Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RWNeJ1IetK6ac
We współczesnej kulturze spotykamy wzorzec codziennego „stwarzania się” poprzez przyjmowanie różnych ról, kumulację wrażeń, mnożenie stylów życia, zmiany otoczenia, krótko mówiąc – permanentne wymyślanie siebie. Wydaje się jednak, że realizując taki wzorzec, każdorazowe wybory odnosimy również do czegoś w nas, co pozwala pozostać w pewności, że w każdej chwili ja = ja.
Źródło: domena publiczna.

Jednym z podstawowych pytań filozoficznych było pytanie o możliwość poznania trwałego, substancjalnegosubstancjalnysubstancjalnego elementu osoby ludzkiej, podstawy jej ciągłej tożsamości. Wielu filozofów utrzymywało, że istnienie takiego elementu jest na gruncie refleksji metafizycznej dowiedzione i nazywało ów element duszą, substancją, ja itp. Filozofowie starożytności i średniowiecza uznawali na przykład, że to dusza specyfikuje człowieka jako gatunek i jest także trwałym podłożem wszelkich aktów intelektualnych i emocjonalnych. Czasy nowożytne dziedziczą te wątki, ale przynoszą również zmiany. Wiek XVIII przyniósł przede wszystkim zderzenie koncepcji duszy wywodzącej się z nowożytnego racjonalizmu kartezjańskiego z krytyką powstałą w brytyjskiej szkole empirystycznej, zwłaszcza w filozofii Davida Hume’a.

Rs4YuzNoE2tWr1
Allan Ramsay, David Hume (1711‑1776), 1766
Krytyka podjęta przez Hume'a nie była typową polemiką, w której mamy do czynienia z różnymi odpowiedziami na to samo pytanie. Hume'owi zależało na tym, by wykazać niemożliwość poznania duszy. Aby tego dokonać, Hume przede wszystkim zakreślił granicę prawomocnej wiedzy.
Źródło: olej na płótnie, National Galleries of Scotland, domena publiczna.

Hume był empirystą i jego zdaniem wiedza ludzka pochodzi albo z czystego myślenia (chodzi tutaj o wiedzę formalną – logikę i matematykę), albo z doświadczenia – zewnętrznego (zmysłowego) lub wewnętrznego (własnych aktów psychicznych). Treści prawomocne, pewne, wartościowe poznawczo wywodzą się bezpośrednio z doświadczenia. Hume nazywał je faktami. Dlatego podstawowe pytanie krytyczne, tzw. „widły Hume’a”, brzmi: czy dany sąd sprawozdaje fakt bądź ma charakter formalnej reguły lub wywodu? Jeżeli odpowiedź jest negatywna, treść ta nie jest wiedzą prawomocną. Ambicją Hume’a było oczyszczenie umysłu ze wszystkich nieprawomocnych treści.

Hume, wyposażony w powyższe założenia, zmierzył się z wiedzą metafizyczną, do której żywił niechęć przedstawioną w Badaniach dotyczących rozumu ludzkiego:

David Hume Badania dotyczące rozumu ludzkiego

Rzeczywiście, najtrafniejszy i najbardziej wiarygodny argument przeciwko znacznej części metafizyki zarzuca jej, że nie jest nauką we właściwym sensie; że powstaje albo z bezowocnych starań ludzkiej próżności, która próbuje ogarnąć przedmioty całkowicie niedostępne ludzkiemu rozumieniu, albo z przebiegłości popularnych przesądów, które nie mogąc bronić się na otwartym gruncie, tworzą splątane kłącza, by ukryć i ochronić swoją słabość. Wygnani z otwartych terenów, rozbójnicy ci chowają się w lesie i czyhają na okazję, by niepostrzeżenie wedrzeć się do umysłu i obezwładnić go religijnymi lękami i przesądami. Nawet najsilniejszy z przeciwników, jeśli na chwilę przestanie czuwać, znajdzie się w tarapatach.

1 Źródło: David Hume, Badania dotyczące rozumu ludzkiego, tłum. Dawid Misztal, Tomasz Sieczkowski, Kraków 2005, s. 4.

Krytycyzm Hume’a doprowadził do odkrycia, że procesy poznawcze to nie tylko praca władz poznawczych, takich jak rozum (odpowiadający za wiedzę a prioripoznanie a prioria priori) i zmysły (odpowiadające za wiedzę a posterioripoznanie a posterioria posteriori), ale także szereg warunków natury psychologicznej, które wpływają na ostateczną treść naszych wysiłków poznawczych.

Aktywność poznawcza angażuje także inne nasze władze – umysł i wyobraźnię. Z pewną przesadą można powiedzieć, że Hume odkrył psychologię poznania. Jak to się skończyło? Szkocki filozof dobrze wiedział, że sam, chcąc być konsekwentnym, nie może zająć stanowiska w żadnej kwestii metafizycznej. Owszem – według niego i wbrew nadziejom metafizyków nie mamy na przykład możliwości poznania duszy, ale Hume wiedział również, że nie możemy udowodnić jej nieistnienia. Krytycyzm Hume’a doprowadził go więc do sceptycyzmu, zresztą nie tylko w tej kwestii, ale także w innych. Praca Hume’a nie zaowocowała systemem ogólnej wiedzy o świecie, ponieważ nie da się takiego systemu stworzyć: ani wyłącznie na gruncie reguł formalnych, ani wyłącznie na gruncie jednostkowych faktów. Wiedza formalna, zdaniem Hume'a, nie dotyczy świata. Natomiast na gruncie uogólnienia faktów możemy uzyskać co najwyżej wiedzę prawdopodobną, której Hume nie uznawał za istotną. Praca Hume’a stała się dla późniejszej filozofii lekcją postawy krytycznej czujności, pilnującej, by poznanie było wolne od treści, których nie da się potraktować jako wiedzy pewnej. Postawa ta stała się składową niektórych nurtów filozofii późniejszej, zwłaszcza pozytywizmu.

Słownik

hipostaza
hipostaza

(gr. hipostasis — podstawa, rzeczywistość, istota) przypisywanie pojęciom abstrakcyjnym, takim jak na przykład dobro lub dusza, realnego istnienia, traktowanie ich jako bytów

poznanie a posteriori
poznanie a posteriori

(łac., to, co późniejsze; z następstwa) poznanie dokonywane na gruncie doświadczenia

poznanie a priori
poznanie a priori

(łac., z góry, uprzedzając fakty) poznanie dokonywane przed jakimkolwiek doświadczeniem i bez jego udziału

substancjalny
substancjalny

(łac. substantia — istota) wieloznaczne pojęcie klasycznej filozofii; tutaj oznacza podkreślenie realnego i autonomicznego istnienia tego, do czego się odnosi