Przeczytaj
O autorze
Jarosław Marek Rymkiewicz urodził się 1935 roku w Warszawie jako syn powieściopisarza Władysława Rymkiewicza. Po drugiej wojnie światowej rodzina Rymkiewiczów osiedliła się w Łodzi, gdzie przyszły poeta ukończył szkołę średnią oraz polonistykę na tamtejszym uniwersytecie. Wybrał karierę naukową, doktoryzował się, a następnie habilitował. Początkowo pracował na Uniwersytecie Łódzkim, później (od 1965 roku) w Instytucie Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk w Warszawie, z którego został usunięty w 1985 roku z przyczyn politycznych. Do IBL wrócił w 1989 roku.
Debiutował w 1957 roku tomikiem wierszy Konwencje. Jarosław Marek Rymkiewicz jest we współczesnej literaturze polskiej przedstawicielem i teoretykiem neoklasycyzmuneoklasycyzmu, nurtu nawiązującego w stylistyce i tematyce do starożytnego antyku i późniejszego klasycyzmu. W wersji autorskiej chodzi jednak również o odniesienia do polskiej poezji barokowej. Swoje założenia teoretyczne przedstawił w 1967 roku w zbiorze esejówesejów Czym jest klasycyzm?, w którym wyraził przekonanie o jedności i ciągłości kultury od czasów starożytnych do współczesności. Jako poeta chętnie sięga do znanych z antyku toposówtoposów i archetypówarchetypów. Literatura według niego nie powinna służyć doraźnym interesom określonych osób, ideologii lub polityki, ale raczej trwać sama dla siebie i dla jej odbiorców. Rymkiewicz uważa też, że sztuka powinna podejmować tematy wysokie, uniwersalne i ponadczasowe, takie jak wiara, śmierć czy metafizyka. Być może dlatego jego twórczość uchodzi za hermetycznąhermetyczną i trudną w odbiorze.
Nagroda Nike
W 2003 roku Jarosław Marek Rymkiewicz otrzymał nagrodę literacką Nike za tomik wierszy Zachód słońca w Milanówku. Jest to zbiór pełnych prostoty, rymowanych utworów, zainspirowanych chwilami spędzonymi w przydomowym ogrodzie. Ich bohaterami są ogrodowi goście: gawrony, koty, jeże, chociaż tak naprawdę nie o nie tu chodzi. Nawet najprostsze zdziwienia i zachwyty nad pięknem tejspecyficznej arkadii prowadzą wyżej, ku metafizyce świata. Miejscami jego wiersze przypominają strofy Leśmianowskie, niektóre obrazy są ciemne, nabrzmiałe tajemnicą, ale przecież tajemniczy jest sam świat, po którym porusza się poeta. Dzięki melodyjności, prostocie rymów i doskonałości kompozycji poezja ta nawiązuje rownież do baroku. Także w warstwie tematycznej, a zwłaszcza w częstym odwoływaniu się do motywu śmierci, Zachód słońca w Milanówku przywodzi na myśl wiersze Józefa Baki czy Mikołaja Sępa Szarzyńskiego.
Historia
W kręgu eseistycznych dociekań Rymkiewicza znajdziemy pytanie o determinizmdeterminizm historyczny. Poeta zastanawia się, czy historia kształtuje osobowość i los człowieka, czy też on sam kreuje własną osobę i wydobywa z siebie to, co najważniejsze.
Słownik
(gr. arche – początek, typos – typ) 1. pierwowzór, prototyp jakiejś postaci, zdarzenia, motywu, symbolu lub schematu; 2. w psychoanalitycznej teorii C. G. Junga: wspólny wszystkim ludziom, dziedziczny wzorzec reagowania i postrzegania świata
(łac. determinare – ograniczyć, określić) pogląd zakładający, że egzystencja i działania człowieka są niezależne od wolnej woli, lecz uwarunkowane przez czynniki biologiczne, środowiskowe i historyczne
(ang.< fr.) essay, krótka rozprawa naukowa lub literacka ujmująca temat w sposób subiektywny, łącząca elementy prozy artystycznej, naukowej i publicystycznej
szczelnie zamknięty, nieprzepuszczający powietrza; 2. zamknięty i niedostępny wpływom zewnętrznym; 3. dostępny tylko dla niewielkiego kręgu wtajemniczonych; 4. odnoszący się do hermetyzmu – nurtu filozoficzno‑religijnego
(gr.-łac.) klasycyzm współczesny, lit. kierunek w literaturze eur. XIX i XX w., nawiązujący do szeroko pojmowanej tradycji antycznej i nowożytnej
(gr. tópos koinós, łac. locus communis – miejsce wspólne) powtarzający się motyw, występujący w obrębie literatury i sztuki zbudowany na fundamencie dwu wielkich tradycji śródziemnomorskich: antycznej i biblijno‑chrześcijańskiej. Wskazuje na jedność, ciągłość kulturową danego kontynentu czy na istnienie pierwotnych wzorców myślenia człowieka. Topos budowany jest na zasadzie obrazu mającego na celu opis jakiejś sytuacji (topos tonącego okrętu w Kazaniach Skargi)