Przeczytaj
Powtórzenie wiadomości
Poznane wcześniej reguły kompozycjikompozycji:
trójpodział,
symetria:
pozioma,
pionowa,
radialna,
translacyjna,
wypełnienie kadru,
ramy,
negatywna przestrzeń.
Krótko scharakteryzuj każdą regułę kompozycyjną.
Podsumowanie
Odległość od fotografowanego obiektu
Robert Capa jest uważany za ojca fotografii wojennej. Na swoich fotografiach uwiecznił najważniejsze konflikty pierwszej połowy XX. wieku. Capa był zadeklarowanym pacyfistą.
Najsłynniejsza wykonana przez niego fotografia wojenna pochodzi z okresu hiszpańskiej wojny domowej.
Przekątne i trójkąty
Wykorzystanie przekątnych w fotografii dodaje jej dynamiki i ruchu. Uważaj jednak, wykorzystując tę technikę przy fotografowaniu architektury. Fotografowane obiekty mogą wydawać się po prostu… krzywe.
Minimalizm
Minimalizm w fotografii może mieć różne realizacje. To zarówno fotografowanie obiektu na prostym tle, które nie przyciąga uwagi (wykorzystanie negatywnej przestrzeni), jak i zbliżenie się do obiektu, by sfotografować konkretny szczegół.
Fotografowanie oczu
Sharbat Gula to słynna Afgańska dziewczyna z fotografii wykonanej przez Steve'a McCurryego. Nim udało mu się wykonać historyczne zdjęcie, powstało kilka innych portretów, na których dziewczyna zasłania twarz. Dopiero za namową nauczycielki nastoletnia Sharbat opuściła chustę.
Współcześnie kulisy powstania i publikacji fotografii budzą coraz większe kontrowersje (magazyn, który wydrukował zdjęcie, nie podał nawet imienia dziewczyny; fotografowi zarzuca się zaś przekroczenie jej granic i wystylizowanie jej do zdjęcia). Nie zmienia to faktu, że ujęcie to stanowi jeden z najbardziej znanych portretów w historii.
Być może twoje zdjęcie nie powtórzy sukcesu tego wykonanego przez Steve'a McCurryego, ale fotografując oczy, pamiętaj o tym, by zadbać o odpowiednią ostrość i światło.
Reguła horyzontu
Manipulowanie linią horyzontulinią horyzontu pozwala wpływać na to, na czym skupia się uwaga widza.
Przyjrzyj się fotografii. W jaki sposób uzyskano podwójną linię horyzontu?
Ruch
By wykonać zdjęcie w ruchu tak, by obraz był ostry, potrzebujesz światła. Jeśli masz mało światła, wykorzystaj lampę błyskową lub ustaw wysoką czułość (zależnie od warunków ISO 800, 1600, 3200 albo nawet 6400).
Fotografując z wykorzystaniem różnych ustawień ISO, pamiętaj, że im wyższa wartość ISOwartość ISO, tym większych szumów możesz spodziewać się na fotografii (stanie się ona bardziej ziarnista). Co więcej, ucierpieć może kontrast i nasycenie kolorów.
Innym istotnym parametrem dla fotografowani ruchu jest migawkamigawka. Zacznij od 1/250 sekundy, a następnie testuj jeszcze niższe wartości.
Orientacyjne wartości migawki i ich zastosowanie:
1 sekunda i więcej – fotografie wykonywane w nocy lub ze słabym oświetleniem (na statywie);
1–1/2 sekundy – to ustawienie przy fotografowaniu płynącej wody pozwala dodać jej miękkości;
1/2–1/30 sekundy – rozmazane tło za poruszającym się obiektem;
1/50–1/100 sekundy – standardowy zakres;
1/250–1/500 sekundy – pozwala uchwycić codzienny moment; ustawienie często wykorzystywane w fotografii sportowej;
1/1000–1/4000 sekundy – ustawienie pozwalające na sfotografowanie obiektu, który porusza się bardzo szybko lub jego bliskiego ujęcia.
Fotografowanie za pomocą telefonu
Choć w większości materiałów pokazujemy ci, w jaki sposób operować ustawieniami aparatu fotograficznego, nic nie stoi na przeszkodzie, by wykonywać zdjęcia aparatem wbudowanym w telefon.
Wybór telefonu
Najczęściej kierujemy się tym, ile dany aparat ma megapikseli. Czy to wystarczy? Jak się domyślasz, odpowiedź to „nie”. Ich liczba nie decyduje bezpośrednio o jakości zdjęcia, a o jego rozmiarze. Ten parametr jest zatem szczególnie ważny wtedy, kiedy planujesz wywoływać uwiecznione smartfonem zdjęcia.
Na co zatem jeszcze zwrócić uwagę?
Rozmiar matrycy
Im większa wartość (wyrażona w calach), tym więcej światła przechwyci matryca. W specyfikacjach telefonów możesz spotkać się z oznaczeniami 1/2.3 etc. Warto zaznaczyć, że im mniejsza druga liczba, tym większa będzie matryca.
Jasność obiektywu
Im większa wartość, tym mniejsza jasność. Warto o tym pamiętać, żeby nie być zaskoczonym, kiedy zdjęcia z koncertu wyjdą zbyt ciemne.
Stabilizacja obrazu
Coraz częściej producenci telefonów wyposażają swój sprzęt w tzw. cyfrową stabilizację obrazu. Zmienia ona parametry zdjęć, by uzyskać krótszy czas naświetlania. Negatywnie wpływa to jednak na jakość zdjęć. Lepszym rozwiązaniem są stabilizatory optyczne.
