Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Kiedy powstała biurokracja?

Ogólnie przyjmuje się, że termin biurokracjabiurokracjabiurokracja został utworzony we Francji w XVIII wieku od francuskiego słowa bureau, co oznacza urząd, oraz greckiego kratos – władza lub rząd. Początków współczesnego rozumienia biurokracji upatruje się w tworzeniu przez starożytnych władców takiej organizacji imperiów, która umożliwiałaby systematyczną mobilizację zasobów materialnych i ludzkich, ukierunkowaną na utrzymanie dworu będącego ośrodkiem władzy oraz zbrojnych drużyn. Pozwalało to władcy na skupienie pełni władzy i uniezależnienie się od arystokracji rodowej. W miarę rozwoju gospodarki, w obliczu globalnych procesów i zmian społecznych u progu XX wieku, zaistniała potrzeba zastosowania nowego modelu sprawowania władzy w organizacji.

W okresie poprzedzającym rozwój społeczeństw przemysłowych znane były dwa wzorce sprawowania władzy w organizacji:

  • władza właściciela przedsiębiorstwa (warsztatu, folwarku itp.);

  • władza ciał kolegialnych, na przykład w instytucjach publicznych.

Wraz ze zmianami społecznymi zmieniały się również struktury i zadania administracji w państwie. W zależności od systemu politycznego można wskazywać na kształtowanie się administracji państwowej, silnie scentralizowanej i podporządkowanej władzy wykonawczej. Ten model charakterystyczny jest dla państw niedemokratycznych. Inny model to administracja publiczna, składająca się z dwóch części, administracji rządowej i samorządowej. W zależności od poziomu centralizacji państwa, większe kompetencje mogą mieć urzędnicy rządowi lub samorządowi, natomiast istotą administracji publicznej jest apolityczność i decyzyjność urzędników. Nie są oni przekaźnikami woli rządzących, ale przede wszystkim łącznikami pomiędzy rządem a obywatelem, często również podejmują samodzielnie decyzje w ramach swoich zadań i kompetencji. W przeciwieństwie do państw niedemokratycznych, gdzie urzędnicy są bezpośrednio związani rządem i jemu podporządkowani, w państwach demokratycznych są apolityczni i budujący swoje kompetencje w różnych konfiguracjach politycznych.

Rozwój biurokracji

Ponadto rozwój organizacji biurokratycznych wiąże się z określonymi warunkami społecznymi, z których najważniejsze to:

  • dostępność różnych „swobodnie przepływających” zasobów;

  • potrzeba stworzenia wielkich organizacji;

  • rozwój wielu ośrodków władzy, współzawodniczących w zdobywaniu tych zasobów.

Taki stan rzeczy nasuwa dwa wnioski. Po pierwsze, na skutek warunków, które dały początek powstaniu organizacji biurokratycznejorganizacja biurokratycznaorganizacji biurokratycznej, jest ona – niemal z definicji – zmuszona współzawodniczyć w uzyskiwaniu środków, siły roboczej, legitymizacji, poparcia itp. Po drugie, biurokracja nie tylko realizuje różne cele polityczne i społeczne oraz dostarcza różnorodnych usług, ale pełni także funkcje regulacyjne i mediacyjne w społeczeństwie.

Koncepcja Maxa Webera

R1E5aL1Qz5ral1
Max Weber (1864–1920)
Źródło: domena publiczna.

Pierwszym badaczem, który naukowo zajął się biurokracją w podobnym kontekście, był Max Weber (choć warto zwrócić uwagę, że przed nim również Alexis de Tocqueville oraz Karl MarxFriedrich Engels zajmowali się tym zjawiskiem). Weber stworzył typ idealny biurokracji, zanim jednak szczegółowo poznamy jego założenia, należy przypomnieć, jak wspomniany autor rozumiał władzę. Z założenia przyjętego przez Webera wynika, że model biurokracji związany jest z trzema rodzajami legitymowanej władzy:

  • racjonalnej (legalnej) – opartej na zasadach, normach i regułach sprawowania władzy (poszanowanie norm prawnych, sprawowanie władzy odbywa się za pomocą aparatu urzędniczego; rodzaj charakterystyczny dla demokracji);

  • tradycyjnej (tradycjonalnej) – opartej na tradycji i legitymizacji statusu tych, którzy sprawują zgodnie z nią władzę (władza nie podlega zmianie – dziedziczenie władzy);

  • charyzmatycznej – opartej na charyzmie, heroizmie czy świętości danej jednostki (sprawujący władzę ma szczególny talent/moc oddziaływania)

Typ funkcjonariusza biurokratycznego

Aby idealny typ biurokracji tworzony przez Webera działał, potrzebne są osoby, które w ramach legalnego systemu będą te idee wcielać w życie.

