Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

W cieniu gigantów

Państwo żydowskie w Palestynie, po osiągnięciu szczytu potęgi za rządów króla Salomona (960‑932 r. p.n.e.), ulegało podbojom kolejnych mocarstw starożytnego świata: Asyryjczyków, Babilończyków, Persów oraz Macedończyków. Brutalny podbój asyryjski, a następnie „niewola babilońska” – masowe deportacje Żydów z Judei – sprawiły, że nastanie władzy perskiej odbierano jako odzyskanie utraconej wolności. Sytuacja jednak uległa zmianie pod rządami hellenistycznej dynastii Seleukidów, kiedy doszło do sprofanowania II Świątyni Jerozolimskiej. W odpowiedzi Żydzi rozpoczęli wielkie powstanie pod wodzą Judy Machabeusza zakończone odzyskaniem niepodległości w 141 r. p.n.e. Zwycięskie powstanie zapoczątkowało w Palestynie rządy dynastii Machabeuszy (hasmonejskiej).

R1YVC9q1Bu3Pe1
Rekonstrukcja Świątyni Jerozolimskiej w czasach Heroda Wielkiego. Pierwsza Świątynia powstała w latach 966-959 p.n.e. za czasów króla Salomona. Pierwsza Świątynia została zniszczona przez wojska babilońskiego króla Nabuchodonozora II w 587 roku p.n.e. lub 586 roku p.n.e. Po powrocie Żydów z niewoli babilońskiej (536 p.n.e.) wzniesiono Drugą Świątynię (520–515 p.n.e.), o wiele skromniejszą, później kilkakrotnie przebudowywaną. Herod Wielki, który nakazał zniszczyć poprzednie budowle, wzniósł na ich miejscu wspaniałe dzieło architektury i zdobnictwa: Świątynię Heroda, jeszcze wspanialszą od poprzedniej. W Talmudzie zachowała się następująca wzmianka potwierdzająca wyjątkowość Świątyni herodiańskiej: Ten, kto nigdy nie widział świątyni Heroda, nigdy w swym życiu nie widział wspaniałej budowli.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1I3kgRAhs7gm1
Moneta Heroda Wielkiego z wizerunkiem hełmu w stylu rzymskim.
Źródło: Ingsoc, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Sytuacja zmieniła się znowu, gdy w 63 r. p.n.e. Judeę podbili Rzymianie i pozbawili Żydów pełnej samodzielności politycznej. Rzymski wódz Pompejusz po zdobyciu Jerozolimy zaprowadził własne porządki: zniósł monarchię, zniszczył fortyfikacje, a na czele podbitego kraju postawił arcykapłana Świątyni Hirkana, pozostawiając przy nim swojego doradcę. Pogromca Pompejusza w rzymskiej wojnie domowej Juliusz Cezar uszanował decyzje poprzednika, chociaż realną władzę w Judei przekazał wyznaczonemu przez siebie prokuratorowi Antypatrowi. Walki, które wybuchły w Rzymie po zamordowaniu Cezara w 44 r. p.n.e., wpłynęły także na sytuację w Judei: skorzystał na nich zręcznie lawirujący pomiędzy zwaśnionymi stronami, okrutny, chciwy i cyniczny Herod, syn Antypatra, któremu Rzymianie przekazali koronę.

RacXGc9L28zv2
Państwo Machabeuszy na przestrzeni dziejów. Na terenie jakich dzisiejszych państw rozciągało się państwo Machabeuszy?
Źródło: Contentplus.sp. z o.o. na podstawie Redtony, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Obcy wśród swoich

Herod Wielki, w którego żyłach płynęła odziedziczona po matce nabatejska krew, był Idumejczykiem i pochodził z obszarów niedawno włączonych do państwa żydowskiego. Z tego powodu traktowany był przez Żydów jako obcy. Aby zdobyć przychylność poddanych, dbał o bezpieczeństwo kraju oraz kazał wybudować na miejscu Drugiej Świątyni, kolejną Świątynię, jeszcze wspanialszą od poprzedniej. Niemniej Żydzi zarzucali mu służalczość wobec Rzymu oraz nazbyt ostentacyjne manifestowanie przywiązania do kultury greckiej. Funkcjonujący w nieprzyjaznym otoczeniu Herod w sposób niezwykle brutalny zwalczał swoich przeciwników politycznych. Nie wahał się nawet uśmiercać członków najbliższej rodziny, żony oraz pierworodnego syna Antypatra. Podobno zgorszony postępowaniem Heroda cesarz rzymski Oktawian August, wiedząc o żydowskim zakazie spożywania wieprzowiny, zauważył cierpko: Wolałbym być świnią Heroda niż jego synem.

