Na początku naszych rozważań warto zadać sobie pytanie, jak rozumieć samo pojęcie godności ludzkiej. W słowniku filozoficznym czytamy, iż godność to szczególna wartość, którą reprezentuje każdy człowiek […] jako istota rozumna i wolna […] i która zasługuje na szacunek innych.
Definiując pojęcie godności, filozofowie odwołują się też często do poglądów Immanuela Kanta, którego zasady etykietykaetyki nazywa się czasem zasadami godności ludzkiej. Kant zaś poucza krótko:
RRt69LtrUApGp1
Obraz przedstawia portret dojrzałego mężczyzny. Mężczyzna ma pociągłą twarz. Jego włosy są ufryzowane. Nad uszami ułożone w dwa loki. Mężczyzna ubrany jest w surdut, kamizelkę i koszulę z haftowanymi falbanami na piersi i przy mankietach. W prawej ręce trzyma otwartą książkę.
Immanuel Kant
Źródło: dostępny w internecie: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Postępuj tak, byś człowieczeństwa w twej osobie, jak też w osobie każdego innego, używał zawsze zarazem jako celu, nigdy tylko jako środka.
Człowiekowi wiele wprawdzie brakuje do świętości, ale człowieczeństwo w jego osobie musi być dla niego święte.
Zagadnienie szczególnej wartości człowieka pojawia się w dziejach myśli ludzkiej oczywiście na wiele wieków przed oświeceniową filozofią Kanta. Już biblijni pisarze i antyczni filozofowie, choć nie posługiwali się wprost terminem „godność”, to jednak uznawali istnienie specyficznej wartości i niepowtarzalności ludzkiej osoby. Według Biblii wartość ta polega na podobieństwie człowieka do Boga. Już na samym początku Pisma Świętego, w Księdze Rodzaju czytamy, iż Stworzył […] Bóg człowieka na swój obraz, na obraz Boży go stworzył, a słowa z Psalmu VIII, według których człowiek jest niewiele mniejszym od istot niebieskich, wskazują na niezwykłe miejsce istoty ludzkiej we wszechświecie. Z kolei greccy i rzymscy filozofowie widzieli wielkość człowieka w nieśmiertelności i rozumności jego duszy. Dusza odróżnia ludzi od wszelkich innych istot, pozwala im wybierać dobro oraz praktykować je w postaci cnotliwego życia.
Mowa o godności człowieka
Problematyką godności interesowano się w sposób szczególny w renesansie. Najsłynniejszym dziełem z tego okresu, w całości poświęconym temu zagadnieniu, jest Mowa o godności człowieka (1486) włoskiego filozofa Giovanniego Pico della Mirandoli.
Rc3hZDjoGI6LZ1
Obraz przedstawia portret młodego mężczyzny. Jest ukazane jego popiersie i lewy profil. Mężczyzna ma długi nos, wydatne usta i wyraźnie zaznaczony drugi podbródek. Jego włosy są długie, falujące na końcach, opadają wzdłuż twarzy. Mężczyzna ma na głowie niewielką czapkę. Ubrany jest w mocno marszony kubrak.
Cristofano dell'Altissimo, Pico della Mirandola, XV w.
Źródło: domena publiczna.
Tekst Mirandoli, który był znany staropolskim poetom, ma szczególne znaczenie dla rozważanych przez nas kwestii: prawdopodobnie pod jego wpływem powstała Pieśń XIX Jana Kochanowskiego, znana jako Pieśń o dobrej sławie. Według włoskiego filozofa, uprzywilejowana pozycja człowieka polega na tym, że jest on mikrokosmosem odzwierciedlającym stworzony przez Boga wszechświat. Aniołowie, będąc jedynie istotami duchowymi, nie mogą stanowić wizerunku Boskiego dzieła, może nim być jedynie człowiek, który posiada zarówno pierwiastek duchowy – ma bowiem duszę, jak i – ze względu na swe ciało – pierwiastek zwierzęcy. Pico zwraca uwagę, że człowiek, będąc świadomym swego niezwykłego miejsca w kosmosie, przy pomocy duchowych zdolności może kształtować siebie i wpływać na własny los. Tak więc może stoczyć się do rzędu bydląt, jak i wznieść do poziomu istot boskich. Jest twórcą i rzeźbiarzem własnego losu, bowiem, podobnie jak Bóg, posiada wolną wolę i rozum.
Powszechna Deklaracja Praw Człowieka
Zagadnienie godności człowieka powracało w dziejach myśli ludzkiej wielokrotnie, jak choćby we wspomnianej już filozofii Kanta. Przypomnimy tu jednak tylko o jednym, ważnym dla nas tekście – Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, uchwalonej przez ONZOrganizacja Narodów Zjednoczonych (ONZ)ONZ w 1948 r. Zapoczątkowała ona proces, który nazwano „rewolucją godności człowieka”, i nadała kształt nowoczesnemu pojmowaniu ludzkiej wartości. Zgodnie z zawartymi w niej postulatami, człowiek ma „przyrodzoną godność”, która wynika z posiadania rozumu i sumienia oraz z przynależenia do braterskiej wspólnoty ludzkiej.
