Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Sytuacja po pokoju augsburskim

R1eLRKsRHIPsE1
Maksymilian II (1527 - 1576) cesarz z dynastii Habsburgów, król Czech, Węgier i Chorwacji. Syn Ferdynanda I Habsburga oraz Anny Jagiellonki. Niewiele brakowało, by Maksymilian II zasiadł na polskim tronie. ponieważ w 1575 r. kandydował do korony Rzeczypospolitej. Opowiedzieli się za nim katoliccy magnaci, a w grudniu tego samego roku został ogłoszony przez prymasa królem Polski. Kandydatury Habsburga nie zaakceptowała jednak większość szlachty i ostatecznie na tronie Rzeczpospolitej zasiadł Stefan Batory.
Źródło: Guillem Scrotes, Kunsthistorisches Museum Wien, Bilddatenbank, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Zasada cuius regio, eius religio nie wszędzie była przestrzegana. W latach 60. i 70. XVI w., za panowania cesarza Maksymiliana II, który odmówił przyjęcia zasad soboru trydenckiego i nawet ogłosił neutralność w kwestiach religijnych, luteranizmluteranizmluteranizm szerzył się właściwie bez przeszkód w krajach dziedzicznych Habsburgów. Znacznie bardziej konsekwentnie zasadę ustanowioną w Augsburgu realizowali książęta, dla których przyjęcie nowego wyznania było sposobem umacniania władzy. Oprócz sekularyzacji dóbr kościelnych pociągała ich perspektywa prezentowania się poddanym jako głowa Kościoła. PalatynpalatynPalatyn reński Fryderyk III pod groźbą kary śmierci zmusił swych poddanych do przyjęcia kalwinizmukalwinizmkalwinizmu. Do podobnych metod uciekał się także wspierany przez jezuitów katolickikatolicyzmkatolicki książę Bawarii Albrecht V, przy okazji pozbywając się krępującej jego władzę reprezentacji stanowej. Palatynat stał się wkrótce centrum kalwinizmu niemieckiego, podczas gdy Bawaria – ostoją katolicyzmu, a za najważniejsze księstwo luterańskie uważano Saksonię. Na tym tle ewenementem byli brandenburscy Hohenzollernowie, którzy przeszedłszy z luteranizmu na kalwinizm, nie zmuszali do zmiany wyznania swych poddanych.

Paraliż instytucji Rzeszy

RNiRlrCC33TLj1
Maksymilian I Bawarski (1573–1651), portret pędzla Joachima von Sandarta, połowa XVII w., Stara Pinakoteka w Monachium. Książę Bawarii Maksymilian I był głową obozu katolickiego w Rzeszy. W 1623 r. został mianowany przez cesarza elektorem. Dynastia Wittelsbachów, z której się wywodził, rządziła Bawarią od końca XII w. aż do 1918 roku.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Podziały religijne i idąca za tym konfesjonalizacjakonfesjonalizacjakonfesjonalizacja życia politycznego w cesarstwie sparaliżowały działalność jego instytucji centralnych. Najważniejszą z nich był powstały w XV w. sejm Rzeszy. Składał się on z trzech izb, w których zasiadali elektorzyelektor (w Rzeszy)elektorzy, książęta oraz przedstawiciele wolnych miastwolne miastowolnych miast podlegających bezpośrednio cesarzowi. Wśród elektorów przeważali katolicy, a wśród książąt i miast protestanci. Ponieważ podjęcie uchwały wymagało zgody wszystkich trzech izb i cesarza, osiągnięcie kompromisu w sprawach kontrowersyjnych było praktycznie niemożliwe. Podobny paraliż dotknął Sąd Kameralny, którego zadaniem było rozstrzyganie konfliktów między państwami Rzeszy.

Paraliż instytucji Rzeszy ujawnił się w całej pełni w związku z kryzysem wywołanym sprawą południowoniemieckiego miasta Donauwörth. Przewagę liczebną mieli tam protestanci, ale katolikom przysługiwała swoboda wyznania. Jej ograniczenie przez władze miejskie i tumulty religijne skłoniły cesarza do wydania na Donauwörth dekretu banicji. Wykonał go książę Bawarii Maksymilian I, który zajął Donauwörth w 1607 r., nałożył na nie wysoką kontrybucję, a gdy jej nie uiszczono, przyłączył miasto do swego księstwa. Wobec bierności instytucji Rzeszy oburzeni książęta luterańscy i kalwińscy w 1608 r. powołali do życia Unię ProtestanckąUnia ProtestanckaUnię Protestancką (Ewangelicką) – sojusz wojskowy, na czele którego stanął palatyn reński. W odpowiedzi w następnym roku (1609) powstała Liga KatolickaLiga KatolickaLiga Katolicka. Rzesza stanęła na krawędzi wojny.

