Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Wspierać czy walczyć?

Wybuch wojny rosyjsko‑japońskiejwojna rosyjsko‑japońskawojny rosyjsko‑japońskiej w 1904 r. oraz rewolucja w Rosji w 1905 r.rewolucja 1905 r.rewolucja w Rosji w 1905 r. wywołały duży odzew na ziemiach polskich. Wśród partii politycznych pojawiły się różne koncepcje odnośnie do tego, w jaki sposób ustosunkować się do tych wydarzeń. Konserwatyści skupiający się w Stronnictwie Polityki RealnejStronnictwo Polityki RealnejStronnictwie Polityki Realnej wyrażali przekonanie, że car w zaistniałej sytuacji będzie bardziej skłonny do ustępstw politycznych i narodowych wobec Polaków. Z tych względów zdecydowali się na udzielenia poparcia Rosji w jej konflikcie z Japonią. Wyrazem tej polityki było m.in. zakupienie i przekazanie na potrzeby armii pociągu sanitarnego. Podobny stosunek w obliczu konfliktu rosyjsko‑japońskiego prezentowała Narodowa DemokracjaNarodowa DemokracjaNarodowa Demokracja. Narodowcy pod przywództwem Romana Dmowskiego chcieli wykorzystać wydarzenia w Rosji, aby uzyskać autonomię w ramach Imperium Rosyjskiego. Nie wierzyli natomiast w to, że w ich wyniku może nastąpić rewolucyjna zmiana postawy zaborcy wobec Polaków.

Odmienne podejście prezentowali socjaliści. Działacze SDKPiLSDKPiL – Socjaldemokracja Królestwa Polskiego i LitwySDKPiL, z Różą Luksemburg na czele, wybuch wojny, a potem rewolucji uznali za początek rewolucji światowej, która powinna połączyć we wspólnym wysiłku wszystkich robotników, zarówno polskich, jak i rosyjskich. Politycy związani z Polską Partią Socjalistyczną, z Józefem Piłsudskim na czele, w wydarzeniach w Rosji widzieli zaś szansę na uzyskanie niepodległości. Z czasem wśród tych działaczy doszło do rozłamu i część tzw. młodych zaczęła uznawać priorytet rewolucji nad sprawą niepodległościową.

„Gdy roboczy lud ginie z głodu…”*

Indeks dolny *Warszawianka, tekst dostępny: wikipedia.org. Indeks dolny koniec

Wojna rosyjsko‑japońska doprowadziła do kryzysu ekonomicznego w Królestwie Polskim i na ziemiach zaboru rosyjskiego. Przedsiębiorstwa przemysłu włókienniczego, produkujące głównie na potrzeby rynków rosyjskich i dalekowschodnich, straciły znaczną część odbiorców. Zwolniono ok. 100 tys. robotników, a ponad 250 tys. zredukowano pensje, które i tak były bardzo niskie. Sytuację klasy robotniczej pogarszał fakt, że jej przedstawiciele nie mieli zagwarantowanych żadnych praw, które na zachodzie Europy były już standardem. Na ziemiach polskich obowiązywał zakaz zakładania związków zawodowych oraz strajkowania, nie istniało też żadne ustawodawstwo chroniące robotnika. W tej grupie narastało więc niezadowolenie. Stopniowo wykorzystywać je zaczęły organizacje spiskowe. Od połowy 1904 r. dochodziło w Warszawie do demonstracji i napadów na posterunki żandarmerii. Był to pierwszy krok ku wskrzeszeniu idei walki zbrojnej z zaborcą. Demonstranci w odpowiedzi na ataki policji otworzyli ogień i po raz pierwszy od czasów powstania styczniowego na ulicach stolicy doszło do zamieszek. Napięcie osiągnęło punkt kulminacyjny na przełomie stycznia i lutego 1905 r.