Współczesne koncepcje godności człowieka
W cieniu dwóch wielkich tragedii XX wieku, którymi były wojny światowe, i niejako w odpowiedzi na nie, powstawała myśl wybitnego żydowskiego filozofa, Emmanuela Lévinasa. Można powiedzieć, że głównym jej tematem była kwestia wartości każdej osoby ludzkiej. Zbrodnie totalitarne dokonywano w oparciu o przekonanie, że ludzie są tylko statystyką. Człowiek nie posiada absolutnej wartości sam w sobie, może zostać zniszczony wyłącznie ze względu na przynależność do określonego narodu, poglądu czy religii, których się nie akceptuje. Lévinas usiłował odpowiedzieć na ten powszechny w czasach wojny upadek godności ludzkiej. W swoich dziełach pisał o Innym, który jest kimś bardzo do mnie podobnym, a zarazem odmiennym. Ów Inny odsłania przede mną cały nieskończony świat jego własnego życia oraz jego osobistej głębi, zaprasza mnie do uczestniczenia w nim, ale także prowokuje do ważnego wyboru etycznego: czy zaakceptuję inność drugiego człowieka, przyznając mu taką samą wartość, jaką nadaję samemu sobie, czy też odrzucę ją, jednocześnie samego siebie skazując na niepełny rozwój swojej własnej osoby. Lévinas, a za nim m.in. Karol Wojtyła, wyrażali bowiem przekonanie, że dojrzewamy i spełniamy się dopiero wtedy, gdy otwieramy się na drugiego człowieka, widząc w nim kogoś nam podobnego, a zarazem doceniając jego odmienność.
Renesansowa i współczesna koncepcja godności człowieka
Mając już pewne wyobrażenie o zagadnieniu godności, można porównać koncepcje godności człowieka w dwóch utworach pochodzących z różnych epok.
Jest kto, co by wzgardziwszy te doczesne rzeczy Chciał ze mną dobrą tylko sławę mieć na pieczy, A starać się, ponieważ musi zniszczeć ciało, Aby imię przynamniej po nas tu zostało?
I szkoda zwać człowiekiem, kto bydlęce¹bydlęceIndeks górny 11 żyje Tkając²TkającIndeks górny 22, lejąc w się wszytko, póki zstawa³zstawaIndeks górny 33 szyje; Nie chciał nas Bóg położyć równo z bestyjami: Dał nam rozum, dał mowę, a nikomu z nami⁴a nikomu z namiIndeks górny 44.
Przeto chciejmy wziąć przed się myśli godne siebie, Myśli ważne na ziemi, myśli ważne w niebie; Służmy poczciwej sławie, a jako kto może, Niech ku pożytku dobra spólnego pomoże.
Komu dowcipu równo z wymową dostaje⁵Komu dowcipu równo z wymową dostajeIndeks górny 55, Niech szczepi miedzy ludźmi dobre obyczaje; Niechaj czyni porządek, rozterkom⁶rozterkomIndeks górny 66 zabiega, Praw ojczystych i pięknej swobody przestrzega.
A ty, coć⁷coćIndeks górny 77 Bóg dał siłę i serce po temu, Uderz się⁸Uderz sięIndeks górny 88 z poganinem, jako słusze⁹jako słuszeIndeks górny 99cnemu¹⁰cnemuIndeks górny 1010; Prostak to, który wojsko z wielkości szacuje: Zwycięstwo liczby nie chce, męstwa potrzebuje.
Śmiałemu wszędy równo¹¹Śmiałemu wszędy równoIndeks górny 1111, a o wolność miłą Godzi się oprzeć¹²oprzećIndeks górny 1212, by więc i ostatnią siłą; Nie przegra, kto frymarczy na sławę żywotem¹³frymarczy na sławę żywotemIndeks górny 1313: Azaby go lepiej¹⁴Azaby go lepiejIndeks górny 1414 dał w cieniu¹⁵w cieniuIndeks górny 1515 darmo potem?
M185 Źródło: Jan Kochanowski, Pieśń XIX.
Zbigniew HerbertPrzesłanie Pana Cogito
RUiXxT8hWVdnC
Nagranie dźwiękowe Zbigniew Herbert, Przesłanie Pana Cogito.
Nagranie dźwiękowe Zbigniew Herbert, Przesłanie Pana Cogito.
Nagranie dźwiękowe Zbigniew Herbert, Przesłanie Pana Cogito.
