Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
bg‑cyan

Rozpuszczalność

RozpuszczalnośćrozpuszczalnośćRozpuszczalność jest cechą danej pary substancji rozpuszczanej i rozpuszczalnika  w określonej temperaturze. Na ogół ilość substancji, którą można rozpuścić w danej ilości rozpuszczalnika i w określonej temperaturze, jest ograniczona i prowadzi do uzyskania tzw. roztworu nasyconegoroztwór nasyconyroztworu nasyconego. Ilość substancji niezbędnej do uzyskania roztworu nasyconego określa wielkość fizyczna zwana rozpuszczalnością.

Za substancje dobrze rozpuszczalne w wodzie przyjmuje się te substancje, których rozpuszczalność wynosi ponad 1 g na 100 g rozpuszczalnika (wody). Substancje, których rozpuszczalność wynosi mniej niż 0,1 g w 100 g wody uznaje się za praktycznie nierozpuszczalne.

Rozpuszczalność soli zależy od:

  • rodzaju rozpuszczalnika,

  • temperatury (rozpuszczalność większości ciał stałych rośnie wraz ze wzrostem temperatury),

  • stanu rozdrobnienia soli,

  • bodźców mechanicznych, tj. mieszanie przy rozpuszczaniu.

Roztwór nasycony czy nienasycony?

Roztworem nasyconymroztwór nasyconyRoztworem nasyconym nazywamy roztwór, w którym nie można już rozpuścić więcej substancji, a jej nadmiar znajduje się w stanie równowagi dynamicznej z roztworem. Analogicznie, roztworem nienasyconymroztwór nienasyconyroztworem nienasyconym nazywamy taki, w którym można rozpuścić dodatkową ilość danej substancji.

R1I0gNhgPCmdk
Podział roztworów właściwych
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Krzywe rozpuszczalności

Wykres przedstawiający zależność rozpuszczalności danej substancji od temperatury nazywa się krzywą rozpuszczalności.

Wzrost rozpuszczalności soli w wodzie wraz ze wzrostem temperatury dotyczy soli dobrze rozpuszczalnych w wodzie. Wzrost ten jest różny dla różnych soli. Jedne mają duży wzrost (np. azotan(V) potasu), a inne mały (np. chlorek sodu).

RiWXPjyhXpNuE1
Krzywe rozpuszczalności wybranych soli
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Jednak niektóre sole o małej rozpuszczalności w wodzie wraz ze wzrostem temperatury rozpuszczają się coraz gorzej. Przykładem takiej soli jest węglan litu.

RXbNgUVx39hIK
Krzywe rozpuszczalności dla chlorku ołowiu(<math aria‑label="dwa">II) i węglanu litu
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
bg‑cyan

Czy wszystkie sole są rozpuszczalne w wodzie?

1
Ważne!

Pomocna w ocenie rozpuszczalnościrozpuszczalnośćrozpuszczalności soli w wodzie jest tabela rozpuszczalności. Znajdują się w niej informacje dotyczące tego, czy sól jest dobrzesubstancja rozpuszczalnadobrze, trudnosubstancja trudno rozpuszczalnatrudno czy praktycznie nierozpuszczalnasubstancja praktycznie nierozpuszczalnapraktycznie nierozpuszczalna w wodzie.

RY1jxQ9XFawR91
Rozpuszczalność soli i wodorotlenków w wodzie w temperaturze <math aria‑label="dwudziestu pięciu stopni Celsjusza">25°C
Źródło: GroMar Sp. z o.o., rozpuszczalność na podstawie: Mizerski W., Tablice chemiczne, Warszawa 2004; kolory osadów na podstawie: White W. E., A Table of solubilities and colors of precipitates for use in a course in qualitative analysis, „J. Chem. Educ” 1931., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 1

Na podstawie zgromadzonego sprzętu oraz materiału badawczego zaprojektuj i wykonaj doświadczenie w laboratorium chemicznym, w którym zbadasz rozpuszczalność różnych soli w wodzie oraz wpływ temperatury na ten proces. Zaproponuj problem/problemy badawcze oraz hipotezę/hipotezy. Następnie rozwiąż problem badawczy i zweryfikuj hipotezę. W formularzu zapisz swoje obserwacje i wyniki, a następnie sformułuj wnioski.