Warszawianka 1905Warszawianka 1905Warszawianka 1905
Dziś, gdy roboczy lud ginie z głodu,
Zbrodnią w rozkoszy tonąć, jak w błocie;
I hańba temu, kto z nas za młodu
Lęka się stanąć choć na szafocie!
O, nie bez śladu każdy z tych skona,
Co życie sprawie oddają w darze,
Bo nasz zwycięski śpiew ich imiona
Milionom ludzi ku czci przekaże!

Naprzód Warszawo!
Na walkę krwawą,
Świętą a prawą!
Marsz, Warszawo, marsz!

Indeks dolny Warszawianka była polską pieśnią socjalistyczną, napisaną w 1879 r. przez Wacława Święcickiego podczas odsiadywania przez niego wyroku w Cytadeli Warszawskiej. Po raz pierwszy jej słowa zabrzmiały w 1885 r., podczas demonstracji na ulicach Warszawy. Pieśń stała się hymnem protestujących robotników w Królestwie Polskim w 1905 r. Nazwą nawiązywała do pieśni powstańców listopadowych z 1831 r. Indeks dolny koniec

Indeks dolny Jakie idee głosi pieśń? Indeks dolny koniec

A Źródło: tekst dostępny online: pl.wikipedia.org.
R192rkBqaNTjP
Stefan Okrzeja, warszawski robotnik, członek Organizacji Bojowej PPS. Był jednym z pomysłodawców i wykonawców ataku na warszawskiego oberpolicmajstra Karla Nolkena. Zamach ten zakończył się niepowodzeniem z powodu przedwczesnego wybuchu bomby, w wyniku czego Okrzeja został ranny. Nolken uszedł z życiem, a bojownika ujęto i powieszono na stokach Cytadeli. Okrzeja ginął z okrzykiem „Niech żyje socjalizm! Precz z caratem!” na ustach.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Za wolność i równość

Przez ziemie polskie przetoczyła się fala strajków i wystąpień. Stan wrzenia rozprzestrzenił się szybko na inne ośrodki w Królestwie Polskim, m.in. Łódź i Zagłębie Dąbrowskie. W strajkach, do których wówczas doszło, brało udział ponad 400 tys. osób. Robotnicy domagali się poprawy warunków pracy i płacy, żądali wprowadzenia ośmiogodzinnego dnia pracy oraz ustawodawstwa chroniącego pracowników. Wśród haseł pojawiały się też te wzywające do obalenia caratu, powołania parlamentu i ustanowienia republiki demokratycznej. Działania robotników były wspierane przez akcje bojowe działaczy PPSPPS – Polska Partia SocjalistycznaPPS, którzy organizowali napady na kasy pocztowe, więzienia, urzędy, a także zamachy na carskich urzędników.

RJHdH2OteiaYP
Akcja pod Rogowem dokonana przez członków Organizacji Bojowej PPS w listopadzie 1908 r., w wyniku której przejęto pociąg z konwojem pocztowym przewożącym pieniądze i papiery wartościowe. Była to jedna z największych akcji dokonanych przed wybuchem I wojny światowej na ziemiach polskich.
Opisz w kilku zdaniach akcję ukazaną na rycinie.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Oto jaki opis strajków w Zagłębiu Dąbrowskim w 1905 r. otrzymał w raporcie generał‑gubernatorgenerał‑gubernatorgenerał‑gubernator warszawski Gieorgij Skałon:

W Sosnowcu 31 października zaczęto drukować w prywatnej drukarni Rzeźnika otrzymany manifest o darowaniu wolności […]. Wkrótce zjawił się tłum, odpędził zecerów i wydrukował samowolnie w wielkiej ilości odezwę o treści antyrządowej […].

