Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

O autorze

R1OCqkSxFSsAv1
Zbigniew Herbert w młodości
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Zbigniew Herbert (1924–1998) – poeta, dramatopisarz, eseista. Jego pierwsze utwory poetyckie ukazały się w 1950 roku, ale za właściwy debiut literacki uznaje się tom Struna światła opublikowany w 1956 roku. W swoim dorobku literackim ma kilkanaście tomów poezji (m.in. Hermes, pies i gwiazda z 1957 roku, Pan CogitocogitoCogito z 1974, Raport z oblężonego Miasta i inne wiersze z 1983), zbiory esejów i szkiców (m.in. Barbarzyńca w ogrodzie z 1962 roku, Martwa natura z wędzidłem z 1993). Należy do twórców cenionych nie tylko przez polskich, ale i zagranicznych odbiorców, o czym świadczą liczne nagrody (m.in. Nagroda im. Herdera w 1973 roku, Nagroda „Solidarności” w 1984, Nagroda im. Brunona Schulza w 1988 roku, Nagroda Jerozolimska w 1991 roku). Przedstawiciel neoklasycyzmuneoklasycyzmneoklasycyzmu. W budowaniu współczesnej wizji świata sięgał po motywy wywodzące się z minionych epok, odwoływał się do postaci historycznych, literackich, wydarzeń z przeszłości, ukazując ich ponadczasowy wymiar aksjologicznyaksjologiaaksjologiczny.

W 1949 roku podczas IV Zjazdu Literatów Polskich w Szczecinie został zapoczątkowany okres realizmu socjalistycznego w polskiej literaturze. Pisarze mieli stać na straży ideologicznego frontu. Sztuka stała się propagandowym narzędziem partii komunistycznej. Zbigniew Herbert, jak sam o sobie powiedział w rozmowie z Jackiem Trznadlem – nie był aktorem tego zniewolenia literatury okresu stalinowskiego, obiecał, że nigdy nie napisze żadnego tekstu po linii partii.
W roku 1951 zrezygnował z członkostwa w Związku Literatów Polskich z powodu narzucania pisarzom socrealistycznych schematów. Próbował zarabiać na życie pisaniem, czego nie ułatwiała mu sytuacja polityczna. Publikował recenzje, sporządzał bibliografie, był nauczycielem (1951), przez kilka miesięcy utrzymywał się z krwiodawstwa (1952), pełnił funkcję kalkulatora chronometrażysty w Spółdzielni Inwalidów Wspólna Sprawa w Warszawie (1953–1954). W latach 1969–1971 przebywał za granicą, gdzie pracował na Uniwersytecie w Los Angeles. Po powrocie do kraju wykładał na Uniwersytecie Gdańskim (1973–1974). W latach siedemdziesiątych angażował się w działania inicjowane przez literatów na rzecz demokracji, w 1972 roku jako ponowny członek Związku Literatów Polskich organizował protesty przeciw cenzurze.

Kim jest Pan Cogito?

W 1974 roku ukazał się piąty tom wierszy Zbigniewa Herberta Pan Cogito. Kim jest Pan Cogito, którego imię pochodzi od kartezjańskiejkartezjańskiejkartezjańskiej pochwały myślenia? Ujawnia się w tekstach w postaci podmiotu lirycznego w pierwszej osobie, jak w wierszu Pan Cogito obserwuje w lustrze swoją twarz, bywa również trzecioosobowym bohaterem lirycznym, jak w utworze O dwu nogach Pana Cogito. Przyjmuje różne role, jest filozofem (Pan Cogito a perła), etykiem (Pan Cogito rozmyśla o cierpieniu), graczem (Gra Pana Cogito). Zmaga się sam ze sobą i z otaczającym go światem. To poetyckie alter egoalter egoalter ego, często porte‑paroleporte‑paroleporte‑parole autora. Na pytanie, kim jest postać wykreowana przez Herberta, starał się również odpowiedzieć Stanisław Barańczak:

kartezjańskiej
Stanisław Barańczak O czym myśli pan Cogito?