R1CUuO9vUAdTc
Nagranie filmowe dotyczące Kryzysu w Rzeszy oraz początku wojny trzydziestoletniej.
Ciekawostka

Konfesjonalizacja
Tym pojęciem określa się w historiografii niemieckiej przenikanie do życia politycznego norm życia religijnego. W konsekwencji lojalność wyznaniowa (konfesyjna) okazywała się silniejsza niż lojalność wobec cesarza czy też odpowiedzialność za Rzeszę jako całość. Motywy religijne miały istotny wpływ na decyzje polityczne w pierwszym etapie wojny trzydziestoletniej. Z czasem, gdy jej okrucieństwa nie dały się już uzasadnić argumentami religijnymi, ustąpiły one miejsca racji stanu rozumianej jako dążenie do zaspokojenia własnych interesów, zwykle kosztem innych państw.

Konflikty w krajach dziedzicznych Habsburgów

Dopiero u schyłku XVI w. w ślady innych książąt niemieckich poszli Habsburgowie. W 1572 r. do ich dziedzicznych krajów sprowadzono jezuitów, początek rekatolicyzacjirekatolicyzacjarekatolicyzacji datuje się zaś na 1579 r. Najbardziej brutalne formy przybrała ona w Styrii, Karyntii i Krainie, gdzie władzę sprawował arcyksiążę Ferdynand, późniejszy cesarz.

RYj3cd4qRgMu91
Rudolf II Habsburg (1552 – 1612), cesarz rzymski, król Czech w latach 1576‑1611, król Węgier i Chorwacji oraz arcyksiążę Austrii w latach 1576‑1608. Cesarz nie interesował się zbytnio sprawami państwowymi, bardziej pochłaniały go alchemia, okultyzm i sztuka. Sprowadzał na swój praski dwór alchemików, wróżbitów, astrologów i astronomów. Był protektorem nauki oraz kolekcjonerem dzieł sztuki. Jednocześnie cierpiał na zaburzenia psychiczne. Męczyły go stany lękowe i obsesje. W akcie szaleństwa dokonał próby morderstwa, po czy usiłował targnąć się na swoje życie. Nigdy się nie ożenił i nie doczekał się następcy tronu. Spowodowane to było obawą przed spełnieniem się przepowiedni, zgodnie z którą miał stracić koronę na rzecz prawowitego spadkobiercy. Tak rzeczywiście się stało. Wobec braku potomstwa jego następcą był brat Maciej, który doprowadził do usunięcia Rudolfa z tronu.
Źródło: Hans von Aachen, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Tymczasem prestiż dynastii Habsburgów doznał poważnego uszczerbku za sprawą konfliktu wewnątrz dynastii. Następcą bezdzietnego, zdziwaczałego cesarza Rudolfa II, który sprawował władzę od 1576 r., miał być jego brat Maciej. Nie mogąc się jednak doczekać śmierci Rudolfa, wszczął z nim wojnę. Dzięki lojalności Czechów, którzy nie wahali się poprzeć rezydującego na stałe w Pradze cesarza, Rudolf zdołał obronić swą władzę. Ale stany czeskie nie były bezinteresowne, konflikt pozwalał im upomnieć się o swobody religijne, przestrzegane w okresie panowania Jagiellonów, potem zaś systematycznie gwałcone za rządów Habsburgów. Rudolf musiał więc w 1609 r. wydać tzw. list majestatyczny, w którym zagwarantował szlachcie czeskiej prawo budowania protestanckich zborów i zakładania szkół. Nad jego przestrzeganiem czuwać mieli specjalnie powołani urzędnicy. Zabezpieczeniem przed napływem cudzoziemców była ustawa o inkolacieinkolatinkolacie, czyli prawie do osiedlania się, która wprowadzała wymóg, by każdy, kto nabywa w Czechach majętności, znał język czeski. Ani Rudolf, ani Maciej, który objął tron cesarski po bracie w 1612 r., nie zamierzali jednak przestrzegać ducha i litery listu majestatycznego.

