Symulacja interaktywna
Symulacja 1
Za pomocą symulacji interaktywnej zbadaj rozpuszczalność wybranych soli w wodzie. W celu wykonania zadania skorzystaj z dołączonej do symulacji instrukcji. Następnie rozwiąż ćwiczenie sprawdzające.
Za pomocą symulacji interaktywnej zbadano rozpuszczalność wybranych soli w wodzie. Zapoznaj się z opisem symulacji, a następnie rozwiąż ćwiczenie sprawdzające.
- Biały siarczan(<math aria‑label="sześć">
VI ) sodu rozpuścił się w wodzie, powstał klarowny, bezbarwny roztwór. - Biały azotan(<math aria‑label="pięć">
V ) cynku <math aria‑label="Zet n nawias N O indeks dolny trzy koniec indeksu zamknięcie nawiasu, indeks dolny dwa koniec indeksu">Zn rozpuścił się w wodzie, powstał klarowny, bezbarwny roztwór.NO 3 2 - Biały siarczan(<math aria‑label="sześć">
VI ) wapnia nie rozpuścił się, na dnie probówki pozostał biały osad. - Brązowy sześciowodny chlorek żelaza(<math aria‑label="dwa">
II ) rozpuścił się w wodzie, powstał klarowny żółtawy roztwór. - Niebieski dwuwodny siarczan(<math aria‑label="sześć">
VI ) miedzi(<math aria‑label="dwa">II ) rozpuścił się w wodzie, powstał klarowny, niebieski roztwór. - Jasnobrązowy fluorek srebra(<math aria‑label="jeden">
I ) rozpuścił się w wodzie, powstał klarowny brązowy roztwór. - Biały siarczan(<math aria‑label="sześć">
VI ) baru nie rozpuścił się w wodzie, na dnie probówki pozostał biały osad.
- <math aria‑label="Zet n nawias N O indeks dolny trzy koniec indeksu zamknięcie nawiasu, indeks dolny dwa koniec indeksu, strzałka w prawo poniżej strzałka w lewo, nad strzałkami woda, za strzałkami Zet n indeks górny dwa plus koniec indeksu, dodać dwa N O indeks dolny trzy koniec indeksu">
Zn NO 3 2 ⇄ H 2 O Zn 2 + + NO 3 - - brak reakcji dla
- brak reakcji dla
- substancja utleniająca; piktogram stanowi kwadrat z czerwonym obwodem i białym wnętrzem, na którego tle znajduje się płomień a na nim litera O;
- substancja o działaniu drażniącym na skórę lub oczy, substancja o działaniu uczulającym skórę, substancja o działaniu toksycznym; piktogram o podanym znaczeniu stanowi kwadrat z czerwonym obwodem i białym wnętrzem, na którego tle znajduje się czarny wykrzyknik;
- substancja działająca żrąco na skórę, subsancja powodująca poważne uszkodzenia oczu; piktogram stanowi kwadrat z czerwonym obwodem i białym wnętrzem; na jego tle znajduje się płaski materiał oraz dłoń, na które z dwóch probówek wylewane są substancje powodujące zniszczenie skóry oraz materiału.
- substancja o działaniu drażniącym na skórę lub oczy, substancja o działaniu uczulającym skórę, substancja o działaniu toksycznym; piktogram o podanym znaczeniu stanowi kwadrat z czerwonym obwodem i białym wnętrzem, na którego tle znajduje się czarny wykrzyknik;
- substancja działająca żrąco na skórę, subsancja powodująca poważne uszkodzenia oczu; piktogram stanowi kwadrat z czerwonym obwodem i białym wnętrzem; na jego tle znajduje się płaski materiał oraz dłoń, na które z dwóch probówek wylewane są substancje powodujące zniszczenie skóry oraz materiału.
- substancja o działaniu drażniącym na skórę lub oczy, substancja o działaniu uczulającym skórę, substancja o działaniu toksycznym; piktogram o podanym znaczeniu stanowi kwadrat z czerwonym obwodem i białym wnętrzem, na którego tle znajduje się czarny wykrzyknik;
- substancja działająca żrąco na skórę, subsancja powodująca poważne uszkodzenia oczu; piktogram stanowi kwadrat z czerwonym obwodem i białym wnętrzem; na jego tle znajduje się płaski materiał oraz dłoń, na które z dwóch probówek wylewane są substancje powodujące zniszczenie skóry oraz materiału.
- substancja szkodliwa dla środowiska; piktogram stanowi kwadrat z czerwonym obwodem i białym wnętrzem, na którego tle znajdują się martwe drzwo i martwa ryba nad brzegiem rzeki.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DV5eGFmld
Symulacja interaktywna pt. „Badanie rozpuszczalności soli w wodzie”
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 1
Ćwiczenie 2