Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Geneza i założenia sentymentalizmu

Sentymentalizm to jeden z trzech nurtów oświecenia (pozostałe dwa to klasycyzmklasycyzmklasycyzmrokokorokokorokoko). Jego nazwa pochodzi od francuskiego słowa sentiment – uczucie. Już sama nazwa ujawnia więc najważniejsze założenie ideowe nurtu.

R1BiV9100dDSU1
Maurice Quentin de La Tour, Jean-Jacques Rousseau, XVIII w.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Twórcą idei sentymentalizmu był francuski filozof Jean‑Jacques Rousseau. Uznał on, że czucie (uczuciowość, wrażliwość) jest podstawową cechą natury ludzkiej. Jego zdaniem kultura i cywilizacja niszczy to, co w człowieku dobre. W związku z tym człowiek jest rozdarty pomiędzy czułością i dobrocią (które leżą w jego naturze) a wymaganiami, jakie stawia mu cywilizacja. Trzeba więc dążyć do tego, aby (głównie przez wychowanie) odbudować w ludziach naturalną wrażliwość i dobroć. Tym bardziej że właśnie uczucia, takie jak przyjaźń i miłość, a także dobroczynność, życie w zgodzie z własnym sumieniem i „głosem serca”, zdaniem sentymentalistów, stanowiły źródło szczęścia.

Dziś trudno w to uwierzyć, ale poglądy sentymentalistów miały charakter rewolucyjny. Pomysł, że ludzie są równi (który sentymentaliści dzielili z oświeceniowymi racjonalistami), stał w sprzeczności z zakorzenionymi przekonaniami, według których szlachetnie urodzeni byli bardziej wartościowi niż inni ludzie. Sentymentalizm jest więc nurtem propagującym podejście demokratyczne. Obok równości wszystkich ludzi głosi hasła wzajemnego braterstwa i tolerancji bez względu na narodowość, pozycję społeczną, wyznawaną religię czy poglądy polityczne.

Z drugiej strony sentymentaliści cenili indywidualizm, niezależność i własne poglądy, które nie muszą odzwierciedlać powszechnych sądów. Uważali, że nie ma prawdy obiektywnej i przeciwstawiali się przekonaniu, że istnieją nienaruszalne autorytety, którym nie wolno się sprzeciwiać. Przykładem skrajnego indywidualizmu jest postawa Wertera - bohatera sentymentalnego, którego poglądy na sztukę, naturę, społeczeństwo do tego stopnia pozostają w sprzeczności z ogólnie przyjętymi, że zwiastują już postawę romantyczną.

Literatura sentymentalna

Sentymentaliści uważali, że literatura powinna przedstawiać wewnętrzne problemy człowieka, pokazywać związek między ludźmi i naturą oraz „propagować” właściwe stosunki międzyludzkie – oparte na wzajemnym zrozumieniu i sympatii. Najważniejszymi zaletami literatury miały być czułość i prostota. Czułość oznacza głównie oddziaływanie na uczucia czytelnika. Franciszek Ksawery Dmochowski w Sztuce rymotwórczej pisał:

Franciszek Ksawery Dmochowski Sztuka rymotwórcza. Poema we czterech pieśniach

Umiej malować rzeczy strasznie i przyjemnie
wesoło i okropnie, bo inaczej we mnie
czucia sprawić nie możesz.

fran Źródło: Franciszek Ksawery Dmochowski, Sztuka rymotwórcza. Poema we czterech pieśniach, Wrocław 1956, s. 22–23.

Prostota to inaczej unikanie ozdobności i odwołań mitologicznychmitmitologicznych, sposób wyrażania się bliski językowi potocznemu.

Literatura sentymentalna chętnie przeciwstawiała miasto, cywilizację i kulturę (uważane za złe) – wsi, która umożliwiała kontakt z naturą. Inne ważne opozycje to: dzieciństwo (w czasie którego człowiek jest naturalnie dobry) przeciwstawiane dorosłości (skażonej przez cywilizację i kulturę); dobra przeszłość – złej teraźniejszości; cywilizowany świat – pojedynczemu człowiekowi.