R18wtxmvesmg2
Królestwo Heroda Wielkiego. Czy po śmierci Heroda Wielkiego Izrael wrócił do dawnej świetności? Jeśli tak, to kiedy to się stało?
Źródło: Contentplus.sp. z o.o. na podstawie MesserWoland, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Następcami Heroda Wielkiego zostali jego potomkowie i imiennicy: Herod Antypas oraz Herod Agryppa I (który zmarł w 42 r. n.e.). Na czasy rządów pierwszego z nich przypada męczeńska śmierć Jezusa Chrystusa, a tym samym początek chrześcijaństwa. Drugi utrzymał silną pozycję dynastii, przyjaźniąc się z obłąkanym cesarzem rzymskim Kaligulą (37–41 r.). Potwierdzeniem jego silnych wpływów był znaczący udział w wyniesieniu do władzy cesarskiej Klaudiusza (41–54 r.), stryja nieobliczalnego Kaliguli.

Wichrzyciele i buntownicy

Kolejni Herodowie próbowali lawirować pomiędzy Rzymianami a własnymi poddanymi. Nie było to rzeczą prostą, gdyż Rzymianie częstokroć nie potrafili uszanować odmienności religijnej i obyczajowej Żydów. Drażniło ich zwalnianie wyznawców judaizmu od służby wojskowej ze względu na religijne nakazy związane z dietą (skomplikowane zasady koszerności narzucają Żydom szereg reguł dotyczących wytwarzania, przygotowania i serwowania jedzenia). Rzymian irytowało też odmawianie przez Żydów – ze względu na monoteistyczny charakter judaizmu – czci religijnej cesarzom.

Dodatkowy ferment powodowało nasilenie się nastrojów mesjanistycznych i apokaliptycznych. Rozpowszechniona wśród Żydów wizja końca świata i nadejścia wyzwoliciela Mesjasza, odnowiciela niepodległego państwa, zyskiwała rzesze zwolenników. Raz po raz Jerozolima stawała się areną ostrych zamieszek, jak chociażby w 26 r., gdy rzymski prokurator Poncjusz Piłat usiłował wprowadzić malowaną podobiznę cesarza do Świątyni. Podobny efekt wywołał zamiar umieszczenia tamże cesarskiego posągu za rządów Kaliguli. Klęska głodu pod koniec lat 40. sprawiła, że napięcie sięgnęło zenitu.

Ogólnonarodowe powstanie przeciwko Rzymianom wybuchło jednak dopiero w 66 r. Początkowe sukcesy Żydów zniweczyła zaciekła rywalizacja klanowa. Jednocześnie Rzymianie skierowali do Judei potężną, ok. 50‑tysięczną armię pod wodzą Wespazjana. Kampanię opóźniło nieco obwołanie go cesarzem po zamordowaniu Nerona. Ostatecznie Jerozolimę zdobył syn i następca Wespazjana Tytus, który doszczętnie zrujnował niepokorną stolicę Żydów. Rozmiary klęski powstańców tak ocenił francuski historyk Maurice Sartre:

Maurice Sartre Wschód rzymski. Prowincje i społeczeństwa prowincjonalne we wschodniej części basenu Morza Śródziemnego w okresie od Augusta do Sewerów (31 r. p.n.e. – 235 r. n.e.)

Powstanie zakończyło się bezprecedensową klęską. Jerozolima w ruinie, Świątynia zniszczona. Nie było już ani Sanhedrynu, ani arcykapłana. Po raz pierwszy od ponad sześciuset lat zaprzestano składania ofiar.

