Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Idee asymilacyjneasymilacjaasymilacyjne nie były popularne wśród Żydów ortodoksyjnych, którzy żyli według własnych zwyczajów, angażując się jedynie w życie najbliższej wspólnoty religijnej. Korzyści płynące ze zintegrowania się z polskim społeczeństwem nie były dla tej grupy oczywiste. Choć Polacy i Żydzi przez wieki zamieszkiwali te same ziemie, ich kultury przenikały się jedynie w niewielkim stopniu.

Problematyka żydowska była jednym z głównych tematów publicystycznych i literackich w 2. połowie XIX wieku. Znaczna część pozytywistów opowiadała się za asymilacją Żydów, która miała polegać, w wariancie przyjmowanym przez najbardziej radykalnych zwolenników asymilacji, na porzuceniu przez nich religii przodków, tradycyjnych obyczajów i języka w celu kulturowego stopienia się z polską społecznością. Część z kolei opowiadała się za integracją narodową i kulturową przy zachowaniu innego wyznania. Żydzi w Polsce mieli ograniczone prawa: nie mogli kupować ziemi, wykonywać zawodów rzemieślniczych.

Pewien przełom nastąpił po powstaniu styczniowym, w którym Żydzi
również brali udział. Jednak problem prawnej i społecznej dyskryminacji
społeczności żydowskiej w Polsce nadal pozostawał aktualny.

RRsTEwQscrwqQ
Aleksander Gierymski, Święto trąbek, 1890
Jedna z trzech wersji obrazu przedstawiającego port rzeczny o zmierzchu oraz sylwetki modlących się Żydów. Na obrazie widzimy hebrajski Nowy Rok, zwany Świętem Trąbek, jedno z najważniejszych żydowskich świąt. Częścią rytuału jest wyprawa nad rzekę i wrzucanie do niej okruchów – na znak oczyszczania się z grzechów.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Szybko okazało się, że idee asymilacyjne nie tylko generują wiele problemów, ale nie są też tak powszechne, jak życzyliby sobie tego pozytywistyczni teoretycy. Żydzi zamieszkujący ziemie polskie nie stanowili jednorodnej grupy. Hasła asymilacyjne cieszyły się popularnością przede wszystkim wśród inteligencji żydowskiej, która znała język polski i była dobrze zorientowana w aktualnej sytuacji politycznej. Wielu przedstawicieli tej grupy brało aktywny udział w polskim życiu społecznym, angażowało się w walkę o narodowe wyzwolenie, uczestnicząc w manifestacjach patriotycznych na terenie Królestwa Polskiego czy wstępując do oddziałów powstańczych. W synagogach odprawiano patriotyczne nabożeństwa. W 1861 roku grupa rabinów warszawskich została aresztowana przez Rosjan i zesłana na Syberię za zamknięcie synagog w proteście przeciwko zbezczeszczeniu kościołów katolickich przez wojska rosyjskie.

Trudne czy wręcz niemożliwe do przezwyciężenia okazały się także narosłe przez wieki polsko‑żydowskie antagonizmy, konkurencja w obszarach handlu i finansów, wzajemna stereotypizacjastereotypizacjastereotypizacja. Wstrząs i niedowierzanie polskiej inteligencji wywołały wydarzenia w grudniu 1881 roku. W dniu Bożego Narodzenia doszło w Warszawie do pogromu Żydów. Wznoszono antysemickieantysemityzmantysemickie hasła: „Bij, zabij Żyda!”, „Żydowskie parchy precz z Warszawy!”. W trakcie zamieszek zginęły dwie osoby, obrabowano ponad dwa tysiące żydowskich rodzin.

bg‑gray1
Jekaterina Notkina Pogromy Żydów w Królestwie Polskim w prasie rosyjskiej,

Pogrom w Warszawie zdarzył się w czasie Bożego Narodzenia 1881 r. Rano 25 grudnia w czasie mszy w kościele Świętego Krzyża rozległ się krzyk „Pali się”. Doszło do wybuchu paniki. 28 osób zginęło, a ponad 100 zostało rannych. Błyskawicznie rozeszła się plotka o tym, że sprawcami tragedii byli Żydzi. Mówiono, że kieszonkowiec (Żyd) spowodował swoim okrzykiem paniczną ucieczkę przed pożarem, aby odwrócić uwagę wiernych i ułatwić sobie złodziejską robotę. Wieczorem rozpoczęły się napady na żydowskie sklepy i domy, trwające do 27 grudnia. Dopiero wówczas wojsku udało się powtrzymać tłum. Zginęło dwóch Żydów, rannych było 24.

