Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Barbara Judkowiak Myślenie wierszem. O twórczości Daniela Naborowskiego

Dwie nieskończoności

Splot wielorakich czynników w XVII w., takich jak wstrząsy społeczne (...), ekspansja geograficzna, a przede wszystkim rozwój nauk matematyczno‑przyrodniczych (odkrycia Kopernika, Keplera, Bacona i Galileusza) zachwiały podstawami widzialnego, „oswojonego” świata, poszerzyły granice poznania ku niedosiężnym granicom makro- i mikrokosmosu. To, co zobaczono przez świeżo wynaleziony teleskop i mikroskop – paraliżowało. Ziemia się skurczyła, Kosmos poszerzył. Bóg się oddalił, nie objawiał się w chaosie świata. Człowiek musiał się odnaleźć w tym świecie i na nowo określić. Musiał stawiać sobie dramatyczne pytania egzystencjalne.

Wartość chwili a świadomość przemijania

Kiedy czas sakralny, odmierzany w średniowieczu obrzędami, został wzbogacony czasem historycznym, to naturalną konsekwencją stało się nasilenie odpowiedzialności za każdą, przemijającą chwilę.

R151k3iDaSRYv1
Franciscus Gijsbrechts, Vanitas, ok. 1675
Źródło: pełny tytuł:, domena publiczna.

Szczególnie dramatycznie odczuwali to ludzie baroku na skutek otwarcia się nieskończoności: idea vanitas vanitatum (marność nad marnościami), wyrażona przez biblijnego Koheleta, stała się w baroku znów bliska. Przemijanie i marność rzeczy ziemskich to stały motyw refleksyjnej poezji baroku. Harmonia sprzeczności (concordia discors). Jest barokową odpowiedzią filozoficzną i estetyczną na stan napięcia wywołanego przez wyżej naszkicowaną świadomość i przez odczucie natury własnej człowieka: cielesnej, ale i duchowej, „nie w pełni bydlęcej, i nie w pełni anielskiej” (Pascal). Taką propozycję samookreślenia wypracował m.in. Daniel Naborowski.

judkowiak Źródło: Barbara Judkowiak, Myślenie wierszem. O twórczości Daniela Naborowskiego, [w:] Glosariusz od starożytności do pozytywizmu, red. T. Patrzałek, Wrocław-Warszawa-Kraków 1992, s. 99–101.

Człowiek baroku miał świadomość ulotności ludzkiego życia, stąd w poezji mistycznejmistycyzmmistycznej rozważał swoją egzystencję w aspekcie wieczności. W wierszu Daniela Naborowskiego Krótkość żywota kruchość ludzkiej egzystencji określają barokowe antynomieantynomiaantynomie, takie jak: kolebka – grób, przodek – potomek, śmierć – rodzenie.

Daniel Naborowski Krótkość żywota

Godzina za godziną niepojęcie chodzi:
Był przodek, byłeś ty sam, potomek się rodzi.
Krótka rozprawa: jutro – coś dziś jest, nie będziesz,
A żeś był, nieboszczyka imienia nabędziesz;
Dźwięk, cień, dym, wiatr, błysk, głos, punkt – żywot ludzki słynie.
Słońce więcej nie wschodzi to, które raz minie,
Kołem niehamowanym lotny czas uchodzi,
Z którego spadł niejeden, co na starość godzi.
Wtenczas, kiedy ty myślisz, jużeś był, nieboże;
Między śmiercią, rodzeniem byt nasz ledwie może
Nazwan być czwartą częścią mgnienia; wielom była Kolebka grobem, wielom matka ich mogiła.

nabor Źródło: Daniel Naborowski, Krótkość żywota.
R17jVkn0bkxN2
Angelo Caroselli, Alegoria Vanitas, pomiędzy 1625 a 1630
Źródło: Autor nieznany, domena publiczna.

Człowiek baroku, rozważając swoje miejsce w nietrwałym świecie, fascynował się, ale i przerażał takimi pojęciami, jak wszechświat, czas czy nieskończoność. Filozoficznym kontekstem tych niepokojów mogą być Myśli Blaise'a Pascala. Daniel Naborowski, reprezentujący nurt mistyczny w tej epoce, wyraźnie nawiązuje do owych rozważań, przedstawiając życie ludzkie jako „czwartą część mgnienia”.

R16eTBbHOfcq3
1. Drugie wydanie Myśli Blaise'a Pascala, 1670
2. Jean‑Édouard Dargent, ilustracja z książki Histoires des météores przestawiająca wizerunek Blaise'a Pascala, s. 135, 1870
Blaise Pascal Myśli (fragment)

Kiedy zważam krótkość mego życia, wchłoniętego w wieczność będącą przed nim i po nim, kiedy zważam małą przestrzeń, którą zajmuję, a nawet którą widzę, utopioną w nieskończonym ogromie przestrzeni, których nie znam i które mnie nie znają, przerażam się i dziwię, iż znajduję się raczej tu niż tam, nie ma bowiem racji, czemu raczej tu niż gdzie indziej, czemu raczej teraz niż wtedy... Kto mnie tu postawił? Na czyj rozkaz i z czyjej woli przeznaczono mi to miejsce i ten czas?...

pascal Źródło: Blaise Pascal, Myśli (fragment), tłum. T. Żeleński-Boy.

Słownik

antynomia
antynomia

(gr. antinomia – sprzeczność praw) – paradoks, sprzeczność

mistycyzm
mistycyzm

(gr. mystikós) termin określający różnorodne przeżycia religijne oparte na indywidualnej więzi z rzeczywistością pozazmysłową, Bogiem