O pierwszej po południu zebrał się na ulicy Iwanogrodzkiej tłum liczący około 60 ludzi i studenci wygłosili tutaj mowy. Stąd tłum, wciąż rosnąc, ruszył pod przewodem i kierownictwem tychże studentów główną ulicą, śpiewając pieśni rewolucyjne i rozwijając czerwony sztandar bez napisu. […] Około 5 wieczorem tłum […] ruszył torem kolejowym w kierunku Będzina. Po drodze manifestanci śpiewali bez przerwy pieśni rewolucyjne i krzyczeli: „Niech żyje rewolucja! Precz z carem!”. Około fabryki Fitznera i Gampera zatrzymała ich stacjonująca tutaj półsotnia i wezwała do rozejścia się. […] Na kozaków posypały się kamienie i oddano trzy strzały. Wówczas półsotnia wykonała szarżę z nahajkami i rozpędziła cały tłum, przy czym nie obeszło się bez potraktowania ludzi końmi […].

1 listopada wieczorem w Sosnowcu […] odbyło się ogromne zgromadzenie robotników, na którym wygłoszono rewolucyjne mowy. […]

3 listopada wieczorem znów odbył się w miejscowym teatrze ogromny wiec, na którym wygłoszono referaty o obecnej rewolucji, przy czym mówcy wezwali lud do broni. […]

Demonstracje w mieście nie ustają, na każdym rogu, przez cały dzień wygłaszają przemówienia, w których wciąż znieważają Najjaśniejszego Pana, rząd, armię i w ogóle wszystkich Rosjan. […]

W ogóle, jak wspomniałem wyżej, sytuacja w Częstochowie i Sosnowcu jest niesłychanie poważna: mówcy partii rewolucyjnych oraz wydawane przez nich odezwy wzywają robotników do zbrojnego powstania.

Indeks dolny Uzasadnij, że opisane wystąpienie miało również cele narodowe. Indeks dolny koniec

B Cytat za: Wiek XIX w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, oprac. M. Sobańska-Bondaruk, S.B. Lenard, Warszawa 2002, s. 439–440.

Do robotników dołączyli studenci i urzędnicy szkół średnich, żądali przywrócenia języka polskiego w nauczaniu i zniesienia policyjnego nadzoru w szkolnictwie. Postulat wprowadzenia języka ojczystego w gminach i szkołach elementarnych pojawił się również w środowisku włościanwłościaninwłościan. Wyrazem ich aktywności i wzrostu świadomości było utworzenie w listopadzie 1904 r. pierwszej włościańskiej organizacji politycznej – Polskiego Związku Ludowego. W strajkach uczestniczyła także inteligencja. Na przykład dziennikarze i artyści domagali się zniesienia cenzury. Ogółem w latach 1905–1906 na ziemiach polskich miało miejsce ok. 7 tys. strajków i wystąpień o podobnym charakterze, a zaangażowało się w nie 1,3 mln osób. Był to ruch masowy, łączący przedstawicieli różnych grup społecznych, którzy domagali się zarówno praw socjalnych, jak i swobód narodowych.

Carska odpowiedź

Stopniowo carat zaczął przystępować do kontrofensywy. Ustępstwa nadane na mocy manifestu październikowegomanifest październikowymanifestu październikowego i utworzenie Dumy PaństwowejDuma PaństwowaDumy Państwowej miały charakter tymczasowy. Nowy premier i minister spraw wewnętrznych Piotr Stołypin zainicjował rządy silnej ręki, oparte na represjach. Polscy musieli pożegnać się z nadziejami na otrzymanie autonomii. Władze przystąpiły do brutalnego tłumienia wystąpień na ziemiach polskich. Generał‑gubernator warszawski Gieorgij Skałon ogłosił stan wojenny, co dało mu możliwość karania uczestników protestów bez wyroków sądowych. Demonstracje rozpędzano, czemu towarzyszyły bardzo brutalne akcje policji, podczas których padali zabici i ranni. Wiele osób trafiło do więzień i następnie zostało straconych. W parze z akcjami władz carskich szły działania podejmowane przez właścicieli fabryk. Osoby, które brały udział w strajkach, zwalniano z pracy oraz odbierano im przyznane prawa socjalne. Podstawową bronią stało się stosowanie tzw. lokautulokautlokautu, czyli zamykanie drzwi fabryk przed robotnikami, połączone z masowym zwalnianiem pracowników.