Kim jest Pan Cogito? Jest właśnie człowiekiem na wskroś współczesnym, który za sobą ma wojny i zmiany ustrojów, wokół siebie – paradoksy codziennego życia, przed sobą – nadzieje i niepokoje przyszłości. Jest intelektualistą, ale nie wyodrębnia się z tłumu i nie pragnie nad nim górować; jego poczucie jednostkowej odrębności walczy o lepsze z potrzebą odnalezienia się wśród innych ludzi. Do lektur Pana Cogito należą proroctwa IzajaszaIzajaszIzajasza i pisma filozofów, ale również codzienna gazeta. Znajduje się on w kręgu oddziaływania tysięcy lat europejskiej kultury, ale jest też pod naciskiem najnowszych mód i snobizmówsnobizmsnobizmów o motylim żywocie. Nie jest o wiele mądrzejszy czy bardziej pewny swoich racji od rzeszy swych współczesnych i współziomków. Wyróżnia go to, że próbuje myśleć, że borykając się z niepewnością i zwątpieniem stara się mimo wszystko ocalić w sobie zdolność do niezależnego myślenia. I stąd jego imię. Herbert w pewnym sensie odwraca słowa Kartezjusza; nie tylko „myślę, więc jestem”, ale również: skoro chcę istnieć naprawdę – muszę myśleć. O czym zaś myśli Pan Cogito? W gruncie rzeczy o sprawach dość podstawowych: o swoim istnieniu w świecie i o konsekwencjach, jakie z tego faktu wynikają. Podstawowym problemem i źródłem niepokojów jest dla bohatera kwestia jego własnej tożsamościtożsamośćtożsamości. Kim jestem i dlaczego jestem właśnie taki? Kiedy kończy się okres dzieciństwa, w którym człowieka określają proste i zrozumiałe zależności, choćby zależność od rodziców (...), jednostka, rzucona w nieprzyjazny świat, musi uświadomić sobie swą odrębność i samotność. Dziecięca zdolność do utożsamienia się z kimkolwiek i czymkolwiek (Siostra, Poczucie tożsamości), niejako do wejścia w obręb innego człowieka czy przedmiotu – w wieku dojrzałym bezpowrotnie zanika. Człowiek musi odtąd zdawać sobie sprawę z istnienia nieprzekraczalnych granic między „ja” i „nie‑ja”. Granice te mogą się otworzyć „tylko na moment”: kiedy zdarzy nam się wkroczyć w tajemnicę śmierci (Pan Cogito obserwuje zmarłego przyjaciela) lub miłości (...). Bohater Herberta – człowiek myślący, ale przecież człowiek jeden z wielu, składnik tłumu – czuje, że tylko w jednym wypadku byłby w stanie wyodrębnić się z owej masy, ujednoznacznić własne „ja”, dokonać pełnego samookreślenia: wtedy, gdyby zdarzyło mu się stanąć w obliczu sytuacji ostatecznej, która zmusiłaby go do zdecydowanego wyboru. Inaczej mówiąc, Pan Cogito odczuwa potrzebę znalezienia się w sytuacji tragicznej, sytuacji wyboru między jasno określonymi wartościami. Ale rzecz w tym, że współczesna powszedniość nie podsuwa zbyt wielu takich sytuacji. Tragizm wydarzeń, jakie spotykają Pana Cogito, nie może być czymś wyjątkowym, ponieważ objawia się nie na scenie racine’owskiegoracine'owskiracine’owskiego teatru, ale w codziennym życiu i w ludzkiej masie. Jest więc czymś pospolitym, przyziemnym, dalekim od wzniosłości (...). Jak od człowieka, potykającego się bezustannie o tę płytką przepaść, żądać jakiegokolwiek heroizmu i świadomego wyboru etycznych wartości? A jednak Herbert czyni to. I to właśnie stanowi nie tylko o randze poetyckiej, ale o wyjątkowej moralistycznej doniosłości jego tomu. Rzecz bowiem w tym, że wyboru dokonujemy w każdej chwili życia – i wybór ten jest tym trudniejszy, im sytuacja bardziej nieokreślona, niepewna, niezdecydowana, daleka od krystalicznej czystości „sytuacji ostatecznych”. Bohater Herberta, ów myślący człowiek współczesny zdaje sobie z tego sprawę i wie również, że nawet poczucie nieuchronności przegranej, daremności wszelkich wysiłków, nie zwalnia z obowiązku świadomego wyboru. Tylko dzięki niemu bowiem można odnaleźć wreszcie zagubioną tożsamość – poczucie związku z tą garstką wartości, które pozostają nienaruszalne i wiecznie właściwe człowiekowi. Wbrew wszelkim zwątpieniom Pana Cogito, głębokim spokojem i pewnością brzmi jego końcowe Przesłanie, z pewnością jeden z najmądrzejszych i najbardziej poruszających wierszy w polskiej poezji (...).

bar2 Źródło: Stanisław Barańczak, O czym myśli pan Cogito?, 1974, s. 8.

Słownik

aksjologia
aksjologia

(gr. áksios – godny, cenny + logia – nauka, słowo) teoria dotycząca wartości, ich natury, istnienia, źródeł; system wartości

alter ego
alter ego

postać literacka, która utożsamiana jest z autorem, wyraża jego poglądy; drugie ja

cogito
cogito

(łac.) myślę

etos
etos

(gr. ēthos – obyczaj) wartości, normy wzory postępowania przyjęte przez daną zbiorowość

Izajasz
Izajasz

jeden z proroków Starego Testamentu; jego przepowiednie opisane zostały w Księdze Izajasza

neoklasycyzm
neoklasycyzm

nawiązania do tradycji antyku, klasycyzmu, baroku w twórczości europejskiej XIX i XX wieku

oportunizm
oportunizm

(łac. opportunus - wygodny, zręczny, obrotny, korzystny, sprzyjający) postawa charakteryzująca człowieka bez zasad, który przy podejmowaniu decyzji kieruje się tym, co dla niego jest korzystne

porte‑parole
porte‑parole

w utworze literackim postać, która wyraża punkt widzenia autora

racine'owski
racine'owski

określenie pochodzące od nazwiska J.-B. Racine'a – francuskiego dramaturga epoki baroku, którego tragedie określane są mianem „wielkich namiętności”, prosta akcja utworów przeplatana jest wybuchami namiętności bohaterów, obrazem ich nieszczęścia, smutku i wewnętrznego rozdarcia

snobizm
snobizm

postawa spowodowana modą i chęcią naśladowania innych

tożsamość
tożsamość

cechy pozwalające zidentyfikować jakąś osobę; świadomość siebie