R1JVR5sCiMMaF
Mapa myśli. Lista elementów: Nazwa kategorii: [bold]funkcjonariusz biurokratycznyElementy należące do kategorii [bold]funkcjonariusz biurokratycznyNazwa kategorii: osobiście wolny i wyznaczony na zajmowane stanowisko na zasadzie umowyNazwa kategorii: sprawujący władzę na podstawie bezosobowych regułNazwa kategorii: jego lojalność polega na skrupulatnym wykonywaniu oficjalnych obowiązkówNazwa kategorii: mianowany na stanowisko ze względu na kwalifikacjeNazwa kategorii: będący funkcjonariuszem regularnie opłacanym, o perspektywach kariery zawodowej zagwarantowanych bezosobowymi prawamiKoniec elementów należących do kategorii [bold]funkcjonariusz biurokratyczny
Cechy funkcjonariusza biurokratycznego
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Cechy idealnego typu biurokracji w ramach systemu panowania legalnego

RLvQm8o70wQY6
Ilustracja interaktywna przedstawia ustawione na półce pakiety dokumentów. Opis punktów znajdujących się na ilustracji: 1. Biurokracja jest hierarchią, w której zasady podporządkowania i zwierzchnictwa są ściśle ustalone., 2. Biurokracja określa zasady i opisuje całokształt stosunków międzyludzkich w organizacji., 3. Biurokracja zakłada przestrzeganie zasad, dzięki którym stosunki między urzędnikami mają charakter bezosobowy., 4. Urzędnicy są profesjonalistami., 5. Urzędnicy w państwach demokratycznych pełnią funkcję łącznika pomiędzy organami władzy państwowej a obywatelami. Powinni być apolityczni, kompetentni i pomocni., 6. Łączność w organizacji jest oparta na drodze przepływu dokumentów między urzędnikami., 7. Dokumenty pogrupowane w kancelariach stanowią zbiorową pamięć organizacji.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Weber postrzegał biurokrację jako swego rodzaju maszynę, której sprawne funkcjonowanie powinno być zagwarantowane dzięki pracy urzędników. Jednak podkreślając jej walor organizacyjny (typ idealny to taki, do którego powinniśmy dążyć), widział również jej słabości – na przykład w postaci dehumanizacji stosunków międzyludzkich (relacje między urzędnikami).

Empiryczny wymiar teorii Webera

Warto również zwrócić uwagę na wymiar empiryczny powstałej teorii. Weberowskie rozumienie biurokracji jako typu idealnego miało służyć do badań nie tylko biurokracji jako takiej, lecz także do porównawczych badań historycznych mających na celu zrozumienie mechanizmów i warunków powstania kapitalizmu w specyficznych warunkach europejskich. Mimo względnej klarowności i pozornej prostoty, typ idealny biurokracji nastręczył wiele trudności interpretacyjnych i wywołał wiele nieporozumień. Przyczyniło się do tego zarówno niedookreślenie pojęcia typ idealny, jak i jego niejednoznaczne stosowanie w odniesieniu do analizy biurokracji. Można ogólnie stwierdzić, że weberowski typ idealnej biurokracji nie odnosi się bezpośrednio do żadnej konkretnie istniejącej struktury organizacyjnej ani też nie stanowi zestawu warunków, które organizacja powinna spełniać, aby osiągnąć racjonalność działania.

