Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Sentymentalna literatura

R16I7k8MaAPqu1
Jean‑Antoine Watteau, Festiwal miłości, 1716–1719
Źródło: domena publiczna.

W 1768 roku ukazała się powieść Laurence’a Sterne’aSterneLaurence’a Sterne’aPodróż sentymentalna przez Francję i Włochy, od której wywodzi się nazwa jednego z głównych prądów literackich i artystycznych epoki oświecenia – sentymentalizmu. Pochodzący z Anglii pisarz wykreował w niej nowy typ bohatera literackiego, który podczas swojej wędrówki każde spotkanie z przypadkowo poznanymi ludźmi traktował jako pretekst do okazywania uczuć i snucia refleksji na temat miejsca człowieka na świecie. Wpływ na rozwój literatury sentymentalnej wywarł również Jean‑Jacques RousseauRousseauJean‑Jacques Rousseau, który w traktacie pedagogicznym Emil, czyli o wychowaniu podkreślił rolę natury w kształtowaniu osobowości człowieka. Twórczość tego pisarza i filozofa miała znaczenie dla wielu poetów sentymentalnych, również dla Franciszka Karpińskiego (1741‒1825). Uczucia, czułość, sumienie człowieka i jego bliski związek z naturą to przykłady tematów pojawiających się w utworach autora Laury i Filona.

Sterne
Rousseau

Sentymentalne tematy

RNdOGxjCdK6A51
Jean-Antoine Watteau, Spokojna miłość, 1718
Źródło: domena publiczna.

W 1782 roku ukazała się rozprawa Franciszka Karpińskiego O wymowie w prozie albo wierszu, którą można uznać za manifest nowego stylu sentymentalnego w literaturze polskiej. Poeta zwrócił w niej uwagę, że klasyczne reguły tworzenia poezji uniemożliwiają swobodne wyrażanie emocji. Nowa poezja sentymentalna, której twórcy z czasem wykreowali powtarzające się tematy i motywy, miała być zbudowana na trzech fundamentach: indywidualizmie rozwijającym się dzięki doświadczeniu oraz umiejętności wsłuchiwania się w głosy serca i natury. Franciszek Karpiński był również autorem wielu wierszy miłosnych adresowanych do Justyny, dlatego często określa się go jako „śpiewaka Justyny”.

Teresa Kostkiewiczowa Oświecenie. Słownik literatury polskiej

W panoramie twórczości XVIII wieku Karpiński wyróżnia się przede wszystkim jako poeta liryczny, z melancholijną czułością mówiący o przeżywaniu miłości, przetwarzający motywy autobiograficzne w świat nacechowany poetyckością. Zarówno doznania osobiste, jak i sprawy dotyczące zbiorowości ujmował w perspektywie upływu czasu, odczuwania zmiany, a także w związku ze zjawiskami przyrody widzianej oczami troskliwego gospodarza i wrażliwego na piękno człowieka. Drzewo, strumień, rzeka, łąka, pole, ptaki, słońce ‒ to stali bohaterowie jego wierszy. W sposób prosty, ale głęboki pisał o przeżywaniu wiary, obecności i tajemnicy Boga.

2 Źródło: Teresa Kostkiewiczowa, Oświecenie. Słownik literatury polskiej, Gdańsk 2007, s. 71.

Tematy

Bohaterowie

miłość

intymne odczucia

natura jako tło rozgrywających się wydarzeń

idealizacja wsi

topos arkadyjskiArkadiaarkadyjski

niechęć do cywilizacji (opozycja natura – kultura)

nawiązania do kultury ludowej (folklor)

zindywidualizowani

czuli, wrażliwi, empatyczni

analizujący własne uczucia

łatwo się wzruszający

 ze skłonnością do teatralizacji gestów

blisko związani z naturą

często pasterze (kostium pasterski) lub ludzie uprawiający ziemię

Sentymentalne wyobrażenia

R7561AYuA4LV51
Nicolas Poussin, Pejzaż idealny, ok. 1650
Źródło: domena publiczna.
Czesław Miłosz Wiersze wszystkie

Góry zielone schodzące ku rzekom
gdzie tylko tańczy flecik pastuszka
Kwiaty różowe ze złotą powieką
Które tak cieszą dziecinne serduszka.

Tu trawa bujna do kolan się kłoni
A kiedy jabłko w trawę się potoczy
To musisz całą twarz przyłożyć do niej
Kiedy za jabłkiem gonią twoje oczy

1 Źródło: Czesław Miłosz, Wiersze wszystkie, Kraków 2011, s. 183.

