Przeczytaj
Dwie proste , przecinają się w punkcie . Jeżeli dwie proste równoległe , przecinają prostą w punktach , a prostą w punktach , , które są różne od to zachodzi równość stosunków .
Jeżeli proste , leżą po tej samej stronie punktu , to zachodzi klasyczne twierdzenie Talesa.
W przeciwnym przypadku mamy sytuację przedstawioną tak jak na rysunku.
Niech punkt będzie odbiciem symetrycznym puntu w symetrii środkowej względem punktu . Podobnie, punkt niech będzie odbiciem symetrycznym puntu w symetrii środkowej względem punktusymetrii środkowej względem punktu .
Wówczas oraz . Z własności symetrii środkowej wynika, że prosta przechodząca przez punkty , jest równoległa do prostej , a z przechodniości relacji równoległości jest też równoległa do prostej .
Teraz z klasycznego twierdzenia Talesa wynika, że a stąd .
W dowodzie twierdzenia pokazaliśmy jak stosując symetrię środkową sprowadzić uogólnione twierdzenie Talesa do twierdzenia Talesa w wersji klasycznej. Możemy zatem wnioski z twierdzenia Talesa stosować również w wersji uogólnionej. Stąd przy oznaczeniach z rysunku prawdziwe są również proporcje , i wnioski z tych proporcji.
Na rysunku przedstawiony jest trapeztrapez, w którym boki i są równoległe. Punkt jest punktem przecięcia przekątnych.
Pokażemy, że w trapezie punkt przecięcia przekątnych dzieli przekątne w stosunku .
Wynika to wprost z uogólnionego twierdzenia Talesa, bo .
Pokażemy, że w równoległobokurównoległoboku przekątne przecinają się w połowie.
Ponieważ równoległobok jest trapezem, to .
Ponieważ, w równoległoboku przeciwległe boki są równe, to czyli punkt jest środkiem przekątnej . Podobne rozumowanie prowadzi do wniosku, że jest środkiem przekątnej .
Jeżeli dwie proste , przecinają dwie przecinające się proste w punktach , , , tak jak na rysunku
oraz zachodzi równość stosunków , to proste , są równoległe.
Można udowodnić to twierdzenie, wykorzystując twierdzenie odwrotne do twierdzenia Talesa w wersji klasycznej.
Pokażemy, że jeżeli w czworokącie wypukłym przekątneczworokącie wypukłym przekątne przecinają się w połowie, to ten czworokąt jest równoległobokiem.
, więc na mocy twierdzenia odwrotnego do uogólnionego twierdzenia Talesa bok jest równoległy do .
Analogicznie, , więc bok jest równoległy do .
Popatrzmy na rysunek przedstawiający schematycznie działanie projektora.
jest punktem na soczewce, i oznaczają, odpowiednio wysokość obrazu oryginalnego i obrazu na ekranie. Odległość obrazu oryginalnego od soczewki oznaczona jest symbolem , a odległość ekranu od soczewki symbolem .
Obraz na ekranie jest odwrócony w stosunku do obrazu oryginalnego.
Przy powyższych oznaczeniach załóżmy, że znamy . Obliczymy, w jakiej odległości od ekranu ustawić projektor, by obraz na ekranie był razy większy niż obraz oryginalny.
Z uogólnionego twierdzenia Talesa, gdzie prostymi przecinającymi się są prosta przechodząca przez punkty , oraz prosta przedstawiona na rysunku linią przerywaną wynika, że , ale wiemy, że , więc , czyli .
Rzutnik multimedialny działa tak, że każdy punkt obrazu z komputera przekształca na odpowiedni punkt na katodzie. Przyjmujemy, że obraz utworzony na katodzie jest obrazem oryginalnym i ma pewną wysokość , której nie potrafimy zmierzyć. Odległość katody od soczewki też nie jest znana, ale jeśli nie będziemy dostrajać rzutnika poprzez ustawianie soczewki, to odległość ta jest stała. Celem doświadczenia jest wyznaczenie zależności między odległością soczewki od ekranu i wysokością obrazu na ekranie oraz wniosek, że stosunek jest stały. Z uogólnienia twierdzenia Talesa wynika, że stosunek jest równy wyznaczonemu stosunkowi .
W doświadczeniu wykorzystujemy komputer z prostym obrazkiem przedstawiającym prosty kształt lub postać. Komputer połączony jest z rzutnikiem multimedialnym. Poza tym potrzebny jest statyw, ekran i miarka do mierzenia długości.
Ustawiamy rzutnik na statywie w pozycji poziomej tak, by płaszczyzna soczewki była równoległa do płaszczyzny ekranu.
Rysujemy na podłodze linię prostopadłą do płaszczyzny ekranu. Po tej linii będziemy przesuwać statyw.
Przesuwamy statyw zmieniając odległość rzutnika od ekranu. Przy każdym ustawieniu mierzymy i zapisujemy odległość i odpowiadającą jej wielkość obrazka na ekranie.
Wyznacz stosunki otrzymanych wartości. Jeśli pomiary były dokładne, zauważysz, że otrzymane stosunki są w przybliżeniu równe.
Pokażemy uogólnienie twierdzenia o proporcji odcinków wyznaczonych przez proste równoległe, które mówi, że jeżeli ramiona kąta przecięte są kilkoma prostymi równoległymi to odcinki utworzone przez te proste na jednym ramieniu kąta są proporcjonalne do odpowiednich odcinków na drugim ramieniu kąta. Na rysunku pary proporcjonalnych odcinków zaznaczone są kolorami, czyli
Teraz zapytamy, czy jeśli przedłużymy ramiona kąta i jedna z prostych równoległych będzie po drugiej stronie punktu , to proporcje odcinków wyznaczonych przez te proste będą zachowane? Odpowiedź na to pytanie przedstawia następujące twierdzenie:
Jeżeli dwie przecinające się proste , przecięte są kilkoma prostymi równoległymi, to odcinki utworzone przez te proste na prostej są proporcjonalne do odpowiednich odcinków na prostej , czyli zgodnie z oznaczeniami na rysunku
Równość zachodzi na mocy klasycznego twierdzenia Talesa. Ponadto, z uogólnionego twierdzenia Talesa i powyższej równości mamy .
Trzeba pokazać, że
Z powyższych proporcji wyznaczamy
oraz
Stąd .
To należało pokazać.
W trapezie przedstawionym na rysunku podane są długości odcinków i . Wyznaczymy stosunek długości przekątnych tego trapezu.
Z uogólnienia twierdzenia o proporcji odcinków wyznaczonych przez proste równoległeproste równoległe mamy, że:
Wiadomo, że dwie przecinające się cięciwy okręgu dzielą się w taki sposób, że .
Wyznaczymy warunki na , , , takie, żeby cięciwy były przekątnymi trapezu.
Zgodnie z własnością przekątnych trapezu , czyli . Po wstawieniu do równości dostajemy . Stąd , czyli i stąd .
Ostatecznie, przecinające się cięciwy są przekątnymi trapezu jeśli i .
Słownik
proste są równoległe jeżeli nie mają punktu wspólnego lub pokrywają się
symetrią środkową względem punktu zwanego środkiem symetrii nazywamy przekształcenie płaszczyzny, w którym punkt jest stały, a każdemu innemu punktowi przyporządkowuje punkt taki, że punkt jest środkiem odcinka
czworokąt, który ma co najmniej jedną parę boków równoległych
czworokąt, który ma dwie pary boków równoległych
odcinek łączący przeciwległe wierzchołki czworokąta