bg‑azure

The teenager in the picture seems to be very focused on learning. She might be preparing for a test. At times, it turns out to be terribly difficult to concentrate; we get hungry, tired or distructed by other members of the family. What do you do to stay focused? How do you plan your process of learning? In this part of the material you will learn about a student who was doing their best to study at home but failed miserably.

Nastolatka na zdjęciu wydaje się być bardzo skupiona na nauce. Być może przygotowuje się do testu. Okazuje się, że czasami bardzo trudno jest się skupić: jesteśmy głodni, zmęczeni, czasami przeszkadzają nam inni członkowie rodziny. Co robisz, aby zachować koncentrację? Jak zazwyczaj planujesz swój proces uczenia się? W tej części materiału przeczytasz tekst o uczniu, który robił wszystko, aby uczyć się w domu, ale poniósł sromotną klęskę.

R1XYLRmOAo8Vb
Studying takes place not only at school but also at home
Nauka odbywa się nie tylko w szkole, lecz także w domu
Źródło: dostępny w internecie: www.freepik.com [dostęp 4.12.2022], domena publiczna.
Exercise 1
RCsKV7qwVPbm9
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. They teach you at school., 2. You write it at the end of the unit., 3. Maths, geography and art are all..., 4. The teacher writes on it., 5. You learn about kings and queens there.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Study the text and do the exercises below.

Learning the right things
Marzena Pepłowska Learning the right things

Yesterday I was trying to revisereviserevise some material before the test. Then, my mum came.

„What have you eaten today?” she asked.

“Nothing.” I realisedrealised [realise]realised that was the truth. My stomach started rumbling, but I didn’t want to stop even for a second. I was certain that I should continue studying or at least stay in the same room as my books. Neither was possible with my mum, though.

“It will leadleadlead you nowhere! You can’t stay here and eat nothing! Neither of them is healthy! Now, come. I’ll give you something to eat.”

I didn’t want to follow her. She seemed so wisewisewise, but I knew I was right. I couldn’t stop her though, so I stood up and… hit the lamp. It made me even angrier. I started complaining.

“Neither complaining nor delayingdelaying [delay]delaying the moment of leaving the room...” she started.

That made me simply furious. “I’m going nowhere! You understand nothing. Actually, no one can understand me! You want to feed me like a baby, give me orders, or make me take a breaktake a breaktake a break that I don’t need! Do you know which of those I will do? None!” I started shouting. I didn’t stop even though I realised that she wasn’t guiltyguiltyguilty.

“OK, as you wish, honey. I just wanted to give you a piece of my birthday cake, because you’re so busy learning that you probably have just forgotten about my day. But that’s OK. It’ll wait for you in the kitchen.” she said.

She was obviously sad. Really sad. I felt terrible. I totally forgot. What's more, I was really hungry, and she did nothing wrong.

I was just stressed outstressed outstressed out about the test. I tried to learn new things for school, but I first needed to learn to love her more.

1 Źródło: Marzena Pepłowska, licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 2
RVakOzqpmUjIC
Read the text. What is it about? Choose the correct answer. Możliwe odpowiedzi: 1. It’s about a teenager who is hungry and asks his mum to prepare him something to eatg., 2. It’s about a teenager who is studying and complains about his mum who wanted to prepare him something to eat., 3. It’s about a teenager who doesn’t want to learn and argues with his mum about it.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 3
REzg8Il1AYI5u
Replace underlined fragments with the words/phrases from the text.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 4

What do you do to avoid being stressed out before a test? Write 3‑4 sentences.

R13uGa2puk4s6
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

GRAMATYKA

NEGATIVE PRONOUNS - ZAIMKI NIEOKREŚLONE: no one, nobody, nothing, nowhere, none, neither

Wszystkie te zaimki wskazują na brak czegoś lub kogoś. Używamy ich, by utworzyć zdania przeczące.

Zaimek no one („nikt”) odnosi się do ludzi, np. There is no one there.Nikogo tam nie ma.

Może też być zastąpiony zaimkiem nobody, np. There is nobody there.Nikogo tam nie ma.

Główna różnica polega na tym, że no one piszemy osobno, a nobody razem, jako jeden wyraz.

Zaimek nothing („nic”) odnosi się do rzeczy, np. I have nothing to tell you.Nie mam ci nic do powiedzenia.

Zaimek nowhere („nigdzie”) odnosi się do miejsc, np. There is nowhere to hide.Nie ma się gdzie ukryć.

Zaimki noneneither („żaden”) mogą odnosić się do ludzi, rzeczy oraz miejsc.
Na przykład
:

Which person would you hire? – Neither./None.

