Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Józef Baran

R1Sq0MbHEEABj1
Józef Baran
Źródło: domena publiczna.

(ur. 1947) – polski poeta. Urodził się w małopolskim Borzęcinie. Po ukończeniu Technikum Górniczego w Wałbrzychu podjął studia polonistyczne w krakowskiej Wyższej Szkole Pedagogicznej. W latach studenckich zadebiutował jako poeta na łamach „Życia Literackiego”) (1969). Jego pierwszy tom Nasze najszczersze rozmowy z 1974 roku spotkał się z życzliwym przyjęciem krytyków i otworzył poecie drogę do kariery literackiej. Opublikował ponad trzydzieści tomów poetyckich, z których najważniejsze to: Dopóki jeszcze (1976), Na tyłach świata (1977), W błysku zapałki (1979; tom uhonorowany literacką Nagrodą im. Kościelskich), Skarga (1988), Mała kosmogonia (1994), Epifania słoneczna (1997), Dom z otwartymi ścianami (2001), Szczęście w czapce niewidce (2015). Oprócz kilkuset wierszy jest autorem dwóch tomów dzienników (Koncert dla nosorożca z 2005 roku i Stan miłosny… przerywany: zapiśnik 1988, 2013–18 z 2019 roku) oraz tomu eseistyczno‑reporterskiego Podróże z tej i nie z tej ziemi: migawki z sześciu kontynentów (2010). Liczne teksty Józefa Barana są częścią repertuaru wykonawców z nurtu poezji śpiewanej, m.in. zespołu Stare Dobre Małżeństwo i Elżbiety Adamiak.

Poeta z Borzęcina

Józef Baran jest poetą, który od czasów debiutu konsekwentnie unika deklaracji programowych wiążących jego twórczość z nurtami poezji współczesnej. Dystansuje się również od etykiet nadawanych jego wierszom przez badaczy literatury:

Na miarę człowieka. Rozmowa z Piotrem Duninem

[…] nie podpisałbym się pod żadnym programem żadnej grupy czy orientacji. Ja sam, skłócony ze sobą, z wielkimi oporami podpisuję się pod własnymi manifestami

ac1 Źródło: Na miarę człowieka. Rozmowa z Piotrem Duninem, „Poezje” 1989, nr 8, s. 18.
Linia poezji, linia życia, rozmowa Marka Zielińskiego z Józefem Baranem

Programy, manifesty są klatkami, w których się sami twórcy zamykają. Jedynym programem jest moja linia życiowa wyryta na ręce.

ac2 Źródło: Linia poezji, linia życia, rozmowa Marka Zielińskiego z Józefem Baranem, „Kultura” 1978, nr 49, s. 3.

Z uwagi na rok urodzenia i czas debiutu, a także na krótką (zaledwie roczną) współpracę z krakowską grupą literacką „Teraz”„Teraz”„Teraz” nazwisko Barana wiązano z formacją Nowej FaliNowa FalaNowej Fali. Nie sposób jednak znaleźć w jego twórczości typowych cech poetyki nowofalowej, przede wszystkim zaangażowania poezji w bieżące sprawy społeczne i polityczne. Trafniejsze jest powiązanie jego twórczości z tzw. nurtem chłopskimnurt chłopskinurtem chłopskim. Ważnym tematem jego wierszy jest bowiem typowa dla wsi mentalność i obyczajowość. Poeta studiuje relacje międzyludzkie łączące jej mieszkańców. W małym wiejskim świecie, w którym wszyscy wiedzą wszystko o wszystkich, z jednej strony trudno o prywatność, z drugiej jednak więzi ludzkie są mocne i serdeczne, wolne od typowej dla przestrzeni miasta anonimowości i wyobcowania:

Józef Baran ***

zaprawdę aby przywrócić
 życiu cenę
 trzeba pojechać na wieś
 tam o każdych urodzinach
 i weselu
 wszystkie wróble ćwierkają
 na dachach
 a kiedy ktoś umiera
 parafialna oś ziemska się zatrzymuje
 świat przestaje się obracać wokół codziennych zajęć
 przystaje nad dołkiem
 i śpiewa rekwiemrekwiemrekwiem

ac3 Źródło: Józef Baran, ***, [w:] Borzęcin. Poezja i proza Józefa Barana, Borzęcin 2014, s. 56.
rekwiem

