Sprawdź się
W oparciu o tabelę rozpuszczalności zaznacz wzory sumaryczne soli, które dobrze rozpuszczają się w wodzie.

W oparciu o informacje zawarte w poniższym tekście pochodzące z tabeli rozpuszczalności zaznacz wzory sumaryczne soli, które dobrze rozpuszczają się w wodzie.
Wszystkie sole amonowe oraz wodorotlenki: amonowe, sodowe, potasowe oraz azotany() są rozpuszczalne w wodzie, oprócz krzemianu amonowego, który to oznaczono znakiem minus. Do nierozpuszczalnych węglanów należą: biały węglan magnezu, biały węglan wapnia, biały węglan baru, węglan ołowiu, biały węglan cynku, jasnozielony węglan żelaza(), biały węglan manganu(), jasnoróżowy węglan kobaltu().
Dla srebra do nierozpuszczalnych związków zaliczono brązowy chromian() srebra, białe sole: chlorek i siarczan() srebra, żółtawe sole: bromek srebra, jodek srebra, węglan srebra, krzemian srebra, żółty fosforan() srebra, a także czarny siarczek srebra. Do trudno rozpuszczalnych soli srebra należą: biały siarczan() srebra. Pozostałe sole są dobrze rozpuszczalne. Komórka z wodorotlenkiem srebra posiada znak minus.
Dla miedzi do nierozpuszczalnych związków zaliczono niebieskie: wodorotlenek miedzi, krzemian miedzi oraz fosforan() miedzi, czarny siarczek miedzi oraz brązowy chromian() miedzi. Pozostałe sole miedzi są rozpuszczalne, z wyjątkiem jodku miedzi, węglanu miedzi oraz siarczanu() miedzi, które posiadają znak minus.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., Tabela rozpuszczalności na podstawie: Mizerski W., Tablice chemiczne, Warszawa, 2004; kolory osadów na podstawie: White W. E., A Table of solubilities and colors of precipitates for use in a course in qualitative analysis, J. Chem. Educ., 1931.
Większość soli zawierających 1. , 2. nierozpuszczalna, 3. rozpuszczalna, 4. kation, 5. dobrze, 6. słabo, 7. sodu, 8. bromkowy, 9. anion, 10. amonu, kation 1. , 2. nierozpuszczalna, 3. rozpuszczalna, 4. kation, 5. dobrze, 6. słabo, 7. sodu, 8. bromkowy, 9. anion, 10. lub potasu jest rozpuszczalna w wodzie. Sole zawierające anion chlorkowy, 1. , 2. nierozpuszczalna, 3. rozpuszczalna, 4. kation, 5. dobrze, 6. słabo, 7. sodu, 8. bromkowy, 9. anion, 10. i jodkowy są w większości 1. , 2. nierozpuszczalna, 3. rozpuszczalna, 4. kation, 5. dobrze, 6. słabo, 7. sodu, 8. bromkowy, 9. anion, 10. rozpuszczalne w wodzie, poza solami kationów , , .
W zlewce z wodą zostały rozpuszczone dwie sole, które w wyniku dysocjacji elektrolitycznej utworzyły zestaw jonów: , , , .
O pierwszej soli wiadomo, że z jonami tworzy biały, trudno rozpuszczalny osad. Stosuje się ją jako środek konserwujący żywność i nazywa popularnie solą kuchenną. Druga sól stosowana jest jako nawóz w uprawach rolniczych. Podaj wzory sumaryczne oraz nazwy systematyczne soli, które zostały rozpuszczone w wodzie.
Aby ocenić, czy dana sól jest dobrze lub słabo rozpuszczalna, można wykorzystać reguły rozpuszczalności.
Sole zawierające kation metalu alkalicznego (, , itp.) lub kation amonu () są zwykle dobrze rozpuszczalne.
Sole zawierające anion azotanowy() są zawsze dobrze rozpuszczalne.
Na podstawie powyższych informacji oceń, która z poniższych soli jest rozpuszczalna w wodzie i wyjaśnij dlaczego.
Roztwór nasycony – roztwór zawierający maksymalną w danych warunkach (temperatury, ciśnienia) ilość substancji rozpuszczonej (równą jej rozpuszczalności w tych warunkach). Po dodaniu do niego kryształu substancji rozpuszczanej, stężenie roztworu nie zmienia się.
Roztwór nienasycony – roztwór, w którym istnieje możliwość rozpuszczenia większej ilości substancji niż rozpuszczono.
Roztwór przesycony – roztwór, którego stężenie jest większe niż stężenie roztworu nasyconego (w danych warunkach ciśnienia i temperatury); możliwy do otrzymania tylko w specyficznych warunkach.
Indeks dolny /Źródło: Kaznowski K. M., Chemia. Podręcznik dla liceów i techników. Poziom rozszerzony, Warszawa 2019./ Indeks dolny koniec /Źródło: Kaznowski K. M., Chemia. Podręcznik dla liceów i techników. Poziom rozszerzony, Warszawa 2019./
W trzech probówkach znajdują się wodne roztwory siarczanu() miedzi(). O probówkach wiadomo, że w jednej z nich roztwór jest nasycony, a drugi jest nienasycony. Zaproponuj doświadczenie, które pozwoli rozróżnić roztwory w probówkach.

