Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RPfLZ0yOTvSNO
Nagranie filmowe lekcji pod tytułem Środki wyrazu artystycznego w poezji Horacego.

Horacy – poeta doceniony

Horacy już za życia należał do szczególnie docenianych poetów starożytnego Rzymu i postrzegano go jako wieszcza narodowego.

RASMWqKwDlTiq1
Koloseum
Źródło: Pixy, domena publiczna.

Pod koniec I w. n.e. ceniony mówca i krytyk Kwintylian stwierdził:

Tymczasem spośród liryków tenże Horacy jest niemal jedynym poetą godnym czytania.

3 Cytat za: Stanisław Stabryła, Wstęp, [w:] Horacy, Dwadzieścia dwie ody, oprac. S. Stabryła, tłum. A. Ważyk, Wrocław 1991, s. 3.

Podobną ocenę wyrażało wielu badaczy i twórców, którzy opisywali historię literatury antycznej czy też naśladowali autora Pieśni, Satyr, EpodówListów.

Literatura uczy i bawi

W traktacie zatytułowanym List do Pizonów, znanym też jako Sztuka poetycka Horacy podkreśla, że celem twórczości powinno być pouczanie i dawanie przyjemności odbiorcom (łac. docere et delectare).

Horacy Sztuka poetycka

Cieszy wszystkich, kto słodycz z nauką podtyka,
Kto wciąż upominając, bawi czytelnika.

4 Źródło: Horacy, Sztuka poetycka, [w:] tegoż, Dzieła wszystkie, t. 2, oprac. Oktawiusz Jurewicz, tłum. Józef Sękowski, Wrocław 1988, s. 454.

Aby twórca mógł osiągnąć artystyczne zamierzenia, dzieło powinno mieć odpowiednią jakość. Horacy zwracał szczególną uwagę na unikanie nadmiaru ozdób stylistycznych.

Horacy Sztuka poetycka

We wskazówkach bądź zwięzły, by wypowiedź cała,
Stając się zrozumiałą, w pamięci została;
Bo słowo, gdy zbyteczne, wnet z duszy odpływa.

4 Źródło: Horacy, Sztuka poetycka, [w:] tegoż, Dzieła wszystkie, t. 2, oprac. Oktawiusz Jurewicz, tłum. Józef Sękowski, Wrocław 1988, s. 454.

List do Pizonów jest przykładem poetyki podającej normy tworzenia, ale także dziełem, w którym Horacy zastosował odpowiednie środki wyrazu artystycznego.

Wyróżniki literatury

Środki wyrazu artystycznego są – według badaczy – najważniejszymi wyznacznikami literackości. Tekst zaliczany do literatury musi bowiem pełnić funkcję estetyczną. Jednym z głównych celów dzieła sztuki jest wyzwolenie emocji, o czym mówili już antyczni filozofowie i artyści, m.in. Arystoteles (katharsis) i Horacy. Podstawowy i niezbędny wyznacznik literackości w utworze to zorganizowany w wysokim stopniu język. Ta nadorganizacja języka przejawia się w stosowaniu zabiegów, które mogą się wydawać zbędne z punktu widzenia komunikacji, lecz są potrzebne ze względów estetycznych. Te zabiegi określa się właśnie jako stosowanie środków wyrazu artystycznego (inaczej: środków stylistycznych lub poetyckich).

Środki językowe nacechowane stylistycznie i figury stylistyczne

Istnieje wiele różnych środków służących do tego, by nadać tekstowi cechy literackości. Dzieli się je na kilka głównych kategorii, w zależności od tego, na którym poziomie języka (brzmienie, budowa wyrazu, słownictwo, składnia, znaczenie wyrazów) dokonywany jest zabieg artystyczny.

RvhT1Xz781pKK1
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powściągliwość Horacego

Horacy jako znawca poezji (zwłaszcza greckiej) oraz retoryki był świadomy funkcjonalności środków wyrazu artystycznego. Przy tym zalecał oszczędność w ich stosowaniu. Badacze twórczości rzymskiego liryka podkreślają, że nie nadużywał metaformetaforametafor, porównań czy inwersji, a jednocześnie starał się pisać poezję na tyle różnorodną i zaskakującą, by nie popadać w banał. Unikał zatem zarówno nienaturalności, jak pospolitości.

Słownik

eufonia
eufonia

(gr. euphonia – piękne brzmienie) fonetyczny środek wyrazu artystycznego, polegający na takim ukształtowaniu dźwiękowym grupy wyrazów, by ich warstwa brzmieniowa była odczuwana jako przyjemna, co uzyskuje się, np. eliminując głoski syczące lub stosując głoski płynne (l, m, n)

fonetyczne środki stylistyczne
fonetyczne środki stylistyczne

dotyczą brzmieniowych właściwości tekstu, stosuje się w celu nadania wypowiedzi odpowiedniego rytmu, co ma szczególne znaczenie podczas recytacji

leksykalne (słownikowe) środki stylistyczne
leksykalne (słownikowe) środki stylistyczne

dotyczą słów, dzięki nietypowym połączeniom wyrazów oraz wprowadzeniu form nieużywanych na co dzień, np. archaizmów lub neologizmów, można poszerzyć znaczenie wypowiedzi

semantyczne środki stylistyczne (figury stylistyczne)
semantyczne środki stylistyczne (figury stylistyczne)

dotyczą znaczenia wyrazów oraz ich związku z przedmiotami, do których wyrazy te się odnoszą; figury stylistyczne to ozdobne zwroty, wyrażenia lub wyrazy wzmacniające obrazowość języka

składniowe środki stylistyczne
składniowe środki stylistyczne

dotyczą warstwy składniowej tekstu, czyli budowy zdań, często nawiązują do antycznych figur retorycznych, np. apostrofa czy pytanie retoryczne.

słowotwórcze (morfologiczne) środki stylistyczne
słowotwórcze (morfologiczne) środki stylistyczne

nowe słowa i wyrażenia utworzone na potrzeby danego tekstu, zgodnie z zasadami słowotwórczymi obowiązującymi w danym języku

metafora
metafora

(gr. metaphorá – przeniesienie znaczenia, przenośnia) figura stylistyczna występująca zwykle w poezji, oparta na skojarzeniu dwóch zjawisk i przeniesieniu nazwy jednego zjawiska na drugie, np. stalowe nerwy