Ważne!

Eksperymenty wykonuj w okularach ochronnych. Przed przystąpieniem do doświadczenia zapoznaj się z kartami charakterystyk substancji wykorzystywanych w doświadczeniu.

RzzsxZPR9dVD3
Odczynniki KNO3

Na podstawie zgromadzonego sprzętu oraz materiału badawczego zaprojektuj doświadczenie w laboratorium chemicznym, w którym można  zbadać rozpuszczalność różnych soli w wodzie oraz wpływ temperatury na ten proces. Zaproponuj problem/problemy badawcze oraz hipotezę/hipotezy. Następnie, korzystając z tabeli rozpuszczalności, rozwiąż problem badawczy i zweryfikuj hipotezę. W formularzu zapisz swoje obserwacje i wyniki, a następnie sformułuj wnioski.

Odczynniki:

  • fosforan(V) magnezu – Mg3PO42

  • fosforan(V) amonu – NH43PO4

  • fosforan(V) wapnia – Ca3PO42

  • chlorek amonu – NH4Cl

  • azotan(V) wapnia – CaNO32

  • azotan(V) potasu – KNO3

  • woda destylowana

Sprzęt laboratoryjny:

  • probówki;

  • statyw na probówki;

  • palnik;

  • zapałki;

  • łyżeczka;

  • łapa do probówek.

RsKfcs0HLqMVq
Problem badawczy (Uzupełnij). Hipoteza (Uzupełnij). Obserwacje (Uzupełnij). Wnioski (Uzupełnij).
Polecenie 2
R1FGtbbif2rpE
Problem badawczy: (Uzupełnij) Hipoteza: (Uzupełnij) Obserwacje: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij).
R172QLt8B5TEc

Słownik

roztwór nasycony
roztwór nasycony

roztwór, który w danej temperaturze zawiera maksymalną ilość substancji rozpuszczonej, a dodana do niej kolejna porcja substancji nie ulega rozpuszczeniu

roztwór nienasycony
roztwór nienasycony

roztwór, w którym można rozpuścić dodatkową ilość danej substancji

roztwór przesycony
roztwór przesycony

roztwór o większej zawartości substancji rozpuszczonej względem roztworu nasyconego

rozpuszczalność
rozpuszczalność

ilość substancji niezbędnej do uzyskania roztworu nasyconego (przy określonej ilości rozpuszczalnika), charakterystyczna dla danej substancji rozpuszczanej i rozpuszczalnika; zależy od temperatury prowadzenia procesu

substancja rozpuszczalna
substancja rozpuszczalna

jej rozpuszczalność w wodzie jest większa niż 1 g100 g wody

substancja trudno rozpuszczalna
substancja trudno rozpuszczalna

jej rozpuszczalność w wodzie mieści się w granicach 0,11 g100 g wody

substancja praktycznie nierozpuszczalna
substancja praktycznie nierozpuszczalna

jej rozpuszczalność w wodzie leży powyżej 0,1 g100 g wody

Bibliografia

Błażewicz A., Chemia analityczna: podręcznik dla studentów. 2, Analiza instrumentalna, pod red. Ryszarda Kocjana, Warszawa 2002.

Encyklopedia PWN

Krzeczkowska M., Loch J., Mizera A., Repetytorium chemia: Liceum – poziom podstawowy i rozszerzony, Warszawa – Bielsko‑Biała 2010.

Scherer H. W., Nawozy, w: Encyklopedia chemii przemysłowej UllmannaWeinheim 2000.