Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Dla zainteresowanych

Aby dowiedzieć się więcej na temat filozofii Johna Locke’a, zapoznaj się z poniższymi materiałami:

John Locke

RFo9KvaEAvZ8W1
Portret Johna Locke'a.
Źródło: Godfrey Kneller, Narodowa Galeria Portretów w Londynie, Wikimedia Commons.

(1632−1704) − brytyjski filozof i lekarz, teoretyk empiryzmuempiryzmempiryzmu, liberalizmu i tolerancji. Urodził się w Wrington w pobliżu Bristolu. W roku 1652 rozpoczął studia w Christ ChurchOxfordzie, gdzie po ukończeniu nauki wykładał retorykę, grekę oraz filozofię moralną. Oprócz filozofii interesował się także chemią, fizyką i medycyną. W tej ostatniej dziedzinie uzyskał dyplom, nigdy jednak nie uprawiał zawodu lekarza. Porzucił też karierę akademicką. Zamiast tego zaangażował się w sprawy publiczne, przez wiele lat pracował w ministerstwie ds. kolonii, pełniąc funkcję sekretarza pierwszego lorda Shaftesbury, z którym pozostawał także w przyjaźni. Oskarżony o udział w spisku przeciwko królowi Karolowi II, na jakiś czas musiał opuścić Anglię − ukrywał się w Holandii. Filozofia, której uczył się na uniwersytecie, raziła go swoją scholastycznościąscholastykascholastycznością. Pozostawał za to pod silnym wpływem pism Kartezjusza i Gassendiego, przyjaźnił się z Newtonem. O ile pisma epistemologiczneepistemologiaepistemologiczne Locke’a są odpowiedzią na stan ówczesnej wiedzy, o tyle jego pisma polityczne pozostają w silnym związku z wydarzeniami politycznymi w Anglii, w szczególności zaś z rewolucją 1688 r., wskutek której następca Karola II, Jakub II, stracił władzę królewską. Najważniejsze dzieła Locke’a to Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego (1690), Dwa traktaty o rządzie obywatelskim (1690), Trzy listy o tolerancji (1689, 1690, 1693).

Rozwiązania i stanowiska

Tabula rasa
R1V4k3nUpDw7v1
Mysteries of Nature and Art to książka Johna Bate'a napisana w 1634 roku. Książka służy jako praktyczny przewodnik dla amatorskich eksperymentów naukowych i jest podzielona na cztery sekcje: prace wodne, rysowanie, kolorowanie, malowanie i grawerowanie oraz różne eksperymenty.
Źródło: https://publicdomainreview.org/, domena publiczna.

Podstawowe założenie brytyjskiego empiryzmu wyrażone zostało przez Johna Locke'a pod postacią metafory niezapisanej tablicy (łac. tabula rasa) – umysł ludzki w chwili narodzin nie zawiera żadnych treści, wypełnia się nimi dopiero z czasem dzięki doświadczeniu. Wszystkie treści umysłu nazywa Locke ideami. Formułując tę koncepcję, Locke przeciwstawił się rozpowszechnionej w jego czasach, przyjmowanej także przez Kartezjusza, teorii idei wrodzonych. Nie ma jakichś zasad ogólnych (np. zasad logicznych), które ludzie mieliby wyryte w umyśle od urodzenia. Wszelką ogólną, abstrakcyjną wiedzę poprzedza wiedza szczegółowa, konkretna, stojąca zawsze na początku każdego poznania. Jak to ujmuje sam Locke:

1
John Locke Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, I, 2

Na początku zmysły wprowadzają do umysłu idee szczegółowe, napełniając pustą dotąd izbę, z niektórymi z nich umysł stopniowo się oswaja, a wtedy zostają one pomieszczone w pamięci i otrzymują nazwy.

cyt1 Źródło: John Locke, Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, I, 2, tłum. B. J. Gawecki.

Stanowisko Locke’a jest przy tym bardziej konsekwentne niż jakichkolwiek innych filozofów – dlatego to podawany jest on za ojca empiryzmu: Locke twierdzi, że wszelka ludzka wiedza pochodzi z doświadczenia, bo z doświadczenia wywodzi się wszystko, co znajduje się w naszym umyśle.

