Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Dla zainteresowanych

Aby dowiedzieć się więcej na temat nowożytnej filozofii polityki, zapoznaj się z poniższymi materiałami:

R1AagZUetIoDv
Nagranie dźwiękowe lekcji pod tytułem Nowożytna myśl polityczna: recepcja i dyskusja.

Recepcja i dyskusja

R1KECbtaOfmrz1
Parada sufrażystek w Nowym Jorku, 6 maja 1912 r.
Źródło: Biblioteka Kongresu, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Filozofia politykifilozofia politykiFilozofia polityki to zdecydowanie jeden z najsilniej oddziałujących i najszerzej dyskutowanych aspektów filozofii nowożytnej. Jej wpływ widzimy w otaczającym nas świecie. Współczesne debaty polityczne toczone są za pomocą pojęć i na gruncie teorii wypracowanych przez nowożytnych myślicieli. Ich wizje wpłynęły nie tylko na język i kierunki dzisiejszej polityki, lecz także na bieg historii XX w. Kształt współczesnego świata, w szczególności zachodnich demokracjidemokracjademokracji liberalnych, jest skutkiem wcielenia w życie nowożytnych idei politycznych. Dyskutując z przedstawionymi w tym rozdziale myślicielami, dyskutujemy więc o sprawach, które w zasadniczy sposób wpływają na naszą egzystencję, na to, kim dzisiaj jesteśmy. Szczegółowy opis recepcji nowożytnej myśli politycznej i jej oddziaływania w różnorakich dziedzinach życia ludzkiego (nie tylko w filozofii, lecz także chociażby w historii czy literaturze) wymagałby osobnego rozdziału, stąd ograniczymy się do stwierdzenia: kwestie takie jak wolność, równość, sprawiedliwość, prawa mniejszości, tyraniatyraniatyrania większości, feminizmfeminizmfeminizm, tradycja, państwo opiekuńcze, wolność słowa i wiele, wiele innych są niekwestionowaną spuścizną po nowożytnych myślicielach.

R6mfmLpfZF7pL1
Płaskorzeźba Temidy na elewacji gmachu Sądu Okręgowego w Warszawie. Temida uznawana jest za symbol sprawiedliwości.
Źródło: Adrian Grycuk, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Trudno też ze względu na różnorodność rozwiązań przedstawić spójną krytykę poglądów omawianych w tym rozdziale myślicieli. Jeśli pominąć poglądy Jeana‑Jacques’a RousseauJosepha de Maistre’a, to z perspektywy myśli XX w. można zarzucać wcześniejszym trzem stuleciom przesadną wiarę w rozum i wynikający z tego optymizm dziejowy. W epoce nowożytnej wierzono, że dzięki mniej lub bardziej radykalnym reformom społecznym można podnieść poziom sprawiedliwości społecznej i szczęścia. Wiek XX, po kilku spektakularnych porażkach w tym względzie (chodzi w szczególności o wojny światowe i systemy totalitarne), nie jest już tak optymistyczny. Dwudziestowieczni myśliciele dekonstruują więc często samą ideę szczęścia. Ludzkość, zdaniem niektórych, nie może osiągnąć stanu szczęśliwości, a wizje „raju” ziemskiego są wręcz najpewniejszą drogą prowadzącą nas do nieszczęścia i absurdu.

Słownik

alienacja
alienacja

(łac. alienus – obcy) proces, w którym pewne wytwory działalności ludzkiej odrywają się od swych twórców i podporządkowują ich sobie

demokracja
demokracja

(gr. demos — lud i krateo — władam) ustrój polityczny, w którym władza sprawowana jest przez ogół obywateli; powstała w starożytności i była zestawiana z arystokracją (władza sprawowana przez grupę ludzi) i monarchią (władza w rękach jednostki); w ramach filozofii polityki przedstawiane są różne formy demokracji i odmienne wytyczne, jakie należy spełniać, by mówić o ustroju demokratycznym

feminizm
feminizm

(łac. femina — kobieta) ruch na rzecz prawnego i społecznego równouprawnienia kobiet, ideologia leżąca u podstaw tego ruchu

filozofia polityki
filozofia polityki

zwana też filozofią państwa; zajmuje się filozoficznym namysłem nad zagadnieniami szeroko rozumianej polityki, rozważa legalność, pochodzenie, sprawowanie, zastosowanie i przejmowanie władzy, możliwe ustroje polityczne i społeczno‑polityczne, w kontekście politycznym operuje pojęciami wolności, sprawiedliwości, ustroju, postępu itp.; rozważa faktyczny stan rzeczy w polityce (jak jest) i tworzy postulaty roszczeniowe (ocenia, jak być powinno); bywa łączona z filozofią prawa, a wtedy ujmuje się ją jako filozofię państwa i prawa

reifikacja
reifikacja

(łac. rei – rzecz + ficatio od facere – robić, czynić, działać) traktowanie istoty żywej lub abstrakcji jak rzeczy

tyrania
tyrania

(gr. tyranía) model struktury społecznej, w której władca (król) używa władzy dla własnego pożytku, a nie dla dobra ogółu