RNf2oCLl0IA2r
Pomnik Czynu Rewolucyjnego w Łodzi, poświęcony powstaniu łódzkiemu z czerwca 1905 r. Powstanie łódzkie jest uznawane za pierwszy zryw rewolucyjny w Imperium Rosyjskim, a jednocześnie początek rewolucji na ziemiach polskich. Oprócz postulatów socjalnych uczestnicy wysuwali także żądania narodowe, np. wprowadzenia języka polskiego.
Napisz inskrypcję, która mogłaby się znaleźć na pomniku.
Źródło: HuBar, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 2.5.

Powoli słabła wola walki wśród Polaków. Z jednej strony było to spowodowane represjami carskimi i działaniami właścicieli fabryk, z drugiej zaś rozbiciem ruchu na tych, którzy żywili nadzieje na realizację postulatów narodowych, i tych, wśród których zaczęły dominować hasła socjalne i idee współdziałania z robotnikami rosyjskimi w imię wspólnej rewolucji internacjonalistycznej.

R1bT1bOYfKxAh
Gieorgij Skałon ok. 1905 r., generał-gubernator warszawski, mianowany w sierpniu 1905 r., zwolennik tłumienia wystąpień siłą. Przez prasę socjalistyczną określany jako jeden z „najkrwawszych katów ludu polskiego […], który setki rodzin okrył żałobą”*. Po uspokojeniu sytuacji był jednak raczej nastawiony liberalnie wobec Polaków, a rozkazy otrzymywane z Petersburga starał się wprowadzać w sposób łagodny.
* tekst dostępny online: pl.wikipedia.org.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Ku zmianom

Pomimo represji w latach 1905–1906 doszło na ziemiach polskich do wielu zmian. Władze carskie po raz pierwszy od czasów rozbiorów poczyniły na rzecz Polaków szereg ustępstw. Szczególne znaczenie miały te w dziedzinie oświaty i kultury. Na wiosnę 1905 r. car wprowadził ukaz tolerancyjnyukaz tolerancyjnyukaz tolerancyjny, który zakończył okres dyskryminacji wyznań rzymskokatolickiego i greckokatolickiegowyznanie greckokatolickiegreckokatolickiego. W szkołach niepaństwowych usunięto ograniczenia dotyczące posługiwania się językiem polskim. W ciągu kilku lat powstało na ziemiach polskich ok. 250 szkół prywatnych z językiem ojczystym jako wykładowym, do których uczęszczało 50 tys. uczniów. Szczególnie zasłużyła się Polska Macierz SzkolnaPolska Macierz SzkolnaPolska Macierz Szkolna, organizacja o charakterze kulturalno‑oświatowym, za sprawą której w krótkim czasie została założona sieć szkół elementarnych, bibliotek i czytelni. Wraz z załamaniem rewolucji w 1907 r. wiele z tych zdobyczy została cofnięta, język rosyjski powrócił np. do szkół gminnych, a Polska Macierz Szkolna została rozwiązana.

R6fWCCZ2zwOt9
Polska Macierz Szkolna – organizacja zajmująca się działalnością oświatową i kulturalną, powstała w 1905 r., dwa lata później jej funkcjonowanie zawiesił generał-gubernator. Została reaktywowana w niepodległej Polsce.
Zinterpretuj emblemat Polskiej Macierzy Szkolnej na podstawie elementów graficznych.
Źródło: De-boruh, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Trwałym osiągnięciem natomiast okazało się prawo o stowarzyszeniach. Dzięki temu w Królestwie Polskim rozkwitły organizacje różnego typu: robotnicze, inteligenckie, twórcze i naukowe, np. powstały Warszawskie Towarzystwo Naukowe, Towarzystwo Miłośników Historii, Towarzystwo Biblioteki Publicznej oraz Towarzystwo Kursów Naukowych, które było namiastką polskiego uniwersytetu. Dodatkowo dzięki wprowadzeniu ustawodawstwa dotyczącego ochrony pracowników nastąpiła pewna poprawa warunków pracy i płacy robotników.

