Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

W służbie Marsa – rycerz

Wiek XVII był stuleciem wojen. Dlatego też etosetosetos rycerski, który w epoce renesansu ustąpił ideologii ziemiańskiej (głoszonej między innymi przez Jana Kochanowskiego), odżył w czasach baroku. Chwałę rycerską zaczęto wynosić ponad wszelkie inne zasługi. Żołnierz, krew ojczyźnie ofiarując, / gardłem wolność zastępując (Stanisław Grochowski, Hołubek), składał na ołtarzu Rzeczypospolitej największą ofiarę. Widziano w niej także służbę Bogu, tym bardziej, że ówczesna duchowość chętnie odwoływała się do metaforyki militarnej, chcąc opisać walkę chrześcijan z własnym grzechem, słabościami oraz mocami zła. Takie przekonanie utrwaliło się już w pierwszej połowie XVII stulecia (wojny z Turcją, obrona Chocimia w 1621 r.), a zwłaszcza po wojnach lat 1648–1667 (powstanie Chmielnickiego, potop szwedzki, wojny z Moskwą).

RMkgpwETrnwfa1
Do najważniejszych należy Transakcja wojny chocimskiej Wacława Potockiego (powst. 1669–1672).
Źródło: Józef Brandt, Bitwa pod Chocimiem, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Liczne utwory barokowe wysławiają odwagę i poświęcenie żołnierza albo nawołują ospałych do wypraw wojennych.  Gloryfikację trudów, a zarazem świadectwo własnych czynów żołnierskich, odnajdujemy również w pamiętnikach pisanych przez żołnierzy (hetmana Stanisława Żółkiewskiego, Jana Chryzostoma Paska, Jana Władysława Poczobuta‑Odlanickiego, Bogusława Kazimierza Maskiewicza) oraz w listach króla Jana III Sobieskiego. Pod koniec XVII w., wraz z kolejnymi wojnami tureckimi, wzrosła też popularność, znanych jeszcze w renesansie, „turcyków”, czyli wierszy nawołujących do wojny z muzułmańską Turcją.

R1ewktn6YyW8T
Taki właśnie obraz ukazują najpełniej Pamiętniki Jana Chryzostoma Paska.
Źródło: Francois Grenier, Ilustracja do Pamiętników Paska, 1850, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Szlacheckie wzorce osobowe: rycerza, ziemianina i obywatela, na pozór sprzeczne, w życiu Sarmaty współwystępowały i dopełniały się wzajemnie. Nierzadko w krótkim czasie trzeba było przedzierzgnąć się z ziemianina w żołnierza, z żołnierza w posła, a na koniec – osiąść na wsi. Ideałem człowieka i obywatela był więc szlachcic, który wcielał się na przemian we wszystkie trzy role, służąc ojczyźnie i braci szlacheckiej na różne sposoby. W czasach spokoju jako stateczny ziemianin, w obliczu wojny jako dzielny i ofiarny żołnierz, podczas niepokojów wewnętrznych – aktywny działacz publiczny. Zawsze – żarliwy chrześcijanin. Zasłużony żołnierz, szanowany obywatel i skrzętny gospodarz w jednej osobie – oto Sarmata idealny.

Słownik

etos
etos

(gr. ḗthos - porządek, ład) u starożytnych Greków termin oznaczający stały sposób postępowania właściwy człowiekowi, a zwłaszcza jego stosunek do innych ludzi

deputat
deputat

przedstawiciel szlachty wybrany przez nią na sejmiku i mający reprezentować ją w trybunałach: Koronnym lub Litewskim

miles Christi
miles Christi

(łac. rycerz Chrystusa) motyw oparty na spleceniu wiary, duchowości chrześcijańskiej i walki, wojny; źródła motywu sięgają Biblii oraz koncepcji Ojców Kościoła, np. św. Augustyna z Hippony; realizacje motywu pojawiają się w literaturze staropolskiej, np. w Sonecie IV. O wojnie naszej, którą wiedziemy z szatanem, światem i ciałem Mikołaja Sępa‑Szarzyńskiego, a także w twórczości nowożytnej, w pismach Erazma z Rotterdamu i św. Ignacego Loyoli