Powyżej przedstawiono zależność rozpuszczalności od temperatury. Na podstawie krzywej określ, czy podane zdania są prawdziwe, czy fałszywe.
Określ, czy podane zdania są prawdziwe, czy fałszywe.
Nawozy azotowe to środki wspomagające wzrost roślin oraz poprawiające jakość plonów rolnych. Wśród soli stosowanych jako nawozy wyróżnić można między innymi:
siarczan() amonu ;
chlorek amonu ;
węglan amonu ;
azotan() wapnia (tzw. saletra wapniowa), ;
azotan() sodu .
Indeks dolny Scherer H. W., Nawozy, [w:] Encyklopedia chemii przemysłowej Ullmanna. Weinheim 2000. Indeks dolny koniecScherer H. W., Nawozy, [w:] Encyklopedia chemii przemysłowej Ullmanna. Weinheim 2000.
W gospodarstwie rolnym rolnik wykorzystał azotan() sodu jako nawóz. Przygotował nawóz azotowy poprzez rozpuszczenie w wodzie o temperaturze 45°C takiej ilości soli, by uzyskać roztworu nasyconego. Część roztworu nasyconego została rozcieńczona i wykorzystana do oprysku roślin, a niewykorzystany roztwór został zamknięty w szczelnym naczyniu i wstawiony do zimnej piwnicy. Napisz, co zaobserwuje rolnik w naczyniu po kilku dniach. Odpowiedź uzasadnij.

Nawozy azotowe to środki wspomagające wzrost roślin oraz poprawiające jakość plonów rolnych. Wśród soli stosowanych jako nawozy wyróżnić można między innymi:
siarczan() amonu ;
chlorek amonu ;
węglan amonu ;
azotan() wapnia (tzw. saletra wapniowa), ;
azotan() sodu .
Indeks dolny Scherer H. W., Nawozy, [w:] Encyklopedia chemii przemysłowej Ullmanna. Weinheim 2000. Indeks dolny koniecScherer H. W., Nawozy, [w:] Encyklopedia chemii przemysłowej Ullmanna. Weinheim 2000.
W gospodarstwie rolnym rolnik wykorzystał azotan() sodu jako nawóz. Przygotował nawóz azotowy poprzez rozpuszczenie w wodzie o temperaturze takiej ilości soli, by uzyskać roztworu nasyconego. Rozpuszczalność azotanu() sodu w temperaturze wynosi około w wody. Część roztworu nasyconego została rozcieńczona i wykorzystana do oprysku roślin, a niewykorzystany roztwór został zamknięty w szczelnym naczyniu i wstawiony do zimnej piwnicy. Napisz, co zaobserwuje rolnik w naczyniu po kilku dniach. Odpowiedź uzasadnij.