Idź dokąd poszli tamci do ciemnego kresu po złote runo nicości twoją ostatnią nagrodę
idź wyprostowany wśród tych co na kolanach wśród odwróconych plecami i obalonych w proch
ocalałeś nie po to aby żyć masz mało czasu trzeba dać świadectwo
bądź odważny gdy rozum zawodzi bądź odważny w ostatecznym rachunku jedynie to się liczy
a Gniew twój bezsilny niech będzie jak morze ilekroć usłyszysz głos poniżonych i bitych
niech nie opuszcza ciebie twoja siostra Pogarda dla szpiclów katów tchórzy – oni wygrają pójdą na twój pogrzeb i z ulgą rzucą grudę a kornik napisze twój uładzony życiorys
i nie przebaczaj zaiste nie w twojej to mocy przebaczać w imieniu tych których zdradzono o świcie
strzeż się jednak dumy niepotrzebnej oglądaj w lustrze swą błazeńską twarz powtarzaj: zostałem powołany – czyż nie było lepszych
strzeż się oschłości serca kochaj źródło zaranne ptaka o nieznanym imieniu dąb zimowy światło na murze splendor nieba one nie potrzebują twojego ciepłego oddechu są po to aby mówić: nikt cię nie pocieszy
czuwaj – kiedy światło na górach daje znak – wstań i idź dopóki krew obraca w piersi twoją ciemną gwiazdę
powtarzaj stare zaklęcia ludzkości bajki i legendy bo tak zdobędziesz dobro którego nie zdobędziesz powtarzaj wielkie słowa powtarzaj je z uporem jak ci co szli przez pustynię i ginęli w piasku
a nagrodzą cię za to tym co mają pod ręką chłostą śmiechu zabójstwem na śmietniku
idź bo tylko tak będziesz przyjęty do grona zimnych czaszek do grona twoich przodków: Gilgamesza¹⁶GilgameszaIndeks górny 1616 Hektora Rolanda obrońców królestwa bez kresu i miasta popiołów
Bądź wierny Idź
M0185 Źródło: Zbigniew Herbert, Przesłanie Pana Cogito.
Już na pierwszy rzut oka widać, że oba wiersze znacznie się od siebie różnią, przede wszystkim dzieli je dystans czasowy: pieśń Kochanowskiego pochodzi z wieku XVI (wyd. 1586), wiersz Herberta zaś – z lat 70. ubiegłego stulecia (wyd. 1974). Zwróćmy uwagę, że w żadnym z omawianych utworów termin „godność” nie pojawia się wprost, jednocześnie i w jednym, i w drugim tekście występują pojęcia i refleksje, które łączą się z zagadnieniem szczególnej wartości istoty ludzkiej. I tak Kochanowski zamiast o godności mówi o „dobrej sławie”: wierność wartościom z nią związanym powoduje, że człowiek zyskuje nagrodę – nieśmiertelne, cieszące się szacunkiem potomnych „imię”. Kto dba o dobrą sławę, ten żyje i umiera godnie. Natomiast Herbert posługuje się mową symboli, zgodnie z poetyką jego wiersza człowiek, który chce zachować swój honor i człowieczeństwo, musi być „wyprostowany”. Znamienne jest też to, iż człowiek ma bronić ludzkiej godności, dlatego że ona sama w sobie jest wartością. Nie czeka go za to żadna nagroda, przeciwnie: to, czego może się spodziewać, to jedynie nadejście „ciemnego kresu” i „nicości”.
Przesłanie renesansowego artysty daje nadzieję, że za trud godnego życia czeka nagroda, natomiast współczesny poeta nie widzi już tej perspektywy i każe dbać o wartości ludzkie ze względu na nie same, a nie z racji na inne, głębsze motywy. Oto pierwsze wnioski wynikające z porównania obydwu odległych czasowo utworów. Żeby przejść do następnych, trzeba dokładniej przyjrzeć się omawianym lirykom.
¹
bydlęce – tak jak bydlęta
²
tkając – wtykając, wpychając
³
zstawa – wystarcza
⁴
a nikomu z nami – tj. żadne stworzenie nie może równać się z nami – ludźmi
⁵
komu dowcipu równo z wymową dostaje – kto jest zarówno mądry, jak i wymowny
⁶
rozterkom – sporom
⁷
coć – co ci
⁸
uderz się – zetrzyj się
⁹
jako słusze – jak przystoi
¹⁰
cnemu – uczciwemu, dzielnemu
¹¹
śmiałemu wszędy równo – tj. odważny wykazuje się męstwem w każdej sytuacji, która tego wymaga: zawsze tak samo bez względu na niebezpieczeństwo
¹²
oprzeć – stawić opór
¹³
frymarczy na sławę żywotem – wymienia (sprzedaje) żywot za sławę
¹⁴
azaby go lepiej… – czy lepiej, żeby go…
¹⁵
w cieniu – w zapomnieniu, bez sławy
¹⁶
Gilgamesz – bohater starobabilońskiego eposu (1. poł. II tysiąclecia p.n.e.)
Słownik
etyka
etyka
(gr. tá ēthiká – traktat o obyczajach) – ogół zasad i norm postępowania przyjętych w danej epoce i w danym środowisku; nauka o moralności
Organizacja Narodów Zjednoczonych (ONZ)
Organizacja Narodów Zjednoczonych (ONZ)
Narody Zjednoczone (NZ) (z ang. United Nations – UN); organizacja międzynarodowa o charakterze uniwersalnym (powszechnym) i szerokim zakresie działania (kompetencjach ogólnych)