Sztuczna inteligencja (SI lub AI)
Coraz więcej telefonów wyposażonych jest w systemy, które bazują na rozpoznawaniu obrazów i porównywaniu ich z tysiącami innych obrazów. Sztuczna inteligencja, bo o niej mowa, analizuje obraz, porównuje wzorzec z tymi, które ma w swojej pamięci, a w konsekwencji pozwala rozpoznać fotografowana scenę i dobrać odpowiednie parametry do warunków.
Manualne regulowanie ustawień (tryby PRO lub Ekspert)
Smartfony oferują tryby automatyczne, które z założenia mają sprawdzić się w większości sytuacji. Czasem jednak warunki wymagają od ciebie manualnej zmiany ustawień. Warto upewnić się, że twój telefon na to pozwala.
Nie każdy smartfon pozwala standardowo na fotografowanie z wykorzystaniem trybu manualnego. Sprawdź, czy twój oferuje taką możliwość. Jeśli nie, wśród aplikacji jest wiele takich, które umożliwią ci zmianę ustawień.
F – przysłona obiektywu
Pojedyncze obiektywy zastępują podwójne a nawet potrójne. Nie zmienia to jednak tego, że najczęściej nie mamy fizycznej możliwości zmiany wartości przysłony – aparaty jej po prostu nie mają. W konsekwencji wartość przysłony jest stała dla obiektywu.
Wartość przysłony obiektywu głównego powinna wynosić do f/1.8. Jeśli mamy do czynienia z obiektywem o ultraszerokim kącie, ta wartość powinna wynosić już f/2.4. Przednie obiektywy przeznaczone do zdjęć typu selfie najczęściej mają wartość f/2.2 lub f/2.4.
S – czas ekspozycji
Aparaty w telefonach po wejściu w tryb manualny najczęściej umożliwiają wybranie czasu ekspozycji od 30 sekund do 1/4000 sekundy.
EV – wartość ekspozycji
Często aparaty umożliwiają zmianę ekspozycji w granicach od -2.0 do +2.0.
ISO
Najczęściej w smartfonach spotkasz się z wartościami od 50 do 3200.
Modele telefonów z roku na rok oferują coraz większe możliwości – również w kwestii fotografii.
Słownik
automatyczna ekspozycja, czyli automatyczne dobranie wartości ekspozycji do otaczających warunków
z ang. white balance, balansem kolorów nazywamy proces kompensacji kolorów obrazu dla temperatury barwowej oświetlenia, którym dysponujemy podczas wykonywania zdjęcia
inaczej: korpus aparatu
rozmycie obiektów znajdujących się poza głębią ostrości
wskaźnik stopnia reagowania filmu fotograficznego na światło; odpowiednie dobranie filmu do fotografowanej sceny może być kluczowe w uzyskaniu pożądanego efektu; wiodącym standardem jest ISO; im wyższa wartość, tym film jest bardziej czuły na światło
parametr oprogramowania aparatu decydujący o stopniu reagowania matrycy na światło; daje możliwość rozjaśnienia sceny, choć przy wyższych wartościach efektem ubocznym często jest tzw. ziarno; parametr ISO nie powinien stanowić substytutu prawidłowego oświetlenia sceny, a jedynie dodatkową pomoc w uzyskaniu pożądanego efektu
wykres odzwierciedlający liczbę punktów o danej jasności w trzech kategoriach: czerń (lewa strona wykresu), szarość (środek) i biel (prawa strona); w prawidłowo wykonanym zdjęciu wykres powinien rosnąć od zera, osiągać szczytowy poziom w okolicy środka i opadać do zera po prawej stronie; odstępstwa od tego wskazania mogą być sygnałem o błędzie w oświetleniu lub o nieprawidłowych ustawieniach aparatu
układ elementów zestawionych ze sobą w taki sposób, aby tworzyły harmonijną całość
prosta linia, która dzieli fotografowany obraz na obszar nad horyzontem i pod horyzontem; w fotografii najlepiej ulokować linię horyzontu w dolnej lub górnej części zdjęcia, wówczas unikniemy wrażenia symetryczności przedstawianego widoku, skupimy uwagę odbiorcy na konkretnych punktach zdjęcia
element obiektywu odpowiedzialny za precyzyjne odmierzanie czasu, przez jaki światło pada na materiał światłoczuły
fotografie wykonane w warunkach niewystarczającego oświetlenia są zbyt ciemne, pozbawione rzeczywistych kolorów, a zawarte na nich szczegóły zlewają się ze sobą i są niewidoczne dla odbiorcy
układ optyczny przenoszący obraz sceny do dalszej części urządzenia
sposób oddania trójwymiarowych obiektów i przestrzeni na płaszczyźnie
fotografie wykonane w warunkach nadmiaru światła mogą są zbyt jasne, pozbawione szczegółów i prawidłowego kontrastu barw
część obiektywu, regulująca średnicę otworu w obiektywie – wartość przysłony jest odwrotnie proporcjonalna do ilości światła padającego na materiał światłoczuły
obiektywna miara wrażenia barwy określonego źródła światła, wyrażana w kelwinach, np. temperatura barwowa świecy 2000 K, światło dzienne 5200‑5500 K, cień 7000‑8000 K
przybliżenie fotografowanej sceny przy wykorzystaniu oprogramowania aparatu; korzystając z tej funkcji należy pamiętać, że uzyskany obraz jest jedynie powiększeniem tego już uchwyconego na matrycy, co może powodować, że fotografia będzie nieostra
możliwość przybliżania fotografowanej sceny za pomocą przesunięcia soczewek obiektywu aparatu; to najlepsza dostępna metoda przybliżania, ponieważ gwarantuje zapis fotografii z pełnym wykorzystaniem potencjału matrycy