Wady organizacji biurokratycznej były w okresie działalności naukowej Webera powszechnie znane. W biurokratyzacji życia społecznego dostrzegano zarówno wzrost racjonalności, jak i poważne zagrożenie dla wolności jednostki i rozwoju kultury zachodnioeuropejskiej. Szerokie weryfikacje empiryczne dotyczące modelu biurokracji (nie zawsze zresztą zgodne z intencjami autora) spowodowały, że spotkał się on z krytyką, wedle której zostały określone dysfunkcje biurokracji. Podano w wątpliwość racjonalność przyczyn, dla których powołuje się do życia organizacje biurokratyczne. Okazało się, że są organizmy, na przykład partie polityczne czy aparat państwowy, w których koncentracja i centralizacja decyzji uwarunkowana jest czynnikami niemającymi nic wspólnego z pierwotnymi celami tej organizacji. Zakwestionowano także „formalność całkowitą” organizacji biurokratycznych. Zwrócono uwagę, że obok struktury formalnej, zawsze występują struktury nieformalne. Zaczęto rozważać nie tylko funkcjonalne, ale i dysfunkcjonalne aspekty systemu biurokratycznego. Znaczenie weberowskiej koncepcji biurokracji w historii nauk społecznych polega głównie na tym, że dostarczyła ona inspiracji do ogromnej liczby badań i dyskusji teoretycznych nad funkcjonowaniem współczesnych organizacji.

Przeciwnicy teorii

R1dUsL9AGInFw1
Robert Merton (1910–2003)
Źródło: Eric Koch, licencja: CC BY-SA 3.0.

Jednakże, jak wcześniej powiedziano, już w latach trzydziestych pojawili się autorzy, którzy mimo iż akceptowali koncepcję Webera, wskazywali na pewne dysfunkcje zaproponowanych przez niego rozwiązań. Dysfunkcje te są skutkiem występowania właśnie takich cech organizacji, które stanowiły podstawę biurokratycznej racjonalności – regulacji zachowań za pomocą przepisów, bezosobowości, specjalizacji, hierarchizacji. Te trudności w sferze teoretycznej znajdują odbicie także w zjawiskach zachodzących w rzeczywistości organizacyjnej. Wskazują one na ograniczenia racjonalności biurokratycznej.

Robert Merton wyróżnił następujące dysfunkcje biurokracji:

R1Oh4ExnsrVdL
przestrzeganie przepisów jako cel sam w sobie przestrzeganie przepisów, początkowo postrzegane jako środek do osiągania celów, może się przekształcić w cel sam w sobie; zachodzi wtedy proces przeniesienia celów, w którym wartość instrumentalna staje się wartością ostateczną; krańcowym wytworem procesu przenoszenia celów jest biurokrata‑wirtuoz, który nigdy nie zapomina najdrobniejszego przepisu określającego jego działanie, skutkiem czego nie jest w stanie załatwić spraw wielu swoich klientów;, utrata formalności relacji przekształcenie się stosunków formalnych w nieformalne prowadzi często do korupcji czy klikowości w organizacji;, dobro własne przed wspólnym w organizacjach biurokratycznych na plan pierwszy wysuwa się często interes partykularny, a nie dobro publiczne;, zanik spontanicznych aktywności „przepisorządność” w organizacjach biurokratycznych ogranicza aktywność człowieka i może stać się źródłem pasywności;, usztywnienie zawodowe urzędników brak elastyczności w wykorzystywaniu posiadanych umiejętności przez urzędników powoduje mniej lub bardziej poważne nieprzystosowanie; pojęcie wyuczonej nieudolności Thorsteina Veblena odnosi się do sytuacji, w której umiejętności jednostki okazują się jej brakami albo słabymi punktami; z kolei John Dewey mówi w takim przypadku o „psychozie zawodowej”, a Daniel Warnotte – o „skrzywieniu zawodowym”;, biurokracja dla biurokracji organizacje biurokratyczne często zaczynają żyć własnym życiem, co prowadzi na przykład do mnożenia stanowisk urzędniczych, które są niefunkcjonalne;, interes własny przed publicznym obserwuje się rozszerzanie interesu własnego biurokracji jako grupy społecznej, która przejmuje coraz więcej uprawnień i poszerza zakres swojej władzy;, biurokratyzowanie życia występuje tendencja do rozszerzania się wszelkich niesformalizowanych struktur w struktury formalne, związana z powszechnością tendencji do biurokratyzowania życia;, biurokracja jako elita biurokracja jako grupa przekształca się w elity władzy, czemu towarzyszy monopolizowanie dostępu do niej;, brak różnorodności „dożywotność” funkcji urzędniczych prowadzi do braku elastyczności w funkcjonowaniu organizacji; wymienione wyżej cechy organizacji biurokratycznych powodują, że ich członkowie odznaczają się często „podobnymi” cechami.

