Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Epopeja narodowa

Narracja eposu powinna być utrzymana w jednolitym, patetycznym tonie, tymczasem w Panu Tadeuszu patos przeplata się z humorem. Główny bohater klasycznego eposu to pełen poświęcenia i odwagi heros, natomiast Tadeusz Soplica wydaje się postacią co najwyżej sympatyczną, ale zagubioną, dosyć bezwolną i dziecinną.

RkF1rzMJtLe3E
Jan Czesław Moniuszko, Wesele Zosi i Tadeusza, 1905
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Jednym z najważniejszych wyróżników eposu jest to, że przedstawia on społeczność (naród) w przełomowym momencie historycznym. Co prawda tłem wydarzeń opisanych w dziele Mickiewicza są wojny napoleońskie, nie one jednak stanowią treść utworu, lecz dosyć banalna kłótnia sąsiedzka, dwuznaczny romans głównego bohatera, a przede wszystkim tradycyjne obyczaje szlacheckie (uczty, polowanie, grzybobranie itd.), co sprowokowało Cypriana Norwida do sformułowania złośliwej uwagi: jedzą, piją, grzyby zbierają i czekają, aż Francuzi przyjdą zrobić im Ojczyznę. Badacze współcześni wskazali jednak w utworze na przełomowy moment narodzin świadomości narodowej, która dla romantycznego myślenia ma znaczenie zasadnicze. Do czasu pojawienia się w Soplicowie wojsk rosyjskich wszyscy bohaterowie myślą w kategoriach rodowych. Spór Horeszków z Soplicami i kulminacyjny zajazd na Sopliców, nie bez powodu nazwany ostatnim, są świadectwem takiego myślenia. Moment zwrotny stanowi bitwa, mimo że jej opis nosi wiele cech wywiedzionych z poematu heroikomicznegopoemat heroikomicznypoematu heroikomicznego. To przeciw wojskom Rykowa jednoczą się siły dotychczasowych wrogów. Mamy poza tym do czynienia z epopejąepopejaepopeją romantyczną, która zgodnie z estetyką epoki rozbija spójność rodzajową i gatunkową. W istocie dzieło Mickiewicza łączy cechy wielu gatunków. W dużych partiach jest to poemat opisowypoemat opisowypoemat opisowy, przechodzący miejscami w sielankęsielankasielankę, miejscami zaś nabierający znamion poematu heroikomicznego. Jego budowa ma charakter gawędygawędagawędy, z jej dygresyjnościądygresjadygresyjnością, swobodą narracyjną, mieszaniem powagi i humoru. W epizodzie spowiedzi Jacka Soplicy utwór przypomina romantyczną powieść poetyckąpowieść poetyckapowieść poetycką.

Według Kazimierza WykiKazimierzKazimierza Wyki

Kazimierz Wyka Pierwiastki powieściowe „Pana Tadeusza”

Na tle swego czasu był Pan Tadeusz najbardziej nowatorską powieścią polską. Nie mniej od pracowitej wytwórczości powieściowej w kraju ośmielał do tego gatunku, bo narzucał skalę uogólnienia i skalę realizmu, dotąd w  piśmiennictwie polskim niedostępną dziełu o  fabule narracyjno‑powieściowej. [...] Stał się [...] pierwszym słupem na drodze tradycji wielkich obrazów powieściowych, bliskich pierwiastkowi epickiemu, jak Nad Niemnem, Chłopi, Noce i dnie, dotrzymujących prawdy i  typowości wśród nowych warunków codziennego życia narodu, wśród nowych trosk odmiennych warstw i różnych jego pokoleń.

16 Źródło: Kazimierz Wyka, Pierwiastki powieściowe „Pana Tadeusza”, „Pamiętnik Literacki” 1965, nr 47, s. 91–92.
Kazimierz
R18lHbnVvcSbi1
Zdjęcie przedstawia dwie otwarte księgi. Jedna leży na drugiej. Ta na wierzchu zapisana jest odręcznym pismem.
Rękopis Pana Tadeusza w zbiorach Zakładu Narodowego im. Ossolińskich we Wrocławiu
Źródło: 2011, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