R18YdBQ6g0sKd1
Zamek na Hradczanach stanął w X w. na pagórku, gdzie wcześniej odbywały się zgromadzenia plemienne Czechów i gdzie składano ofiary pogańskim bogom. W 1303 r. budowlę strawił pożar, szybko jednak ruszyła jej odbudowa. To tutaj w 1618 r. doszło do defenestracji praskiej. Dziś, według Księgi rekordów Guinnessa, jest to największy pod względem zajmowanej powierzchni zamek na świecie.
Wyjaśnij, dlaczego zamki najczęściej powstawały na wzgórzach.
Źródło: Jorge Royan, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

W 1617 r. arcyksiążę Styrii Ferdynand został królem Czech. Gdy biskup nakazał zburzyć zbory protestanckie, protestanci zwrócili się do cesarza ze skargą. Władca jednak przyznał rację biskupowi, co przez wiernych zostało odebrane jako złamanie listu majestatycznego i prowokację. W maju 1618 r. urzędnicy stojący na straży swobód zebrali się w Pradze, by zaprotestować przeciw tym praktykom. Gdy rezydujący w zamku na Hradczanach namiestnicy cesarscy odmówili przyjęcia petycji, wyrzucono ich przez okno. Wydarzenie to przeszło do historii jako defenestracja praskadefenestracja praskadefenestracja praska (od łac. de – z; fenestra – okno) i stało się pierwszym aktem wielkiego ogólnoeuropejskiego konfliktu – wojny trzydziestoletniej.

R1R2PU7RuRxf01
Mapa Rzeszy przed i po zakończeniu wojny trzydziestoletniej i podpisaniu pokoju westfalskiego w 1648 roku. Wskaż członków dwóch przeciwstawnych obozów: Unii Protestanckiej i Ligi Katolickiej.
Źródło: Contentplus.sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik

defenestracja praska
defenestracja praska

(de-+ łac. fenestra - okno) określenie wydarzeń, podczas których doszło do wyrzucenia określonych osób przez okno budynku w Pradze; pierwsza miała miejsca  w 1419 r., kiedy to wyrzucono z okien magistratu praskiego siedmiu radców katolickich; druga w 1618 r., kiedy protestanci czescy wyrzucili z okna zamku na Hradczanach dwóch namiestników króla Ferdynanda II na znak protestu przeciw pogwałceniu swobód religijnych

elektor (w Rzeszy)
elektor (w Rzeszy)

(z łac. elector – wyborca) tytuł książąt Rzeszy uprawnionych do udziału w wyborze cesarza

inkolat
inkolat

(łac. incolatus - mieszkanie w cudzym kraju) prawo do osiedlania się

kalwinizm
kalwinizm

jeden z czołowych nurtów protestantyzmu, powstały pod wpływem myśli Jana Kalwina; wyznanie ewangelicko‑reformowane uznające zasadę predestynacji, odrzucające kult świętych i hierarchię kościelną

katolicyzm
katolicyzm

religia wyznawana przez członków Kościoła katolickiego

konfesjonalizacja
konfesjonalizacja

pojęcie określające w historiografii niemieckiej przenikanie do życia politycznego norm życia religijnego

Liga Katolicka
Liga Katolicka

związek katolickich książąt Rzeszy, założony w 1609 r. z inicjatywy księcia Bawarii Maksymiliana I; skierowana przeciwko Unii Protestanckiej; wspierana przez Habsburgów hiszpańskich i austriackich oraz Państwo Kościelne i Rzeczpospolitą Obojga Narodów

luteranizm
luteranizm

doktryna teologiczna i chrześcijański ruch reformacyjny, zapoczątkowany przez Marcina Lutra; wyznanie ewangelicko‑augusburskie, które za źródło wiary uznaje Biblię, odrzuca wszystkie sakramenty, oprócz chrztu i komunii

palatyn
palatyn

(łac. palatinus - pałacowy; niem. Pfalzgraf) w średniowieczu: zarządca dworu panującego; później (tutaj): tytuł niemieckich panów feudalnych, m.in. książąt Lotaryngii, Nadrenii i Karyntii

rekatolicyzacja
rekatolicyzacja

ponowne przyjęcie religii katolickiej

Unia Protestancka
Unia Protestancka

związek protestanckich książąt i miast Rzeszy, istniał w latach 160816–21, a na jego czele stanął palatyn reński Fryderyk V; została zawiązana w odpowiedzi na naruszenie postanowień pokoju augsburskiego przez cesarza i katolików; posiadała własną armię

wolne miasto
wolne miasto

miasto, któremu nadano przywileje polityczne uniezależniające je od władz państwa

Słowa kluczowe

Habsburgowie, Unia Protestancka, Liga Katolicka, Niemcy na początku XVI w., wojna trzydziestoletnia, Europa w XVI–XVII w.

Bibliografia

S. Grzybowski, Wielka historia świata. Tom 7. Świat w XVII wieku, Warszawa 2005.

Z. Wójcik, Historia powszechna XVI‑XVII w., wyd. X, Warszawa 2010.