1 Źródło: Jekaterina Notkina, Pogromy Żydów w Królestwie Polskim w prasie rosyjskiej,, [w:] Pogromy Żydów na ziemiach polskich w XIX i XX wieku, t. 3.

Polska inteligencja potępiła te akty przemocy, wandalizmu i antysemityzmu. Organizowano zbiórki na rzecz ofiar, aktorka Helena Modrzejewska przeznaczyła na ten cel swoje honorarium za występ w Krakowie. Nie wpłynęło to jednak znacząco na poprawę wzajemnych stosunków. Wśród Żydów narastało poczucie frustracji. Pogłębiająca się izolacja, ataki ze strony Polaków pokazały, że z jednej strony na przeszkodzie asymilacji stoi antysemityzm społeczeństwa polskiego, z drugiej niechęć samych Żydów do porzucenia religii, tradycji, kultury i języka żydowskiego.

RdG6Vw9oA5uBp
Józef Brandt, Żydzi jadący na jarmark, 1865
Obraz polskiego malarza ze szkoły monachijskiej przedstawiający scenkę rodzajową – Żydów jadących wozami na targ.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Nastroje te przenikały też do literatury. Doskonałym tego wyrazem stały się słowa jednego z bohaterów Lalki Bolesława Prusa. Henryk Szlangbaum, przyjaciel Stanisława Wokulskiego, czuł się Polakiem i na Polaków pragnął wychowywać własne dzieci. Obserwując falę narastającego antysemityzmu, pogłębiającą się izolację Żydów, bohater stwierdza jednak z rozczarowaniem:

Bolesław Prus Lalka

zrozumiałem, że jako Żyd, jestem tylko nienawistny dla chrześcijan, a jako meches (przechrzta) byłbym wstrętny i dla chrześcijan i dla Żydów.

zro Źródło: Bolesław Prus, Lalka, Warszawa 1991, s. 367.

Zaangażowana w działania na rzecz normalizacji stosunków polsko‑żydowskich Eliza Orzeszkowa zwróciła się do cieszącej się autorytetem wśród polskiego społeczeństwa Marii Konopnickiej z prośbą o zabranie głosu w tej sprawie. Apelowała w liście do pisarki:

Eliza Orzeszkowa, List do Marii Konopnickiej

[...] czy prozą, czy wierszem, napisz jedną lub dziesięć kartek, słowo Twoje wiele zaważy, u wielu wiarę znajdzie, wiele uczuć wzbudzi, złych uśpi….

czy Źródło: Eliza Orzeszkowa, List do Marii Konopnickiej. Cytat za: Anna Martuszewska, Pozytywistyczne parabole, Gdańsk 1997, s. 49.

Maria Konopnicka opublikowała w 1890 roku nowelę zatytułowaną Mendel Gdański. Historia 67‑letniego Żyda, tytułowego Mendla została pokazana przez autorkę z dużą dozą ciepła. Autorka wyeksponowała życiową mądrość bohatera, dobroć, miłość do wnuka Kubusia oraz miasta, w którym przetrwał lata walk powstańczych i carskich represji. Mendel długo prezentuje niezachwianą wiarę w to, że antysemityzm i nienawiść są udziałem jedynie nielicznych. Po pogromie traci jednak swoje złudzenia. Nowela Konopnickiej została napisana w szlachetnej intencji, była ostrzeżeniem przed fatalnymi skutkami wykluczenia Żydów ze wspólnoty i demaskacją anysemityzmu. Miała zapobiec dalszym aktom przemocy.

Słownik

antysemityzm
antysemityzm

postawa i zespół poglądów opartych na wrogości wobec Żydów

asymilacja
asymilacja

proces przyswajania przez jednostkę lub grupy, kultury i języka

stereotypizacja
stereotypizacja

sprowadzanie czegoś do stereotypu, stawanie się sterotypem