R1YKBM1cABYRF
Jean-Honoré Fragonard, Pasterka, ok. 1750–1752
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Do głównych gatunków realizujących założenia sentymentalizmu można zaliczyć: sielankęsielankasielankę, pieśńpieśńpieśńromans (powieść czułą)romans (powieść czuła)romans (powieść czułą). Kierunek ten wyrażał nowe upodobania odbiorców literatury – zwłaszcza mieszczańskich, niechętnych ówczesnej wyrafinowanej, intelektualnej twórczości, przesyconej sceptyczną filozofią epoki.

RAcUJfgOJ3h8i
François Boucher, Fontanna miłości (La Fontaine d’Amour), 1748
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Podróż sentymentalna... Laurence’a Sterne’a

Prawdziwym arcydziełem omawianego prądu była powieść Laurence’a Sterne’a Podróż sentymentalna przez Francję i Włochy. Ten zapis wędrówki nie przynosi czytelnikowi typowych opisów atrakcyjnych krajobrazów i wspaniałych zabytków. Narrator podróżuje bowiem raczej do ludzi niż do miejsc, i to oni najbardziej go interesują. Dodajmy – zwykli ludzie, często służący lub pokojówki (choć przyznajmy, najlepiej, żeby były ładne i młode). Nie chodzi jednak o poszukiwanie erotycznych przygód, raczej o miłe kontakty, nawiązywanie nici sympatii z ludźmi (przede wszystkim prostymi, „dziećmi natury”), a także zwierzętami.

Laurence Sterne Podróż sentymentalna przez Francję i Włochy

[...] cicha podróż serca w poszukiwaniu NATURY i tych uczuć, które z niej się biorą i uczą nas kochać się wzajemnie – i kochać świat lepiej, niż go dotychczas kochamy.

1 Źródło: Laurence Sterne, Podróż sentymentalna przez Francję i Włochy, tłum. A. Glinczanka, Warszawa 1959, s. 103.

Sterne interesuje się drobiazgami i każdym najmniejszym nawet poruszeniem uczuć. Subtelne obserwacje psychologiczne stanowią główną treść dzieła. Z tego też powodu lekceważy zasady tworzenia powieści, nadając jej kształt fragmentaryczny, pozbawiając początku i końca i umieszczając w środku Przedmowę. Ten eksperymentatorski charakter dzieła zainspirował wielu późniejszych pisarzy, a Sterne stał się patronem romantyków, twórców wielkiej powieści psychologicznej XIX w. i najrozmaitszych literackich eksperymentów w wieku XX.

Słownik

klasycyzm
klasycyzm

(łac. classicus – należący do pierwszej, najlepszej klasy) – postawa artystyczna wyrażająca się naśladowaniem pełnych proporcji i umiaru wzorów antycznych w sztuce; także nazwa prądu literackiego epoki oświecenia

mit
mit

(gr. mýthos – opowieść, narracja) – obecna w kulturze od wielu wieków opowieść tłumacząca – w sposób wyobrażeniony – genezę, zasady funkcjonowania i porządku świata. Początkowo mity były przekazywane ustnie, a następnie zostały spisane i w tej formie przetrwały do dzisiaj. Pod względem tematyki mity dzielą się na: teogoniczne (o bogach), kosmogoniczne (o początku świata), genealogiczne (o rodach) i antropogeniczne (o pochodzeniu człowieka)

pieśń
pieśń

utwór stroficzny odznaczający się dźwięcznością i melodyjnością; w sentymentalizmie pieśni miały głównie charakter miłosny

rokoko
rokoko

(franc. rocaille – ornament dekoracyjny naśladujący kształt muszli) – jeden ze stylów w sztuce zapoczątkowany w epoce baroku, akcentujący walory estetyczne, wyrafinowany gust i sensualizm (doznania zmysłowe); także termin odnoszący się do obyczajowości dworskiej epoki oświecenia

romans (powieść czuła)
romans (powieść czuła)

(fr. roman) – utwór epicki o przewadze pierwiastków fikcyjnych, jego fabuła ma charakter psychologiczny, opiera się na emocjonalnych wyznaniach bohaterów, tematem są bowiem ich perypetie uczuciowe; czasem romans przyjmuje formę listów wymienianych przez bohaterów

sielanka
sielanka

utwór literacki przedstawiający wyidealizowany obraz życia mieszkańców wsi, często pasterzy, wiodących beztroskie życie na łonie pięknej i przyjaznej człowiekowi natury