Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Jak to się zaczęło?

RpKhgNWDauq2h1
Graficzna interpretacja Homeryckiego opisu tarczy Achillesa, ok. 1820
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Historia relacji słowa i obrazu sięga starożytności. Tradycja każe przywołać list Do Pizonów HoracegohoracyHoracego, w którym rzymski poeta pisał o potrzebie porównywania odbioru słowa poetyckiego i dzieła plastycznego. Rozwój tej idei przyczynił się do powstania i utrwalenia jednego z najbardziej znanych toposów w historii sztuki i historii literatury: ut pictura poesis (łac. „niech poemat będzie jak obraz”). Wówczas też zaczęły powstawać ekfrazyekfrazaekfrazy, które w starożytnych szkołach retoryki były jednym z ćwiczeń i polegały na wygłoszeniu precyzyjnego opisu wydarzenia, przedmiotu lub człowieka. Celem ekfrazy był taki opis, żeby słuchacz był w stanie wyobrazić sobie dany obiekt. Jednym z pierwszych literackich fragmentów, które można uznać za ekfrazę, jest poetycki obraz tarczy Achillesa, który Homer zamieścił w Iliadzie.

Z przełomu II i III w. pochodzi zbiór filozofa i pisarza FilostratafilostratFilostrata Obrazy, w którym zachowały się przykłady ówczesnych opisów dzieł sztuki. Filostrat zwracał szczególną uwagę na detale obrazowania, a także na wzbudzanie u odbiorcy uczuć.

W starożytności powstawały także wiersze przybierające kształt opisywanych obiektów. Utwory te określane są jako „poezja wizualnapoezja wizualnapoezja wizualna” lub „poezja konkretnapoezja konkretnapoezja konkretna”.

R19xKcP0pYsYX
1. Faeton z Obrazów Filostrata. 1614
2. Simmiasz z Rodos, Skrzydła. Przykład greckiej poezji wizualnej z IV w. p.n.e.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Dla zainteresowanych

Sztuki plastyczne a poezja. WprowadzeniePnNVhJak3Sztuki plastyczne a poezja. Wprowadzenie

Średniowiecze

Wieki średnie z upodobaniem wspomagały głoszone z ambon Słowo Boże narracyjnymi scenkami malarskimi i witrażowymi, mistrzowskimi wyrobami drobnego rzemiosła liturgicznego oraz przejmującymi rzeźbiarskimi realizacjami romańskich bestiariuszybestiariuszbestiariuszy działającymi na wyobraźnię, budzącymi lęk i pobożność.

Mimo barwnych iluminacji pokrywających cenne strony rękopisów oraz plastycznych exemplówexemplumexemplów średniowiecze oddaliło od siebie słowo i obraz. Umiejętność pisania i rozumienia tekstu, dostępna tylko dla wybrańców, wymagała znacznie większego przygotowania niż oglądanie dzieł plastycznych. Biblia pauperumBiblia pauperumBiblia pauperum – ten najbardziej rozpoznawalny przykład średniowiecznego łączenia słowa i obrazu, była przeznaczona głównie dla tych, którzy, posiadając umiejętność czytania i poszukując mądrości, wspomagali tekst – ilustracją.

R15o0hP13dqj2
1. Jean Le Noir, miniatura pochodząca z Godzinek Joanny z Nawarry, ok. 1336–1340
2. Biblia pauperum z Esztergom, poł. XV w.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Od renesansu po ideę syntezy sztuk

RlL78AElZija91
Joris Hoefnagel, Lenistwo, 2. poł. XVI w.
Łaciński tekst, który towarzyszy rysunkowi, zaczyna się od słów: Błogosławieni, którzy pomagają tym, którzy potrzebują pomocy, bo im się to odpłaca
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Począwszy od doby odrodzenia topos ut pictura poesis powrócił do łask. Powstawało wówczas wiele ekfraz, manierystyczni i barokowi poeci prześcigali się w układaniu wierszy wizualnych. Często okazjonalne utwory poetyckie przybierały formy pucharów lub bram triumfalnych, wpisywano je w kwiatowe wieńce, wzbogacano dodatkowymi elementami obrazowymi.