W fabule znaleźć można elementy historycznej powieści awanturniczejpowieść awanturniczapowieści awanturniczej (wątek sporu o zamek), sentymentalnego romansuromansromansu (miłości Tadeusza) czy powieści obyczajowejpowieść obyczajowapowieści obyczajowej. Niektórzy wręcz twierdzą, że jest to po prostu powieść napisana wierszem. Każda z tych kwalifikacji gatunkowych jest jednak cząstkowa i żadna nie obejmuje całości dzieła. Najbezpieczniej byłoby nazwać je po prostu poematem, lecz jest to termin zbyt ogólny. Pana Tadeusza określa się mianem epopei narodowej przede wszystkim w znaczeniu dzieła wyjątkowego, jedynego w swoim rodzaju, niepowtarzalnego w literaturze polskiej, a nawet nieznajdującego odpowiednika w innych literaturach. Mickiewicz wykorzystał rozmaite konwencje i tradycje, połączył je w organiczną całość i stworzył utwór, który stał się punktem odniesienia dla wszystkich późniejszych polskich czytelników oraz pisarzy. Po pierwsze, Pan Tadeusz służy jako wzór literackiego wykorzystania języka polskiego. Jego jasna i klarowna polszczyzna objawia swoje bogactwo i zdolność do oddawania nawet najbardziej subtelnych niuansów w opisie świata oraz w wyrażaniu emocji. Po drugie, w Panu Tadeuszu znalazły wyraz podstawowe narodowe przekonania i wyobrażenia – od codziennych obyczajów po zachowania heroiczneheroicznyheroiczne, od opisu postaci po pejzaż. Dzieło Mickiewicza może być postrzegane jako najpełniejszy zbiór polskich archetypówarchetyparchetypów narodowych.

Historia

R1bWv5AlgCj131
Antoni Kozakiewicz, Gerwazy Rębajło (Pan Tadeusz, Księga V.), 1877
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Panu Tadeuszu znaczącym tłem wydarzeń jest historia – zarówno współczesna, związana z wojnami napoleońskimi (akcja poematu rozgrywa się jesienią 1811 i wiosną 1812 r.), jak i ta nieco bardziej odległa, ale wciąż obecna w świadomości bohaterów, bo szczególnie bolesna: czas rozbiorów i utraty niepodległości przez Polskę. Wydarzenia historyczne, takie jak przemarsz wojsk napoleońskich przez Litwę, ukazywane są za pośrednictwem opowieści bohaterów – Gerwazego i księdza Robaka – oraz poprzez rozbudowane opisy: koncertu Jankiela czy malowanych scen zdobiących serwis, z którego korzystano podczas finałowej uczty. Historia w dziele Mickiewicza jest traktowana jako tworzywo artystyczne, przemieniana w sztukę i mit. Widać to chociażby w wyborze momentu zakończenia akcji Pana Tadeusza – przypada on na wiosnę 1812 r., kiedy z Napoleonem łączono nadzieję na odrodzenie Polski, tak jakby historia zatrzymała się w tym punkcie i już zawsze miało brzmieć finałowe kochajmy się!. Tymczasem znający historię czytelnik wie, że kilka miesięcy później armia napoleońska w nieładzie uciekała z Rosji, a Polaków miały czekać lata tragedii, upokorzeń i rozpaczy. Pan Tadeusz został przecież napisany po upadku powstania listopadowego, na emigracji, w atmosferze beznadziei.

heroiczny

Słownik

archetyp
archetyp

pierwowzór jakiejś postaci, zdarzenia, motywu

dygresja
dygresja

krótka uwaga lub wypowiedź odbiegająca od głównego tematu rozmowy, utworu literackiego

epopeja
epopeja

gatunek epiki obejmujący utwory, zazwyczaj wierszowane, w których przedstawiano mitycznych lub historycznych bohaterów biorących udział w wydarzeniach przełomowych dla określonej społeczności

gawęda
gawęda

krótki utwór literacki, mający charakter swobodnego opowiadania

poemat
poemat

(gr. poíéma – utwór) – dłuższy utwór wierszowany, w którym można wyodrębnić ciąg wydarzeń tworzących fabułę oraz części refleksyjne i opisowe

poemat heroikomiczny
poemat heroikomiczny

utwór epicki, łączący podniosły styl wypowiedzi z lekką, często żartobliwą tematyką, co daje efekt komiczny; przedmiotem ośmieszenia nie jest gatunek, lecz osoby czy zjawiska pokazane w utworze mającym wydźwięk komiczny

poemat opisowy
poemat opisowy

dłuższy utwór wierszowany, którego znaczną część stanowią opisy

powieść awanturnicza
powieść awanturnicza

powieść nacechowana awanturnictwem, pełen niezwykłych, ryzykownych przygód

powieść obyczajowa
powieść obyczajowa

odmiana powieści, która przedstawia określone środowisko i jego obyczaje, nie sięgając zwykle głębiej do społecznych uwarunkowań opisywanych zjawisk

powieść poetycka
powieść poetycka

rozbudowany utwór wierszowany o charakterze epicko‑lirycznym, wywodzący się z romantyzmu

romans
romans

(fr. roman) – utwór epicki o przewadze pierwiastków fikcyjnych, jego fabuła ma charakter psychologiczny, opiera się na emocjonalnych wyznaniach bohaterów, tematem są bowiem ich perypetie uczuciowe; czasem romans przyjmuje formę listów wymienianych przez bohaterów

sielanka
sielanka

(inaczej: bukolika, idylla, ekloga, pasterka, skotopaska) – gatunek literacki obejmujący utwory dotyczące życia pasterzy, rolników, rybaków, mające postać lirycznego monologu lub dialogu, ale realizowane też w postaci narracyjnej lub dramatycznej