Przeczytaj
Aby dowiedzieć się więcej na temat filozofii Johna Locke’a, zapoznaj się z poniższymi materiałami:
John Locke: ograniczenia poznawcze człowieka, pojęcie substancji i przyczynowościJohn Locke: ograniczenia poznawcze człowieka, pojęcie substancji i przyczynowości
John Locke: tolerancja i liberalizmJohn Locke: tolerancja i liberalizm
Umowa społeczna według Johna Locke’aUmowa społeczna według Johna Locke’a
Empiryzm brytyjski: Locke‑źródła i granice wiedzyEmpiryzm brytyjski: Locke‑źródła i granice wiedzy
John Locke
(1632−1704) − brytyjski filozof i lekarz, teoretyk empiryzmuempiryzmu, liberalizmu i tolerancji. Urodził się w Wrington w pobliżu Bristolu. W roku 1652 rozpoczął studia w Christ Church w Oxfordzie, gdzie po ukończeniu nauki wykładał retorykę, grekę oraz filozofię moralną. Oprócz filozofii interesował się także chemią, fizyką i medycyną. W tej ostatniej dziedzinie uzyskał dyplom, nigdy jednak nie uprawiał zawodu lekarza. Porzucił też karierę akademicką. Zamiast tego zaangażował się w sprawy publiczne, przez wiele lat pracował w ministerstwie ds. kolonii, pełniąc funkcję sekretarza pierwszego lorda Shaftesbury, z którym pozostawał także w przyjaźni. Oskarżony o udział w spisku przeciwko królowi Karolowi II, na jakiś czas musiał opuścić Anglię − ukrywał się w Holandii. Filozofia, której uczył się na uniwersytecie, raziła go swoją scholastycznościąscholastycznością. Pozostawał za to pod silnym wpływem pism Kartezjusza i Gassendiego, przyjaźnił się z Newtonem. O ile pisma epistemologiczneepistemologiczne Locke’a są odpowiedzią na stan ówczesnej wiedzy, o tyle jego pisma polityczne pozostają w silnym związku z wydarzeniami politycznymi w Anglii, w szczególności zaś z rewolucją 1688 r., wskutek której następca Karola II, Jakub II, stracił władzę królewską. Najważniejsze dzieła Locke’a to Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego (1690), Dwa traktaty o rządzie obywatelskim (1690), Trzy listy o tolerancji (1689, 1690, 1693).
Rozwiązania i stanowiska
Brytyjski filozof bardzo precyzyjnie też wyjaśnia, co przez doświadczenie rozumie. Na doświadczenie składają się wrażenia zmysłowe i refleksja, jest więc ono dwojakiego rodzaju. Wrażenia zmysłowe to doświadczenie zewnętrzne, źródło wszystkich obrazów, których dostarcza nam nasze pięć zmysłów. Refleksja natomiast (zwana przez Locke’a również introspekcją) jest doświadczeniem wewnętrznym i polega na postrzeganiu aktywności własnego umysłu. Takie postrzeganie ma miejsce, kiedy na przykład uświadamiamy sobie, że coś czujemy, obserwujemy czy myślimy (czytając ten tekst, możemy być świadomi, że go czytamy i że o nim myślimy, możemy też postrzegać nasze odczucia, które towarzyszą nam lekturze: znudzenie lub zainteresowanie – to właśnie jest refleksja).
Tak więc wszystko, czym dysponuje nasz umysł, pochodzi z doświadczenia zewnętrznego (wrażeń zmysłowych) bądź wewnętrznego (refleksji), a wszystkie treści w ten sposób pozyskane nazywa Locke ideami.
Podział idei
Brytyjski filozof dokonuje klasyfikacji idei. Klasyfikacja ta jest bardzo złożona i miejscami niejasna, stąd przedstawimy jej podstawowe elementy. Idee przede wszystkim dzielą się na proste i złożone.
Następnie Locke dzieli idee na idee własności pierwotnych i wtórnych. Przez własności pierwotne rozumiał on cechy stałe i obiektywne, tj. takie, które są związane z rzeczami i nie dają się od nich oddzielić (np. rozciągłość, kształt, ruch); natomiast własności wtórne nie są właściwie rzeczywiste, stanowią zdolność rzeczy do wywoływania w nas określonych wrażeń zmysłowych (takich jak dźwięk, smak czy kolor). Locke twierdził, że przedmioty same w sobie nie mają na przykład barwy lub smaku: dopiero działając na nasze zmysły, dzięki swym cechom wtórnym, wywołują w nas takie subiektywne doznania.
Słownik
(gr. empeiría – doświadczenie) pogląd, według którego zasadniczą rolę w poznaniu odgrywa doświadczenie
(gr. episteme – wiedza i logos – nauka) jedna z sześciu klasycznych dyscyplin filozoficznych (obok etyki, estetyki, aksjologii, antropologii filozoficznej i metafizyki), które nigdy nie wyodrębniły się z filozofii jako autonomiczne nauki; bada, w jaki sposób zachodzą procesy poznawcze, na czym polega percepcja, weryfikuje prawdziwość sądów dotyczących rzeczywistości; zwana jest również gnoseologią (od gr. gnosis – poznanie) lub teorią poznania, gdyż „poznanie” i „poznawanie” są jej centralnymi pojęciami
(łac. schola - szkoła), kierunek w średniowiecznej filozofii chrześcijańskiej, dążący do rozumowego uzasadniania wiary i dogmatów religijnych bez konieczności odwoływania się do doświadczenia; kierunek ten był związany z nurtem uniwersyteckim