W czasach romantyzmu poezja osiągnęła najwyższą pozycję w hierarchii sztuk. Stała się domeną dążącą do scalenia słowa, obrazu (poprzez opis) i dźwięku (poprzez umuzykalnienie frazy poetyckiej). Nawet najwięksi mistrzowie pióra szukali sposobów „malowania słowem” i możliwości pobudzania wyobraźni czytelnika do kreowania nowych bądź przywoływania z pamięci widzianych już wcześniej obrazów. Idea syntezy sztuksynteza sztuksyntezy sztuk miała też ogromne znaczenie dla symbolistów. O poszukiwaniu integracji poszczególnych dziedzin sztuk pisał Andrzej Nowakowski:

Andrzej Nowakowski Arnold Böcklin. Chwała i zapomnienie

[...] twór poetycki ma być muzyczny i jednocześnie musi operować takim obrazem, dążyć do swoistej syntezy, której synonimem staje się symbol. Przy takim założeniu oczywiste jest, że kwestia połączeń synestezyjnych nabierać musiała w symbolizmie specjalnej rangi. Była bowiem odkryciem, uzmysławiającym całkiem nowe możliwości ekspresji.

nowakowski Źródło: Andrzej Nowakowski, Arnold Böcklin. Chwała i zapomnienie, Kraków 1994, s. 195.
R10YfHrUpkVk0
Ignác Schächtl, Jan Voseček (proj. i fot.), Alegoria poezji (tzw. żywa rzeźba), 1911
Źródło: Šechtl and Voseček, dostępny w internecie: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Znaki współczesności

Wiek XX przyniósł próbę ostatecznego zerwania z bliskimi relacjami słowa i obrazami. Były to jednak tylko próby, bo ostatecznie okazało się, że także zarówno współczesny twórca, jak i odbiorca czują potrzebę poszukiwań środków zbliżania do siebie obu dziedzin. Nie są to już tylko szczegółowo oddane ilustracje umieszczane obok utworów poetyckich w książce ani precyzyjne opisy dzieł sztuki. Obraz służy interpretacji słowa, pozwala odbiorcy na konfrontację jego własnych wyobrażeń z wizją artysty. Podobnie słowo, które interpretuje obraz w postaci współczesnej ekfrazy – dzieło plastyczne staje się dla twórcy jedynie impulsem do wprowadzenia do wiersza rozważań o charakterze filozoficznym, estetycznym, a niekiedy nawet obyczajowym i politycznym.

RdKdyWirsLxvR
Stanisław Dróżdż, Między, 1977. Iinstalacja pracy w warszawskiej galerii appendix2
Źródło: Drtomczorek, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Współczesność rozpowszechniła nowe zderzenia słów i obrazów, w postaci np. logotypówlogotyplogotypów, a niekiedy wręcz zastąpiła słowa obrazami poprzez piktogramypiktogrampiktogramy czy emotikony 😉.

horacy
filostrat

Słownik

bestiariusz
bestiariusz

(łac. bestiarium) – średniowieczny gatunek literacki, którego zasadniczą częścią był opis zwierząt – realnych i baśniowych

Biblia pauperum
Biblia pauperum

(łac. dosł. „Biblia ubogich) – rękopiśmienne księgi przeznaczone dla kleru oraz studentów seminariów, zawierające przede wszystkim fragmenty Pisma Świętego i wzbogacane ilustracjami. Określenie „ubogi” nie odnosiło się do ubóstwa materialnego, a ubóstwa duchowego i edukacyjnego odbiorców, którzy dzięki księdze mieli wzbogacić swoje wykształcenie

ekfraza
ekfraza

(gr. ékphrasis) – w starożytnej Grecji termin oznaczał precyzyjny opis różnych zjawisk, wydarzeń, obiektów, ludzi. Obecnie znaczenie pojęcia zostało ograniczone do literackiego opisu dzieła sztuki

exemplum
exemplum

(łac.) – przykład

logotyp
logotyp

(gr. logos – słowo; typos – odcisk) – syntetyczna forma graficzno‑wyrazowa, identyfikująca określoną markę, firmę, produkt

piktogram
piktogram

(łac. pictus – malowany; gr. gramma – zapis) – syntetyczna forma graficzna oddająca jakieś pojęcie, znak graficzny

poezja konkretna
poezja konkretna

(ang. conctere poety, fr. poesie concrète, niem. Konkrete Dichtung) – twórczość łącząca słowo poetyckie z elementami wizualnymi i układem typograficznym, które są tak samo istotne, jak treść, układ wersyfikacyjny, rytm i rym

poezja wizualna
poezja wizualna

patrz poezja konkretna

synteza sztuk
synteza sztuk

idea rozumiana jako wspólnota różnych dziedzin sztuk. Także: próba jednoczenia w jednym dziele kilku różnych dziedzin – słowa, obrazu, muzyki