W opisach wsi Józef Baran przekracza granice realizmu. Jego wiersze nasycone są symbolami, a miejsce pochodzenia urasta do rangi krainy mitycznej, archetypowegoarchetyparchetypowego centrum świata. Taki sposób kreowania przestrzeni pozwala połączyć poezję Barana z nurtem literatury małych ojczyznliteratura małych ojczyznliteratury małych ojczyzn. Liczne wiersze poety utrzymane są w charakterystycznym dla tego nurtu tonie nostalgii. Towarzyszy jej lęk wywołany obserwowaniem, jak ukochana mała ojczyzna nieuchronnie odchodzi w przeszłość:

Józef Baran Dom rodzinny

Dom rodzinny
 dawna stolica świata

 przez jego Wielką Izbę
 przebiegały
 wszystkie równoleżniki i południki

 dookoła niego krążyło słońce
 odbijające się zimą niby w lusterku
 w kuchennym piecu

 nad domem wisiało niebo
 pod domem
 zakopane było piekło

 wokół serdecznego palca mamy
 obracała się cała planeta 

 dziś dom
 to już tylko mała szkatułka dzieciństwa
 z zabytkowymi rodzicami

 odnajduję ją w każde wakacje
 ukrytą między drzewami ogrodu

ac4 Źródło: Józef Baran, Dom rodzinny, [w:] Mała kosmogonia. Wiersze wybrane z lat 1968–1994, Kraków 1994, s. 132.

Homo viator

RnJA4K81TxldD
Leśna ścieżka
Źródło: domena publiczna.

Twórczość Józefa Barana można określić mianem poezji drogi. Opuszczenie bezpiecznej małej ojczyznymała ojczyznamałej ojczyzny i wystawienie się na ryzyko konfrontacji z wielkim światem są naturalnymi konsekwencjami procesu dorastania. Jednak ceną, którą podmiot liryczny musi zapłacić za realizację marzeń oraz ambicji, jest wykorzenienie. W wierszu pt. Bo kto poeta opisuje to doświadczenie następująco:

Józef Baran Bo kto

kto tyle razy
tak jak ja
wykraczał z koła ojcowiznyojcowiznaojcowizny 
zakreślonego o północy
święconą kredą przez pradziada
ten już ni razu
nie zazna spokojnego kąta

i kto się stroił tak jak ja
na każdą porę wkładał na głowę
inny dach
tego w jesienną złą godzinę
rozszarpią w cztery świata strony
cztery tęsknoty konie […]

ac7 Źródło: Józef Baran, Bo kto, [w:] Borzęcin. Poezja i proza Józefa Barana, Borzęcin 2014, s. 84.
ojcowizna

Homo viatorhomo viatorHomo viator z wierszy Barana odbywa dosłownie rozumianą wędrówkę przez świat (motyw drogi widać szczególnie w cyklach podróżniczych Wiersze włoskieSzkice wierszem do Ameryki), jak również metaforyczną wędrówkę przez życie. Ta ostatnia wiedzie ku starości i śmierci, a oswajanie się z nimi jest najtrudniejszym zadaniem człowieka. W Czarnej kołysance poeta pisał:

Józef Baran Czarna kołysanka

dokądkolwiek powędrujesz
czy na wschód czy na zachód
którąkolwiek wybierzesz świata stronę
północną czy południową […]

i tak w końcu dojdziesz
i tak w końcu trafisz
do tej chatki na kurzej stopce
starością zwanej
która na ciebie czeka cierpliwie
gdzieś za siedmioma górami
gdzieś za siedmioma rzekami
razem z babą‑jagą‑śmiercią
co siedzi na progu
trzyma w ręku kosę
i na razie
jest jeszcze dla ciebie
cała calutka z baśni

ac5 Źródło: Józef Baran, Czarna kołysanka, [w:] Mała kosmogonia. Wiersze wybrane z lat 1968–1994, Kraków 1994, s. 113.