Brytyjski filozof bardzo precyzyjnie też wyjaśnia, co przez doświadczenie rozumie. Na doświadczenie składają się wrażenia zmysłowe i refleksja, jest więc ono dwojakiego rodzaju. Wrażenia zmysłowe to doświadczenie zewnętrzne, źródło wszystkich obrazów, których dostarcza nam nasze pięć zmysłów. Refleksja natomiast (zwana przez Locke’a również introspekcją) jest doświadczeniem wewnętrznym i polega na postrzeganiu aktywności własnego umysłu. Takie postrzeganie ma miejsce, kiedy na przykład uświadamiamy sobie, że coś czujemy, obserwujemy czy myślimy (czytając ten tekst, możemy być świadomi, że go czytamy i że o nim myślimy, możemy też postrzegać nasze odczucia, które towarzyszą nam lekturze: znudzenie lub zainteresowanie – to właśnie jest refleksja).

Tak więc wszystko, czym dysponuje nasz umysł, pochodzi z doświadczenia zewnętrznego (wrażeń zmysłowych) bądź wewnętrznego (refleksji), a wszystkie treści w ten sposób pozyskane nazywa Locke ideami.

Podział idei

Brytyjski filozof dokonuje klasyfikacji idei. Klasyfikacja ta jest bardzo złożona i miejscami niejasna, stąd przedstawimy jej podstawowe elementy. Idee przede wszystkim dzielą się na proste i złożone.

1
Idea prosta

Idei prostych są cztery rodzaje, mianowicie idee:

RqCRkaG8krQD7

Bezpośrednim źródłem idei prostych jest więc doświadczenie, zasadniczo bodźce zmysłowe. Bodźce te dostarczają wrażeń, które umysł łączy w obiekty: idee proste jednostkowych rzeczy (np. chłopca idącego ulicą, psa sąsiadów, kasztanowca rosnącego w parku). Wobec idei prostych umysł jest całkowicie bierny. Po prostu je przyjmuje. Raz pozyskanej idei prostej nie można już z umysłu usunąć.

Idea złożona
RqJnMzisoxYTK
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Idee złożone są konsekwencją aktywności naszego umysłu, który łączy kilka idei prostych w jedną, większą całość. Powstają wskutek tego pojęcia ogólne, a każdemu pojęciu umysł nadaje nazwę ogólną, taką jak „człowiek”, „pies”, „drzewo”. Idee proste są więc poddawane różnym operacjom myślowym (porównuje się je, zestawia, analizuje), w wyniku czego powstają idee złożone. Podobnym operacjom można także poddawać idee złożone, powstają wówczas pojęcia abstrakcyjne, zazwyczaj niewiele mające już wspólnego z wyjściowym doświadczeniem (np. idea piękna). Niemniej powstanie idei złożonych zawsze poprzedzają idee proste, które są fundamentem wszelkiej wiedzy o świecie.

Następnie Locke dzieli idee na idee własności pierwotnych i wtórnych. Przez własności pierwotne rozumiał on cechy stałe i obiektywne, tj. takie, które są związane z rzeczami i nie dają się od nich oddzielić (np. rozciągłość, kształt, ruch); natomiast własności wtórne nie są właściwie rzeczywiste, stanowią zdolność rzeczy do wywoływania w nas określonych wrażeń zmysłowych (takich jak dźwięk, smak czy kolor). Locke twierdził, że przedmioty same w sobie nie mają na przykład barwy lub smaku: dopiero działając na nasze zmysły, dzięki swym cechom wtórnym, wywołują w nas takie subiektywne doznania.

Słownik

empiryzm
empiryzm

(gr. empeiría – doświadczenie) pogląd, według którego zasadniczą rolę w poznaniu odgrywa doświadczenie

epistemologia
epistemologia

(gr. episteme – wiedza i logos – nauka) jedna z sześciu klasycznych dyscyplin filozoficznych (obok etyki, estetyki, aksjologii, antropologii filozoficznej i metafizyki), które nigdy nie wyodrębniły się z filozofii jako autonomiczne nauki; bada, w jaki sposób zachodzą procesy poznawcze, na czym polega percepcja, weryfikuje prawdziwość sądów dotyczących rzeczywistości; zwana jest również gnoseologią (od gr. gnosis – poznanie) lub teorią poznania, gdyż „poznanie” i „poznawanie” są jej centralnymi pojęciami

scholastyka
scholastyka

(łac. schola - szkoła), kierunek w średniowiecznej filozofii chrześcijańskiej, dążący do rozumowego uzasadniania wiary i dogmatów religijnych bez konieczności odwoływania się do doświadczenia; kierunek ten był związany z nurtem uniwersyteckim