicznie, kula o środku w punkcie O i promieniu r jest zbiorem punktów należących do pęku prostych o środku O, których odległość od środka jest nie większa niż r.

Rozważmy płaszczyznę π i punkt S leżący na tej płaszczyźnie. Wtedy dla dowolnego punktu A na tej płaszczyźnie można poprowadzić AS. Stąd wynika, że każdy punkt płaszczyzny należy do pęku prostych przechodzących przez S. Zatem płaszczyzna π jest pękiem prostych leżących na tej płaszczyźnie i przechodzących przez S.

Przykład 3

Mamy na płaszczyźnie π prostą l i punkt S nieleżący na tej prostej. Wyznaczymy na tej płaszczyźnie pęk prostych przechodzących S i przecinających prostą l.

Rozwiązanie:

Popatrzmy na rysunek:

R17hwzTbJkpxz

Weźmy dowolny punkt A leżący na płaszczyźnie. Jeśli prosta AS przecina prostą l, to należy do pęku prostych przechodzących S i przecinających prostą l.

Jeśli prosta AS nie przecina prostej l, to nie należy do tego pęku.

Stąd wynika, że do pęku nie należy prosta równoległa do l poprowadzona przez punkt S, przy czym punkt S należy do tego pęku. 

Zatem pęk prostych przechodzących przez S i przecinających prostą l jest płaszczyzną z usuniętą prostą równoległą do l poprowadzoną przez punkt S oraz punkt S.

Przykład 4

Mamy w przestrzeni prostą l i punkt S nieleżący na tej prostej. Wyznaczymy w przestrzeni pęk prostych przechodzących przez S i przecinających prostą l.

Rozwiązanie:

Punkt S i prosta l wyznaczają jednoznacznie płaszczyznę i każda prosta z pęku prostych przechodzących S i przecinających prostą l też leży na tej płaszczyźnie.

Zatem pęk prostych przechodzących przez S i przecinających prostą l jest płaszczyzną wyznaczoną przez S i l z usuniętą prostą równoległą do l poprowadzoną przez punkt S oraz punkt S.

Przykład 5

Przez wierzchołki B i D kwadratu ABCD o boku 1 poprowadzono proste przecinające się w punkcie S w taki sposób, że prosta SE jest prostopadła do przekątnej AC kwadratu i punkt E dzieli tę przekątną w stosunku 2:1. Ponadto, odcinki BSSD mają długość 1

Pokażemy pod jakim kątem do przekątnej AC należy poprowadzić proste z wierzchołków A i C, żeby należały one do pęku prostych przechodzących przez S (równoważnie, żeby ABCDS był ostrosłupem o podstawie ABCD oraz wierzchołku S). Wyznaczymy również objętość tego ostrosłupa.

Rozwiązanie:

RzEtbvO8J4WsM

Popatrzmy na rysunek. Jeśli wyznaczymy wymagane proste, to powstanie ostrosłup o podstawie ABCD i wierzchołku S, w którym SE jest wysokością. 

Należy więc wyznaczyć kąty αβ. W tym celu skorzystamy z funkcji trygonometrycznych w trójkątach prostokątnych AESCES, bo odcinek SE leży na prostej prostopadłej do przekątnej AC. Wiemy, że AC=2, bo AC jest przekątną kwadratu o boku 1. Ponadto, z warunków zadania wynika, że AE=23AC=223 oraz CE=13AC=23.

Chcemy teraz wyznaczyć długość odcinka SE. Zauważamy, że trójkąt SEB jest trójkątem prostokątnym, bo SE jest wysokością ostrosłupa. Twierdzenie Pitagorasa zastosowane do tego trójkąta pozwoli wyznaczyć SE pod warunkiem, że znamy długość EB

Wyznaczymy EB korzystając z twierdzenia cosinusów zastosowanego w trójkącie CEB, w którym CE=23, CB=1 oraz BCE=45°, bo jest to kąt, jaki tworzy przekątna z bokiem kwadratu.

Zatem EB2=232+12-2·23·22=29+1-23=59 i stąd EB=53.

Z twierdzenia Pitagorasa wynika, że SE2=SB2-EB2=1-59=49, więc SE=23.

