Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R6ae4XlV3OEdw
Zdjęcie przedstawia ścianę budynku. Znajduje się w niej wnęka z licznymi płaskorzeźbami i posągiem młodej kobiety z chustą na głowie.

Renesansowa i współczesna koncepcja godności człowieka: Jan Kochanowski, Pieśń XIX; Zbigniew Herbert, Przesłanie Pana Cogito

Personifikacja areté w Bibliotece Celsusa w Efezie (II w.n.e.)
Źródło: Institute for the Study of the Ancient World, dostępny w internecie: Wikimedia Commons, licencja: CC BY 2.0.

Czy godność człowieka wynika z samego tylko faktu bycia człowiekiem? Czy zależna jest od wysiłku, jaki podejmuje jednostka, by kształtować się i rozwijać albo stawiać opór wobec zła?

Ten pierwszy rodzaj godności nazywamy godnością osobową i przysługuje ona każdej jednostce ludzkiej z samego faktu bycia człowiekiem. Etyczna postawa człowieka, jego dokonania oraz trud, jaki podejmuje, budują godność osobowościową. Może być ona pogłębiana wraz ze świadomym rozwojem człowieka, który można także nazwać dojrzewaniem konkretnej osoby do pełni swojego ludzkiego potencjału.

Problematyka godności zajmowała już starożytnych filozofów greckich. Św. Tomasz z Akwinu uznał ją za podstawę bytu osobowego, za doskonałość sposobu istnienia, którą człowiek może osiągnąć poprzez wolny wybór. Zestawienie utworów Kochanowskiego i Herberta pokazuje jednak, że ten wolny wybór bywa dramatyczny. Doświadczenie totalitaryzmu zmieniło bowiem humanistyczny optymizm w gorzką świadomość, że walka o godność miewa wysoką cenę.

Twoje cele
  • Prześledzisz podejście do problematyki godności człowieka na przestrzeni wieków.

  • Dokonasz analizy i interpretacji porównawczej utworów Jana Kochanowskiego i Zbigniewa Herberta, poświęconych temu problemowi.

  • Wyjaśnisz, na czym polega heroizm walki o godność w wierszu Herberta.