RP4scm2pvwveB
Pieczęć Polskiego Towarzystwa Naukowego. Była to organizacja zajmująca się przede wszystkim rozwijaniem badań naukowych. Powstała w 1907 r. i istnieje do dziś, skupia ponad 400 naukowców, związanych głównie z warszawskimi instytucjami naukowymi.
Rozpoznaj postać z mitologii greckiej przedstawioną na emblemacie. Zwróć uwagę na sowę. Wytłumacz, skąd taki wybór.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Na fali wydarzeń rewolucyjnych w Rosji car wydał jesienią 1905 r. manifest październikowy, na mocy którego została powołana Duma. W wyborach do niej uczestniczyli również Polacy, zyskali swoje przedstawicielstwo parlamentarne i możliwość zabierania głosu na forum politycznym. W ten sposób polscy politycy (głównie związani z endecją) zdobywali doświadczenie polityczne i znaczenia tego nie umniejsza nawet fakt, że w wyniku uchwalenia nowej ordynacji do Dumy Państwowej Polacy stracili aż dwie trzecie mandatów.

R11ql4jyCecJa
Posłowie polscy do II Dumy w Pałacu Taurydzkim. Po manifeście październikowym cara Mikołaja II i utworzeniu Dumy Państwowej Polacy zyskali w niej swoje przedstawicielstwo. Wraz ze zmianami prawa wyborczego reprezentacja ta uległa zmniejszeniu.
Jak myślisz, co robią ukazani na zdjęciu politycy?
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Mimo że wiele osiągnięć z lat 1905–1907 zostało cofniętych lub ograniczonych, to jednak doprowadziły one do aktywizacji społeczeństwa polskiego, które masowo brało udział w różnych manifestacjach. Konflikty polityczne i społeczne, do których doszło w latach rewolucji na ziemiach polskich, spowodowały także zasadnicze zmiany w partiach politycznych. Na przykład w 1906 r. w PPS nastąpił rozłam na PPS‑Frakcję RewolucyjnąPPS‑Frakcja RewolucyjnaPPS‑Frakcję Rewolucyjną z Józefem Piłsudskim na czele i PPS‑LewicęPPS‑LewicaPPS‑Lewicę.

O skutkach rewolucji 1905 r. na terenie Rosji i ziem zaboru rosyjskiego opowiada historyk Bartłomiej Gajos.

RyI2i0MkjcB2u
Nagranie filmowe lekcji pod tytułem Polityka władz carskich. Skutki rewolucji 1905 roku.

Słownik

wojna rosyjsko‑japońska
wojna rosyjsko‑japońska

konflikt między Cesarstwem Rosyjskim a Japonią o wpływy na Dalekim Wschodzie (Korea i Mandżuria), trwający w latach 1904–1905, zakończony przegraną Rosji i utratą przez nią wpływów na spornych terenach

rewolucja 1905 r.
rewolucja 1905 r.

wydarzenia o charakterze społecznym i narodowym mające miejsce w Rosji i skierowane przeciwko absolutyzmowi carskiemu

Stronnictwo Polityki Realnej
Stronnictwo Polityki Realnej

stronnictwo konserwatywne utworzone w 1905 r., prezentujące politykę ugody wobec Rosji

Narodowa Demokracja
Narodowa Demokracja

polska partia polityczna o ideologii nacjonalistycznej pod przywództwem Romana Dmowskiego, utworzona w 1893 r. z Ligi Narodowej

