Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Symulacja 1

Za pomocą symulacji interaktywnej zbadaj rozpuszczalność wybranych soli w wodzie. W celu wykonania zadania skorzystaj z dołączonej do symulacji instrukcji. Następnie rozwiąż ćwiczenie sprawdzające.

Za pomocą symulacji interaktywnej zbadano rozpuszczalność wybranych soli w wodzie. Zapoznaj się z opisem symulacji, a następnie rozwiąż ćwiczenie sprawdzające.

RTntKrtidKQRC1
W symulacji interaktywnej zbadano rozpuszczalność siedmiu soli w wodzie. Każdą z soli znajdujących się na szkiełkach zegarkowych opisanych cyframi od jednego do siedmiu za pomocą szpatułek umieszczono kolejno w probówkach znajdujących się w statywie. Do analogicznie ponumerowanych probówek dodano taką samą objętość wody z tryskawki laboratoryjnej. Następnie zawartość probówek wstrząśnięto i obserwowano zachodzące zmiany. Obserwacje:
  1. Biały siarczan(<math aria‑label="sześć">VI) sodu Na2SO4 rozpuścił się w wodzie, powstał klarowny, bezbarwny roztwór.
  2. Biały azotan(<math aria‑label="pięć">V) cynku <math aria‑label="Zet n nawias N O indeks dolny trzy koniec indeksu zamknięcie nawiasu, indeks dolny dwa koniec indeksu">ZnNO32 rozpuścił się w wodzie, powstał klarowny, bezbarwny roztwór.
  3. Biały siarczan(<math aria‑label="sześć">VI) wapnia CaSO4nie rozpuścił się, na dnie probówki pozostał biały osad.
  4. Brązowy sześciowodny chlorek żelaza(<math aria‑label="dwa">II) FeCl3·6 H2O rozpuścił się w wodzie, powstał klarowny żółtawy roztwór.
  5. Niebieski dwuwodny siarczan(<math aria‑label="sześć">VI) miedzi(<math aria‑label="dwa">II) CuCl2·2 H2O rozpuścił się w wodzie, powstał klarowny, niebieski roztwór.
  6. Jasnobrązowy fluorek srebra(<math aria‑label="jeden">I) AgF rozpuścił się w wodzie, powstał klarowny brązowy roztwór.
  7. Biały siarczan(<math aria‑label="sześć">VI) baru BaSO4 nie rozpuścił się w wodzie, na dnie probówki pozostał biały osad.
Podano również równania reakcji dla poszczególnych soli:
  • Na2SO4H2O2 Na++SO42-
  • <math aria‑label="Zet n nawias N O indeks dolny trzy koniec indeksu zamknięcie nawiasu, indeks dolny dwa koniec indeksu, strzałka w prawo poniżej strzałka w lewo, nad strzałkami woda, za strzałkami Zet n indeks górny dwa plus koniec indeksu, dodać dwa N O indeks dolny trzy koniec indeksu">ZnNO32H2OZn2++NO3-
  • brak reakcji dla CaSO4
  • FeCl3H2OFe3++3 Cl-
  • CuCl2H2OCu2++2 Cl-
  • AgFH2OAg++F-
  • brak reakcji dla BaSO4
Ponadto w symulacji podano następującą informację. Za substancje dobrze rozpuszczalne w wodzie przyjmuje się te substancje, których rozuszczalność wynosi ponad jeden gram na sto gramów rozpuszczalnika, na przykład wody. Substancje, których rozpuszczalność wynosi mniej niż jedna dziesiąta grama na sto gramów wody uznaje się za praktycznie nierozpuszczalne. Dodatkowo dla czteech soli podano piktogramy i ich objaśnienia. Dla azotanu(<math aria‑label="pięć">V) cynku <math aria‑label="Zet n nawias N O indeks dolny trzy koniec indeksu zamknięcie nawiasu, indeks dolny dwa koniec indeksu">ZnNO32:
  • substancja utleniająca; piktogram stanowi kwadrat z czerwonym obwodem i białym wnętrzem, na którego tle znajduje się płomień a na nim litera O;