Organizacje biurokratyczne

R8izD6lM6hAiz
Ilustracja interaktywna przedstawia duże pomieszczenie biurowe. Siedzą tu w rzędzie, przy biurkach mężczyźni. Na ich biurkach leżą papiery. Opis punktów: 1. Organizacje biurokratyczne „produkują” tzw. osobowości biurokratyczne, które charakteryzuje:, 2. „wyuczona nieudolność”, tzw. skrzywienie zawodowe: działania oparte na praktyce i umiejętnościach, w przeszłości stosowane z pomyślnym skutkiem, w zmienionych warunkach mogą prowadzić do niewłaściwych reakcji;, 3. ograniczoność, która również sprawia, że człowiek w nowych warunkach i sytuacjach zachowuje się niesamodzielnie i bezradnie;, 4. duży konformizm, który utrudnia szybkie przystosowanie się do specyficznych warunków, nieprzewidzianych przepisami;, 5. aprobata autorytaryzmu;, 6. „sztywność poznawcza”;, 7. fetyszyzowanie swojej roli, tzw. biurokrata‑wirtuoz;, 8. łączenie w sobie postawy pana i niewolnika, co ma rekompensować poczucie, iż jest się gorszym od przełożonych, przez okazywanie nadmiernej władzy wobec petentów.
Sekretariat, 1931 r., Rijksmuseum, domena publiczna.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Zagrożenia wynikające z biurokracji to przede wszystkim nadmierna centralizacja władzycentralizacja władzycentralizacja władzy, nadmierna konsolidacja władzy w rękach małej grupy osób oraz „odczłowieczenie” stosunków między urzędnikami a petentami.

Pierwotne i wtórne stosunki społeczne w organizacjach biurokratycznych

Norma bezosobowości stosunków społecznych stanowi jądro wzoru osobowości biurokraty. Norma ta wraz ze skłonnością do kategoryzacji wprowadza elementy konfliktu w relacjach między biurokratą a „ludźmi z zewnątrz”. Ponieważ funkcjonariusze organizacji biurokratycznych minimalizują osobiste kontakty i uciekają się do kategoryzacji, swoiste właściwości indywidualnego przypadku są często ignorowane. Petent, przekonany o szczególnych cechach swojego problemu, sprzeciwia się takiemu schematycznemu traktowaniu. Bezosobowe traktowanie spraw, które mają często ogromne osobiste znaczenie dla petenta, powoduje skargi na „arogancję” i „nieludzkość” biurokracji.

Inne źródło konfliktu z petentami tkwi w samej strukturze biurokratycznej. Biurokrata bez względu na pozycję, jaką zajmuje wewnątrz hierarchii, reprezentuje władzę i prestiż całej struktury. W swojej roli urzędowej ma niewątpliwie autorytet; nierzadko wywołuje to – praktycznie lub tylko pozornie – postawę dominacji, którą dodatkowo może wyolbrzymiać rozbieżność między pozycją urzędnika wewnątrz hierarchii a pozycją w stosunku do petentów. Petenci uważają, że urzędnicy mają „służyć ludziom”, lecz w rzeczywistości zajmują oni często pozycje nadrzędne i zwrócenie się po niezbędne usługi do innych instytucji, celem rozładowania napięcia, rzadko kiedy jest możliwe. Napięcie to jest po części wynikiem niejasności wzajemnych relacji biurokraty i petenta. Klient może uważać, że jego status społeczny jest wyższy od statusu urzędnika, który jednak w danej chwili ma przewagę nad petentem. Naciski na formalistyczne i bezosobowe traktowanie interesanta, podczas gdy ten życzy sobie indywidualnego podejścia do jego sprawy, stanowią strukturalne źródło konfliktu między urzędnikami a petentami. Sprzeczność interesów jest wynikiem wprowadzenia niewłaściwych postaw i stosunków społecznych.