Stąd tgα=SEAE=23223=220,71, więc po odczytaniu z tablic tangensa dostajemy α35°.

tgβ=SECE=2323=21,41, więc po odczytaniu z tablic tangensa dostajemy β55°.

Objętość tego ostrosłupa wynosi V=13·1·23=29.

Ważnym zastosowaniem pęku prostych przechodzących przez S jest tworzenie figur (brył) przestrzennych.

Na płaszczyźnie mamy pewną figurę płaską, na przykład trójkąt. Ustalamy punkt S, który nie leży na tej płaszczyźnie. W kolejnym kroku prowadzimy przez każdy punkt trójkąta prostą przez punkt S. Uzyskany w ten sposób pęk prostych przechodzących przez S tworzy nieskończoną figurę jak na rysunku.

R11VqOLB9od9L

Na rysunku zaznaczono kilka punktów trójkąta i poprowadzono proste przez punkt S.

Czerwone punkty są wierzchołkami tego trójkąta. Pęk prostych poprowadzonych przez wierzchołki (czerwone proste) i punkt S utworzy krawędzie powstałej bryły.

Punkty niebieskie i czerwone leżą na bokach trójkąta, więc pęk prostych poprowadzonych przez wszystkie punkty na bokach trójkąta i punkt S utworzy ściany powstałej bryły, czyli powierzchnię tej bryły.

Zielone punkty leżą we wnętrzu trójkąta. Wszystkie punkty trójkąta wyznaczają pęk prostych przechodzących przez S, który stanowi całą bryłę. Zaznaczona na niebiesko część powstałej bryły jest ostrosłupem trójkątnym.

RoixFXkR4jcxP

Na rysunku zaznaczono kilka punktów koła i poprowadzono przez te punkty i punkt S leżący poza płaszczyzną, na której leży to koło.

Pęk prostych poprowadzonych przez wszystkie punkty koła i punkt S utworzy uogólniony stożek, która jest sumą dwóch nieskończonych pochylonych stożków o wspólnym wierzchołku.

Można uzyskać również bryły i powierzchnie ograniczone, biorąc fragment między dwiema płaszczyznami jak na rysunku. Przedstawiony fragment jest pochylonym stożkiem ściętym.

R3U3ecZPrleQw

Ograniczając figury uzyskane wyżej w ten sposób, że punkt S jest wierzchołkiem, a podstawą dana figura na płaszczyźnie dostajemy znane bryły, między innymi takie jak, stożki i ostrosłupy.

Wybierając różne płaszczyzny przekroju uogólnionego stożka wyznaczonego przez punkt i okrąg możemy w przekroju uzyskać różne krzywe, które nazywane są krzywymi stożkowymi: okrąg, elipsa, parabola, hiperbola, obszar ograniczony prostymi przecinającymi się, prosta (zobacz rysunek).  

R1725pajRVcNP

Przy pomocy lampy możemy wykonać doświadczenie, w którym zmieniając położenie lampy spróbujemy na ścianie lub na podłodze uzyskać różne przekroje stożka.

R1ewvCcfx6eFE
Źródło: dostępny w internecie: www.pixabay.com, domena publiczna.
Dla zainteresowanych

Popatrzmy na kilka rysunków przedstawiających różne przekroje uogólnionego stożka płaszczyzną.

RmYw295cPswNH
Ilustracja przedstawia płaszczyznę z punktem P oraz stożek. Na płaszczyźnie zaznaczono punkt P. Jest to punkt przecięcia osi symetrii bryły z płaszczyzną. W aplecie można ustawić wartość kąta, pod jakim nachylona jest płaszczyzna przecinająca stożek do jego osi symetrii. Manipulując tą wartość, otrzymujemy różne przekroje stożka. Dla kąta zero stopni przekrojem stożka na płaszczyźnie jest okrąg. Dla kąta większego od zera i mniejszego od sześćdziesięciu pięciu stopni przekrojem stożka jest elipsa, a dla kąta większego od sześćdziesięciu stopni wzwyż przekrojem jest hiperbola.

Słownik

przekrój bryły płaszczyzną (przekrój płaszczyznowy)
przekrój bryły płaszczyzną (przekrój płaszczyznowy)

część wspólna bryły i płaszczyzny

ostrosłup prawidłowy
ostrosłup prawidłowy

ostrosłup, którego podstawą jest wielokąt foremny