SDKPiL – Socjaldemokracja Królestwa Polskiego i Litwy
SDKPiL – Socjaldemokracja Królestwa Polskiego i Litwy

polska partia marksistowska powstała w 1900 r., postulująca ogólnoświatową rewolucję robotniczą celem realizacji założeń socjalistycznych i odrzucająca ideę niepodległości

PPS – Polska Partia Socjalistyczna
PPS – Polska Partia Socjalistyczna

partia polityczna łącząca walkę o realizację idei socjalistycznych z walką o niepodległość, związany z nią był Józef Piłsudski, po rewolucji 1905 r. na ziemiach polskich podzieliła się na PPS‑Frakcję Rewolucyjną i PPS‑Lewicę

PPS‑Frakcja Rewolucyjna
PPS‑Frakcja Rewolucyjna

odłam Polskiej Partii Socjalistycznej stawiający za cel odzyskanie przez Polskę niepodległości, pod przywództwem Józefa Piłsudskiego, od 1909 r. ponownie funkcjonowała pod nazwą PPS

PPS‑Lewica
PPS‑Lewica

odłam Polskiej Partii Robotniczej powstały w wyniku rozłamu z 1906 r., której członkowie odrzucali ideę odzyskania niepodległości, stawiając na pierwszym miejscu rewolucję ogólnoświatową

Warszawianka 1905
Warszawianka 1905

pieśń patriotyczna nawiązująca do ideałów socjalistycznych, która stała się hymnem rewolucji 1905 r. na ziemiach polskich

manifest październikowy
manifest październikowy

manifest wydany przez cara Mikołaja II w odpowiedzi na wydarzenia rewolucyjne w Rosji w 1905 r., w manifeście władca zobowiązywał się do zwołania Dumy

Duma Państwowa
Duma Państwowa

izba niższa parlamentu rosyjskiego w latach 1906–1917, powołana na mocy manifestu październikowego wydanego przez cara Mikołaja II

generał‑gubernator
generał‑gubernator

urzędnik administracji prowincjonalnej funkcjonujący w Rosji w latach 1775–1917, bezpośrednio podległy carowi

lokaut
lokaut

(z ang. lockout) stałe lub czasowe zamknięcie zakładu pracy

Polska Macierz Szkolna
Polska Macierz Szkolna

polska organizacja kulturalno‑oświatowa działająca na terenach Królestwa Polskiego w latach 1905–1907, po odzyskaniu niepodległości reaktywowana (1916–1939)

mural
mural

dzieło malarstwa ściennego, najczęściej o charakterze monumentalnym

Polski Związek Ludowy
Polski Związek Ludowy

stronnictwo chłopskie istniejące w latach 1904–1907 w Królestwie Polskim, podczas rewolucji 1905 r. współpracowało z Polską Partią Socjalistyczną i uległo radykalizacji

włościanin
włościanin

dawna nazwa określająca mieszkańca wsi, chłopa, nazwa pochodzi od włości – dużego majątku ziemskiego

ukaz tolerancyjny
ukaz tolerancyjny

dokument wydany przez cara Mikołaja II dla Królestwa Polskiego, gwarantujący równouprawnienie wyznania rzymskokatolickiego i greckokatolickiego

wyznanie greckokatolickie
wyznanie greckokatolickie

wyznanie powstałe w wyniku zawarcia unii brzeskiej w 1596 r., na mocy którego duchowni prawosławni na ziemiach Rzeczypospolitej uznali zwierzchnictwo papieża; inaczej zwane unickim

Słowa kluczowe

rewolucja 1905 r., strajki, ziemie polskie pod zaborami, Polacy pod zaborami, Józef Piłsudski

Bibliografia

A. Chwalba, Historia Polski 1795–1918, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2000.

F. Tych, Rok 1905, Warszawa 1990.

R. Śniegocki, Historia od kongresu wiedeńskiego do I wojny światowej, cz. 2, Nowa Era, Warszawa 2004.

Wiek XIX w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, oprac. M. Sobańska‑Bondaruk, S.B. Lenard, Warszawa 2002.