Konflikt wewnątrz struktury biurokratycznej spowodowany jest natomiast sytuacją odwrotną, kiedy to w miejsce strukturalnie wymaganych bezosobowych stosunków wprowadza się kontakty o charakterze osobistym.

Biurokracja zorganizowana jest jako wtórna grupa formalna. Stanowi wtórną strukturę grupową, powstałą w celu wykonywania pewnych czynności, które nie mogą być dobrze spełniane na podstawie kryteriów grupy pierwotnej, dlatego też zachowanie niezgodne ze sformalizowanymi normami staje się przedmiotem emocjonalnego potępienia. Jest to funkcjonalnie doniosła obrona przeciwko tendencjom, które zagrażają wykonywaniu czynności społecznie niezbędnych.

Zagadnienie biurokracji i odbiurokratyzowania analizował Samuel N. Eisenstadt. Jego zdaniem, tylko w ciągłej interakcji ze środowiskiem organizacja biurokratyczna jest w stanie zachować te cechy, które odróżniają ją od innych grup społecznych. Najważniejszą z tych cech jest specjalizacja ról i zadań, a także autonomiczne, racjonalne i bezosobowe zasady działania oraz orientacja na racjonalną i sprawną realizację specyficznych celów. Te cechy strukturalne nie rozwijają się w próżni społecznej. Są one ściśle powiązane z funkcjami i działalnością organizacji biurokratycznej w jej środowisku. Na ile cechy te mogą rozwinąć się i utrwalić, zależy od typu równowagi dynamicznej, jaką organizacja utrzymuje w stosunkach ze środowiskiem.

R33lriPurHTl8
Urzędnicy w trakcie pracy – zdjęcie z roku 1972
Źródło: Bundesarchiv, licencja: CC BY-SA 3.0.

Wyróżnia się trzy typy równowagi dynamicznej, ukształtowanej przez interakcję organizacji biurokratycznej ze środowiskiem:

RvnSOPF3ehf5W1
Prezentacja.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W przypadku biurokratyzacji role biurokratyczne zaczynają dominować nad innymi rolami i narzucać im biurokratyczne kryteria. Następuje wówczas maksymalizacja władzy biurokratycznej i minimalizacja odrębności i autonomii innych ról. W przypadku odbiurokratyzowania natomiast różne niebiurokratyczne role zewnętrzne oddziałują na role biurokratyczne, czego wynikiem jest minimalizacja specjalizacji ról biurokratycznych i ich względnej autonomii w realizowaniu usług i celów.

Wymienione tendencje mogą oczywiście nakładać się na siebie. Możliwość wystąpienia tych tendencji naraz można wyjaśnić faktem, iż stabilna, zorientowana na usługi biurokracja (typ idealny Maxa Webera) opiera się na istnieniu pewnej równowagi czy modus vivendi między autonomią profesjonalną a kontrolą społeczną (lub polityczną). Poważne zakłócenie tej równowagi powoduje jednoczesną biurokrację i odbiurokratyzowanie, chociaż zazwyczaj jedna z tych tendencji przeważa.

Słownik

biurokracja
biurokracja

system organizacyjny, w którym władza powiązana jest z urzędem; ogół ludzi zajmujących się administrowaniem

centralizacja władzy
centralizacja władzy

w naukach prawnych to proces koncentracji władzy w określonych instytucjach, powodujący zmniejszenie wpływu na władzę na obszarach peryferyjnych

organizacja biurokratyczna
organizacja biurokratyczna

ściśle sformalizowana organizacja, w której każde działanie pracownika zostało zdefiniowane i opisane, a wszelkie zmiany w przebiegu procesów operacyjnych są blokowane przez konieczność zmiany wielu przepisów

petent
petent

osoba ubiegająca się o coś w sądzie, urzędzie

urzędnik
urzędnik

w potocznym znaczeniu: osoba pracująca lub pełniąca funkcję w administracji publicznej; w Polsce urzędnikami mogą być jedynie osoby zatrudnione na podstawie mianowania w administracji rządowej, a nie samorządowej, dlatego określanie pracowników samorządowych mianem urzędników w świetle polskiego prawa jest błędem