  • substancja o działaniu drażniącym na skórę lub oczy, substancja o działaniu uczulającym skórę, substancja o działaniu toksycznym; piktogram o podanym znaczeniu stanowi kwadrat z czerwonym obwodem i białym wnętrzem, na którego tle znajduje się czarny wykrzyknik;
  • substancja działająca żrąco na skórę, subsancja powodująca poważne uszkodzenia oczu; piktogram stanowi kwadrat z czerwonym obwodem i białym wnętrzem; na jego tle znajduje się płaski materiał oraz dłoń, na które z dwóch probówek wylewane są substancje powodujące zniszczenie skóry oraz materiału.
. Dla sześciowodnego chlorku żelaza(<math aria‑label="trzy">III) FeCl3·6 H2O:
  • substancja o działaniu drażniącym na skórę lub oczy, substancja o działaniu uczulającym skórę, substancja o działaniu toksycznym; piktogram o podanym znaczeniu stanowi kwadrat z czerwonym obwodem i białym wnętrzem, na którego tle znajduje się czarny wykrzyknik;
  • substancja działająca żrąco na skórę, subsancja powodująca poważne uszkodzenia oczu; piktogram stanowi kwadrat z czerwonym obwodem i białym wnętrzem; na jego tle znajduje się płaski materiał oraz dłoń, na które z dwóch probówek wylewane są substancje powodujące zniszczenie skóry oraz materiału.
Dla dwuwodnego chlorku miedzi(<math aria‑label="dwa">II) CuCl3·2 H2O:
  • substancja o działaniu drażniącym na skórę lub oczy, substancja o działaniu uczulającym skórę, substancja o działaniu toksycznym; piktogram o podanym znaczeniu stanowi kwadrat z czerwonym obwodem i białym wnętrzem, na którego tle znajduje się czarny wykrzyknik;
  • substancja działająca żrąco na skórę, subsancja powodująca poważne uszkodzenia oczu; piktogram stanowi kwadrat z czerwonym obwodem i białym wnętrzem; na jego tle znajduje się płaski materiał oraz dłoń, na które z dwóch probówek wylewane są substancje powodujące zniszczenie skóry oraz materiału.
  • substancja szkodliwa dla środowiska; piktogram stanowi kwadrat z czerwonym obwodem i białym wnętrzem, na którego tle znajdują się martwe drzwo i martwa ryba nad brzegiem rzeki.
Dla fluorku srebra(<math aria‑label="jeden">I) AgF podano jedno ostrzeżenie: substancja działająca żrąco na skórę, subsancja powodująca poważne uszkodzenia oczu; piktogram stanowi kwadrat z czerwonym obwodem i białym wnętrzem; na jego tle znajduje się płaski materiał oraz dłoń, na które z dwóch probówek wylewane są substancje powodujące zniszczenie skóry oraz materiału.
Symulacja interaktywna pt. „Badanie rozpuszczalności soli w wodzie”
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RFRR0nAcq4sFn
Ćwiczenie 1
Wybierz, które z badanych soli utworzyły z wodą roztwór właściwy, a które zawiesinę. W tym celu przeciągnij nazwę każdej z soli do odpowiedniej rubryki. roztwór właściwy Możliwe odpowiedzi: 1. chlorek żelaza(III) - woda(1/6), 2. chlorek miedzi(II) - woda(1/2), 3. siarczan(VI) sodu, 4. azotan(V) cynku, 5. fluorek srebra(I), 6. siarczan(VI) wapnia, 7. siarczan(VI) baru zawiesina Możliwe odpowiedzi: 1. chlorek żelaza(III) - woda(1/6), 2. chlorek miedzi(II) - woda(1/2), 3. siarczan(VI) sodu, 4. azotan(V) cynku, 5. fluorek srebra(I), 6. siarczan(VI) wapnia, 7. siarczan(VI) baru
RlbNLcXe4hD4k
Ćwiczenie 2
Zaznacz wzory sumaryczne soli, które są dobrze rozpuszczalne w wodzie w temperaturze pokojowej. Możliwe odpowiedzi: 1. Na2SO4, 2. ZnNO32, 3. CaSO4, 4. FeCl3·6 H2O, 5. CuCl2·2 H2O, 6. AgF, 7. BaSO4