Which lipstick should I buy? – Neither/None.

Which place would you like to go to? - Neither/None.

Podstawowa różnica między neithernone polega na tym, że neither oznacza „żaden”/”żadna”/”żadne z dwóch”, a none – „żaden”/”żadna”/”żadne z trzech lub więcej rzeczy”.

Poza tym, z neither używamy czasownika w liczbie pojedynczej (neither of them is good), a z nonealbo w liczbie pojedynczej (none of it is good), albo w liczbie mnogiej (none of them are good). Gdy użyjemy liczby mnogiej, nasz język stanie się potoczny, dlatego ta opcja, choć pojawia się w języku mówionym, nie jest preferowana w języku pisanym.

Which of the two cars did you like? – Neither.

Which of the three sisters wore a red dress yesterday? – None.

Sign the contract with one of those pens, please. – But none of them work/works!

Wyraz neither stosujemy też w konstrukcji neither… nor… („ani… ani”), aby powiedzieć, że dana osoba, przedmiot lub miejsce nie posiada żadnej z dwóch cech.

Her flat was neither big nor small. – Jej mieszkanie nie było ani duże, ani małe.

The day was neither sunny nor windy. – Dzień nie był ani słoneczny, ani wietrzny.

Exercise 5

Look at the text again. See how the words no one, nowhere, nothing, none, neither are used.

RUASL7OtzYiVB
Drag the words below to complete the rules. 1. When you talk about people, you use 1. no one/nobody, 2. nowhere, 3. none, 4. neither, 5. nothing.
2. When you talk about things, you use 1. no one/nobody, 2. nowhere, 3. none, 4. neither, 5. nothing.
3. When you talk about places, you use 1. no one/nobody, 2. nowhere, 3. none, 4. neither, 5. nothing.
4. When you talk about two items, you use 1. no one/nobody, 2. nowhere, 3. none, 4. neither, 5. nothing.
5. When you talk about three or more items, you use 1. no one/nobody, 2. nowhere, 3. none, 4. neither, 5. nothing.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 6
Rvtq080LozA1R
Choose the correct word or phrase to complete the sentences. Only one answer is correct. 1. NeitherNone of the two is good for me.

2. NoneNeither of those dresses fit you. Go on, try on the fourth one!

3. I have no onenothing to talk to.

4. There is literally nothingno one in the fridge.

5. Can we keep her? She really has nowhereno one to go.

6. I want nothingnowhere to eat because I have just had lunch.

7. NoneNeither John nor Sam remembered my birthday.

8. There were twenty students in the classroom but neithernone of them wanted to read the text loud.

9. I went to the shop to buy a present for my mum but there was nothingnone to choose from.

10. No one None has ever talked to me like that!
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik

delaying [delay]
delaying [delay]

/ dɪˈleɪɪŋ / / dɪˈleɪ /

Ry6wLlMc6ctv21
Nagranie dźwiękowe

odkładanie w czasie [odkładać w czasie]

RjDIqZ1cGTFvG1
Nagranie dźwiękowe
guilty
guilty

/ ˈɡɪlti /

R1eGrHqEKNqwP1
Nagranie dźwiękowe

winny/winna

R9eF7LjkNJqMh1
Nagranie dźwiękowe
lead
lead

/ liːd /

R6WqVb0P5SrjE1
Nagranie dźwiękowe

prowadzić, doprowadzić

RMudvJVzUuKb61
Nagranie dźwiękowe
realised [realise]
realised [realise]

/ ˈrɪəlaɪzd / / ˈrɪəlaɪz /

REf6uDcGBUiK61
Nagranie dźwiękowe

zdałem/zdałam sobie sprawę [zdawać sobie sprawę]

RQdBaINb8GD1S1
Nagranie dźwiękowe
stressed out
stressed out

/ strest ˈaʊt /

R1ERatYFN4KK51
Nagranie dźwiękowe

zestresowany/zestresowana

RHNiR72VkuzZZ1
Nagranie dźwiękowe
revise
revise

/ rɪˈvaɪz /

R1UBogR0KkYYH1
Nagranie dźwiękowe

powtarzać materiał (przed testem)

ROegzL1QXAram1
Nagranie dźwiękowe
take a break
take a break

/ ˈteɪk ə breɪk /

RmWgNwJDdXzAS1
Nagranie dźwiękowe

zrobić sobie przerwę

R1SqnoI3B6t701
Nagranie dźwiękowe
wise
wise

/ waɪz /

R6r7vNoojS5QI1
Nagranie dźwiękowe

mądry/mądra

R1KMX4iFVS9rK1
Nagranie dźwiękowe

Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0

R12C3885DiTc8
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.