Sartre Źródło: Maurice Sartre, Wschód rzymski. Prowincje i społeczeństwa prowincjonalne we wschodniej części basenu Morza Śródziemnego w okresie od Augusta do Sewerów (31 r. p.n.e. – 235 r. n.e.), Wrocław 1997, s. 400–401.

Dla społeczności żydowskiej otwierał się tym samym nowy rozdział w jej dziejach: zdecydowanego przeniesienia życia duchowego i kulturalnego poza Palestynę, do licznej i wpływowej diaspory.

RcyoovnoH1gf5
Zdobycie i zniszczenie Jerozolimy przez Rzymian –obraz Davida Robertsa z 1850 r.
Źródło: 1850, domena publiczna.

Upadek i odrodzenie

R16pqIocKa2fV
Płaskowyż Masady, ostatni punkt obrony Żydów podczas powstania z lat 73-74. Obrońcy osaczeni przez Rzymian zdecydowali się na zbiorowe samobójstwo wraz z rodzinami. Ich czyn do dzisiaj uchodzi w żydowskiej tradycji za symbol odwagi, niezłomności i poświęcenia.
Dramat obrońców twierdzy w taki sposób opisał ówczesny żydowski historyk, Józef Flawiusz: "Nieszczęśni ludzie, których konieczność wtrąciła w takie położenie, że zabicie żon i dzieci własną ręką wydało im się najmniejszym złem [nie] mogli jednak zapanować nad targającą ich rozpaczą po tym, czego dokonali, i mniemali, że wyrządzą krzywdę zabitym, jeśli bodaj na krótko ich przeżyją. Przeto złożyli jak najszybciej swój dobytek na jedno miejsce i podpalili go; następnie wybrali losem spomiędzy siebie dziesięciu, którzy mieli być zabójcami wszystkich. Potem każdy kładł się obok rozciągniętych ciał żony i dzieci i objąwszy je ramionami, nadstawiał ochoczo gardło pod ciosy tych, którzy spełniali tę nieszczęsną przysługę."
Źródło: Andrew Shiva, cyt. Józef Flawiusz, Wojna żydowska, s.235, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Po zburzeniu Świątyni Jerozolimskiej przez Tytusa Judea została zdegradowana do roli prowincji cesarskiej, zarządzanej wyłącznie przez rzymskiego prokuratora. Wstrząs wywołany brutalnym stłumieniem powstania umocnił jednak spójność społeczności żydowskiej. Żydzi wspólnie czytali ToręToraTorę i jednoczyli się wokół domów modlitwy, synagog, oraz lokalnych przywódców i nauczycieli duchowych – rabinów. Kolejne rzymskie represje, plany wprowadzenia zakazu obrzezania oraz utworzenia na miejscu Jerozolimy rzymskiej kolonii Aelia Capitolina sprawiły, że zdesperowani Żydzi po raz kolejny chwycili za broń. Cesarz Hadrian musiał zmobilizować wielką armię, aby stłumić kolejne zbrojne wystąpienie w Judei - powstanie Bar Kochby (132–135 r.). Ogromnym nakładem sił i środków udało się jednak Rzymianom zdusić bunt. W ramach represji utworzyli kolonię, którą zasiedlili weterani, dawni żołnierze rzymskich legionów. Żydów natomiast Rzymianie wygnali zarówno z Jerozolimy, jak i całej Judei, wcielonej do szerszej prowincji: Syro‑Palestyny. Odtąd każda próba przedostania się Żyda do świętego miasta miała być karana śmiercią.

Wprawdzie następcy Hadriana złagodzili nieco surowość represji, ale nigdy nie zgodzili się na odbudowę Świątyni. Aelia Capitolina funkcjonowała odtąd jako drugorzędna mieścina imperium zamieszkiwana przez 10 tys. ludzi. Choć stopniowo powracający do swojej dawnej stolicy Żydzi unikali represji, wciąż bywali obiektem drwin, nawet ze strony tak wykształconych i kulturalnych Rzymian jak cesarz‑filozof Marek Aureliusz (121–180 r.). Tenże, przejeżdżając przez miasto w drodze do Egiptu, głośno wyrażał obrzydzenie często zniesmaczony cuchnącymi i niechlujnymi Żydami (jak pisał Simon Sebag Montefiore w książce Jerozolima. Biografia). W kolejnych wiekach miasto zaczęło odzyskiwać ważną pozycję; stało się to już za sprawą chrześcijan, którzy uznali miasto – miejsce męki Chrystusa – za centrum własnego świata.