Ostatecznie droga okazuje się nie środkiem do celu (sukcesu, spełnienia, sławy), ale celem samym w sobie. Homo viator odnajduje sens w nieustannym mierzeniu się z trudem wędrówki:

Józef Baran Pastorałka

tyle Drogi uszliśmy tyle czasu uszło
nigdzie śladu Miasteczka Gwiazdy ni Zajazdu
padając oddajemy wnukom nasze buty
i oddech podajemy sobie z ust do ust

 […]

może zabłądziliśmy może nie tą Drogą
należało iść może na lewo na prawo
ciemno że oko wykol i wiatr w oczy prószy
bezradnie obracamy w rękach stare mapy

a możeś ty Zajazdem Gwiazdą Mesjaszem
Drogo nasza zbłąkana bez początku końca
nasza alfo omego znikąd prowadząca
prowadź nas więc donikąd jak najdłużej prowadź

my zaś ci zaśpiewamy kolędę podróżną
i złożymy ci mirrę kadzidło i złoto
na kolana padniemy w twym kurzu i błocie
Drogo nasza bezdrożna nasz jedyny Boże

ac6 Źródło: Józef Baran, Pastorałka, [w:] Mała kosmogonia. Wiersze wybrane z lat 1968–1994, Kraków 1994, s. 149.

Człowiek w poezji Józefa Barana jest przedstawiany jako istota z jednej strony potrzebująca własnego miejsca i poczucia bezpieczeństwa, z drugiej zaś jako wieczny poszukiwacz. Sprzeczność potrzeb i dążeń powoduje podatność na osamotnienie.

Słowniczek

archetyp
archetyp

(gr. arkhē – pierwotny + typos – model, wzór) – pierwotny, wspólny przedstawicielom jednej kultury wzorzec ujmowania danego zdarzenia, postaci, zjawiska, wyrażający wartości istotne dla tej kultury; np. archetyp matki (dawczyni życia, opiekunka, żywicielka)

homo viator
homo viator

(łac., człowiek wędrujący) – topos literacki obrazujący człowieka jako wędrowca, a życie ludzkie jako drogę

literatura małych ojczyzn
literatura małych ojczyzn

nurt w literaturze współczesnej obejmujący twórczość pisarzy, którzy sytuują świat przedstawiony swoich tekstów w konkretnej przestrzeni geograficznej i nadają jej znaczenie symboliczno‑mityczne; przykłady literackiej kreacji małej ojczyzny to m.in. Litwa w prozie Czesława Miłosza i Tadeusza Konwickiego, Gdańsk w prozie Pawła Huellego i Stefana Chwina, Podbeskidzie w prozie Andrzeja Stasiuka

mała ojczyzna
mała ojczyzna

przestrzeń geograficzna stanowiąca pierwsze po domu rodzinnym środowisko życia człowieka, z którym nawiązuje on więź emocjonalną i której nadaje symboliczne znaczenie (np. rodzinna miejscowość, region)

Nowa Fala
Nowa Fala

ruch poetycki w poezji XX wieku obejmujący poetów debiutujących około 1968 roku (m.in. Stanisław Barańczak, Ryszard Krynicki, Julian Kornhauser, Adam Zagajewski); w ich twórczości ujawniał się krytyczny stosunek do komunizmu, postulaty zaangażowania poezji w rzeczywiste problemy społeczne i polityczne, demaskowania władzy i odkłamywania zmanipulowanego przez nią języka

nurt chłopski
nurt chłopski

nurt w literaturze (szczególnie w prozie) XX wieku, rozwijający się zwłaszcza w latach 60. i 70., obejmujący twórczość pisarzy podejmujących tematykę realiów społecznych i kulturowych życia na wsi; do jego najważniejszych twórców należą Wiesław Myśliwski, Edward Redliński i Tadeusz Nowak

„Teraz”
„Teraz”

krakowska grupa poetycka działająca w latach 70. XX wieku, ideowo powiązana z nurtem Nowej Fali; należeli do niej m.in. Adam Zagajewski, Stanisław Stabro i Jerzy Kronhold