– pisał Czesław Miłosz w Piosence pasterskiej (tom Ocalenie, 1945). W wierszu Miłosza wypowiada się osoba wrażliwa, obdarzona bogatą wyobraźnią, która odbiera świat zmysłami. Góry, rzeka, flet pastuszka, delikatne różowe kwiaty i bujnie rosnąca trawa składają się na zestaw motywów wykorzystywanych już wcześniej przez twórców literatury sentymentalnej. Poeta podkreśla jednak, że Takich ogrodów nie znajdziesz na świecie. Pisarze, którzy czerpali z konwencji sentymentalnej, odwoływali się do powtarzających się motywów i tematów. Byli twórcami poezji, która ma wyrażać ludzkie uniwersalne pragnienia ładu, harmonii, niewinności, ponadczasową tęsknotę za bliskością nieskażonej natury i autentycznością więzi międzyludzkich, mimo towarzyszących egzystencji człowieka niespełnień i zagrożeń (Teresa Kostkiewiczowa, Piosenka pasterska. Dziedzictwo sielanki w poezji polskiej XX wieku, „Prace Polonistyczne” 2016, z. LXXI, s. 28.).

Najpopularniejszym polskim poetą sentymentalnym był Franciszek Karpiński. W 1780 roku ukazał się zbiór jego dwudziestu wierszy zatytułowany SielankisielankaSielanki. Do dziś utwory takie jak Laura i Filon oraz Do Justyny. Tęskność na wiosnę uznaje się za klasykę polskiej poezji sielankowej.

Słownik

Arkadia
Arkadia

fikcyjna kraina traktowana przez poetów jako kraina wiecznej szczęśliwości, spokoju, ładu, sielskiego życia; od jej nazwy wywodzi się określenie topos arkadyjski; także nazwa historycznej krainy sytuowanej na Półwyspie Peloponeskim

idylla
idylla

(gr. eidullion) spokojne, sielankowe życie; także gatunek literacki obejmujący utwory poetyckie o tematyce pasterskiej

klasycyzm
klasycyzm

(łac. classicus – należący do pierwszej, najlepszej klasy) postawa artystyczna wyrażająca się naśladowaniem pełnych proporcji i umiaru wzorów antycznych w sztuce; także nazwa prądu literackiego epoki oświecenia, wyróżnianego obok sentymentalizmu i rokoka

konwencjonalny
konwencjonalny

(łac. conventio – układ, zgoda, konwencja) odnoszący się do konwencji, czyli umownego sposobu prezentowania treści w literaturze i sztuce

paralela
paralela

(gr. parallēlismós – zestawienie, porównanie; parállēlos – równoległy) – porównanie; zestawienie analogicznych cech w porównywanych zjawiskach

paralelizm składniowy
paralelizm składniowy

(gr. parallēlismós – zestawienie, porównanie; parállēlos – równoległy) – środek stylistyczny polegający na podobieństwie składniowym kilku analogicznych segmentów utworu literackiego

preromantyzm
preromantyzm

(przedrostek –pre znaczy przed) zespół tendencji w literaturze i sztuce europejskiej w drugiej połowie XVIII i na początku XIX wieku, który zapowiadał początek nowej epoki – romantyzmu

rokoko
rokoko

(franc. rocaille – ornament dekoracyjny naśladujący kształt muszli) jeden ze stylów w sztuce zapoczątkowany w epoce baroku, akcentujący walory estetyczne, wyrafinowany gust i sensualizm (doznania zmysłowe); także termin odnoszący się do obyczajowości dworskiej epoki oświecenia

sielanka
sielanka

utwór literacki przedstawiający wyidealizowany obraz życia mieszkańców wsi, często pasterzy, wiodących beztroskie życie na łonie pięknej i przyjaznej człowiekowi natury

topos arkadyjski
topos arkadyjski

motyw krainy wiecznej szczęśliwości powtarzający się w literaturze i sztuce różnych epok; najbardziej reprezentatywne przykłady toposu arkadyjskiego w polskiej literaturze można odnaleźć np. w Pieśni Panny XII z cyklu Pieśni świętojańskiej o sobótce Jana Kochanowskiego, Panu Tadeuszu Adama Mickiewicza, Mojej piosnce II Cypriana Norwida, Lalce Bolesława Prusa, Sklepach cynamonowych Brunona Schulza czy Dolinie Issy Czesława Miłosza