R6tQG1rBN4ZTc
Przedstawienie Jerozolimy z VI w., na którym widać charakterystyczną dla zabudowy rzymskich miast główną ulicę, cardo. Ilustracja może sugerować, że ulica przebiegała na linii wschód–zachód, w rzeczywistości jednak przecinała miasto z północy na południe, od bramy północnej (obecnie Brama Damasceńska). Odkryta w Jordanii mozaika stanowi jedno z najstarszych przedstawień starożytnej Jerozolimy. Nieobecność budynków wzniesionych w mieście po 570 r. pozwala stwierdzić, że mapa powstała najpóźniej w tym czasie. Prace archeologiczne prowadzone w Jerozolimie w XXI w. potwierdziły istnienie cardo i innych szczegółów pokazanych na mozaice.
Źródło: domena publiczna.

Słownik

autochton
autochton

(stgr. autochthon – z tej ziemi, tuziemiec, tubylec; autos - sam; chthon - ziemia), tubylec, człowiek należący do rdzennej ludności danego obszaru

epigrafika
epigrafika

(gr. epigraphe - napis), dyscyplina badawcza polegająca na zbieraniu, analizowaniu i publikowaniu napisów wykonanych na materiale twardym (kamieniu, metalu, drewnie itp.)

menora
menora

siedmioramienny świecznik; najważniejsza dla tradycji żydowskiej jest menora, która była umieszczona w Świątyni Jerozolimskiej; rysunek menory został wpisany w godło państwa Izrael

partykularyzm
partykularyzm

dbałość o interesy własne, swojego miasta, środowiska itp. z pominięciem interesów ogółu

portyk
portyk

(łac. porticus), przednia część budowli przed głównym wejściem, zwykle wysunięta ku przodowi, z rzędem kolumn; w architekturze starożytnej Grecji również osobny budynek przed głównym wejściem

Sanhedryn
Sanhedryn

(hebr. sanhedrin, gr. synedrion - zebranie, rada), najwyższa żydowska kolegialna instytucja religijna i sądownicza w starożytnej Judei

Sewerus
Sewerus

Sulpicjusz Sewerus (łac. Sulpitius Severus lub Sulpicius Severus, ur. ok. 363 r., zm. ok. 420 r.)

szabat
szabat

w judaizmie siódmy dzień tygodnia (sobota), kultowy dzień odpoczynku trwający od piątkowego do sobotniego zachodu słońca

Tora
Tora

(hebr. Tora - nauka, pouczenie, prawo), pięć pierwszych ksiąg Biblii, najważniejszy tekst objawiony judaizmu

triumf
triumf

najwyższe wyróżnienie, jakie otrzymywał rzymski wódz za zwycięstwa odniesione na polu walki; rozróżniano dwa rodzaje triumfów: wielki triumf, podczas którego triumfator jechał przez Rzym na rydwanie, i owacja, gdy wódz jechał konno; w obu przypadkach prezentowano zagarnięte łupy oraz jeńców wojennych

Słowa kluczowe

Herod Wielki, Palestyna w starożytności, Judea, Żydzi, wojny żydowskie, starożytność, starożytny Rzym, kultura starożytnego Rzymu, społeczeństwo starożytnego Rzymu, antyk

Bibliografia

M. Jaczynowska, Historia starożytnego Rzymu, Warszawa 1984.

A.Krawczuk, Rzym i Jerozolima, Poznań 1987.

M. Sartre, Wschód rzymski. Prowincje i społeczeństwa prowincjonalne we wschodniej części basenu Morza Śródziemnego w okresie od Augusta do Sewerów (31 r.p.n.e. - 235 r.n.e.), Wrocław 1997.

S. Sebag Montefiore, Jerozolima. Biografia, Warszawa 2011.