Przeczytaj
Myślenie wierszem. O twórczości Daniela NaborowskiegoDwie nieskończoności
Splot wielorakich czynników w XVII w., takich jak wstrząsy społeczne (...), ekspansja geograficzna, a przede wszystkim rozwój nauk matematyczno‑przyrodniczych (odkrycia Kopernika, Keplera, Bacona i Galileusza) zachwiały podstawami widzialnego, „oswojonego” świata, poszerzyły granice poznania ku niedosiężnym granicom makro- i mikrokosmosu. To, co zobaczono przez świeżo wynaleziony teleskop i mikroskop – paraliżowało. Ziemia się skurczyła, Kosmos poszerzył. Bóg się oddalił, nie objawiał się w chaosie świata. Człowiek musiał się odnaleźć w tym świecie i na nowo określić. Musiał stawiać sobie dramatyczne pytania egzystencjalne.
Wartość chwili a świadomość przemijania
Kiedy czas sakralny, odmierzany w średniowieczu obrzędami, został wzbogacony czasem historycznym, to naturalną konsekwencją stało się nasilenie odpowiedzialności za każdą, przemijającą chwilę.
R151k3iDaSRYv1 Szczególnie dramatycznie odczuwali to ludzie baroku na skutek otwarcia się nieskończoności: idea vanitas vanitatum (marność nad marnościami), wyrażona przez biblijnego Koheleta, stała się w baroku znów bliska. Przemijanie i marność rzeczy ziemskich to stały motyw refleksyjnej poezji baroku. Harmonia sprzeczności (concordia discors). Jest barokową odpowiedzią filozoficzną i estetyczną na stan napięcia wywołanego przez wyżej naszkicowaną świadomość i przez odczucie natury własnej człowieka: cielesnej, ale i duchowej, „nie w pełni bydlęcej, i nie w pełni anielskiej” (Pascal). Taką propozycję samookreślenia wypracował m.in. Daniel Naborowski.
Człowiek baroku miał świadomość ulotności ludzkiego życia, stąd w poezji mistycznejmistycznej rozważał swoją egzystencję w aspekcie wieczności. W wierszu Daniela Naborowskiego Krótkość żywota kruchość ludzkiej egzystencji określają barokowe antynomieantynomie, takie jak: kolebka – grób, przodek – potomek, śmierć – rodzenie.
Krótkość żywotaGodzina za godziną niepojęcie chodzi:
Był przodek, byłeś ty sam, potomek się rodzi.
Krótka rozprawa: jutro – coś dziś jest, nie będziesz,
A żeś był, nieboszczyka imienia nabędziesz;
Dźwięk, cień, dym, wiatr, błysk, głos, punkt – żywot ludzki słynie.
Słońce więcej nie wschodzi to, które raz minie,
Kołem niehamowanym lotny czas uchodzi,
Z którego spadł niejeden, co na starość godzi.
Wtenczas, kiedy ty myślisz, jużeś był, nieboże;
Między śmiercią, rodzeniem byt nasz ledwie może
Nazwan być czwartą częścią mgnienia; wielom była Kolebka grobem, wielom matka ich mogiła.
Człowiek baroku, rozważając swoje miejsce w nietrwałym świecie, fascynował się, ale i przerażał takimi pojęciami, jak wszechświat, czas czy nieskończoność. Filozoficznym kontekstem tych niepokojów mogą być Myśli Blaise'a Pascala. Daniel Naborowski, reprezentujący nurt mistyczny w tej epoce, wyraźnie nawiązuje do owych rozważań, przedstawiając życie ludzkie jako „czwartą część mgnienia”.
Myśli (fragment)Kiedy zważam krótkość mego życia, wchłoniętego w wieczność będącą przed nim i po nim, kiedy zważam małą przestrzeń, którą zajmuję, a nawet którą widzę, utopioną w nieskończonym ogromie przestrzeni, których nie znam i które mnie nie znają, przerażam się i dziwię, iż znajduję się raczej tu niż tam, nie ma bowiem racji, czemu raczej tu niż gdzie indziej, czemu raczej teraz niż wtedy... Kto mnie tu postawił? Na czyj rozkaz i z czyjej woli przeznaczono mi to miejsce i ten czas?...
Słownik
(gr. antinomia – sprzeczność praw) – paradoks, sprzeczność
(gr. mystikós) termin określający różnorodne przeżycia religijne oparte na indywidualnej więzi z rzeczywistością pozazmysłową, Bogiem